Infracció en la difusió del vídeo de les xiquetes violades a Burjassot

Després de la denúncia presentada aquest dilluns per FACUA-Consumidors en Acció per la difusió d’un vídeo de les xiquetes violades a Burjassot, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha emés una resolució en la qual estima que existeixen indicis racionals de vulneració del reglament general de protecció de dades.

La resolució, dictada aquest dimecres per la directora de l’AEPD, Mar España Martí, assenyala que ha realitzat «una valoració provisional dels fets» i que en ella «s’estima que existeixen indicis racionals que l’exposició pública de les dades personals» de les menors «pot constituir una vulneració de l’article 6.1 a) del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades«.

L’Agència ha decidit adoptar «mesures provisionals«, «atesa la naturalesa especialment sensible de les dades personals divulgades i a la intensa afectació de la intimitat» de les afectades, donada la «urgència inajornable» per a la «protecció provisional dels interessos implicats«. Així, ha requerit a la cofundadora de Vox Cristina Seguí que procedisca a esborrar els tuits i el missatge del seu canal de Telegram a través dels que va difondre i va aconseguir la viralitzar del vídeo.

Seguí torna a difondre les imatges de les menors

Després de rebre el requeriment, Seguí ha publicat un fil de Twitter on mostra les dos primeres pàgines del document de l’AEPD i anuncia que ha esborrat els tuits, però torna a publicar les imatges de les menors i es vana que en els sis dies que han transcorregut des que els va publicar ha aconseguit el seu objectiu de donar a conéixer el vídeo.

Segons la seua versió, aquest prova que no va existir cap violació. No obstant això, en ell les víctimes no fan més que comentar amb una altra menor que creuen que aquesta declararà com a testimoni en el judici i que les denúncies estan tenint repercussió en televisió.

En el vídeo s’esmenta el nom d’una de menors i el primer cognom d’una altra, apareix el nom d’usuari en Instagram d’una de les víctimes i durant un moment poden veure’s les cares de dos de les xiquetes que conversen.

FACUA ha presentat aquest dijous una ampliació de la seua denúncia davant l’AEPD davant la reincidència de Seguí en la difusió de les imatges dels menors després d’haver rebut el requeriment de l’Agència.

Què diu la legislació

El reglament general de protecció de dades de la Unió Europea exigeix en el seu article 6 que perquè el tractament de dades personals puga ser lícit, ha d’haver-hi consentiment de l’afectat.

Encara que en aquest cas resulta obvi que les xiquetes no han autoritzat els denunciats a publicar el vídeo, FACUA recorda que encara que ho hagueren fet, també s’estaria produint una vulneració de la normativa. I és que la Llei orgànica de Protecció de Dades de Caràcter Personal i garantia dels drets digitals estableix en el seu article 7 que un xiquet menor de 14 anys ni tan sols està facultat per a autoritzar el tractament de les seues dades.

Les irregularitats s’agreugen també en tractar-se de dades relacionades amb agressions sexuals. I és que el citat reglament europeu estableix en el seu article 9, relatiu al tractament de categories especials de dades personals, la prohibició del tractament de dades relatives a la «vida sexual» d’una persona.

En aquest sentit, les infraccions que afecten els dos citats articles del reglament poden sancionar-se amb multes administratives de fins a 20 milions d’euros.

L’AEPD ja investiga a Seguí en un altre expedient

Protecció de Dades ja investiga a Seguí i altres persones en un altre expedient obert després d’una denúncia de FACUA per difondre a la fi de 2019 àudios d’una xiqueta víctima el que el TSJCyL va considerar abusos sexuals per part d’exjugadors de l’Arandina Club de Fúbol -la Fiscalia ha recorregut al Suprem en entendre que es va tractar d’agressió sexual-.

L’AEPD va sancionar el maig de 2019 amb 150.000 euros al militar del Ramat, Alfonso Jesús Cabezuelo, per l’enregistrament i posterior difusió d’un vídeo de la víctima.

FACUA posa a la disposició de les famílies els certificats digitals dels missatges de Twitter i Telegram de Seguí i el vídeo de YouTube d’Estat d’Alarma TV, per si pretenen denunciar els fets en els tribunals.

Últimes notícies

Morant nega haver comparat Feijóo amb Hitler i defensa que parlava de polítiques racistes

Diana Morant assegura que no ha comparat Alberto Núñez Feijóo amb Hitler, sinó que ha reflexionat sobre el paral·lelisme entre les polítiques nazis i la 'prioritat nacional' aprovada a la Comunitat Valenciana.

Aemet activa avís groc al litoral per temperatures de fins a 38 graus este dissabte

Aemet ha activat per a este dissabte a la vesprada l’avís groc per calor al litoral de la Comunitat Valenciana, on s’esperen màximes de fins a 38 graus.

Ana Barceló renuncia a repetir com a candidata a l’alcaldia d’Alacant en 2027

Ana Barceló, portaveu del PSPV-PSOE a l’Ajuntament d’Alacant i exconsellera de Sanitat, ha anunciat que no tornarà a ser candidata a l’alcaldia en 2027. Continuarà com a portaveu fins als pròxims comicis municipals, una decisió que qualifica de personal i que va traslladar al partit en 2025.

València encadena 12 nits tòrrides seguides amb 27,5 graus de mínima

València ha encadenat 12 nits tòrrides consecutives amb una mínima de 27,5 graus i bat rècord al seu aeroport, mentre altres punts de la Comunitat Valenciana també pateixen mínimes sofocants.

El Castelló busca mesurar forces davant el València en un clàssic d’estiu a Paterna

El CD Castelló visita este dissabte la ciutat esportiva de Paterna per enfrontar-se al València CF en el segon amistós de la pretemporada, marcat per la greu lesió del central Fabrizio Brignani i el possible debut de diversos reforços albinegres.

Els hotels valencians superen els 3,2 milions de pernoctacions en juny i augmenten la facturació

Els hotels de la Comunitat Valenciana han sumat 3.247.155 pernoctacions en juny, amb una estada mitjana de 3,25 nits i un augment de la facturació del 3,4 %.

Cinc detinguts per una onada d’atracos amb ganivet en locals de València i Burjassot

La Policia Nacional ha detingut cinc hòmens a València i Màlaga acusats de quatre atracos violents en salons de joc, restaurants ràpids i joieries, tots amb motos robades.

La Comunitat Valenciana ja suma més de 420.000 esportistes federats després de tres anys d’alça

La Comunitat Valenciana ha arribat en 2025 a 420.725 llicències federatives i 5.818 clubs, un 0,86 % més que l’any anterior, i encadena tres exercicis de creixement sostingut.