12.1 C
València
Dijous, 18 desembre, 2025

La DGT ho reconeix: no té competències per sancionar el mal ús de la mascareta dins del cotxe

L’aplicació de l’estat d’alarma ha generat en diverses ocasions alguns dubtes legals a l’hora de saber si jurídicament es podien aplicar algunes de les sancions anunciades. Així es troben en el cas de l’ús de les mascaretes dins dels cotxes, una mesura que ara mateix és obligatòria. El dubte, però, és qui ha de sancionar la infracció i d’acord amb què.

Doncs, bé, este dimecres, la Direcció General de Trànsit (DGT) ha posat una miqueta de llum en esta qüestió. I ho ha fet amb una sorprenent afirmació: ells no tenen competències per sancionar conductors que no complisquen adequadament les mesures relatives a l’ús de la mascareta.

Segons la DGT, «l’ús de la mascareta és una mesura sanitària i de salut pública. Per tant, la Direcció General de Trànsit no té cap mena de competència sobre la regulació de la mateixa», ha manifestat el departament dirigit per Pere Navarro en un comunicat emés per l’organisme a partir de l’aparició de diverses informacions en este sentit.

Així mateix, també s’ha precisat que «no hi ha cap article a la Llei de Trànsit i Seguretat Viària -ni en els reglaments que la desenvolupen- que reculla que el fet de no portar la mascareta, treure-se-la o altres accions amb la mateixa siga un precepte infractor. I encara molt menys que vaja acompanyat d’una pèrdua de punts del permís de conduir». Per estos motius, doncs, des de la DGT s’han mostrat contundents: «No és sancionable».

 

Possibles canvis en l’ús de la mascareta en els espais a l’aire lliure

Des de la seua publicació en el BOE i la seua posterior difusió a través dels mitjans de comunicació va generar polèmica. Gairebé d’amagat, ens assabentàvem que a partir d’ara seria obligatori portar mascareta en espais oberts com una platja o la muntanya encara que es pogués mantenir la distància de seguretat d’1,5 metres.

Esta mesura del govern espanyol va causar el rebuig de bona part de la població, però també d’experts o governs autonòmics. Ara, davant les pressions, l’escenari pot canviar. L’obligatorietat de l’ús de la mascareta en espais oberts serà un dels punts que es debatran avui en un nou Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut entre el ministeri i les diferents conselleries de Sanitat i Salut, que s’ha de celebrar este dimecres.

Segons avança el diari ‘El Mundo’, contemplaria que sí que es puga ser a la platja sense màscara, sempre que es guarden 1,5 metres de distància amb altres grups de persones que siguen «no convivents o assimilats».

 

 

Últimes notícies

La Diputació de València inaugura en el MuVIM l’exposició de Luis Vidal Corella

La Diputació de València ha inaugurat en el MuVIM una gran mostra dedicada a Luis Vidal Corella amb 200 imatges, 80 inèdites, sobre guerra i postguerra. L'exposició s'estructura en tres seccions i incorpora objectes originals, i podrà visitar-se fins al 29 de març de 2026.

El Racing tomba al Vila-real i es fica en octaus (2-1)

El Racing de Santander va véncer 2-1 al Vila-real en El Sardiner amb un doblet d'Arana i va segellar el seu passe a octaus de la Copa del Rei. Ayoze va retallar al final sense premi.

Emergències entrega a la jutgessa el primer esborrany del Es-Alert del dia de la DANA

La Subdirecció d'Emergències va remetre al jutjat l'esborrany del Es-Alert del 29 d'octubre de 2024, amb fitxa tècnica i mapa. L'avís final es va difondre a les 20.11 després del debat en el Cecopi.

1-0: la Cultural torna a octaus cinc anys després després d’eliminar al Llevant

La Cultural i Esportiva Lleonesa va superar al Llevant per 1-0 i tornarà als octaus de final cinc anys després. Un gol de Rafa Tresaco i la falta d'encert granota van decidir.

De Mònaco a Granada: la Volta 2026 combina alta muntanya i una crono llarga

La ronda es disputarà del 22 d'agost al 13 de setembre, amb eixida a Mònaco i arribada a Granada. Hi haurà set finals enlaire i una crono de 32 km.

El Racing elimina al Vila-real amb un doblet d’Arana (2-1)

El Racing de Santander va superar al Vila-real per 2-1 i va avançar a octaus de la Copa del Rei gràcies a dos gols d'Arana. El conjunt groc va quedar fora després d'un arreón final insuficient.

La Cultural torna a octaus cinc anys després amb un 1-0 al Llevant

La Cultural i Esportiva Lleonesa tornarà als octaus de la Copa del Rei cinc anys després després del 1-0 al Llevant. Bañuz va sostindre el triomf i el rival va perdonar.

Martínez Mus fixa 2026 per a tindre en marxa el 100% del Pla Endavant postdana

El vicepresident tercer ha assegurat que en el primer semestre de 2026 estaran iniciades totes les actuacions del Pla Endavant després de la dana de 2024. Ha detallat inversions en depuració, transport i medi ambient i ha obert un encreuament de retrets amb l'oposició en Les Corts.