10.2 C
València
Dissabte, 3 gener, 2026

El Govern Central invertirà més de 600 milions per a millorar la xarxa ferroviària de la Comunitat

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha destacat els “anuncis decisius” realitzats aquest dijous per la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, per a avançar en l’inici de les obres de la xarxa ferroviària per al nou canal d’accés a València, dotades amb quasi 500 milions d’euros, l’accés sud a PortCastelló, que representen 123 milions d’euros, i la connexió de l’Aeroport Miguel Hernández Alacant-Elx amb Alacant, per import de 80 milions d’euros.

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha afirmat hui que aquest Govern “ha licitat més de 600 milions d’euros a la Comunitat Valenciana. A més, s’han executat 824 milions d’euros, la xifra major en els últims 10 anys“.

Així ho ha indicat en la compareixença posterior a la reunió mantinguda en el Palau de la Generalitat amb la ministra i que, tal com ha destacat, ha permés realitzar una revisió mèdica dels projectes d’infraestructures previstos per a la Comunitat Valenciana, així com constatar que “hi ha voluntat política d’acabar amb les velles ferides” que té el territori valencià en matèria d’infraestructures.

El responsable del Consell ha valorat en aquest sentit la creació d’una comissió de seguiment d’inversions de l’Estat en la Comunitat Valenciana, acordada amb el president del Govern i que, de manera trimestral, analitzarà els nivells d’execució dels projectes estatals i impulsarà el seu compliment.

El president ha considerat “molt profitós” el resultat de la reunió d’aquest dijous, així com les “bones notícies” traslladades per a portar avant aquestes “obres cabdals” per a la Comunitat Valenciana. Així mateix, també s’ha referit a l’acceleració del ritme d’execució de les inversions d’aquest trimestre.

D’altra banda, el responsable del Consell ha destacat la col·laboració entre el Govern valencià i l’Executiu central per a portar avant iniciatives de millora de la mobilitat, i ha avançat que la targeta SUMA, que permet viatjar amb el mateix bitllet en Metrovalencia, l’EMT, MetroBus i la Rodalia de Renfe, s’ampliarà al conjunt de la Rodalia a la tardor.

Licitacions

La ministra de Transports ha anunciat, per part seua, en la roda de premsa que l’ens Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) licitarà a la fi de juliol el nou canal ferroviari d’accés a València. Raquel Sánchez ha precisat en aquest sentit que s’acaba d’aprovar el projecte de construcció, la qual cosa permetrà avançar en la signatura del conveni amb la Generalitat i l’Ajuntament.

A més, ha precisat que Adif i Adif-Alta Velocitat han licitat aquesta setmana les obres de la plataforma del nou accés ferroviari sud al port de Castelló per 123 milions d’euros i la restauració de les façanes i cobertes de l’estació de València Nord, per 20 milions.

Així mateix, ha avançat que està previst licitar enguany la redacció del projecte de la fase 1 de l’accés a l’aeroport d’Alacant-Elx.

La titular ministerial de Transports ha subratllat l’aposta del Govern pel Corredor Mediterrani, i referent a això ha indicat que un de cada quatre euros pressupostats en aquesta infraestructura s’inverteixen en la Comunitat Valenciana.

Com a exemple, ha al·ludit a les obres en el tram L’Alzina-Xátiva-València, que reduiran el temps de viatge entre València i Alacant a una hora, les actuacions per a l’adaptació a l’ample internacional en el tram València-Castelló, el canvi d’ample de Castelló-Vinaròs o l’adaptació a ample mixt entre València- Almussafes. També s’ha referit al desenvolupament de terminals intermodals i logístiques i als estudis informatius de la Xarxa Arterial Ferroviària de València del túnel passant i de la doble plataforma, que ja han sigut aprovats provisionalment, i de la prolongació sud del túnel de Serradora de València.

Últimes notícies

Així van transcórrer els missatges entre Feijóo i Mazón la nit de la DANA

El lliurament dels missatges d'Alberto Núñez Feijóo completa la seqüència del xat amb Carlos Mazón durant la DANA del 29 d'octubre de 2024. L'intercanvi reflectix problemes de comunicació, dubtes sobre víctimes i coordinació institucional.

PSOE i Compromís acusen a Feijóo de prioritzar el relat en la dana i demanen la seua dimissió

PSOE i Compromís han carregat contra Feijóo pels missatges enviats a Mazón la nit de la dana, que al seu juí proven que el PP va cuidar el relat i no a les víctimes.

Feijóo va animar a Mazón a liderar la comunicació el 29-O per considerar-la clau

Els WhatsApp aportats al jutjat mostren que Feijóo va instar a Mazón a portar la iniciativa informativa durant la DANA del 29-O i va oferir desplaçar-se immediatament.

La nova passarel·la del CEIP Joan XXIII a Torrent obrirà després del Nadal

La Generalitat posarà en servici després del Nadal la nova passarel·la del CEIP Joan XXIII, que reposa la destruïda per la DANA i permetrà creuar el barranc de Poio amb seguretat. L'obra incorpora accessibilitat i criteris de resiliència.

Utiel tornarà a batre rècord amb un Tortell de Reis de 60 metres

La Tahona d'Utiel elaborarà un tortell de 60 metres per a un berenar amb xocolate a les 18.00. El dolç, amb 90 peces, podrà servir a 2.700 persones.

Pérez Llorca encadena quasi mig centenar d’actes en el seu primer mes com president

El president ha centrat la seua agenda en la gestió de la DANA, els efectes de les intenses pluges i la coordinació institucional. En paral·lel, ha participat en actes nadalencs, de condemna de la violència masclista i en la recepció del Dia de la Constitució.

València, Torrent i Requena activen plans davant l’onada de fred

Diversos consistoris han activat operatius pel descens tèrmic previst. València tindrà cinc centres oberts la nit de Reis; Requena ha llançat avisos i Torrent habilita espais.

La Comunitat Valenciana va liderar 2025 amb un 36,1% més de matriculacions fins a 128.321; Espanya va pujar un 12,9%

La Comunitat Valenciana va registrar el major creixement del país en 2025 per la recuperació després de la dana. L'impuls dels electrificats i la demanda de particulars van marcar l'any.