12.8 C
València
Dissabte, 21 febrer, 2026

Descobrixen un dels mecanismes de resistència a la quimioteràpia del càncer de mama triple negatiu

Imatge d’una dona fent-se una mamografia per a detectar si té càncer de mama 

 

Un estudi de l’hospital espanyol Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) ha descobert un dels mecanismes de resistència del càncer de mama triple negatiu, un dels més agressius, amb més mal pronòstic i sense teràpia dirigida. La investigació ha revelat que l’ADN de les cèl·lules tumorals d’esta classe de càncer està molt més compactat del que és habitual en comparació amb altres tipologies de cèl·lules tumorals, i això provoca més resistència a la quimioteràpia.

 

El treball, publicat en la revista ‘Oncogene’, assenyala com la descompactació de la cromatina podria ajudar a millorar l’eficàcia de la teràpia. Els investigadors han pogut comprovar com l’oxidació de la histona H3, una proteïna, és clau en la inducció de la compactació de l’ADN. A més, la inhibició de l’enzim LOXL2 evitaria que es produira eixa compactació. En el càncer de mama triple negatiu este enzim està molt present.

 

Podria ser crucial en el tractament del càncer de mama

Les dades obtingudes assenyalen que una inhibició d’este enzim en combinació amb fàrmacs de quimioteràpia convencional podria tindre resultats rellevants en el tractament d’este càncer, tot i que de moment només s’ha pogut provar en cèl·lules in vitro i en models de ratolí.

 

En no existir fàrmacs que inhibisquen de manera específica la funció nuclear de l’enzim LOXL2, els investigadors van utilitzar azacitidina, un agent que desmetila l’ADN i que provoca que s’òbriga. En este treball han participat diversos grups d’investigació, com ara de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB).

 

També pots llegir…

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La maledicció de l’amfitrió suma 24 anys: el València Basket cau 106-108 davant el Reial Madrid

La ratxa sense campions locals en la Copa del Rei s'ha mantingut amb l'eliminació del València Basket en semifinals davant el Reial Madrid per 106-108. L'última vegada que un amfitrió va alçar el títol va ser en 2002, amb el Baskonia; abans, només el CAI Zaragoza ho va aconseguir en 1983-84.

Hezonja iguala el rècord de triples en la Copa i guia el 106-108 del Reial Madrid en una semifinal històrica

Hezonja va anotar set triples i 25 punts i va decidir amb dos encerts en els últims trenta segons el 106-108 del Reial Madrid davant el València Basket, en una semifinal sense pròrroga que va batre el rècord històric d'anotació amb 214 punts.

Juan Roig crida a anar per la Lliga després de la derrota en semifinals davant el Reial Madrid

El màxim accionista del València Basket va traslladar un missatge d'ànim després de l'ajustada caiguda en la Copa del Rei i va fixar com a meta immediata la Lliga Endesa.

Pedro Martínez: derrota cruel i orgull malgrat la caiguda del València Basket davant el Reial Madrid

El tècnic va lamentar una derrota especialment dolorosa en semifinals després d'anar cinc a dalt mancant poc més de mig minut i va reivindicar al seu equip.

106-108: Hezonja decidix amb dos triples i fica al Reial Madrid en la final

El croat va firmar 25 punts i va rematar amb dos triples en l'últim minut un dol que el València havia encarrilat amb el xou final de Jean Montero. El Reial Madrid va remuntar 17.

106-108. Hezonja apaga el xou de Montero i fica al Reial Madrid en la final

Dos triples de Mario Hezonja en l'últim minut van voltejar un partit que Jean Montero havia incendiat amb 19 punts en l'últim quart. El Reial Madrid, que va arribar a anar 17 a baix, disputarà la final en el Roig Arena.

Campazzo: final de bojos i avís després de la patida semifinal de Copa

Campazzo va celebrar l'agònica victòria en semifinals davant València Basket i va subratllar que el Reial Madrid va creure fins al final. Així i tot, va advertir que han de corregir errors per a optar al títol.

Domingo amb cels buidats i pujada general de les temperatures

El diumenge arriba amb estabilitat per altes pressions, sense pluges i amb un ascens general de les temperatures. Hi haurà calitja a Canàries i boires matinals en diverses zones.