13.3 C
València
Divendres, 21 novembre, 2025

Infracció en la difusió del vídeo de les xiquetes violades a Burjassot

Després de la denúncia presentada aquest dilluns per FACUA-Consumidors en Acció per la difusió d’un vídeo de les xiquetes violades a Burjassot, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha emés una resolució en la qual estima que existeixen indicis racionals de vulneració del reglament general de protecció de dades.

La resolució, dictada aquest dimecres per la directora de l’AEPD, Mar España Martí, assenyala que ha realitzat “una valoració provisional dels fets” i que en ella “s’estima que existeixen indicis racionals que l’exposició pública de les dades personals” de les menors “pot constituir una vulneració de l’article 6.1 a) del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades“.

L’Agència ha decidit adoptar “mesures provisionals“, “atesa la naturalesa especialment sensible de les dades personals divulgades i a la intensa afectació de la intimitat” de les afectades, donada la “urgència inajornable” per a la “protecció provisional dels interessos implicats“. Així, ha requerit a la cofundadora de Vox Cristina Seguí que procedisca a esborrar els tuits i el missatge del seu canal de Telegram a través dels que va difondre i va aconseguir la viralitzar del vídeo.

Seguí torna a difondre les imatges de les menors

Després de rebre el requeriment, Seguí ha publicat un fil de Twitter on mostra les dos primeres pàgines del document de l’AEPD i anuncia que ha esborrat els tuits, però torna a publicar les imatges de les menors i es vana que en els sis dies que han transcorregut des que els va publicar ha aconseguit el seu objectiu de donar a conéixer el vídeo.

Segons la seua versió, aquest prova que no va existir cap violació. No obstant això, en ell les víctimes no fan més que comentar amb una altra menor que creuen que aquesta declararà com a testimoni en el judici i que les denúncies estan tenint repercussió en televisió.

En el vídeo s’esmenta el nom d’una de menors i el primer cognom d’una altra, apareix el nom d’usuari en Instagram d’una de les víctimes i durant un moment poden veure’s les cares de dos de les xiquetes que conversen.

FACUA ha presentat aquest dijous una ampliació de la seua denúncia davant l’AEPD davant la reincidència de Seguí en la difusió de les imatges dels menors després d’haver rebut el requeriment de l’Agència.

Què diu la legislació

El reglament general de protecció de dades de la Unió Europea exigeix en el seu article 6 que perquè el tractament de dades personals puga ser lícit, ha d’haver-hi consentiment de l’afectat.

Encara que en aquest cas resulta obvi que les xiquetes no han autoritzat els denunciats a publicar el vídeo, FACUA recorda que encara que ho hagueren fet, també s’estaria produint una vulneració de la normativa. I és que la Llei orgànica de Protecció de Dades de Caràcter Personal i garantia dels drets digitals estableix en el seu article 7 que un xiquet menor de 14 anys ni tan sols està facultat per a autoritzar el tractament de les seues dades.

Les irregularitats s’agreugen també en tractar-se de dades relacionades amb agressions sexuals. I és que el citat reglament europeu estableix en el seu article 9, relatiu al tractament de categories especials de dades personals, la prohibició del tractament de dades relatives a la “vida sexual” d’una persona.

En aquest sentit, les infraccions que afecten els dos citats articles del reglament poden sancionar-se amb multes administratives de fins a 20 milions d’euros.

L’AEPD ja investiga a Seguí en un altre expedient

Protecció de Dades ja investiga a Seguí i altres persones en un altre expedient obert després d’una denúncia de FACUA per difondre a la fi de 2019 àudios d’una xiqueta víctima el que el TSJCyL va considerar abusos sexuals per part d’exjugadors de l’Arandina Club de Fúbol -la Fiscalia ha recorregut al Suprem en entendre que es va tractar d’agressió sexual-.

L’AEPD va sancionar el maig de 2019 amb 150.000 euros al militar del Ramat, Alfonso Jesús Cabezuelo, per l’enregistrament i posterior difusió d’un vídeo de la víctima.

FACUA posa a la disposició de les famílies els certificats digitals dels missatges de Twitter i Telegram de Seguí i el vídeo de YouTube d’Estat d’Alarma TV, per si pretenen denunciar els fets en els tribunals.

Últimes notícies

Pren possessió el nou cap de la Guàrdia Civil en la Comunitat Valenciana

José Antonio Fernández de Llum ha pres possessió com a nou cap de la Guàrdia Civil en la Comunitat Valenciana en un acte presidit per Mercedes González. La seua trajectòria a València i els reptes de reconstrucció de casernes, ciberdelinqüència i atenció a víctimes han centrat el focus.

Un jutjat d’Alzira investiga la mort d’una xiqueta després d’un tractament dental

El Jutjat d'Instrucció 5 d'Alzira ha obert diligències per la mort d'una xiqueta de 6 anys després d'un tractament dental. Una altra menor atesa en la mateixa clínica roman en l'UCI.

Mor una xiqueta de 6 anys després d’un tractament dental a Alzira i una altra de 4 seguix ingressada

Una menor de sis anys ha mort després de ser atesa en una clínica dental d'Alzira. Una altra xiqueta, de quatre, roman en l'UCI pediàtrica del Clínic de València.

La jutgessa de la DANA cita com a testimonis als escortes i al xofer de Mazón el 29-O

La instructora de la causa penal per la gestió de la DANA ha ordenat citar com a testimonis als escortes i al xofer de Carlos Mazón que van estar de servici entre les 15 i les 21 hores. Busca verificar si van escoltar crides o comentaris rellevants d'eixe tram horari.

Abascal confia en un acord amb el PP en la Comunitat i exigix infraestructures hidràuliques

Abascal ha assegurat que el pacte amb el PP en la Comunitat Valenciana pot tancar-se si arreplega les infraestructures hidràuliques pendents. També ha acusat el PP de frenar acords en migració, gènere i memòria, i ha negat qualsevol distanciament amb Giorgia Meloni.

Patronal i sindicats reclamen més pes del diàleg social en els pressupostos de la Generalitat

CEV, CCOO-PV i UGT-PV han reivindicat que el diàleg social tinga un rol central en els comptes autonòmics. Demanen participar en la negociació per a aportar certitud, allunyar la polarització i no ser moneda de canvi.

Mor una xiqueta de 6 anys després d’un tractament en una clínica dental d’Alzira i una altra de 4 seguix ingressada

Una xiqueta de sis anys ha mort després de ser atesa en una clínica dental d'Alzira. Una altra menor de quatre anys, atesa el mateix dia, roman en l'UCI pediàtrica del Clínic de València.

La fortalesa del Vila-real en La Ceràmica repta la debilitat a domicili del Mallorca

El Vila-real, tercer i molt sòlid a casa, rep a un Mallorca fràgil anara amb objectius oposats: pressionar als de dalt i posar terra pel mig amb el descens.