L’estudi que ho canvia tot: La novetat del coronavirus que posa en dubte el futur

Personal del hospital de Puerta del Hierro de Madrid

Imatge d’arxiu | València Diari

 

La temperatura i la latitud no pareixen estar associades amb la propagació de la COVID-19. D’eixa manera ho determina un estudi fet en diferents països i que s’ha publicat en la revista ‘Canadian Medical Association Journal’. La investigació ha conclòs, no obstant això, que el tancament d’escoles i altres mesures de salut pública estan tenint un efecte positiu.

 

«El nostre estudi aporta noves i importants proves, usant dades mundials de l’epidèmia de la COVID-19, que estes intervencions de salut pública han reduït el creixement de la pandèmia», explica un dels líders de l’estudi, Peter Jüni, de l’Institut de Política, Gestió i Avaluació de la Salut, de la Universitat de Toronto (Canadà).

 

  

L’estudi ha examinat 144 àrees geopolítiques (estats i províncies d’Austràlia, els Estats Units i el Canadà, (i en diferents països de tot el món) i un total de més de 375.600 casos confirmats. La Xina, Itàlia, l’Iran i Corea del Sud van ser exclosos. O bé perquè el virus estava disminuint, com en el cas de la Xina, o en ple brot de la malaltia en el moment de l’anàlisi en uns altres.

 

 

L’efecte de la latitud, la temperatura i la humitat en la transmissió del virus

Per a estimar el creixement de l’epidèmia, els investigadors van comparar el número de casos del 20 de març amb els del 27. Amb això van determinar la influència de la latitud, la temperatura, la humitat, el tancament d’escoles, les restriccions de les reunions massives i el distanciament social mesurats durant el període d’exposició del 7 al 13 de març.

 

  

Van trobar poca o cap associació entre la latitud o la temperatura amb el creixement epidèmic del virus. I una dèbil associació entre la humitat i la reducció de la transmissió. Les troballes que el clima més càlid no va tindre cap efecte en la progressió de la pandèmia van sorprendre els autors. «Havíem fet un estudi preliminar que suggeria que tant la latitud com la temperatura podien jugar un paper. Però quan repetim l’estudi baix condicions molt més rigoroses, vam obtindre el resultat oposat», apunta Jüni.

 

 

«L‘estiu no farà que això desaparega. És important que la gent ho sàpiga. D’altra banda, quantes més intervencions de salut pública hi haja en una àrea, major serà l’impacte en la disminució del creixement de l’epidèmia. Estes intervencions de salut pública són realment importants. Perquè són l’única cosa que funciona ara mateix per a frenar l’epidèmia», comenta Dionne Gesink, coautora i epidemiòloga de l’Escola de Salut Pública Dalla Llana.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La falla infantil d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, la millor de 2026 a València

L'obra 'Arca. El viatge de Pepet', de Zvonimir Ostoic per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi i ha aconseguit el ninot indultat infantil.

La falla infantil d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal s’ha alçat amb el primer premi de la Secció Especial 2026

La infantil 'Arca. El viatge de Pepet', de l'artista Zvonimir Ostoic (Zeta) per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi de la Secció Especial 2026. La mateixa creació va aconseguir el ninot indultat infantil i el podi l'han completat Convent Jerusalem i Maestro Gozalbo.

La falla infantil d’Esparter-Gran Via Ramón y Cajal s’alça com la millor de 2026

L'obra 'Arca. El viatge de Pepet', de l'artista Zvonimir Ostoic (Zeta) per a Esparter-Gran Via Ramón y Cajal, s'ha alçat amb el primer premi infantil de la Secció Especial 2026. El conjunt ja havia aconseguit el ninot indultat infantil el dissabte

Alejandro Talavante i Juan Ortega van naufragar en un mà a mà sense lluentor a Castelló

Mitja plaça i una correguda de Domingo Hernández sense raça, amb vent molest, van deixar un dol pla. A penes va haver-hi centellejos aïllats i l'espasa va fallar.

Un bou brau de Jandilla i la naturalitat de Pablo Aguado marquen la vesprada a València

Un bravíssim bou de Jandilla, 'Artista', i la temperada naturalitat de Pablo Aguado van centrar la correguda de Falles a València. Castella no va rematar i no va haver-hi trofeus.

L’Exposició del Ninot tanca amb més de 91.000 visitants

La mostra ha finalitzat després de rebre a més de 91.000 persones. En breu es donarà a conéixer el ninot indultat gran de les Falles de 2026.

L’Elx ha caigut a la zona de descens per primera vegada en la temporada

L'Elx ha caigut a la zona de descens per primera vegada en la temporada després del 4-1 a Madrid i el 2-1 del Mallorca. És antepenúltim amb 26 punts, a dos d'Alabés i Mallorca.

Sueca-Literat Azorín aconseguix el ninot indultat de 2026 amb una xiqueta que somia amb la pau

Sueca-Literat Azorín ha aconseguit el ninot indultat de les Falles 2026 amb una escena que contraposa guerra i infància. L'obra de Pedro Santaeulalia se salvarà de la Cremà.