OCU denuncia que juny tanca amb el preu de l’electricitat més car de la història

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que juny serà el mes amb el preu de l’electricitat més car de la història. Juny tanca amb un preu majorista de l’electricitat de 82,93 €/MWh, un preu anormalment alt i que supera el preu rècord que fins ara era de 71,49 € el mes de gener de 2017.

OCU assenyala que el preu de l’electricitat ha pujat un 16% des del mes de maig, que ja va ser un mes molt car. Si es té en compte l’increment interanual, el preu ha patit un increment brutal del 270%, respecte al preu del mes de juny de 2020, que va ser de 30,62 €/MWh.

OCU adverteix de les conseqüències d’esta pujada en la factura del consumidor són importants. La factura per a una llar mitjana (4,6 kW i 292 kWh de consum mensual = 3500 kWh a l’any) serà de 69,3 €.

La factura s’ha vist reduïda per l’aplicació de la reducció de l’IVA del 21 al 10% que temporalment es produirà fins a final d’any mentre els preus majoristes no siguen inferiors a 45 €/MWh. OCU ha sol·licitat de forma reiterada una baixada de l’IVA en la factura, i considera esta mesura positiva però clarament insuficient.

Si no s’haguera aplicat esta reducció la factura amb l’IVA del 21% s’elevaria a 76,3 € i hauria sigut sens dubte la factura més cara de la història. Així i tot, la factura amb IVA reduït (69.3 €) és un 28.3% més elevada que la factura de juny de 2020 (54 €) i pràcticament idèntica a la factura del passat mes de maig, encara amb l’IVA del 21%, sense les noves tarifes, però amb un preu de l’energia inferior.

OCU destaca que, transcorreguda ja la meitat de l’any, la factura de la llar mitjana suporta és un 22% més elevada que la de l’any passat. Una llar “mitjana” que en 2020 havia pagat fins al moment 325 euros pel seu subministrament elèctric, ha vist com les factures acumulades durant este primer semestre s’han elevat fins als 398 euros. És a dir 72,4 euros; és a dir pràcticament l’equivalent a 40 dies de consum elèctric.

Per a OCU no hi ha una explicació completa i satisfactòria sobre l’espectacular i històrica pujada del preu de l’electricitat. A pesar que s’atribueix en exclusiva a la pujada del preu del gas natural i el preu dels drets d’emissió de CO₂, OCU ha denunciat que és la generació hidràulica la que ha fixat el preu de l’electricitat en més de la meitat dels dies del mes de juny.

Davant esta situació OCU demana una vegada més a la CNMC que òbriga una investigació sobre l’espectacular increment del preu de l’electricitat dels últims mesos, que té un fort impacte, especialment en les llars més desfavorides.

Últimes notícies

Tallada l’A-3 cap a València per l’incendi d’un vehicle a Requena

L’A-3 roman tallada en sentit València a l’altura de Requena des de les 05.41 hores per l’incendi d’un vehicle, amb desviament per la N-III.

Mor un motorista en un avançament antireglamentari en la N-332 a Santa Pola

Un motorista de 61 anys ha mort esta matinada en la N-332, a Santa Pola, després d’un avançament antireglamentari i de ser atropellat per un segon vehicle. Els altres conductors han resultat il·lesos i tres acompanyants han patit ferides lleus.

Cultura reunirà les autonomies i la Policia per l’onada de robatoris en museus

Cultura ha convocat per a la setmana que ve una reunió amb les comunitats autònomes i la Policia Nacional per a abordar l’augment de robatoris en museus amb col·leccions d’or i metalls preciosos, després dels furts a Badajoz, Albacete i Villena.

‘Libre’, la comèdia romàntica que acosta l’univers de Nino Bravo a una nova generació

‘Libre’ és una comèdia romàntica de superació i tendresa que ret homenatge a Nino Bravo a través d’un jove perdut, la música i una història contemporània rodada a Alfafar, València, Madrid i Màlaga. El film, dirigit per David Serrano i amb Alberto San Juan com a ‘àngel de la guarda’, s’estrenarà en 2027.

Mor als 63 anys l’actor valencià i exagent local Paco Sarro

L’actor valencià Paco Sarro, conegut pel paper de Ferri en la sèrie 'L'Alqueria Blanca' i exagent de la Policia Local de València, ha mort als 63 anys.

Noves jornades de parada a Ford Almussafes en setembre i octubre

La comissio de seguiment de l ERTE-RED a Ford Almussafes ha fixat noves jornades de parada de la produccio en les plantes de motors i vehicles durant setembre i octubre. Sindicats i empresa tornaran a reunir-se per a negociar dimarts a la vesprada.

STEPV convoca per al 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27

El sindicat STEPV ha convocat per al dissabte 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27, amb marxes a Alacant, València i Castelló de la Plana com a continuïtat de les mobilitzacions del curs passat.

Presó per a un home que va maltractar i va tancar amb clau la seua nòvia menor a Manises

La Audiencia Provincial de Valencia ha imposat un any i nou mesos de presó a un home de 29 anys per maltractar, amenaçar i tancar amb clau la seua parella, una menor de 15 anys que vivia en un centre de menors. La jove, que va poder escapar una setmana després, pateix ara un síndrome ansioso depressiu i rep tractament psicològic i farmacològic.