OCU denuncia que juny tanca amb el preu de l’electricitat més car de la història

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que juny serà el mes amb el preu de l’electricitat més car de la història. Juny tanca amb un preu majorista de l’electricitat de 82,93 €/MWh, un preu anormalment alt i que supera el preu rècord que fins ara era de 71,49 € el mes de gener de 2017.

OCU assenyala que el preu de l’electricitat ha pujat un 16% des del mes de maig, que ja va ser un mes molt car. Si es té en compte l’increment interanual, el preu ha patit un increment brutal del 270%, respecte al preu del mes de juny de 2020, que va ser de 30,62 €/MWh.

OCU adverteix de les conseqüències d’esta pujada en la factura del consumidor són importants. La factura per a una llar mitjana (4,6 kW i 292 kWh de consum mensual = 3500 kWh a l’any) serà de 69,3 €.

La factura s’ha vist reduïda per l’aplicació de la reducció de l’IVA del 21 al 10% que temporalment es produirà fins a final d’any mentre els preus majoristes no siguen inferiors a 45 €/MWh. OCU ha sol·licitat de forma reiterada una baixada de l’IVA en la factura, i considera esta mesura positiva però clarament insuficient.

Si no s’haguera aplicat esta reducció la factura amb l’IVA del 21% s’elevaria a 76,3 € i hauria sigut sens dubte la factura més cara de la història. Així i tot, la factura amb IVA reduït (69.3 €) és un 28.3% més elevada que la factura de juny de 2020 (54 €) i pràcticament idèntica a la factura del passat mes de maig, encara amb l’IVA del 21%, sense les noves tarifes, però amb un preu de l’energia inferior.

OCU destaca que, transcorreguda ja la meitat de l’any, la factura de la llar mitjana suporta és un 22% més elevada que la de l’any passat. Una llar “mitjana” que en 2020 havia pagat fins al moment 325 euros pel seu subministrament elèctric, ha vist com les factures acumulades durant este primer semestre s’han elevat fins als 398 euros. És a dir 72,4 euros; és a dir pràcticament l’equivalent a 40 dies de consum elèctric.

Per a OCU no hi ha una explicació completa i satisfactòria sobre l’espectacular i històrica pujada del preu de l’electricitat. A pesar que s’atribueix en exclusiva a la pujada del preu del gas natural i el preu dels drets d’emissió de CO₂, OCU ha denunciat que és la generació hidràulica la que ha fixat el preu de l’electricitat en més de la meitat dels dies del mes de juny.

Davant esta situació OCU demana una vegada més a la CNMC que òbriga una investigació sobre l’espectacular increment del preu de l’electricitat dels últims mesos, que té un fort impacte, especialment en les llars més desfavorides.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Rescaten a una dona bloquejada en una via ferrata d’Argelita per una fallada en el mosquetó

Bombers del Consorci de Castelló han rescatat en la via ferrata d'Argelita a una dona que va quedar bloquejada a uns 20 metres d'altura per un problema amb el mosquetó dels seus caps d'ancoratge.

El SanSan 2026 tanca edició després de cancel·lar la seua primera jornada pel vent

El SanSan Festival 2026 conclou esta nit a Benicàssim després de reprogramar part dels concerts anul·lats el dijous per les fortes ratxes de vent i mantindre sense canvis el cartell del dissabte.

Queden en llibertat els dos germans detinguts per la presumpta violació d’una dona en un cotxe a València

La jutgessa de Violència sobre la Dona de València deixa en llibertat provisional als dos germans detinguts per una presumpta violació en un cotxe en el barri de Malilla al no existir denúncia de la víctima.

El major telescopi de la Comunitat ja observa el cel en l’Alt Túria

El Centre Astronòmic de l'Alt Túria estrena el telescopi més gran i avançat de la Comunitat Valenciana, un equip d'última generació clau per a la divulgació, la investigació i la defensa planetària.

Les màximes superen els 26 graus en un Dissabte Sant estable i quasi estiuenc

La Comunitat Valenciana viu un Dissabte Sant estable, amb cels buidats, vent fluix i màximes que superen els 26 graus en diversos municipis de l'interior de València. El diumenge continuarà l'ambient quasi estiuenc, amb temperatures en lleuger ascens i brises en el litoral.

La Reial Societat derrota al Llevant i es fica de ple en la baralla per la Champions

La Reial Societat va véncer 2-0 al Llevant amb gols de Jon Martín i Brais Méndez després d'un partit dominat d'inici a fi, i s'acosta als llocs de Lliga de Campions.

Jorge Crivillés culmina l’exigent travessia del Riu de la Plata

Jorge Crivillés completa la travessia nadant del Riu de la Plata, més de 40 quilòmetres entre l'Uruguai i l'Argentina, primer repte de la Triple Corona de la Fi del Món.

Ivace+i impulsa un projecte per a transformar residus agrícoles en compostos bioactivos

La Conselleria d'Innovació finança a través de Ivace+i el projecte VALHORTA, que convertix residus hortofructícoles en compostos bioactivos i cel·lulosa per a envasos sostenibles.