17.5 C
València
Divendres, 9 gener, 2026

Els espanyols es voten els tancaments de Setmana Santa: Les excuses per a la Policia

 

 

Espanya porta una setmana amb totes les seues comunitats, excepte Balears i Canàries, tancades de manera perimetral per a evitar desplaçaments injustificats que augmenten la mobilitat i la interacció social a les portes de la quarta ona.

L’objectiu d’estos tancaments és impedir que, com en festivitats anteriors ja va ocórrer, augmenten els contagis i Espanya s’enfronte a una nova ona que deixe milers de víctimes mortals del coronavirus. Però hi ha molts ciutadans que ja s’han cansat d’estes mesures i han decidit fer cas omís a les autoritats.

En els últims dies, veïns de localitats costaneres, especialment de Catalunya, la Comunitat Valenciana o Andalusia, han vist com la població dels seus municipis ha augmentat considerablement a pesar que està prohibit viatjar. En algunes comunitats, com Andalusia, fins i tot està prohibida la mobilitat entre les seues diferents províncies.

En alguns casos, els veïns s’estan trobant amb persones que tenen una segona residència en la seua localitat, als qui han vist estiu rere estiu en els últims anys, però que esta Setmana Santa, per les restriccions, no haurien d’estar aci.

Molts d’estos propietaris que tenen segones residències han acudit igualment als seus llocs d’estiueig, i els que han estat qüestionats per la Policia estan argumentant tenir juntes veïnals urgents o avaries que han d’arreglar per a haver-se desplaçat fins allí.

Així ho ha explicat Manuel Jiménez Caro, president del Col·legi d’Administradors de Finques de Màlaga, en un reportatge de ‘Nius Diari’: «Estem rebent peticions de propietaris d’habitatges sol·licitant escrits de juntes veïnals que no existeixen igual que certificacions d’avaries fictícies».

Només a Màlaga han rebut més de 100 sol·licituds d’este tipus, que si s’accepten poden evitar que estos propietaris siguen sancionats. Però segons José Fería, president del Col·legi d’Administradors de Finques d’Andalusia, estes peticions s’estan rebent en totes les províncies de la regió.

En el cas de Màlaga, Jiménez Caro explica que les sol·licituds han estat rebutjades «per la irresponsabilitat que això comporta», però ja se sap que, com diu este, ‘feta la llei, feta la trampa’, i que s’estan falsificant alguns d’estos documents per a evitar les multes.

Una altra de les activitats que més està molestant als veïns esta Setmana Santa és la proliferació de festes, especialment entre els més joves. Veïns de localitats costaneres han observat en els últims dies com el final de les classes ha augmentat el flux d’adolescents i joves a les platges, parcs i zones verdes de gairebé totes les comunitats.

En alguns casos, a estos joves se’ls pot veure en els supermercats, comprant alcohol, begudes, menjar, aperitius i altres productes que deixen entreveure que s’ajuntaran en botellons o festes privades.
 

Fatiga pandèmica

Coses com estes s’havien vist ja durant la pandèmia, que fa més d’un any que està entre nosaltres, però en les últimes setmanes s’està observant que cada vegada ocorre més vegades.

Els experts ho atribueixen a la fatiga pandèmica, el cansament de gran part de la societat de les mesures i restriccions imposades i que, en molts casos, ni tan sols entenen.

L’exemple més clar el trobem en la nova llei del Govern Central per a l’ús obligatori de màscares, que l’estenia a tot espai obert hi hagués o no distància de seguretat. Això obligava a portar la màscara en zones com a platges o piscines, i els usuaris es van queixar.

A penes unes hores després, Sanitat va admetre que el projecte de llei va començar a fer-se al desembre, i que ara podria haver estat desfasat, per la qual cosa es va comprometre a pactar amb les comunitats una actualització de la norma.

Diverses comunitats autònomes, per part seua, veient el descontentament de la població, van anunciar que no anaven a aplicar la norma i continuarien vigents les excepcions que ja van funcionar durant l’any passat, especialment en el cas de les platges.

La societat no acabava d’entendre que fa un any no fos obligatori portar la màscara per a prendre el sol i ara sí. De fet, ni tan sols els experts estaven d’acord amb la mesura, en considerar que les platges són, en general, espais segurs si es pot mantenir la distància.

En definitiva, la societat està ja cansada de restriccions mentre des de les autoritats s’argumenta que cada vegada queda menys, que la vacunació avança i que es podran suavitzar estes restriccions a mesura que s’aconseguesca més població immunitzada. Però este moment no acaba d’arribar i la gent demana aire.

 

Últimes notícies

Els reis visitaran el 14 de gener una exposició i un projecte de la UPV a València

Els reis viatjaran a València el dimecres 14 per a inaugurar la mostra 'La transformació de València 1866-2026' i conéixer el projecte 'Salvem els fotos UPV/Recuperar les memòries'. L'agenda fixa actes a les 12.00 en el Centre del Carmen i a les 16.15 en la Facultat de Belles Arts.

Un equip tècnic treballa per a restablir la calefacció en l’IES 25 d’Abril d’Alfafar

Dos empreses treballen des de primera hora en la reparació de la calefacció de l'IES 25 d'Abril després de les queixes per falta de temperatura i talls elèctrics. La consellera ha visitat el centre i manté equips en alerta davant noves incidències.

Marta García i Eilish McColgan, pels rècords en el 10K de València

L'espanyola i la britànica atacaran este diumenge les plusmarques de 10 km a València, en una edició amb nivell internacional, eixides escalonades i 18.000 dorsals.

La UV impulsa un projecte europeu per a entendre el dolor crònic a través de l’eix intestí-cervell

La Universitat de València lidera el projecte europeu 'PainGutPFC' per a estudiar l'eix intestí-cervell en el dolor crònic, amb estudis en humans des de gener a València. L'objectiu és traduir les troballes en teràpies personalitzades que reduïsquen fàrmacs i la càrrega emocional.

Feijóo afirma que Sánchez va influir per a no declarar l’emergència nacional en la DANA de València

Feijóo ha declarat davant la jutgessa que Carlos Mazón li va traslladar que Sánchez preferia mantindre la direcció des de València i que per això no es va declarar l'emergència nacional. Ha defés que el Govern central degué assumir la gestió i ha detallat el seu intercanvi de missatges i la seua arribada primerenca al centre d'emergències.

Pactada la composició de la Comissió Mixta per la dana; primera reunió en setmanes

Generalitat i Govern han pactat la composició i el funcionament de la Comissió Mixta per a coordinar la reconstrucció després de la dana en la Comunitat Valenciana. La primera reunió es preveu en les pròximes setmanes, amb grups de treball reduïts i una agenda proposada pels ajuntaments.

Arriben a Madrid els cinc espanyols alliberats a Veneçuela

Els cinc espanyols alliberats a Veneçuela han aterrat a Barajas procedents de Bogotà i s'han retrobat amb les seues famílies. Albares celebra la seua arribada.

El Consell ha aprovat la creació de l’Acadèmia de Ciències Veterinàries per a reforçar la investigació i l’assessorament

El Consell ha aprovat la creació de la ACVCV, una corporació pública i científica per a impulsar la investigació, la divulgació i l'assessorament en veterinària. La mesura alinea la ciència valenciana amb l'enfocament 'One Health' i entrarà en vigor després de la seua publicació en el DOGV