OCU denuncia que juny tanca amb el preu de l’electricitat més car de la història

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que juny serà el mes amb el preu de l’electricitat més car de la història. Juny tanca amb un preu majorista de l’electricitat de 82,93 €/MWh, un preu anormalment alt i que supera el preu rècord que fins ara era de 71,49 € el mes de gener de 2017.

OCU assenyala que el preu de l’electricitat ha pujat un 16% des del mes de maig, que ja va ser un mes molt car. Si es té en compte l’increment interanual, el preu ha patit un increment brutal del 270%, respecte al preu del mes de juny de 2020, que va ser de 30,62 €/MWh.

OCU adverteix de les conseqüències d’esta pujada en la factura del consumidor són importants. La factura per a una llar mitjana (4,6 kW i 292 kWh de consum mensual = 3500 kWh a l’any) serà de 69,3 €.

La factura s’ha vist reduïda per l’aplicació de la reducció de l’IVA del 21 al 10% que temporalment es produirà fins a final d’any mentre els preus majoristes no siguen inferiors a 45 €/MWh. OCU ha sol·licitat de forma reiterada una baixada de l’IVA en la factura, i considera esta mesura positiva però clarament insuficient.

Si no s’haguera aplicat esta reducció la factura amb l’IVA del 21% s’elevaria a 76,3 € i hauria sigut sens dubte la factura més cara de la història. Així i tot, la factura amb IVA reduït (69.3 €) és un 28.3% més elevada que la factura de juny de 2020 (54 €) i pràcticament idèntica a la factura del passat mes de maig, encara amb l’IVA del 21%, sense les noves tarifes, però amb un preu de l’energia inferior.

OCU destaca que, transcorreguda ja la meitat de l’any, la factura de la llar mitjana suporta és un 22% més elevada que la de l’any passat. Una llar “mitjana” que en 2020 havia pagat fins al moment 325 euros pel seu subministrament elèctric, ha vist com les factures acumulades durant este primer semestre s’han elevat fins als 398 euros. És a dir 72,4 euros; és a dir pràcticament l’equivalent a 40 dies de consum elèctric.

Per a OCU no hi ha una explicació completa i satisfactòria sobre l’espectacular i històrica pujada del preu de l’electricitat. A pesar que s’atribueix en exclusiva a la pujada del preu del gas natural i el preu dels drets d’emissió de CO₂, OCU ha denunciat que és la generació hidràulica la que ha fixat el preu de l’electricitat en més de la meitat dels dies del mes de juny.

Davant esta situació OCU demana una vegada més a la CNMC que òbriga una investigació sobre l’espectacular increment del preu de l’electricitat dels últims mesos, que té un fort impacte, especialment en les llars més desfavorides.

Últimes notícies

Quique Llopis es retira de la Liga Diamant de Londres per molèsties als isquios

L’atleta valencià Quique Llopis ha decidit no córrer els 110 metres tanques de la Liga Diamant de Londres per unes molèsties als isquios, a pocs dies del Campionat d’Espanya de Màlaga.

Rescatades onze persones en afonar-se un catamarà prop de l’illa de Tabarca

Onze persones han sigut rescatades il·leses després que un catamarà haja començat a afonar-se front a l’illa de Tabarca, a Santa Pola. Salvament Marítim i Bombers d’Alicante han coordinat un dispositiu amb vaixells i helicòpter.

Aemet activa avís taronja dilluns a l’interior nord de València per màximes de 39 graus

Aemet ha activat per a dilluns l’avís taronja a l’interior nord de València per màximes de 39 graus i manté també avisos grocs per calor i tempestes a diverses zones de la Comunitat Valenciana diumenge i dilluns.

Begoña Carrasco promet seguir fent de Castelló una terra d’oportunitats fins a 2027

L’alcaldessa de Castelló i candidata del PP a la reelecció en 2027, Begoña Carrasco, ha reafirmat el seu compromís de continuar transformant la ciutat en una terra d’oportunitats, amb menys impostos, més vivenda i millors servicis.

L’esclafit de Josele Ballester al British Open el col·loca en la lluita pels llocs capdavanters

El castellonenc Josele Ballester ha firmat -4 en la tercera ronda del British Open, és -3 en el total i aspira a ficar-se entre els vint primers en el seu segon Abiert Britànic, disputat a Royal Birkdale.

The Prodigy tancarà el 30 aniversari del FIB 2026 amb un cartell ple de clàssics

El FIB 2026 acomiada este dissabte la seua 30a edició a Benicàssim amb The Prodigy com a cap de cartell i un programa que recupera bandes històriques del festival, junt amb referents de l’indie estatal.

El Palau i les principals estacions s’il·luminaran amb la bandera d’Espanya per la final del Mundial 2026

La Generalitat il·luminarà este cap de setmana el Palau i estacions de Metrovalencia i TRAM d’Alacant amb la bandera d’Espanya per donar suport a la selecció en la final del Mundial 2026 davant d’Argentina als Estats Units.

María José Catalá promet seguir cuidant València i optar a la reelecció en 2027

La alcaldessa de València, María José Catalá, ha reafirmat a Santiago de Compostela la seua voluntat de continuar al capdavant de l’Ajuntament fins a les eleccions de 2027 i ha defensat la seua gestió amb rebaixes fiscals, vivenda pública i aposta per la cultura i la innovació.