Una dona espanyola, el primer cas de curació funcional de VIH

Una pacient espanyola fa quinze anys que controla el VIH sense cap mena de medicament, un cas excepcional al món de curació de la sida.

El cas, que estudia l’Hospital Clínic de Barcelona, s’ha presentat en el Congrés de Sida de Mont-real (Canadà), on s’han analitzat les diferències amb altres casos coneguts fins ara amb pacients de Berlín i Londres. Els malalts van aconseguir una curació absoluta de la sida després d’un trasplantament de cèl·lules mare per a tractar les malalties de sang que patien.

En el cas de la pacient de Barcelona, en canvi, es tracta d’una curació funcional, ja que la dona continua tenint el virus al cos, però el seu sistema immunitari pot controlar absolutament la replicació.

La pacient va ser diagnosticada en l’estadi d’infecció aguda pel VIH fa més de quinze anys i la van incloure en un assaig clínic amb tractament antiretroviral durant nou mesos i diverses intervencions amb un immunosupressor, la ciclosporina A.

El tractament antiretroviral, l’estàndard per a controlar la sida, és efectiu per a suprimir la replicació viral dins del cos i bloqueja la transmissió a altres persones. Amb això el pacient aconsegueix un nivell tan reduït del VIH en sang que passa a ser indetectable en una anàlisi convencional. Però el VIH persisteix en reservoris, de manera que, si se suspén la teràpia, té capacitat de replicar-se i pot tornar a atacar el pacient.

Els investigadors han batejat les cèl·lules que aconsegueixen controlar el virus com a natural killer (NK), ja que formen part del sistema immune innat i constitueixen la primera línia de defensa enfront de diferents patògens. A més, han identificat els limfòcits tipus T CD8+, que tenen un paper clau en la defensa de les cèl·lules enfront de virus i bacteris.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Manacor tomba al campió Guaguas amb un 2-3 i es fica en la final de la Copa del Rei

El Conectabalear CV Manacor va eliminar al CV Guaguas, vigent campió i líder de la Superliga, amb un 2-3 a la Fonteta després de 2h45m i un desempat 13-15.

Els júnior de Reial Madrid i València seguixen a Abu Dhabi després de la cancel·lació del Next Generation

Eurolliga va cancel·lar de manera definitiva el Next Generation per la situació a Abu Dhabi. Els júnior de Reial Madrid i València seguixen allí a l'espera de reobrir l'espai aeri.

Alacant impulsa la reforestació de Mont Orgegia amb mil voluntaris i un milió de llavors

Mil voluntaris plantaran 500 arbres, 500 arbustos i més d'un milió de llavors el 21 de març en Mont Orgegia per a accelerar la restauració del bosc mediterrani. El pla inclou reg per degoteig, torns de participació i inscripció prèvia en alicanterenace.es.

L’Ajuntament de València lamenta la decisió de l’AVL sobre el topònim i parla d’oportunitat perduda

El consistori ha lamentat el rebuig de l'AVL al canvi proposat per a la titlla i ha criticat que l'informe no s'haja fet públic. Vox ha mostrat la seua repulsa.

La Diputació d’Alacant celebra el Dia d’Andalusia i ret homenatge a les víctimes de Adamuz

La Diputació d'Alacant ha commemorat el Dia d'Andalusia davant prop d'un miler d'assistents, amb homenatge a les víctimes de Adamuz i el reconeixement a Leonor Jiménez.

Cano destaca el paper estratègic de la gastronomia com a motor turístic en la Comunitat Valenciana

A Benissa, la consellera Marián Cano ha defés la gastronomia com a clau per a desestacionalitzar i generar economia local, amb suport al producte i talent de proximitat. La jornada 'Essència' ha reunit xefs, productors i públic entorn de proposades culinàries i culturals.

La Fe fa possible la maternitat d’una dona amb deficiència de CPT2 greu

L'Hospital La Fe coordina el naixement de la primera filla d'una dona amb deficiència de CPT2 en forma greu. És el segon cas registrat a Espanya amb afectació severa i demostra que, amb control estricte, l'embaràs és viable.

Reintroduïxen 20 exemplars de rosseta en la Marjal del Moro per a impulsar la seua recuperació

La Generalitat ha alliberat 20 rossetes en la Marjal del Moro (Sagunt) per a reforçar la recuperació de l'espècie, la més amenaçada d'Europa, dins del programa Life.