Infracció en la difusió del vídeo de les xiquetes violades a Burjassot

Després de la denúncia presentada aquest dilluns per FACUA-Consumidors en Acció per la difusió d’un vídeo de les xiquetes violades a Burjassot, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha emés una resolució en la qual estima que existeixen indicis racionals de vulneració del reglament general de protecció de dades.

La resolució, dictada aquest dimecres per la directora de l’AEPD, Mar España Martí, assenyala que ha realitzat “una valoració provisional dels fets” i que en ella “s’estima que existeixen indicis racionals que l’exposició pública de les dades personals” de les menors “pot constituir una vulneració de l’article 6.1 a) del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades“.

L’Agència ha decidit adoptar “mesures provisionals“, “atesa la naturalesa especialment sensible de les dades personals divulgades i a la intensa afectació de la intimitat” de les afectades, donada la “urgència inajornable” per a la “protecció provisional dels interessos implicats“. Així, ha requerit a la cofundadora de Vox Cristina Seguí que procedisca a esborrar els tuits i el missatge del seu canal de Telegram a través dels que va difondre i va aconseguir la viralitzar del vídeo.

Seguí torna a difondre les imatges de les menors

Després de rebre el requeriment, Seguí ha publicat un fil de Twitter on mostra les dos primeres pàgines del document de l’AEPD i anuncia que ha esborrat els tuits, però torna a publicar les imatges de les menors i es vana que en els sis dies que han transcorregut des que els va publicar ha aconseguit el seu objectiu de donar a conéixer el vídeo.

Segons la seua versió, aquest prova que no va existir cap violació. No obstant això, en ell les víctimes no fan més que comentar amb una altra menor que creuen que aquesta declararà com a testimoni en el judici i que les denúncies estan tenint repercussió en televisió.

En el vídeo s’esmenta el nom d’una de menors i el primer cognom d’una altra, apareix el nom d’usuari en Instagram d’una de les víctimes i durant un moment poden veure’s les cares de dos de les xiquetes que conversen.

FACUA ha presentat aquest dijous una ampliació de la seua denúncia davant l’AEPD davant la reincidència de Seguí en la difusió de les imatges dels menors després d’haver rebut el requeriment de l’Agència.

Què diu la legislació

El reglament general de protecció de dades de la Unió Europea exigeix en el seu article 6 que perquè el tractament de dades personals puga ser lícit, ha d’haver-hi consentiment de l’afectat.

Encara que en aquest cas resulta obvi que les xiquetes no han autoritzat els denunciats a publicar el vídeo, FACUA recorda que encara que ho hagueren fet, també s’estaria produint una vulneració de la normativa. I és que la Llei orgànica de Protecció de Dades de Caràcter Personal i garantia dels drets digitals estableix en el seu article 7 que un xiquet menor de 14 anys ni tan sols està facultat per a autoritzar el tractament de les seues dades.

Les irregularitats s’agreugen també en tractar-se de dades relacionades amb agressions sexuals. I és que el citat reglament europeu estableix en el seu article 9, relatiu al tractament de categories especials de dades personals, la prohibició del tractament de dades relatives a la “vida sexual” d’una persona.

En aquest sentit, les infraccions que afecten els dos citats articles del reglament poden sancionar-se amb multes administratives de fins a 20 milions d’euros.

L’AEPD ja investiga a Seguí en un altre expedient

Protecció de Dades ja investiga a Seguí i altres persones en un altre expedient obert després d’una denúncia de FACUA per difondre a la fi de 2019 àudios d’una xiqueta víctima el que el TSJCyL va considerar abusos sexuals per part d’exjugadors de l’Arandina Club de Fúbol -la Fiscalia ha recorregut al Suprem en entendre que es va tractar d’agressió sexual-.

L’AEPD va sancionar el maig de 2019 amb 150.000 euros al militar del Ramat, Alfonso Jesús Cabezuelo, per l’enregistrament i posterior difusió d’un vídeo de la víctima.

FACUA posa a la disposició de les famílies els certificats digitals dels missatges de Twitter i Telegram de Seguí i el vídeo de YouTube d’Estat d’Alarma TV, per si pretenen denunciar els fets en els tribunals.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Mónica Oltra es reafirma en una confluència d’esquerres a València per a desallotjar al PP i Vox

Mónica Oltra defén un pacte de confluència de les forces a l'esquerra del PSOE a València per a canviar l'actual govern de PP i Vox i centra el seu missatge en la defensa d'una vida digna i el dret a la vivenda.

El Síndic de Greuges rebutja l’informe de vulnerabilitat per a la regularització extraordinària

El Síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana qüestiona l'exigència d'un informe de vulnerabilitat per a accedir a la regularització extraordinària d'immigrants i alerta que esta mesura agreuja el col·lapse dels servicis socials municipals.

El Síndic de Greuges reclama respecte institucional i alerta de mala administració en la Comunitat

El Síndic de Greuges, Ángel Luna, demana a les Corts que respecten la independència de la institució i alerta de greus fallades en servicis socials, vivenda i transparència en l'administració valenciana.

Morant critica que el PP assumisca el discurs de l’extrema dreta sobre migració

Diana Morant acusa el PP d'assumir el marc ideològic de l'extrema dreta en els seus pactes amb Vox i defén la regularització i aportació de les persones migrants.

Inspectores de Transports neguen pressions en l’auditoria dels contractes del cas Koldo

Tres inspectores del Ministeri de Transports defenen davant el Suprem la independència de l'auditoria interna sobre contractes de màscares vinculats al cas Koldo i que afecten a José Luis Ábalos.

Morant insistix que el PSPV continuarà exigint transparència sobre els diners a la sanitat privada

Diana Morant afirma que el PSPV-PSOE mantindrà la pressió al Consell per a conéixer amb detall quants diners públics es destina a la sanitat privada i en quines condicions.

Ford Europa reafirma el paper clau de la planta de València en la seua transformació de negoci

El president de Ford Europa visita la factoria d'Almussafes i subratlla el seu paper estratègic en la transformació del negoci en el continent, en un context d'ERTO i a l'espera d'un nou model.

El TSJCV ordena revisar l’absolució de 14 acusats per 117 quilos de cocaïna intervinguts a València

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana anul·la l'absolució de 14 acusats per introduir 117 quilos de cocaïna en el Port de València i ordena dictar una nova sentència valorant totes les proves, incloses les converses intervingudes en Sky ECC.