La Diputació de València inicia l’excavació de la fossa 114 de Paterna

 

Els treballs d’exhumació de la fossa comuna 114 del cementeri de Paterna s’han iniciat este dilluns en presència de l’Agrupació de Familiars que presideix Carmen Contreras, impulsora d’un projecte íntegrament finançat per la Diputació de València, a través de la Delegació de Memòria Històrica que dirigeix Ramiro Rivera.

La 114 és una de les fosses comunes més grans localitzades a la província i, fruit dels estudis de l’historiador valencià Vicente Gabarda i de les dades que apareixen en el Registre Cementerial de Paterna, s’espera trobar les restes de 197 persones represaliades pel franquisme, distribuïts en cinc saques, l’última del 28 de juny de 1940.

En esta saca, que hauria de trobar-se en primer lloc una vegada iniciada l’excavació, es preveu trobar les restes de 31 persones, entre elles el que fora president de l’Ateneu Mercantil de València i vicepresident de la Diputació, Isidro Escandell; el magistrat i president de la sala 4 de l’Audiència Provincial Luis Cisneros; i l’editor de la revista La Traca, Vicent Miquel Carceller, així com el dibuixant de la revista satírica valenciana Carlos Gómez Carrera, conegut com a ‘Bluff’, i dos alcaldes de Godella i un de Foios.

En paraules del diputat de Memòria Històrica, Ramiro Rivera, “esta fossa és un exemple més de la crua i sistemàtica repressió duta a terme pel règim franquista en terres valencianes, amb l’afusellament de persones que trobaven la mort per defensar les seues idees, entre elles càrrecs públics i professionals liberals la dignitat dels quals tenim la responsabilitat de reparar igual que la de totes i cadascuna de les víctimes que es va cobrar la Guerra, més de 2.000 localitzades en el cementeri de Paterna”.

Des de l’associació de la fossa 114 destaquen “l’emoció” que senten “després de tots els obstacles trobats pel camí i d’anys barallant per a poder excavar i recuperar les restes dels nostres familiars per a donar-los un enterrament digne”. “Mai s’ha perseguit una altra fi ni ens hem ficat en qüestions polítiques”, asseguren.

En la coneguda com a ‘fossa de la cultura’ per la professió d’algunes de les víctimes també s’espera trobar les restes de mestres, periodistes, representants d’entitats locals i gent vinculada al món de la justícia. “Eixe dia algú va voler donar un escarment a representants de la cultura i la política valenciana per mostrar idees contràries al franquisme”, afirma el president del Grup de Recuperació de la Memòria Històrica, Matías Alonso, qui assenyala que dos setmanes abans d’eixe 28 de juny de 1940, segons recull la investigació històrica, altres persones van ser represaliades “per a celebrar que els nazis van prendre París”.

Una dona entre els represaliats

Durant els treballs d’excavació i identificació que s’inicien este dilluns s’espera trobar també les restes de Dolores Arnal, veïna de Benaguasil. Ella va ser una de les 197 persones afusellades entre maig i juny del 40 i enterrades en la fossa comuna 114 del cementeri de Paterna, a les quals es pretén retornar la dignitat gràcies a la tenacitat d’una associació representada per desenes de familiars de les víctimes. La Diputació completa el procés amb una subvenció de 382.000 euros que serveix per a finançar íntegrament el projecte d’exhumació i demostra que la institució provincial “es troba a la disposició de les persones que vulguen rescatar de l’oblit als seus éssers estimats represaliats durant la guerra i la postguerra”.

La procedència de les víctimes abasta 66 localitats i cobreix pràcticament la província de València i altres com Castelló. Badajoz, Barcelona i Huesca. En esta fossa descansen les restes de diferents càrrecs públics vinculats a Esquerra Republicana, PSOE, UGT i la CNT, la major part dels quals va patir un primer tancament en la seua localitat d’origen, per a passar posteriorment a les presons dels partits judicials, com la de l’Escola Pia de Gandia, i finalment a San Miguel dels Reis o la Presó Model en espera que s’executara la seua sentència de mort.

La fase d’excavació, a càrrec d’Arqueoantro, podria allargar-se al voltant de sis mesos a causa del gran nombre de cossos que s’espera trobar a l’interior de la fossa 114, mentre que la identificació de les restes trobades es prolongarà previsiblement durant este any i el pròxim.

Últimes notícies

Corberán admet vergonya per la imatge del València a Riazor

Carlos Corberán ha qualificat de vergonyosa la primera part del València a Riazor, en la derrota 3-1 contra el Deportivo. L’entrenador ha assumit la responsabilitat i ha criticat la falta d’activació i actitud competitiva del seu equip.

Dos gols en pròpia porta condemnen el Valencia a Riazor

El Valencia ha tornat a oferir una mala imatge a Riazor i ha perdut 3-1 davant el Deportivo, amb dos gols en pròpia porta de César Tárrega i Diakhaby. L’equip gallec ha celebrat així la seua primera victòria en Primera huit anys després, i continua invicte este curs.

Busquen aclarir la mort d’un home trobat al riu Xúquer a Sueca

La Guàrdia Civil investiga la mort d’un home, encara sense identificar, localitzat este diumenge flotant al riu Xúquer al seu pas per Sueca. Els agents analitzen si va morir per accident, causes naturals o altres circumstàncies.

El Levante fitxa cedit el francés Axel Tape fins a final de temporada

El Levante UD ha tancat la incorporació en qualitat de cedit del centrecampista francés Axel Tape, de 19 anys, procedent del Bayer 04 Leverkusen fins a final de temporada.

Pego arriba als 37 graus i encapçala la pujada de temperatures a la Comunitat

Les màximes han pujat fins a 7 graus en municipis com Pego, que ha registrat 37 graus. A les comarques de València també s’han superat els 36 graus en alguns punts.

Enric Mas es corona en Aitana i es posa líder de la Vuelta

El mallorquí Enric Mas s’ha imposat en l’Alto de Aitana, ha estrenat el mallot roig i arriba al primer descans com a nou líder sòlid de la Vuelta 2026.

Set migrants arriben en pastera a una platja de Santa Pola en ple migdia

Una pastera amb set migrants d’origen magribí ha arribat este migdia a la platja de Santa Pola del Este, plena de banyistes. Els hòmens, alguns possiblement menors, han fugit pel passeig marítim fins que els han localitzat les forces de seguretat.

Mor un home en colpejar-se el cap al Pou Clar d’Ontinyent

Un home d’entre 35 i 40 anys ha mort este divendres al paratge del Pou Clar d’Ontinyent després de colpejar-se el cap amb una roca mentre estava amb la família.