Descobrixen un dels mecanismes de resistència a la quimioteràpia del càncer de mama triple negatiu

Imatge d’una dona fent-se una mamografia per a detectar si té càncer de mama 

 

Un estudi de l’hospital espanyol Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) ha descobert un dels mecanismes de resistència del càncer de mama triple negatiu, un dels més agressius, amb més mal pronòstic i sense teràpia dirigida. La investigació ha revelat que l’ADN de les cèl·lules tumorals d’esta classe de càncer està molt més compactat del que és habitual en comparació amb altres tipologies de cèl·lules tumorals, i això provoca més resistència a la quimioteràpia.

 

El treball, publicat en la revista ‘Oncogene’, assenyala com la descompactació de la cromatina podria ajudar a millorar l’eficàcia de la teràpia. Els investigadors han pogut comprovar com l’oxidació de la histona H3, una proteïna, és clau en la inducció de la compactació de l’ADN. A més, la inhibició de l’enzim LOXL2 evitaria que es produira eixa compactació. En el càncer de mama triple negatiu este enzim està molt present.

 

Podria ser crucial en el tractament del càncer de mama

Les dades obtingudes assenyalen que una inhibició d’este enzim en combinació amb fàrmacs de quimioteràpia convencional podria tindre resultats rellevants en el tractament d’este càncer, tot i que de moment només s’ha pogut provar en cèl·lules in vitro i en models de ratolí.

 

En no existir fàrmacs que inhibisquen de manera específica la funció nuclear de l’enzim LOXL2, els investigadors van utilitzar azacitidina, un agent que desmetila l’ADN i que provoca que s’òbriga. En este treball han participat diversos grups d’investigació, com ara de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB).

 

També pots llegir…

 

Últimes notícies

Exhibició històrica del València Basket: doble rècord de valoració en la final de la Lliga Endesa

El València Basket ha signat dos rècords de valoració en només 48 hores en la final de la Lliga Endesa davant el Barcelona, amb un tope de 131 crèdits en el segon partit i una victòria contundent per 102-75.

Pradilla alça la veu abans del tercer partit a Barcelona: “Serà una altra guerra”

Jaime Pradilla destaca la solidesa defensiva del Valencia Basket en el triomf davant el Barça i adverteix que el tercer partit de la final ACB a Barcelona serà “una altra guerra”. L’interior també agraïx el suport de l’afició taronja a la Fonteta.

Pedro Martínez rebaixa l’eufòria després de l’exhibició de València Basket davant el Barça

L’entrenador del València Basket subratlla que el 112-75 és anecdòtic, recorda que la sèrie està 1-1 i que el Barça ha complit l’objectiu de guanyar a la Fonteta.

Valencia Basket arrasa el Barça i iguala la final abans d’anar al Palau

Valencia Basket ha passat per damunt del Barça en el segon partit de la final de la Lliga Endesa al Roig Arena (102-75) i ha igualat l’eliminatòria (1-1) abans que la sèrie viatge a Barcelona.

La marxa de l’Orgull ompli València i crida a actuar per a defensar els drets LGTBIAQ+

Milers de persones participen este dissabte en la marxa de l’Orgull LGTBIAQ+ 2026 a València per a defensar els drets aconseguits i reclamar seguir ocupant l’espai públic davant dels discursos d’odi i els retalls en servicis bàsics.

Diana Morant acusa el jutge Peinado de pagar favors a Ayuso per la seua vinculació amb el PP

La ministra Diana Morant ha assegurat a València que el jutge Peinado està pagant favors a Isabel Díaz Ayuso per la vinculació laboral de la seua dona i la seua filla amb ajuntaments del PP, i ha qualificat de polítiques les mesures cautelars contra Begoña Gómez.

La foguera infantil d Ángeles-Felipe Bergé triomfa a Alacant amb el primer premi Especial

El monument infantil d Ángeles-Felipe Bergé, amb el lema Mediterránea i obra d Ausiàs Estrugo, ha aconseguit el primer premi de la categoria Especial infantil de les Fogueres de Sant Joan 2026 a Alacant, per davant de Mercado Central i Foguerer Carolinas.

Una mascletà de Pirotècnia Turís aplega als 125 decibels en la plaça dels Luceros

La mascletà de Pirotècnia Turís ha assolit un pic de 125 decibels i més de cinc minuts i mig de duració en el segon dispar del concurs oficial de les Fogueres de Sant Joan a la plaça dels Luceros dAlacant.