Com serà el pròxim curs escolar: Distanciament social i grups reduïts

 

El conseller d’Educació, Cultura i Esport, Vicent Marzà i el secretari autonòmic d’Educació i Formació Professional, Miquel Soler, han presentat la planificació d’increment de personal i de recursos en els centres educatius valencians per al pròxim curs escolar, una planificació marcada pel context de crisi sanitària actual.

 

El conseller Marzà ha remarcat que «durant estos mesos tan durs tots els agents de la comunitat educativa valenciana crec que hem estat a l’altura de les circumstàncies i ens hem unit més que mai per a fer front a l’emergència sanitària que hem viscut i abordar els pròxims mesos units. A demés, en relació a la població del nostre territori, som una de les autonomies que més personal educatiu i recursos hem mobilitzat per a assegurar un inici de curs centrat a garantir les mesures de seguretat i d’higiene necessàries en l’escenari més previsible en estos moments de tornar a les classes presencials a partir del 7 de setembre, sempre tenint en compte l’evolució i l’actual context d’emergència sanitària» i ha afegit que «per a esta finalitat hem mobilitzat 207 milions d’euros dels fons extraordinaris específics per a estar preparats i adaptar-nos a hipotètics canvis d’escenaris sanitaris que puguen sorgir durant els pròxims mesos».

 

«Estos més de 200 milions d’euros inclouen la inversió en l’augment de personal docent, la dotació extraordinària en despeses de funcionament de tots els centres sostinguts amb fons públics, les adquisicions de material de seguretat i higiene per als centres i la implementació de la digitalització en els centres educatius», ha explicat el responsable d’Educació de la Generalitat.

 

Augment del personal docent en els centres educatius valencians

Segons el conseller Vicent Marzà: «Comptarem amb un increment de 4.374 mestres i professorat per a atendre la diversitat, el reforç i les necessitats específiques de cada centre, tenint en compte com ens hem d’organitzar segons els nivells educatius per a garantir les mesures de seguretat i higiene que cal implementar en les aules el pròxim curs».

 

En esta línia, el responsable d’Educació de la Generalitat ha destacat: «Com a mínim, cada centre educatiu tindrà un docent més i en cada cas s’han atés les necessitats de creació de grups d’alumnes per a assegurar les pautes sanitàries de distanciament i de grups de convivència segons etapes educatives, en una faena que ha consistit a respondre centre a centre amb una dotació individualitzada de necessitats» i ha destacat que «esta configuració l’hem feta gràcies al treball conjunt que hem fet amb els equips directius de tots els centres educatius, que estan fent una faena magnífica i que han organitzat els espais i les necessitats de personal a partir de les pautes que els vam enviar en relació a les mesures de seguretat i higiene marcades per les autoritats sanitàries».

 

En les comarques d’Alacant l’increment de professorat és de 1.670 mestres i professorat, en les de Castelló de 625 i en les de València de 2.079 docents.

 

«En total, en les aules valencianes disposarem de més de 76.000 mestres i professorat que atendran l’alumnat valencià durant un curs que per si mateix serà molt peculiar i que s’ha d’adaptar a qualsevol context que es genere depenent de l’evolució de la pandèmia», ha determinat el secretari autonòmic, Miquel Soler.

 

Material de seguretat i higiene i digitalització dels centres educatius

En la mateixa línia d’actuació, Educació de la Generalitat ha adquirit material de protecció i higiene per a tota la comunitat educativa valenciana, ha fet desinfeccions profundes dels centres educatius de Secundària i Batxillerat durant juliol i ha adquirit materials de senyalització per als centres educatius per valor de 4,6 milions d’euros. Més de 4 milions d’euros s’han invertit en empreses proveïdores valencianes.

 

En concret s’han adquirit ja vora tres milions de mascaretes reutilitzables i més de 86.000 litres de gel hidroalcohòlic per a proveir els centres educatius.

 

La Conselleria d’Educació ha fet esta actuació seguint les necessitats de cada un dels centres educatius valencians i per a assegurar que es complisquen les directrius determinades per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

 

Pel que fa a la digitalització dels centres educatius, «des de la declaració de l’estat d’alarma fa uns mesos hem treballat braç a braç amb la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la Generalitat per a tindre als centres educatius 29.000 tauletes amb connexió a Internet», ha detallat Miquel Soler i ha afegit que «estem preparats per a ampliar el material tecnològic en els centres, a demés de les diferents ferramentes i plataformes de treball a través del pla ‘MULAN’ per tal d’incrementar la seua capacitat i la formació del professorat en TIC».

 

Organització dels centres educatius en Infantil i Primària

L’organització dels centres educatius per a assolir les mesures de seguretat que marquen les autoritats sanitàries s’estan compartint en tot moment en el si del Fòrum Valencià Educatiu, que compta amb la representació de tots els agents de la comunitat educativa, a demés d’en els documents d’instruccions que es debaten en les meses sectorials educatives.

 

Cal recordar que, tal com s’ha indicat en diferents instruccions, en els centres educatius d’Infantil i Primària s’ha definit per al pròxim curs el model de grups de convivència estables en Educació Infantil i en 1r i 2n de Primària, amb caràcter general, de fins a 20 alumnes.

 

En l’alumnat de 0 a 3 anys sempre es fa un període d’adaptació les primeres setmanes de curs a on cada centre disposa un horari d’incorporació progressiva i organització en grups reduïts de quatre o cinc alumnes. El pròxim curs se seguirà esta dinàmica de cada any i per a aplicar les mesures de prevenció, higiene i promoció de la salut marcades per les autoritats sanitàries s’evitarà que els progenitors entren dins de l’aula.

 

En 3r i 4t de Primària també es configuren grups de convivència estables. A pesar d’això, si el centre educatiu ha estudiat les necessitats i disposa d’espais disponibles en el centre, es poden configurar grups no estables de convivència en estes etapes educatives sempre que es garantisca entre l’alumnat d’una distància de metre i mig entre companys.

 

Els grups de convivència estables estan concebuts per als alumnes més menuts perquè, tal com indiquen les autoritats sanitàries, permeten que els xiquets d’estes edats socialitzen millor i per les característiques dels menors d’estes edats fan inviable que s’assegure que mantinguen el metre i mig de distància en les dinàmiques d’aula i aprenentatge. També és l’opció definida per les autoritats sanitàries en estos grups d’edat com la millor per a garantir la traçabilitat i la gestió de possibles casos de contagis que es puguen produir.

 

En 5t i 6t de Primària, amb caràcter general, els grups d’alumnes es configuren seguint el model de distanciament de metre i mig de distància, ja que el perfil d’estos xiquets presenta una maduresa que assegura que puguen mantindre la distància en classe.

 

Organització dels centres educatius de Secundària, Batxillerat i FP

Tot l’alumnat de 1r de l’ESO assistirà tots els dies a classe en aules amb una separació entre companys de metre i mig. En els altres nivells educatius, si no hi ha suficient espai per a tindre a tot l’alumnat amb la separació de metre i mig entre ells, l’alumnat acudirà al centre en dies alterns.

 

D’altra banda, en la immensa majoria de casos cada centre ha pogut organitzar a tot l’alumnat en les seues pròpies instal·lacions i, en alguns casos puntuals, s’utilitzaran també instal·lacions municipals.

Últimes notícies

Empat de l’Almería a Castàlia i l’eliminatòria es decidirà als Jocs del Mediterrani

Castelló i Almería empaten 1-1 a Castàlia en l’anada de la primera eliminatòria de la promoció a Primera Divisió, en un partit on els albinegres disposen de les millors ocasions.

El Barça s’imposa al Nava sense patir i jugarà una nova final de Copa del Rei

El Barça derrota el Viveros Herol Nava per 27-38 en la semifinal d’Alacant, defensa el títol de Copa del Rei i arriba a la final sense necessitat de mostrar la seua millor versió.

El Bidasoa Irún passa per damunt del Bada Huesca i torna a una final de Copa 30 anys després

El Bidasoa Irún goleja el Bada Huesca per 30-37 en la semifinal de la Copa del Rei a Alacant, torna a una final 30 anys després i es garantix plaça europea per a la pròxima temporada.

El Bidasoa Irún atropella el Bada Huesca i torna a una final de Copa 30 anys després

El Bidasoa Irún goleja el Bada Huesca per 30-37 en la semifinal de la Copa del Rei a Alacant, torna a una final 30 anys després i s’assegura plaça europea per a la pròxima temporada.

Centenars de persones ixen al carrer a València contra el negoci de la vivenda

Centenars de persones es manifesten este dissabte pel centre de València per a denunciar l especulació immobiliària, el model turístic descontrolat i la pèrdua d identitat dels barris, i per a reclamar vivenda digna i lloguers assequibles.

El Barça atropella el Nava a Alacant (27-38) i es planta en una nova final de Copa

El Barça guanya amb autoritat el Viveros Herol Nava per 27-38 en la semifinal de la Copa del Rei d’handbol a Alacant i es classifica per a una nova final, en un partit que va dominar sense necessitat d’exhibir la seua millor versió.

Es cancel·la el Festival de Les Arts de València després de les queixes pel so

El Festival de Les Arts no continua este dissabte a la Ciutat de les Arts i les Ciències de València després de les nombroses queixes per falta de so i de la negativa de l'Ajuntament i la direcció del recinte a permetre l'obertura. L'organització anuncia devolucions i lamenta no haver pogut tindre una reunió amb l'Alcaldia per buscar alternatives.

El Nou Mestalla completa l’anell de compressió i els 50 pilars de la coberta

L’estadi Nou Mestalla ja ha instal·lat l’anell de compressió i els 50 pilars d’acer que sostindran la gran coberta, un pas clau de cara a la seua inauguració prevista per a l’estiu de 2027.