11.9 C
València
Dimecres, 26 novembre, 2025

Una dona espanyola, el primer cas de curació funcional de VIH

Una pacient espanyola fa quinze anys que controla el VIH sense cap mena de medicament, un cas excepcional al món de curació de la sida.

El cas, que estudia l’Hospital Clínic de Barcelona, s’ha presentat en el Congrés de Sida de Mont-real (Canadà), on s’han analitzat les diferències amb altres casos coneguts fins ara amb pacients de Berlín i Londres. Els malalts van aconseguir una curació absoluta de la sida després d’un trasplantament de cèl·lules mare per a tractar les malalties de sang que patien.

En el cas de la pacient de Barcelona, en canvi, es tracta d’una curació funcional, ja que la dona continua tenint el virus al cos, però el seu sistema immunitari pot controlar absolutament la replicació.

La pacient va ser diagnosticada en l’estadi d’infecció aguda pel VIH fa més de quinze anys i la van incloure en un assaig clínic amb tractament antiretroviral durant nou mesos i diverses intervencions amb un immunosupressor, la ciclosporina A.

El tractament antiretroviral, l’estàndard per a controlar la sida, és efectiu per a suprimir la replicació viral dins del cos i bloqueja la transmissió a altres persones. Amb això el pacient aconsegueix un nivell tan reduït del VIH en sang que passa a ser indetectable en una anàlisi convencional. Però el VIH persisteix en reservoris, de manera que, si se suspén la teràpia, té capacitat de replicar-se i pot tornar a atacar el pacient.

Els investigadors han batejat les cèl·lules que aconsegueixen controlar el virus com a natural killer (NK), ja que formen part del sistema immune innat i constitueixen la primera línia de defensa enfront de diferents patògens. A més, han identificat els limfòcits tipus T CD8+, que tenen un paper clau en la defensa de les cèl·lules enfront de virus i bacteris.

Últimes notícies

4-0 en Dortmund: el Vila-real es desfigura i queda a la vora del KO europeu

El Vila-real s'ha quedat sense marge d'error després d'un 4-0 en el camp del Borussia Dortmund. Un gol en el descompte i una expulsió amb penal van encadenar la solsida.

90-64: València Basket desarma al Bayern amb un 26-4 i firma la seua octava victòria en Eurolliga

Un parcial de 26-4 entre el segon i el tercer quart va encarrilar el 90-64 al Bayern i va assentar al València Basket en la zona alta. Braxton Key va acabar tocat i serà avaluat.

4-0 en Dortmund: el Vila-real es queda sense marge d’error

El Vila-real ha caigut 4-0 en Dortmund i s'ha quedat sense marge d'error per a barallar la classificació. El partit es va trencar entre el descans i la represa.

90-64: la perseverança del València desarma al Bayern

El València Basket va firmar un parcial de 26-4 entre el segon i el tercer quart que va trencar el partit davant el Bayern i va segellar la seua octava victòria en l'Eurolliga. El triomf va arribar amb la preocupació per la lesió de Braxton Key.

Guirassy avança al Dortmund al caient del descans davant un Vila-real superior (1-0)

Guirassy ha posat el 1-0 per al Borussia Dortmund a l'eixida d'un córner en l'última acció del primer temps. El Vila-real havia sigut superior però va fallar en la definició.

València es mobilitza i clama n’hi ha prou de violència contra les dones en el 25N

La marxa del 25N a València ha denunciat la violència contra les dones i l'avanç del negacionismo. El manifest final ha reclamat més recursos i canvis legals.

Marcelino introduïx sis canvis davant un Dortmund amb Adeyemi i Guirassy en atac

Marcelino va introduir sis canvis en l'onze del Vila-real per al dol de Lliga de Campions davant el Borussia Dortmund. Kovac ha apostat per Adeyemi i Guirassy com a amenaces principals.

Aagesen ha dit que el sorprén que un any després encara no es conega la veritat de la DANA a València

La vicepresidenta tercera ha mostrat sorpresa per la falta de claredat sobre l'ocorregut el 29 d'octubre de 2024, jornada amb 229 víctimes a València. Noves discrepàncies horàries han reforçat els dubtes sobre la cronologia.