OCU denuncia que juny tanca amb el preu de l’electricitat més car de la història

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que juny serà el mes amb el preu de l’electricitat més car de la història. Juny tanca amb un preu majorista de l’electricitat de 82,93 €/MWh, un preu anormalment alt i que supera el preu rècord que fins ara era de 71,49 € el mes de gener de 2017.

OCU assenyala que el preu de l’electricitat ha pujat un 16% des del mes de maig, que ja va ser un mes molt car. Si es té en compte l’increment interanual, el preu ha patit un increment brutal del 270%, respecte al preu del mes de juny de 2020, que va ser de 30,62 €/MWh.

OCU adverteix de les conseqüències d’esta pujada en la factura del consumidor són importants. La factura per a una llar mitjana (4,6 kW i 292 kWh de consum mensual = 3500 kWh a l’any) serà de 69,3 €.

La factura s’ha vist reduïda per l’aplicació de la reducció de l’IVA del 21 al 10% que temporalment es produirà fins a final d’any mentre els preus majoristes no siguen inferiors a 45 €/MWh. OCU ha sol·licitat de forma reiterada una baixada de l’IVA en la factura, i considera esta mesura positiva però clarament insuficient.

Si no s’haguera aplicat esta reducció la factura amb l’IVA del 21% s’elevaria a 76,3 € i hauria sigut sens dubte la factura més cara de la història. Així i tot, la factura amb IVA reduït (69.3 €) és un 28.3% més elevada que la factura de juny de 2020 (54 €) i pràcticament idèntica a la factura del passat mes de maig, encara amb l’IVA del 21%, sense les noves tarifes, però amb un preu de l’energia inferior.

OCU destaca que, transcorreguda ja la meitat de l’any, la factura de la llar mitjana suporta és un 22% més elevada que la de l’any passat. Una llar “mitjana” que en 2020 havia pagat fins al moment 325 euros pel seu subministrament elèctric, ha vist com les factures acumulades durant este primer semestre s’han elevat fins als 398 euros. És a dir 72,4 euros; és a dir pràcticament l’equivalent a 40 dies de consum elèctric.

Per a OCU no hi ha una explicació completa i satisfactòria sobre l’espectacular i històrica pujada del preu de l’electricitat. A pesar que s’atribueix en exclusiva a la pujada del preu del gas natural i el preu dels drets d’emissió de CO₂, OCU ha denunciat que és la generació hidràulica la que ha fixat el preu de l’electricitat en més de la meitat dels dies del mes de juny.

Davant esta situació OCU demana una vegada més a la CNMC que òbriga una investigació sobre l’espectacular increment del preu de l’electricitat dels últims mesos, que té un fort impacte, especialment en les llars més desfavorides.

Últimes notícies

Confinen Onda pel fum de l’incendi de la Vall d’Uixó

El Centre de Coordinació d’Emergències ha ordenat confinar Onda per l’afectació del fum de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que crema sense control i ja ha obligat a desallotjar més de 16.000 persones.

Pedro Sánchez visitarà dilluns la zona cremada per l’incendi de la Vall d’Uixó

Pedro Sánchez ha anunciat que viatjarà este dilluns a la Vall d’Uixó per vore sobre el terreny els danys de l’incendi, que ha cremat més de 4.300 hectàrees i ha forçat el desallotjament de més de 16.000 persones.

Evacuen Azuébar i Almedíjar per l’incendi descontrolat de la Vall d’Uixó

Emergències ha ordenat desallotjar Azuébar i Almedíjar, amb uns 600 habitants, per l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que continua sense control i ja ha obligat a evacuar més de 16.000 persones.

El València viatja a Regne Unit per a la segona concentració de pretemporada

El València CF viatjarà dilluns a Regne Unit per completar una segona concentració de pretemporada a St. George's Park, amb dos amistosos programats davant Derby County i Stoke City.

La pujada d’humitat dona una treva a l’incendi de la Vall d’Uixó però l’oratge empitjora

L’augment d’humitat ha millorat lleugerament les tasques d’extinció de l’incendi de la Vall d’Uixó, encara fora de control, però les previsions de vent de llevant i l’orografia compliquen el treball dels Bombers de Castelló.

Dinou persones ateses per fum en l’incendi de la Vall d’Uixó i reforç sanitari a la zona

Dinou persones han sigut ateses per inhalació de fum en l’incendi de la Vall d’Uixó, set continuen en observació i dos romanen ingressades. Sanitat i altres conselleries han reforçat recursos sanitaris, socials i per a animals davant els desallotjaments.

El Govern descarta causes naturals en l’incendi de la Vall d’Uixó

El Govern ha avançat que l’incendi forestal declarat a la Vall d’Uixó, amb 4.300 hectàrees arrasades i més de 16.000 evacuats, no sembla tindre un origen natural, tot i que la investigació continua oberta.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 4.300 hectàrees i manté 16.000 veïns fora de casa

L’incendi forestal declarat dissabte a la Vall d’Uixó ha calcinat unes 4.300 hectàrees en un front de 40 quilòmetres i continua fora de control, amb 16.000 persones desallotjades i confinaments en diversos municipis del sud de Castelló.