11.4 C
València
Diumenge, 18 gener, 2026

La Diputació de València construirà un nou teatre com a seu definitiva de l’Escalante

 

La Diputació de València construirà un nou edifici com a seu definitiva del Teatre Escalante en el solar que té la institució entre els carrers Vicent Tomás i Martí i Xiprers, entorn de l’avinguda de les Corts. La decisió, consensuada entre els responsables provincials i els professionals del sector de les Arts Escèniques, es pren després d’escoltar una desena d’associacions i constatar que la majoria preferia l’opció de disposar d’una nova seu més moderna i adaptada a les necessitats del sector.

La corporació provincial invertirà al voltant de cinc milions d’euros, al que caldrà sumar el cost de l’equipament tècnic, en un projecte de construcció que té un termini estimat d’execució d’entre 45 i 47 mesos. En opinió dels tècnics, esta opció és la més econòmica i la que té els terminis més curts, enfront de les alternatives d’adquirir el vell teatre i rehabilitar-lo o adequar un edifici enclavat en les instal·lacions de l’IVAF, també propietat de la Diputació.

El solar de Vicent Tomás i Martí, amb 1.800 metres quadrats de sòl urbanitzable al costat de la biblioteca Joan de Timoneda de Beniferri, és el lloc triat per la corporació, després de fer partícips en el procés als diferents col·lectius professionals del sector, per a crear “un nou espai amb totes les facilitats per a adaptar-se a les necessitats de l’Escalante, amb instal·lacions i equipament moderns i una execució més àgil”. Així ho expliquen els responsables provincials, que des del primer moment han volgut anteposar el projecte teatral al recinte.

Projecte referent

 

El president de la Diputació, Toni Gaspar, té clar que la prioritat és “garantir la continuïtat d’un projecte referent en l’àmbit cultural i molt especialment per a un públic infantil que descobreix la grandesa del teatre amb un protagonisme destacat de les companyies valencianes, i l’objectiu és que disposen d’una seu estable i definitiva, un espai modern que els permeta desenvolupar el seu treball en les millors condicions”.

Coincideixen amb Gaspar tant la responsable de Teatres, Glòria Tello, com el diputat de Patrimoni, Andreu Salom, els qui agraeixen la seua implicació a les associacions consultades per la Diputació. Tello assegura que la corporació i el seu departament continuaran treballant, de la mà dels professionals de les arts escèniques, “per a dotar com més prompte millor a l’Escalante d’una seu definitiva que reforce la continuïtat d’un projecte teatral pel qual esta institució sempre ha apostat”.

Per part seua, el titular de Patrimoni, Andreu Salom, destaca de l’opció finalment triada “la possibilitat d’adaptar el nou espai a múltiples formats”, al mateix temps que “descentralitza l’activitat cultural a la ciutat en una zona molt accessible per a escolars, que són un bon percentatge dels espectadors”.

Comissió tècnica

 

Després de dos trobades entre els responsables provincials i els representants d’una desena d’associacions d’actors, empreses de circ i teatre, escriptors, gestors culturals i distribuïdors que agraïxen a la Diputació la seua manera de “fer política buscant la col·laboració del sector professional”, la corporació complix així amb el seu compromís de no alentir la decisió definitiva i posa en marxa la maquinària per a portar avant el projecte, que comptarà amb una comissió tècnica en la qual també participaran els professionals.

En el procés per a decidir la nova seu del Teatre Escalante han participat al costat de la Diputació la AAPV (Actors i Actrius del País Valencià), el Comité Escèniques, els Gestors Culturals, els distribuïdors d’ADVAEM, els escriptors de teatre agrupats en AVEET, l’Associació Valenciana d’Empreses de Teatre i Circ (AVETID), l’Associació de Professionals de Circ de la Comunitat (APCCV), les associacions de dansa AVED i APDCV i FETI, Federació d’Espais Teatrals Independents de la Universitat.

Sis dels deu col·lectius van deixar clara la seua preferència per una nova seu més moderna i àgil quant als terminis d’execució, mentre que un altre no es va decantar per cap de les opcions. La resta preferia rehabilitar la tradicional seu de l’Escalante al carrer Landerer; per a això la Diputació hauria primer d’adquirir l’edifici i iniciar després un procés costós per a solucionar el problema d’unes instal·lacions “obsoletes i insuficients”, com admeten els professionals.

Últimes notícies

Emergències ha establit per a este dilluns l’alerta taronja per nevades a l’interior nord de Castelló

Emergències ha establit l'alerta taronja per nevades a l'interior nord de Castelló per a este dilluns, amb fins a 20 cm per damunt de 1.200-1.300 metres des de les 18.00. També hi haurà avisos grocs per pluges en el litoral nord de Castelló i per mala mar en la costa nord d'Alacant.

Foyth després del 0-2 davant el Betis: ‘Esta derrota no ha de canviar res’

El defensa del Vila-real va assumir la mala actuació en el 0-2 davant el Betis, va demanar autocrítica i equilibri i va posar el focus a reaccionar davant Ajax i Reial Madrid.

Ferrero reapareix en xarxes, agraïx el suport i no descarta tornar al circuit

Juan Carlos Ferrero va reaparéixer en Instagram el dia del debut de Carlos Alcaraz a Austràlia. Va agrair el suport i va deixar oberta la porta a un retorn.

Voluntaris han netejat la ruta del colesterol de Paiporta i reclamen la seua renaturalització

Unes 40 persones han netejat la ruta del colesterol de Paiporta després de la dana de 2024. L'acció ha reclamat renaturalitzar el passeig perquè actue com a refugi climàtic.

València suma quasi 15.000 veïns en un any i arriba a 840.792 residents

València ha guanyat 14.844 habitants en 2025 i ha aconseguit 840.792, segons l'INE. La ciutat es manté com la tercera més poblada i registra un augment del 1,8%.

Turisme i cultura impulsen els preparatius del primer eclipsi solar total en un segle

Les reserves per al 12 d'agost ja es noten en les zones de millor visibilitat i es multipliquen les iniciatives culturals i educatives. L'observació exigirà ubicacions amb horitzó buidat i protecció ocular adequada.

Detingut a Elx un pròfug reclamat per França per delictes sexuals contra menors

La Policia Nacional ha arrestat a Elx a un home de 37 anys buscat per França per delictes sexuals contra menors. Va ser localitzat en acudir a una comissaria per a tràmits i ha passat a l'Audiència Nacional.

Cel nuvolós i pluges a Castelló; màximes sense canvis este diumenge en la Comunitat Valenciana

Domingo amb nuvolositat i pluges a Castelló i altres trams del litoral, sense canvis en les màximes. El dilluns podran donar-se precipitacions fortes en el nord de Castelló i nevades en cotes altes.