Una dona espanyola, el primer cas de curació funcional de VIH

Una pacient espanyola fa quinze anys que controla el VIH sense cap mena de medicament, un cas excepcional al món de curació de la sida.

El cas, que estudia l’Hospital Clínic de Barcelona, s’ha presentat en el Congrés de Sida de Mont-real (Canadà), on s’han analitzat les diferències amb altres casos coneguts fins ara amb pacients de Berlín i Londres. Els malalts van aconseguir una curació absoluta de la sida després d’un trasplantament de cèl·lules mare per a tractar les malalties de sang que patien.

En el cas de la pacient de Barcelona, en canvi, es tracta d’una curació funcional, ja que la dona continua tenint el virus al cos, però el seu sistema immunitari pot controlar absolutament la replicació.

La pacient va ser diagnosticada en l’estadi d’infecció aguda pel VIH fa més de quinze anys i la van incloure en un assaig clínic amb tractament antiretroviral durant nou mesos i diverses intervencions amb un immunosupressor, la ciclosporina A.

El tractament antiretroviral, l’estàndard per a controlar la sida, és efectiu per a suprimir la replicació viral dins del cos i bloqueja la transmissió a altres persones. Amb això el pacient aconsegueix un nivell tan reduït del VIH en sang que passa a ser indetectable en una anàlisi convencional. Però el VIH persisteix en reservoris, de manera que, si se suspén la teràpia, té capacitat de replicar-se i pot tornar a atacar el pacient.

Els investigadors han batejat les cèl·lules que aconsegueixen controlar el virus com a natural killer (NK), ja que formen part del sistema immune innat i constitueixen la primera línia de defensa enfront de diferents patògens. A més, han identificat els limfòcits tipus T CD8+, que tenen un paper clau en la defensa de les cèl·lules enfront de virus i bacteris.

Últimes notícies

El PP aplaudix que el Parlament Europeu mantinga oberta la investigació sobre el cas Oltra

El PP en Les Corts valora que la Comissió de Peticions del Parlament Europeu mantinga oberta la investigació sobre la gestió del cas d'abusos a una menor tutelada vinculat a l'entorn de Mónica Oltra mentres seguisca el procediment judicial a Espanya.

Paco Roca explora les relacions de parella en el seu nou còmic El viatge, que saltarà al cinema

El viatge, la nova novel·la gràfica de Paco Roca, indaga en les ruptures i les relacions de parella a llarg termini, ambientades a la Patagònia i amb adaptació al cinema en marxa.

Detingut a València per cobrar per empadronar il·legalment a estrangers

La Policia Nacional deté a València a un home de 42 anys acusat de falsedat documental i d'afavorir la immigració irregular mitjançant contractes de lloguer falsos per a empadronar a estrangers a canvi de diners.

Jaime Pradilla assumix la derrota davant el Reial Madrid i reivindica la temporada del València Basket

Jaime Pradilla lamenta l'eliminació del València Basket davant el Reial Madrid en semifinals de l'Eurolliga, però defén l'any de l'equip i confia que prompte puguen sentir-se orgullosos del seu recorregut.

Scariolo destaca la resiliència del Reial Madrid després de reinventar-se rumb a la final d’Eurolliga

Sergio Scariolo subratlla que el Reial Madrid ha hagut de reinventar el seu joc per les baixes interiors i ressalta la resiliència de l'equip abans de la final d'Eurolliga davant Olympiacos.

Scariolo descarta a Usman Garuba per a la final de l’Eurolliga després de lesionar-se davant el València

Usman Garuba es lesiona en la semifinal de l'Eurolliga davant el València Basket i Sergio Scariolo confirma que el pivot del Reial Madrid queda descartat per a la final contra el Olympiacos.

Hezonja llança un missatge d’optimisme abans de la final de l’Eurolliga

Mario Hezonja es mostra convençut de les opcions del Reial Madrid en la final de l'Eurolliga davant Olympiacos i demana confiança malgrat l'esglai per la lesió de Garuba.

Pedro Martínez lamenta l’eliminació del València Basket davant el Reial Madrid en l’Eurolliga

Pedro Martínez va reconéixer que al València Basket li haguera agradat competir millor en la semifinal de la Final a Quatre, després de caure amb claredat davant un Reial Madrid al qual va considerar just vencedor.