Els espanyols es voten els tancaments de Setmana Santa: Les excuses per a la Policia

 

 

Espanya porta una setmana amb totes les seues comunitats, excepte Balears i Canàries, tancades de manera perimetral per a evitar desplaçaments injustificats que augmenten la mobilitat i la interacció social a les portes de la quarta ona.

L’objectiu d’estos tancaments és impedir que, com en festivitats anteriors ja va ocórrer, augmenten els contagis i Espanya s’enfronte a una nova ona que deixe milers de víctimes mortals del coronavirus. Però hi ha molts ciutadans que ja s’han cansat d’estes mesures i han decidit fer cas omís a les autoritats.

En els últims dies, veïns de localitats costaneres, especialment de Catalunya, la Comunitat Valenciana o Andalusia, han vist com la població dels seus municipis ha augmentat considerablement a pesar que està prohibit viatjar. En algunes comunitats, com Andalusia, fins i tot està prohibida la mobilitat entre les seues diferents províncies.

En alguns casos, els veïns s’estan trobant amb persones que tenen una segona residència en la seua localitat, als qui han vist estiu rere estiu en els últims anys, però que esta Setmana Santa, per les restriccions, no haurien d’estar aci.

Molts d’estos propietaris que tenen segones residències han acudit igualment als seus llocs d’estiueig, i els que han estat qüestionats per la Policia estan argumentant tenir juntes veïnals urgents o avaries que han d’arreglar per a haver-se desplaçat fins allí.

Així ho ha explicat Manuel Jiménez Caro, president del Col·legi d’Administradors de Finques de Màlaga, en un reportatge de ‘Nius Diari’: «Estem rebent peticions de propietaris d’habitatges sol·licitant escrits de juntes veïnals que no existeixen igual que certificacions d’avaries fictícies».

Només a Màlaga han rebut més de 100 sol·licituds d’este tipus, que si s’accepten poden evitar que estos propietaris siguen sancionats. Però segons José Fería, president del Col·legi d’Administradors de Finques d’Andalusia, estes peticions s’estan rebent en totes les províncies de la regió.

En el cas de Màlaga, Jiménez Caro explica que les sol·licituds han estat rebutjades «per la irresponsabilitat que això comporta», però ja se sap que, com diu este, ‘feta la llei, feta la trampa’, i que s’estan falsificant alguns d’estos documents per a evitar les multes.

Una altra de les activitats que més està molestant als veïns esta Setmana Santa és la proliferació de festes, especialment entre els més joves. Veïns de localitats costaneres han observat en els últims dies com el final de les classes ha augmentat el flux d’adolescents i joves a les platges, parcs i zones verdes de gairebé totes les comunitats.

En alguns casos, a estos joves se’ls pot veure en els supermercats, comprant alcohol, begudes, menjar, aperitius i altres productes que deixen entreveure que s’ajuntaran en botellons o festes privades.
 

Fatiga pandèmica

Coses com estes s’havien vist ja durant la pandèmia, que fa més d’un any que està entre nosaltres, però en les últimes setmanes s’està observant que cada vegada ocorre més vegades.

Els experts ho atribueixen a la fatiga pandèmica, el cansament de gran part de la societat de les mesures i restriccions imposades i que, en molts casos, ni tan sols entenen.

L’exemple més clar el trobem en la nova llei del Govern Central per a l’ús obligatori de màscares, que l’estenia a tot espai obert hi hagués o no distància de seguretat. Això obligava a portar la màscara en zones com a platges o piscines, i els usuaris es van queixar.

A penes unes hores després, Sanitat va admetre que el projecte de llei va començar a fer-se al desembre, i que ara podria haver estat desfasat, per la qual cosa es va comprometre a pactar amb les comunitats una actualització de la norma.

Diverses comunitats autònomes, per part seua, veient el descontentament de la població, van anunciar que no anaven a aplicar la norma i continuarien vigents les excepcions que ja van funcionar durant l’any passat, especialment en el cas de les platges.

La societat no acabava d’entendre que fa un any no fos obligatori portar la màscara per a prendre el sol i ara sí. De fet, ni tan sols els experts estaven d’acord amb la mesura, en considerar que les platges són, en general, espais segurs si es pot mantenir la distància.

En definitiva, la societat està ja cansada de restriccions mentre des de les autoritats s’argumenta que cada vegada queda menys, que la vacunació avança i que es podran suavitzar estes restriccions a mesura que s’aconseguesca més població immunitzada. Però este moment no acaba d’arribar i la gent demana aire.

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El PSOE expulsa a l’alcalde d’Almussafes, Toni González, per les seues declaracions contra les denunciants

El PSOE ha expulsat a l'alcalde d'Almussafes, Toni González, per les seues declaracions contra les dones que el van denunciar per assetjament sexual, en considerar-les una revictimització. La decisió arriba després de la seua suspensió de militància al desembre i un expedient obert al febrer.

El PSOE expulsa a l’alcalde d’Almussafes, Toni González, després dels seus atacs a les denunciants d’assetjament sexual

El PSOE ha expulsat a Toni González, alcalde d'Almussafes, per declaracions contra les dones que li van denunciar per assetjament, qualificades de 'revictimación'. Al desembre va ser suspés i el 25 de febrer va afrontar un expedient per 'amenaça vetlada', 'menyspreu' i deslleialtat.

Pluges superiors a 150 l/m² a Xert i Catí en 48 hores, a l’interior de Castelló

En 48 hores s'han superat els 150 l/m² a Xert i Catí. L'episodi ha deixat acumulats molt alts a l'interior de Castelló i registres notables a València i Alacant.

El Consell destina 854 milions al transport sanitari per quatre anys prorrogables a cinc

El Consell ha autoritzat este divendres el contracte del transport sanitari urgent i no urgent en la Comunitat Valenciana: 853,9 milions per a 4+1 anys i 23 vehicles més, fins a 739.

El Consell denuncia que el Govern no ha pagat 4 de cada 5 ajudes de primera necessitat per la dana

El Consell ha denunciat que la majoria de les ajudes de primera necessitat per la dana no s'han abonat i ha atribuït el bloqueig a traves burocràtiques estatals. Alhora, ha destacat avanços del Pla Endavant.

El Consell aprova una deducció de fins a 150 € per formació musical i instruments en la Comunitat Valenciana

El Consell ha aprovat una nova deducció autonòmica de fins a 150 € en l'IRPF per gastos de foment i formació musical. La mesura serà efectiva en la campanya que arranca el 8 d'abril i té efecte retroactiu des de l'1 de gener de 2025.

Es normalitza la circulació en les línies 6 i 4 del tramvia de València després del trencament d’una catenària

La L6 va recuperar tot el seu recorregut i la L4 va restablir el tram entre Doctor Lluch i Pont d'Assot cap a les 15.00, després de reparar una catenària danyada. La incidència es va originar sobre les 12.30 pel colp d'un camió en l'avinguda de Catalunya.

La Policia Nacional busca al sospitós de violar a una menor de 16 anys a Xirivella

La UFAM de la Policia Nacional a Xirivella busca a un home sospitós d'haver violat a una menor de 16 anys. L'agressió es va produir el 26 de febrer i es reserven detalls per protecció de la víctima.