11.5 C
València
Dimecres, 14 gener, 2026

El govern espanyol baixarà l’IVA de les mascaretes a partir del pròxim dimarts

 

La rebaixa de l’IVA de les mascaretes ja és una realitat. El govern de Pedro Sánchez ha anunciat este dimecres que finalment es rebaixarà IVA del 21% actual al 4%, després de rebre el vistiplau de la Comissió Europea durant la vesprada del dimarts. La rebaixa s’aprovarà el pròxim dimarts durant el Consell de Ministres.

 

La pressió sobre l’Executiu per a aplicar esta mesura havia augmentat durant les últimes setmanes a causa de diferents campanyes que s’han dut a terme a través de les xarxes socials per a denunciar que l’IVA que s’aplicava, fins ara, en les mascaretes en Espanya era dels més elevats d’Europa. De fet, fa una setmana, va ser motiu de polèmica la diferència de preu de les mascaretes entre Espanya i Portugal.

 

No obstant això, el govern espanyol mostrava reticències a abaixar l’IVA de les mascaretes perquè la directiva europea no permet eixos canvis. És per això que des del govern van contactar directament amb la Comissió Europea per a preguntar si era possible, en el context de pandèmia actual, fer eixos canvis.

 

ESte dimarts la Comissió va respondre al requeriment d’Espanya, pel que el govern imposarà una baixada de l’IVA al 4% en els pròxims dies. La resposta de la Comissió confirma que no es pot fer una baixada d’estes característiques, però ha manifestat que no multarà a cap país que no complisca amb esta regla, com a mínim en el context actual.

 

Adriana Lastra, portaveu del PSOE en el Congrés, va defensar la postura del govern davant de la pressió de l’oposició, assegurant que altres països com Itàlia «es van saltar la llei» per a reduir el preu de les seues mascaretes, i que a l’Executiu espanyol «li importa complir les normes, i per tant volem que les decisions que adoptem siguen conforme a dret».

 

El preu de les mascaretes, a debat

El preu de les mascaretes ha estat objecte de debat pràcticament des de l’inici de la pandèmia, però, sobretot, des que es va convertir en un ‘accessoriobligatori fins i tot per a eixir al carrer. Per este motiu, el govern s’havia mostrat obert a reduir «sí o sí» el preu de les mascaretes, però encara no s’havia arribat a un enteniment sobre com fer-lo, si baixant l’IVA o imposant un preu de venda al públic màxim inferior a l’actual.

 

Diferents membres del govern van haver d’eixr a defensar esta qüestió després que alguns mitjans publicaren que era Hisenda qui rebutjava la reducció de l’IVA de les mascaretes per por de perdre més de 1.500 milions d’euros en ingressos. 

 

Montero va informar que la directiva europea permet reduir l’IVA de les mascaretes que es distribuïxen en centres públics, com per exemple als hospitals, però que impedix rebaixar-lo quan el producte es venga al mercat, que és a on la gran majoria d’espanyols adquirixen les mascaretes actualment.

Últimes notícies

Betis i Elx arriben al descans 0-0 en un dol igualat

Betis i Elx empaten 0-0 al descans en La Cartoixa, en els octaus de la Copa del Rei a partit únic. Primera mitat parella i sense ocasions clares.

Jutgessa decreta el sobreseïment provisional de la causa contra un comandament de la Policia Local d’Alacant per violència de gènere

La jutgessa de la Secció de Violència sobre la Dona en funcions de guàrdia ha acordat el sobreseïment provisional de la causa contra un intendent de la Policia Local d'Alacant. El comandament ha quedat en llibertat sense mesures cautelars i la mesura sol·licitada per la denunciant ha sigut denegada al no apreciar-se indicis suficients.

Detonen un artefacte trobat a 500 metres de la costa de Dénia

L'Armada ha detonat un artefacte localitzat a uns 500 metres de la costa de Dénia, entre les platges del Raset i Els Albarenes. La zona s'ha reobert sobre les 15.30 després de l'operatiu.

Els reis elogien la recuperació de fotos familiars danyades per la dana en la UPV

Els reis han visitat la UPV per a conéixer el projecte que rescata i restituïx milers de fotos familiars danyades per la dana. Han destacat el seu valor científic i emocional.

Quelone, la tortuga babaua, ha sigut alliberada a Santa Pola després de dos mesos de recuperació

Quelone, una tortuga babaua (Caretta caretta), ha sigut retornada a la mar a la platja del Varadero després de dos mesos de cures en el Aquarium del Museu de la Mar. La solta ha reunit tècnics i escolars i ha servit per a reforçar l'educació ambiental.

La Generalitat denuncia una convocatòria falsa d’ajudes per la dana

La Generalitat ha alertat d'un document amb capçalera oficial que circula per WhatsApp i promet ajudes per la dana. Ha anunciat investigació i accions judicials.

El secretari de Presidència va avisar a Mazón a les 19.25: ‘Hi haurà un ou d’afectats’

Cayetano García va informar a Carlos Mazón a les 19.25 de la DANA que hi hauria 'un ou d'afectats' i que ja tenia llest un decret d'ajudes. Els missatges consten en una acta notarial remesa a la jutgessa que investiga la gestió de la catàstrofe del 29 d'octubre de 2024.

Els familiars de la jove assassinada de 18 punyalades demanen la màxima pena per a fer justícia

La família de la víctima d'Alcoi s'ha concentrat davant l'Audiència Provincial durant la tercera sessió del juí per a reclamar la pena màxima. Consideren clau la declaració d'una amiga que va traslladar missatges enviats mentres la jove era agredida.