Infracció en la difusió del vídeo de les xiquetes violades a Burjassot

Després de la denúncia presentada aquest dilluns per FACUA-Consumidors en Acció per la difusió d’un vídeo de les xiquetes violades a Burjassot, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha emés una resolució en la qual estima que existeixen indicis racionals de vulneració del reglament general de protecció de dades.

La resolució, dictada aquest dimecres per la directora de l’AEPD, Mar España Martí, assenyala que ha realitzat «una valoració provisional dels fets» i que en ella «s’estima que existeixen indicis racionals que l’exposició pública de les dades personals» de les menors «pot constituir una vulneració de l’article 6.1 a) del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades«.

L’Agència ha decidit adoptar «mesures provisionals«, «atesa la naturalesa especialment sensible de les dades personals divulgades i a la intensa afectació de la intimitat» de les afectades, donada la «urgència inajornable» per a la «protecció provisional dels interessos implicats«. Així, ha requerit a la cofundadora de Vox Cristina Seguí que procedisca a esborrar els tuits i el missatge del seu canal de Telegram a través dels que va difondre i va aconseguir la viralitzar del vídeo.

Seguí torna a difondre les imatges de les menors

Després de rebre el requeriment, Seguí ha publicat un fil de Twitter on mostra les dos primeres pàgines del document de l’AEPD i anuncia que ha esborrat els tuits, però torna a publicar les imatges de les menors i es vana que en els sis dies que han transcorregut des que els va publicar ha aconseguit el seu objectiu de donar a conéixer el vídeo.

Segons la seua versió, aquest prova que no va existir cap violació. No obstant això, en ell les víctimes no fan més que comentar amb una altra menor que creuen que aquesta declararà com a testimoni en el judici i que les denúncies estan tenint repercussió en televisió.

En el vídeo s’esmenta el nom d’una de menors i el primer cognom d’una altra, apareix el nom d’usuari en Instagram d’una de les víctimes i durant un moment poden veure’s les cares de dos de les xiquetes que conversen.

FACUA ha presentat aquest dijous una ampliació de la seua denúncia davant l’AEPD davant la reincidència de Seguí en la difusió de les imatges dels menors després d’haver rebut el requeriment de l’Agència.

Què diu la legislació

El reglament general de protecció de dades de la Unió Europea exigeix en el seu article 6 que perquè el tractament de dades personals puga ser lícit, ha d’haver-hi consentiment de l’afectat.

Encara que en aquest cas resulta obvi que les xiquetes no han autoritzat els denunciats a publicar el vídeo, FACUA recorda que encara que ho hagueren fet, també s’estaria produint una vulneració de la normativa. I és que la Llei orgànica de Protecció de Dades de Caràcter Personal i garantia dels drets digitals estableix en el seu article 7 que un xiquet menor de 14 anys ni tan sols està facultat per a autoritzar el tractament de les seues dades.

Les irregularitats s’agreugen també en tractar-se de dades relacionades amb agressions sexuals. I és que el citat reglament europeu estableix en el seu article 9, relatiu al tractament de categories especials de dades personals, la prohibició del tractament de dades relatives a la «vida sexual» d’una persona.

En aquest sentit, les infraccions que afecten els dos citats articles del reglament poden sancionar-se amb multes administratives de fins a 20 milions d’euros.

L’AEPD ja investiga a Seguí en un altre expedient

Protecció de Dades ja investiga a Seguí i altres persones en un altre expedient obert després d’una denúncia de FACUA per difondre a la fi de 2019 àudios d’una xiqueta víctima el que el TSJCyL va considerar abusos sexuals per part d’exjugadors de l’Arandina Club de Fúbol -la Fiscalia ha recorregut al Suprem en entendre que es va tractar d’agressió sexual-.

L’AEPD va sancionar el maig de 2019 amb 150.000 euros al militar del Ramat, Alfonso Jesús Cabezuelo, per l’enregistrament i posterior difusió d’un vídeo de la víctima.

FACUA posa a la disposició de les famílies els certificats digitals dels missatges de Twitter i Telegram de Seguí i el vídeo de YouTube d’Estat d’Alarma TV, per si pretenen denunciar els fets en els tribunals.

Últimes notícies

Nou pont sobre el barranc del Poyo a Paiporta amb quasi 9 milions d’euros europeus

Paiporta destinarà 8,97 milions del Pla EDIL DANA a construir un nou pont sobre el barranc del Poyo, vivendes socials i un centre intergeneracional, a més de millores de mobilitat.

El PSPV es desmarca de la concentració de suport a Ceuta convocada per PP i Vox

Diana Morant ha confirmat que el PSPV-PSOE no participarà en la concentració de dimecres en suport a Ceuta, que associa a PP i Vox, i ha reivindicat una resposta centrada en la crisi humanitària i la protecció de la infància.

Pérez Llorca acusa Compromís de “contradicció” per recórrer lleis valencianes al Constitucional

El president Juanfran Pérez Llorca considera “molt contradictori” que Compromís es declare nacionalista i recórrega davant el Constitucional les lleis aprovades a la Comunitat Valenciana dins de les seues competències.

Detingut per violar una jove a la Malva-rosa i colpejar un agent a València

Un home de 25 anys ha sigut detingut a València acusat de violar una jove de 22 anys a la platja de la Malva-rosa i agredir un agent de la Policia Local quan intentava fugir.

Nova llei forestal amb menys tràmits i premis a qui ajude a previndre incendis

La Generalitat ha anunciat una nova llei forestal per a reduir burocràcia i incentivar qui col·labore en la prevenció d’incendis, mentre activa un pla de recuperació per a les 9.500 hectàrees cremades a La Vall d’Uixó.

Ratifiquen 15 dies de suspensió a un dermatòleg de Torrevella per negar assistència a pacients

El TSJCV ha confirmat una sanció de 15 dies de suspensió d’ocupació i sou a l’aleshores cap de Dermatologia de l’Hospital de Torrevieja per acumular desenes de queixes, incloses negatives injustificades a atendre pacients.

Vint ferits lleus en la Cordà i la Recordà de Paterna

La Cordà pirotècnica i la posterior Recordà de Paterna han deixat esta matinada vint ferits lleus, menys que en l’edició anterior. L’acte, amb 70.000 coets llançats en menys de vint minuts, ha mantingut la tradició de més de dos segles.

La hostaleria de València exigix ajudes urgents per l’impacte de l’incendi d’El Saler

Les organitzacions de restauració de València reclamen un pla extraordinari d’ajudes per a compensar les pèrdues pels desallotjaments, tancaments i cancel·lacions provocats per l’incendi d’El Saler. Les patronals demanen ajudes directes, bonificacions fiscals i campanyes de promoció turística per a reactivar la zona.