OCU denuncia que juny tanca amb el preu de l’electricitat més car de la història

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que juny serà el mes amb el preu de l’electricitat més car de la història. Juny tanca amb un preu majorista de l’electricitat de 82,93 €/MWh, un preu anormalment alt i que supera el preu rècord que fins ara era de 71,49 € el mes de gener de 2017.

OCU assenyala que el preu de l’electricitat ha pujat un 16% des del mes de maig, que ja va ser un mes molt car. Si es té en compte l’increment interanual, el preu ha patit un increment brutal del 270%, respecte al preu del mes de juny de 2020, que va ser de 30,62 €/MWh.

OCU adverteix de les conseqüències d’esta pujada en la factura del consumidor són importants. La factura per a una llar mitjana (4,6 kW i 292 kWh de consum mensual = 3500 kWh a l’any) serà de 69,3 €.

La factura s’ha vist reduïda per l’aplicació de la reducció de l’IVA del 21 al 10% que temporalment es produirà fins a final d’any mentre els preus majoristes no siguen inferiors a 45 €/MWh. OCU ha sol·licitat de forma reiterada una baixada de l’IVA en la factura, i considera esta mesura positiva però clarament insuficient.

Si no s’haguera aplicat esta reducció la factura amb l’IVA del 21% s’elevaria a 76,3 € i hauria sigut sens dubte la factura més cara de la història. Així i tot, la factura amb IVA reduït (69.3 €) és un 28.3% més elevada que la factura de juny de 2020 (54 €) i pràcticament idèntica a la factura del passat mes de maig, encara amb l’IVA del 21%, sense les noves tarifes, però amb un preu de l’energia inferior.

OCU destaca que, transcorreguda ja la meitat de l’any, la factura de la llar mitjana suporta és un 22% més elevada que la de l’any passat. Una llar “mitjana” que en 2020 havia pagat fins al moment 325 euros pel seu subministrament elèctric, ha vist com les factures acumulades durant este primer semestre s’han elevat fins als 398 euros. És a dir 72,4 euros; és a dir pràcticament l’equivalent a 40 dies de consum elèctric.

Per a OCU no hi ha una explicació completa i satisfactòria sobre l’espectacular i històrica pujada del preu de l’electricitat. A pesar que s’atribueix en exclusiva a la pujada del preu del gas natural i el preu dels drets d’emissió de CO₂, OCU ha denunciat que és la generació hidràulica la que ha fixat el preu de l’electricitat en més de la meitat dels dies del mes de juny.

Davant esta situació OCU demana una vegada més a la CNMC que òbriga una investigació sobre l’espectacular increment del preu de l’electricitat dels últims mesos, que té un fort impacte, especialment en les llars més desfavorides.

Últimes notícies

Triomf aclaparador de Samuel Navalón a Alacant amb una gran eixida per la porta gran

El torero d'Ayora Samuel Navalón ha arrasat en la tercera de la Fira de Fogueres d'Alacant, on ha obert la porta gran amb dues orelles. Marco Pérez ha tallat un trofeu i Víctor Hernández ha sigut ovacionat davant una corrida mansota del Puerto de San Lorenzo i La Ventana del Puerto.

La foto de la dana a Alfafar que dona a Óscar Corral el Premi Rei d’Espanya

El fotoperiodista Óscar Corral ha sigut guardonat amb el Premi Rei d’Espanya de fotografia per una imatge de la dana de 2024 a Alfafar, que ell mateix definix com un reflex de la força dels servicis públics i de la societat davant una tragèdia.

Soterren prompte un incendi de canyars que ha amenaçat les Salines de Santa Pola

El consorci provincial de Bombers d'Alacant ha donat per extingit l'incendi declarat esta vesprada en una zona de canyars pròxima a Rio Safari que ha arribat a amenaçar el Parc Natural de les Salines de Santa Pola, sense causar ferits ni una gran afectació de superfície.

Un incendi de canyars obliga a mobilitzar els bombers a les Salines de Santa Pola

Els bombers del Consorci Provincial d'Alacant treballen en l'extinció d'un incendi en una zona de canyars pròxima a Rio Safari que ha afectat el Parc Natural de les Salines de Santa Pola.

L’incendi d’Estivella queda estabilitzat i evoluciona de manera favorable

L’incendi de vegetació declarat este migdia a Estivella ha quedat estabilitzat i presenta una evolució positiva, encara que continua sense controlar i amb mitjans terrestres treballant en l’extinció.

Preso provisional a Almenara per apunyalar mortalment la nova parella de la seua exdona

El jutjat de Nules ha acordat presó provisional sense fiança per a l’home detingut a Almenara per la mort a punyalades de la nova parella de la seua exdona durant una discussió en la vivenda d’ella.

Reuvers viatja amb el València Basket per intentar arribar al quart partit de la final

Nate Reuvers ha viatjat amb el València Basket a Barcelona tot i estar descartat per al tercer partit de la final contra el Barça, amb l’esperança de poder jugar el quart en cas de recuperar-se del seu esquinç de turmell.

Cárdenas marca el camí per al València Basket: agressivitat i físic per a colpejar el Barça

El base Álvaro Cárdenas assegura que el València Basket ha de ser agressiu en defensa i imposar el seu físic per a guanyar el tercer partit de la final de la Lliga Endesa en la pista del Barça.