9.5 C
València
Dimecres, 7 gener, 2026

La falla ‘La Meditadora’ torna a la plaça de l’Ajuntament de València

 

La falla municipal La Meditadora ha tornat aquest dimecres a la Plaça de l’Ajuntament de València “pràcticament nova” i sense màscara després d’un any i mig guardada en La Marina i per a la seua nova plantà que comença hui per a la celebració de les festes entre l’1 i el 5 de setembre. Els seus creadors s’han vist obligats a retocar-la pels efectes causats per la pluja quan va estar plantada al març de 2020 i la humitat patida en aquest temps de magatzematge.

L’artista José Ramón Espuig ha explicat els retocs que han realitzat perquè la falla, sota el lema ‘Açò també passarà’ estiga preparada per als actes fallers de setembre. En relació amb la previsió de pluges per a aquests dies, Espuig creu que “si plou amb coneixement, no passarà res; el dolent és que comence a caure calamarsa”, encara que considera que, una vegada plantada, el monument “ja pot aguantar bastant la pluja”.

 

En aquesta línia, l’altre artista faller encarregat d’aquest projecte, Manolo Martín, ha dit que en Falles “ja no tens por de la pluja perquè hi ha moltíssims anys dolents”, per la qual cosa hauran d’adaptar-se al que vinga. Malgrat la situació meterològica, Martín pensa que la gent respondrà bé perquè “hi ha moltes ganes de veure coses al carrer; és molt estrany tot”.

 

Una versió atípica de les Falles de 2021

Al seu judici, encara que es perdran alguns esdeveniments d’aquestes festes a causa de la pandèmia, com les “tremendes” mascletaes, que no es dispararan en la Plaça de l’Ajuntament, el monument “és la falla, és el centre de les festes i això serà als carrers”. A més, considera que un percentatge alt de la societat l’assumeix bé perquè és “conscient de com està la situació”.

 

Des del sentiment que tenen com a artistes fallers en tornar a muntar la seua falla, Espuig ha explicat que està “molt content” perquè “hi ha moltíssima expectació” i ha insistit que ‘Açò també passarà’, com bé assenyala el lema del monument. El seu company Martín ha incidit en què tenen moltes ganes de “tancar un capítol”: “Les falles es fan per a cremar-se i no per a guardar-se”.

 

“Portem any i mig amb les falles guardades, aquest és el quart transport que fem de la falla municipal. Tenim ganes de tancar el capítol de les falles que es tanca també amb el foc”, ha indicat l’artista faller.

 

Falles suspeses per la pandèmia

El coronavirus va obligar el 17 de març del passat any a cremar abans d’hora i amb les festes suspeses la part principal del monument, a excepció de la gegant de la Meditadora, que es va salvar momentàniament de les flames, sense anunci previ i sense més públic que els efectius de bombers i policia. Al capdavant se li va col·locar en aqueixes primeres falles suspeses una màscara, que ara ja no presenta.

 

Espuig ha explicat que la raó per la qual aquesta vegada La Meditadora no porta màscara és perquè la gent la puga gaudir perquè amb la màscara “ja va haver-hi molts dies que la van gaudir”.

 

“Aquesta vegada no porta perquè no té sentit. Tindria molt sentit posar-li-la per a fer un acte de llevar-li-la, però si haguérem vençut al covid, que no l’hem vençut”, ha assenyalat Martín qui ha considerat que “mereix tindre la seua cara neta, esplendorosa, per a culminar en el foc la seua llarga vida, que arriba a la seua fi, sense màscara, com d’ací a poc espere que puguem estar tots”.

 

Manolo Martín ha explicat que aquest dimecres només anaven a dur a terme el transport del monument i que planegen tindre muntada la falla entre el dijous i el divendres. “A partir d’ací, el que queda fins a la plantà, anirem a muntar altres falles que tenim tant el meu company José Ramón com jo. El dilluns i el dimarts tornarem a rematar el que són les juntes, portar els ‘ninots’… el que anomenem acabats”, ha resumit.

Últimes notícies

El Decret de Convivència valencià ha entrat en vigor amb més protecció a l’alumnat

La nova norma ha entrat en vigor per a reforçar la protecció de l'alumnat, previndre la violència i el ciberassetjament i consolidar entorns segurs i inclusius. Inclou una coordinació de benestar, límits al mòbil i procediments disciplinaris més àgils.

Generalitat i Ajuntament de València busquen seu temporal per al museu de Sorolla

Generalitat i Ajuntament van acordar buscar una seu provisional, probablement el Museu de la Ciutat, per a exhibir les obres de Sorolla de la Hispanic Society fins al seu trasllat al Palau de les Comunicacions.

Pérez Llorca insistix: el congrés del PPCV serà després de la reconstrucció per la DANA

Pérez Llorca ha reafirmat que el congrés del PPCV es convocarà quan acabe la reconstrucció després de la DANA i sosté que hi ha temps suficient.

L’advocat de Ábalos renúncia al seu defensa a les portes del juí i amb l’exministre a la presó

Carlos Bautista ha presentat la renúncia a la defensa de José Luis Ábalos i ha demanat suspendre terminis per a evitar indefensió. És el segon relleu d'advocats en la causa, amb l'exministre a la presó preventiva i una vista del Suprem fixada per al 15 de gener.

Les últimes pluges eleven les reserves del Xúquer en 21 hm³ i les del Segura en 16 hm³

Les precipitacions han impulsat al Xúquer fins al 51,5% i al Segura al 26,1%, amb pujades de 21 i 16 hm³. El conjunt del país aconseguix el 56,6%.

Pérez Llorca ha assegurat que continuarà buscant pactes amb l’oposició

El president ha reiterat la mà tendida a l'oposició després de reunir-se amb l'alcaldessa de València. Ha apel·lat a baixar la crispació i ha citat la dana com a motiu per a acordar.

Indonèsia manté fins al divendres la busca del xiquet valencià desaparegut en el naufragi de Komodo

Les autoritats indonèsies prolonguen l'operatiu per a localitzar a Quique, de 10 anys, desaparegut des del naufragi del 26 de desembre al Parc Nacional de Komodo. Després de trobar el dimarts el cos de Mateo i el casc del vaixell, el pla se centra en superfície i costes.

Llorca defén la col·laboració del PP en la investigació de la dana

Llorca ha sostingut que els dirigents del PP han col·laborat amb la investigació judicial sobre la dana del 29 d'octubre de 2024 i ha contrastat eixa actitud amb la del Govern d'Espanya.