Una dona espanyola, el primer cas de curació funcional de VIH

Una pacient espanyola fa quinze anys que controla el VIH sense cap mena de medicament, un cas excepcional al món de curació de la sida.

El cas, que estudia l’Hospital Clínic de Barcelona, s’ha presentat en el Congrés de Sida de Mont-real (Canadà), on s’han analitzat les diferències amb altres casos coneguts fins ara amb pacients de Berlín i Londres. Els malalts van aconseguir una curació absoluta de la sida després d’un trasplantament de cèl·lules mare per a tractar les malalties de sang que patien.

En el cas de la pacient de Barcelona, en canvi, es tracta d’una curació funcional, ja que la dona continua tenint el virus al cos, però el seu sistema immunitari pot controlar absolutament la replicació.

La pacient va ser diagnosticada en l’estadi d’infecció aguda pel VIH fa més de quinze anys i la van incloure en un assaig clínic amb tractament antiretroviral durant nou mesos i diverses intervencions amb un immunosupressor, la ciclosporina A.

El tractament antiretroviral, l’estàndard per a controlar la sida, és efectiu per a suprimir la replicació viral dins del cos i bloqueja la transmissió a altres persones. Amb això el pacient aconsegueix un nivell tan reduït del VIH en sang que passa a ser indetectable en una anàlisi convencional. Però el VIH persisteix en reservoris, de manera que, si se suspén la teràpia, té capacitat de replicar-se i pot tornar a atacar el pacient.

Els investigadors han batejat les cèl·lules que aconsegueixen controlar el virus com a natural killer (NK), ja que formen part del sistema immune innat i constitueixen la primera línia de defensa enfront de diferents patògens. A més, han identificat els limfòcits tipus T CD8+, que tenen un paper clau en la defensa de les cèl·lules enfront de virus i bacteris.

Últimes notícies

El PP desvincula el cas González-Amador del Govern de la Comunitat de Madrid

Miguel Tellado ha defensat que la investigació sobre Alberto González-Amador és una qüestió privada i no implica cap administració, i ha aprofitat per atacar Pedro Sánchez i els casos de corrupció que afecten el Govern central.

La vaga de metges deixa més de 404.000 actes mèdics suspesos a la Comunitat Valenciana

Les jornades de vaga de metges i facultatius des de desembre han provocat la suspensió de més de 4.000 operacions i unes 340.000 consultes i proves a Hospitalària i Primària. CESM CV fa una pausa en estiu però adverteix que reprendrà les mobilitzacions en tardor si no hi ha acords ferms.

Dos menors armats irrompen en l’institut de Foios i ferixen una alumna de 13 anys

Dos menors de la localitat veïna d’Albalat dels Sorells han accedit armats a l’institut de Foios amb un matxet i un bat de beisbol i han ferit lleument una alumna de 13 anys. Un dels menors ha quedat detingut i l’altre, inimputable en tindre menys de 14 anys, ha sigut entregat als seus pares.

Educació i sindicats docents es tornaran a reunir el 23 de juny per la bretxa salarial

Educació i els sindicats de docents es veuran el 23 de juny en una nova mesa sectorial per a negociar la proposta sobre bretxa salarial, un dels punts més conflictius del mes de vaga indefinida.

A disposició judicial per agressió sexual l’home amb un cadàver dins la nevera a Castelló

L’home detingut després de trobar-se el cadàver d’un home dins d’una nevera en un pis de Castelló ha passat a disposició del jutjat de Violència sobre la Dona 2, arran de la denúncia per agressió sexual presentada per la seua assistenta.

La primera mascletà del concurs de Fogueres a Alacant queda fora per no arribar al temps mínim

La mascletà de Pirotecnia Crespo, dAlzira, que ha obert el concurs oficial de Fogueres a Alacant, ha sigut descalificada per quedar-se per davall dels 5 minuts exigits.

Milers de persones ompliran València en l’Orgull LGTBIAQ+ per defensar drets davant PP i Vox

Lambda ha convocat per a este dissabte la manifestació de l’Orgull LGTBIAQ+ 2026 al centre de València, amb el lema ‘Pels teus drets, ACTUA!’, per defensar drets que consideren amenaçats per PP i Vox i denunciar problemes de seguretat i accessibilitat en el recorregut.

Nova marxa a Paiporta contra Mazón per la gestió de la DANA del 2024

Entitats socials i associacions de víctimes han convocat el 28 de juny una nova manifestació a Paiporta, considerada zona zero de la DANA del 29 d’octubre de 2024, per a exigir responsabilitats a Carlos Mazón.