6.8 C
València
Dilluns, 5 gener, 2026

La investidura del president de la Generalitat tindrà lloc a principis de juny

Imatge d’arxiu de les Corts Valencianes | Cedida

 

Les Corts Valencianes eixides de les eleccions autonòmiques del 28 d’abril es constituiran el pròxim 16 de maig, i el nou president de la Generalitat es votarà entre el 31 de maig i el 4 de juny, segons el que s’estableix en l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat i el Reglament de la Cambra autonòmica.

 

El decret de dissolució de les Corts i de convocatòria electoral va fixar la sessió constitutiva del nou Parlament autonòmic el dia 16 de maig de 2019, a les 10.30 hores, quan els diputats electes prometran o juraran els seus càrrecs, i es triarà la Mesa de les Corts i al president d’aquesta institució.

 

A partir d’ací, els grups parlamentaris tindran un termini de dotze dies per a presentar davant la Mesa de la Cambra les propostes de candidats a presidir la Generalitat, la qual cosa s’allargarà fins al 28 de maig.

 

Transcorregut eixe termini, la Presidència de les Corts, escoltada la Junta de Portaveus, fixarà la data de celebració del ple d’investidura entre els tres i set dies següents, proposant com a candidat o candidata a qui en les consultes realitzades haja obtingut major suport per part dels grups polítics.

 

Açò suposa que el ple d’investidura del pròxim president de la Generalitat tindrà lloc entre el 31 de maig i el 4 de juny.

 

En la sessió, el candidat proposat exposarà a la Cambra, sense límit de temps, el programa polític de govern del Consell que pretén formar i sol·licitarà la confiança de les Corts.

 

A continuació, la Presidència de la institució suspendrà la sessió per un temps no superior a vint-i-quatre hores, i una vegada represa la sessió, intervindran els grups parlamentaris de major a menor, excepte el grup al qual pertany el candidat, que ho farà en últim lloc, per un temps de trenta minuts cadascun.

 

El candidat o candidata podrà contestar conjuntament o separadament als representants dels grups parlamentaris durant un temps màxim de trenta minuts, i tots els intervinents tindran dret a un torn de rèplica per temps de deu minuts cadascun.

 

Finalitzat el debat, la Presidència anunciarà l’hora de votació i suspendrà la sessió fins a eixe moment. Després es procedirà a la votació única del candidat, que es realitzarà pel sistema de votació pública per crida.

 

El secretari o secretària de la Mesa nomenarà, per ordre alfabètic, als diputats i diputades, i aquests respondran “sí”, “no” o “abstenció”.

 

En primera votació, serà necessari que l’aspirant a presidir la Generalitat obtinga el suport de la majoria absoluta dels membres de la Cambra.

 

En cas de no ser així, es farà una nova votació quaranta-huit hores després, en la qual serà suficient per a la investidura el vot favorable de la majoria simple dels membres de les Corts.

 

Si una vegada efectuades les dos votacions el candidat o candidata no aconsegueix la confiança per a la investidura, la Presidència de les Corts tramitarà noves propostes atenent a la resta de candidats presentats, i si cap obté la confiança, podrà reprendre la ronda de consultes i reiniciar el procediment.

 

Si transcorreguts dos mesos, a partir de la primera votació d’investidura, cap candidat o candidata obtinguera la confiança de les Corts, aquestes es dissoldran i es convocaran noves eleccions.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana va liderar l’ocupació en 2025 amb un 3,69%

La Comunitat Valenciana va liderar el creixement de l'ocupació en 2025 amb un 3,69% d'afiliació i l'atur va baixar en quasi totes les autonomies. Madrid va superar a Catalunya en nombre d'afiliats.

Comunitat Valenciana, quarta en consignació del Xiquet per habitant amb 26,17 euros

La Comunitat Valenciana se situa quarta en consignació per habitant per al Sorteig del Xiquet 2026 amb 26,17 euros i una consignació total de 139.157.600 euros. El gasto mitjà per persona puja quasi tres euros enfront de 2025.

Indonèsia examina la seua seguretat marítima després del naufragi d’un vaixell turístic amb valencians

L'enfonsament del KM Putri Sakinah, amb dos valencians morts i dos menors desapareguts, ha reactivat el debat sobre la seguretat marítima a Indonèsia. La Policia investiga i les autoritats han limitat la navegació turística pel mal temps.

L’edifici incendiat de Campanar avança: pis pilot acabat després de sis mesos d’obres

Sis mesos després de l'inici de la rehabilitació integral, el bloc de Campanar ja compta amb un pis pilot. Les obres, a càrrec de Dragatges i amb més de 20 milions de pressupost, avancen mentres la causa judicial va quedar arxivada provisionalment.

Desarticulen una banda per 58 furts i 40.000 € en supermercats de nou províncies

La Guàrdia Civil ha desarticulat un grup dedicat a furts en supermercats de nou províncies, amb 58 sostraccions i més de 40.000 euros sostrets. Quatre integrants han ingressat a la presó provisional.

La massa d’aire àrtic deixa mínimes de -7,1 graus en el nord de la Comunitat Valenciana

La irrupció d'aire àrtic ha deixat un brusc descens de les mínimes a l'interior de Castelló, amb -7,1 graus a Castellfort i valors negatius en diverses localitats. Aemet demana precaució per possible gel en carretera.

L’atur baixa un 8,10% en 2025 en la Comunitat Valenciana i un 5,94% a Espanya

La Comunitat Valenciana va retallar l'atur en 25.560 persones en 2025, segon major descens en termes absoluts. A Espanya, la desocupació va caure un 5,94%.

Onze comunitats en alerta per nevades, amb Cantàbria en nivell taronja

Cantàbria està este dilluns en nivell taronja per nevades des de 700-800 metres i altres deu comunitats mantenen avís groc. L'episodi arriba amb fred intens, pluges i temporal marítim en diversos punts.