La Diputació de València construirà un nou teatre com a seu definitiva de l’Escalante

 

La Diputació de València construirà un nou edifici com a seu definitiva del Teatre Escalante en el solar que té la institució entre els carrers Vicent Tomás i Martí i Xiprers, entorn de l’avinguda de les Corts. La decisió, consensuada entre els responsables provincials i els professionals del sector de les Arts Escèniques, es pren després d’escoltar una desena d’associacions i constatar que la majoria preferia l’opció de disposar d’una nova seu més moderna i adaptada a les necessitats del sector.

La corporació provincial invertirà al voltant de cinc milions d’euros, al que caldrà sumar el cost de l’equipament tècnic, en un projecte de construcció que té un termini estimat d’execució d’entre 45 i 47 mesos. En opinió dels tècnics, esta opció és la més econòmica i la que té els terminis més curts, enfront de les alternatives d’adquirir el vell teatre i rehabilitar-lo o adequar un edifici enclavat en les instal·lacions de l’IVAF, també propietat de la Diputació.

El solar de Vicent Tomás i Martí, amb 1.800 metres quadrats de sòl urbanitzable al costat de la biblioteca Joan de Timoneda de Beniferri, és el lloc triat per la corporació, després de fer partícips en el procés als diferents col·lectius professionals del sector, per a crear “un nou espai amb totes les facilitats per a adaptar-se a les necessitats de l’Escalante, amb instal·lacions i equipament moderns i una execució més àgil”. Així ho expliquen els responsables provincials, que des del primer moment han volgut anteposar el projecte teatral al recinte.

Projecte referent

 

El president de la Diputació, Toni Gaspar, té clar que la prioritat és “garantir la continuïtat d’un projecte referent en l’àmbit cultural i molt especialment per a un públic infantil que descobreix la grandesa del teatre amb un protagonisme destacat de les companyies valencianes, i l’objectiu és que disposen d’una seu estable i definitiva, un espai modern que els permeta desenvolupar el seu treball en les millors condicions”.

Coincideixen amb Gaspar tant la responsable de Teatres, Glòria Tello, com el diputat de Patrimoni, Andreu Salom, els qui agraeixen la seua implicació a les associacions consultades per la Diputació. Tello assegura que la corporació i el seu departament continuaran treballant, de la mà dels professionals de les arts escèniques, “per a dotar com més prompte millor a l’Escalante d’una seu definitiva que reforce la continuïtat d’un projecte teatral pel qual esta institució sempre ha apostat”.

Per part seua, el titular de Patrimoni, Andreu Salom, destaca de l’opció finalment triada “la possibilitat d’adaptar el nou espai a múltiples formats”, al mateix temps que “descentralitza l’activitat cultural a la ciutat en una zona molt accessible per a escolars, que són un bon percentatge dels espectadors”.

Comissió tècnica

 

Després de dos trobades entre els responsables provincials i els representants d’una desena d’associacions d’actors, empreses de circ i teatre, escriptors, gestors culturals i distribuïdors que agraïxen a la Diputació la seua manera de “fer política buscant la col·laboració del sector professional”, la corporació complix així amb el seu compromís de no alentir la decisió definitiva i posa en marxa la maquinària per a portar avant el projecte, que comptarà amb una comissió tècnica en la qual també participaran els professionals.

En el procés per a decidir la nova seu del Teatre Escalante han participat al costat de la Diputació la AAPV (Actors i Actrius del País Valencià), el Comité Escèniques, els Gestors Culturals, els distribuïdors d’ADVAEM, els escriptors de teatre agrupats en AVEET, l’Associació Valenciana d’Empreses de Teatre i Circ (AVETID), l’Associació de Professionals de Circ de la Comunitat (APCCV), les associacions de dansa AVED i APDCV i FETI, Federació d’Espais Teatrals Independents de la Universitat.

Sis dels deu col·lectius van deixar clara la seua preferència per una nova seu més moderna i àgil quant als terminis d’execució, mentre que un altre no es va decantar per cap de les opcions. La resta preferia rehabilitar la tradicional seu de l’Escalante al carrer Landerer; per a això la Diputació hauria primer d’adquirir l’edifici i iniciar després un procés costós per a solucionar el problema d’unes instal·lacions “obsoletes i insuficients”, com admeten els professionals.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca fixa per a abans de l’estiu la modernització de la depuradora de Pinedo

La Generalitat ha confirmat que la millora de la depuradora de Pinedo conclourà abans de l'estiu. La inversió de 37 milions busca més eficiència, menys olors i millor control d'abocaments.

El cens faller aconseguix un màxim històric: 128.675 inscrits i majoria femenina

El cens faller de 2026 ascendix a 128.675 persones, més de 8.000 que l'any anterior. Les dones lideren el conjunt amb el 56,13% del total.

Pérez Llorca s’estrena com president al balcó de l’Ajuntament per a la mascletà

Juanfran Pérez Llorca s'ha estrenat al balcó de l'Ajuntament de València en una mascletà de Drac que ha sortejat la pluja i el vent. El pirotècnic José María Enríquez ha parlat de 'miracle' després d'un tret de 160 quilos en cinc minuts i mig.

Pérez Llorca s’obri a negociar el finançament autonòmic si el sistema és just i equitatiu

El president Juanfran Pérez Llorca es mostra disposat a negociar un nou encaix del finançament autonòmic amb tots els presidents en la taula. Reclama autonomia fiscal i rebutja privilegis territorials; a més demana consensos europeus davant la guerra a l'Iran.

Pérez Llorca s’estrena com president al balcó de l’Ajuntament amb una mascletà que esquiva la pluja

El president s'ha estrenat al balcó de l'Ajuntament amb una mascletà de Drac de Villena que ha sortejat la pluja i el vent. El pirotècnic ha parlat de 'miracle' i el tret ha acumulat més de 160 quilos de pólvora en cinc minuts i mig.

El port d’Alacant rep el seu major portacontenidors amb una operativa de sis setmanes

El HAIAN GAMMA, noliejat per Maersk, ha atracat a Alacant com el major portacontenidors registrat. L'operativa de transbord es prolonga sis setmanes i suma 18.000 TEUs.

Pérez Llorca s’obri a negociar el finançament autonòmic si el sistema és just i equitatiu

El president valencià es mostra disposat a una taula amb tots els líders autonòmics per a pactar un model just i equitatiu. Defén autonomia fiscal i rebutja privilegis, i demana a Sánchez consens europeu en política exterior.

Maten a tirs a Torrevieja a un implicat en el crim del nord-irlandés de Rojales

Un ciutadà txec de 33 anys, encausat per la seua presumpta cooperació en l'assassinat comés en 2024 a Rojales, ha sigut abatut en Punta Prima. La Guàrdia Civil investiga baix secret.