Infracció en la difusió del vídeo de les xiquetes violades a Burjassot

Després de la denúncia presentada aquest dilluns per FACUA-Consumidors en Acció per la difusió d’un vídeo de les xiquetes violades a Burjassot, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha emés una resolució en la qual estima que existeixen indicis racionals de vulneració del reglament general de protecció de dades.

La resolució, dictada aquest dimecres per la directora de l’AEPD, Mar España Martí, assenyala que ha realitzat «una valoració provisional dels fets» i que en ella «s’estima que existeixen indicis racionals que l’exposició pública de les dades personals» de les menors «pot constituir una vulneració de l’article 6.1 a) del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades«.

L’Agència ha decidit adoptar «mesures provisionals«, «atesa la naturalesa especialment sensible de les dades personals divulgades i a la intensa afectació de la intimitat» de les afectades, donada la «urgència inajornable» per a la «protecció provisional dels interessos implicats«. Així, ha requerit a la cofundadora de Vox Cristina Seguí que procedisca a esborrar els tuits i el missatge del seu canal de Telegram a través dels que va difondre i va aconseguir la viralitzar del vídeo.

Seguí torna a difondre les imatges de les menors

Després de rebre el requeriment, Seguí ha publicat un fil de Twitter on mostra les dos primeres pàgines del document de l’AEPD i anuncia que ha esborrat els tuits, però torna a publicar les imatges de les menors i es vana que en els sis dies que han transcorregut des que els va publicar ha aconseguit el seu objectiu de donar a conéixer el vídeo.

Segons la seua versió, aquest prova que no va existir cap violació. No obstant això, en ell les víctimes no fan més que comentar amb una altra menor que creuen que aquesta declararà com a testimoni en el judici i que les denúncies estan tenint repercussió en televisió.

En el vídeo s’esmenta el nom d’una de menors i el primer cognom d’una altra, apareix el nom d’usuari en Instagram d’una de les víctimes i durant un moment poden veure’s les cares de dos de les xiquetes que conversen.

FACUA ha presentat aquest dijous una ampliació de la seua denúncia davant l’AEPD davant la reincidència de Seguí en la difusió de les imatges dels menors després d’haver rebut el requeriment de l’Agència.

Què diu la legislació

El reglament general de protecció de dades de la Unió Europea exigeix en el seu article 6 que perquè el tractament de dades personals puga ser lícit, ha d’haver-hi consentiment de l’afectat.

Encara que en aquest cas resulta obvi que les xiquetes no han autoritzat els denunciats a publicar el vídeo, FACUA recorda que encara que ho hagueren fet, també s’estaria produint una vulneració de la normativa. I és que la Llei orgànica de Protecció de Dades de Caràcter Personal i garantia dels drets digitals estableix en el seu article 7 que un xiquet menor de 14 anys ni tan sols està facultat per a autoritzar el tractament de les seues dades.

Les irregularitats s’agreugen també en tractar-se de dades relacionades amb agressions sexuals. I és que el citat reglament europeu estableix en el seu article 9, relatiu al tractament de categories especials de dades personals, la prohibició del tractament de dades relatives a la «vida sexual» d’una persona.

En aquest sentit, les infraccions que afecten els dos citats articles del reglament poden sancionar-se amb multes administratives de fins a 20 milions d’euros.

L’AEPD ja investiga a Seguí en un altre expedient

Protecció de Dades ja investiga a Seguí i altres persones en un altre expedient obert després d’una denúncia de FACUA per difondre a la fi de 2019 àudios d’una xiqueta víctima el que el TSJCyL va considerar abusos sexuals per part d’exjugadors de l’Arandina Club de Fúbol -la Fiscalia ha recorregut al Suprem en entendre que es va tractar d’agressió sexual-.

L’AEPD va sancionar el maig de 2019 amb 150.000 euros al militar del Ramat, Alfonso Jesús Cabezuelo, per l’enregistrament i posterior difusió d’un vídeo de la víctima.

FACUA posa a la disposició de les famílies els certificats digitals dels missatges de Twitter i Telegram de Seguí i el vídeo de YouTube d’Estat d’Alarma TV, per si pretenen denunciar els fets en els tribunals.

Últimes notícies

Pedro Martínez demana fe en el projecte del València Basket malgrat els canvis en la plantilla

L’entrenador del València Basket, Pedro Martínez, ha advertit que este estiu eixiran jugadors, però ha defensat davant l’afició que l’essencial és mantindre una filosofia de club clara i creure en el projecte després d’una temporada amb 91 partits.

Jean Montero s’acomiada del Valencia Basket emocionat pel títol de Lliga

Jean Montero ha insinuat la seua eixida del Valencia Basket durant la celebració del títol de la Lliga Endesa i ha assegurat que el club i l’afició sempre estaran en el seu cor.

Cinc mil seguidors omplin el Roig Arena en una festa del títol amb comiat al fons

El Valencia Basket ha celebrat el títol de la Lliga Endesa amb cinc mil aficionats al Roig Arena en un acte festiu marcat per missatges d’agraïment i un clar aire de comiat, sobretot per les paraules del dominicà Jean Montero.

L’emoció desbordada de Josep Puerto en alçar el títol de l’ACB amb el València Basket

El capità del València Basket, Josep Puerto, ha explicat com ha viscut el moment d’alçar el títol de l’ACB, una experiència que definix com una barreja d’emoció, orgull i eufòria i que encara li costa assimilar després de conquistar la final davant el Barça.

Canvi d’alcaldia a Callosa de Segura: el PP recupera el govern amb una moció de censura

El PP ha tornat a l’alcaldia de Callosa de Segura gràcies a una moció de censura acordada amb Vox, UCIN i el regidor no adscrit José Antonio Illán, que posa fi a 21 mesos de govern del PSPV-PSOE i Esquerra Unida-Unidas Podemos.

Un xicotet poble d’Alacant demana ajuda per a rescatar 116 gossos hacinats en una casa

Confrides, un poble de l’interior d’Alacant amb només 300 veïns, ha demanat ajuda urgent a la Diputació i a la Generalitat per a reubicar 116 gossos que viuen hacinats en una vivenda de 70 metres quadrats.

La direcció de David Gimilio al MuVIM obri una nova etapa en la Cultura de la Diputació de València

El nomenament de David Gimilio com a director del MuVIM completa l’organigrama cultural de la Diputació de València i impulsa una futura exposició permanent amb la col·lecció artística provincial i mostres temporals d’art contemporani.

Camarero carrega contra qui vol ‘patrimonialitzar’ la lluita pels drets LGTBIQ+ en el Dia de l’Orgull

La vicepresidenta Susana Camarero defensa en l’IVAM que la defensa dels drets LGTBIQ+ és una responsabilitat compartida i anuncia més espais lliures de LGTBIQ+fòbia a la Comunitat Valenciana.