La investidura del president de la Generalitat tindrà lloc a principis de juny

Imatge d’arxiu de les Corts Valencianes | Cedida

 

Les Corts Valencianes eixides de les eleccions autonòmiques del 28 d’abril es constituiran el pròxim 16 de maig, i el nou president de la Generalitat es votarà entre el 31 de maig i el 4 de juny, segons el que s’estableix en l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat i el Reglament de la Cambra autonòmica.

 

El decret de dissolució de les Corts i de convocatòria electoral va fixar la sessió constitutiva del nou Parlament autonòmic el dia 16 de maig de 2019, a les 10.30 hores, quan els diputats electes prometran o juraran els seus càrrecs, i es triarà la Mesa de les Corts i al president d’aquesta institució.

 

A partir d’ací, els grups parlamentaris tindran un termini de dotze dies per a presentar davant la Mesa de la Cambra les propostes de candidats a presidir la Generalitat, la qual cosa s’allargarà fins al 28 de maig.

 

Transcorregut eixe termini, la Presidència de les Corts, escoltada la Junta de Portaveus, fixarà la data de celebració del ple d’investidura entre els tres i set dies següents, proposant com a candidat o candidata a qui en les consultes realitzades haja obtingut major suport per part dels grups polítics.

 

Açò suposa que el ple d’investidura del pròxim president de la Generalitat tindrà lloc entre el 31 de maig i el 4 de juny.

 

En la sessió, el candidat proposat exposarà a la Cambra, sense límit de temps, el programa polític de govern del Consell que pretén formar i sol·licitarà la confiança de les Corts.

 

A continuació, la Presidència de la institució suspendrà la sessió per un temps no superior a vint-i-quatre hores, i una vegada represa la sessió, intervindran els grups parlamentaris de major a menor, excepte el grup al qual pertany el candidat, que ho farà en últim lloc, per un temps de trenta minuts cadascun.

 

El candidat o candidata podrà contestar conjuntament o separadament als representants dels grups parlamentaris durant un temps màxim de trenta minuts, i tots els intervinents tindran dret a un torn de rèplica per temps de deu minuts cadascun.

 

Finalitzat el debat, la Presidència anunciarà l’hora de votació i suspendrà la sessió fins a eixe moment. Després es procedirà a la votació única del candidat, que es realitzarà pel sistema de votació pública per crida.

 

El secretari o secretària de la Mesa nomenarà, per ordre alfabètic, als diputats i diputades, i aquests respondran “sí”, “no” o “abstenció”.

 

En primera votació, serà necessari que l’aspirant a presidir la Generalitat obtinga el suport de la majoria absoluta dels membres de la Cambra.

 

En cas de no ser així, es farà una nova votació quaranta-huit hores després, en la qual serà suficient per a la investidura el vot favorable de la majoria simple dels membres de les Corts.

 

Si una vegada efectuades les dos votacions el candidat o candidata no aconsegueix la confiança per a la investidura, la Presidència de les Corts tramitarà noves propostes atenent a la resta de candidats presentats, i si cap obté la confiança, podrà reprendre la ronda de consultes i reiniciar el procediment.

 

Si transcorreguts dos mesos, a partir de la primera votació d’investidura, cap candidat o candidata obtinguera la confiança de les Corts, aquestes es dissoldran i es convocaran noves eleccions.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Espanya té garantit el subministrament de gas malgrat la tensió a Ormuz, segons Enagás

Enagás assegura que Espanya no tindrà problemes de proveïment per la seua baixa dependència del Golf i unes reserves del 58%. Advertix de pressió en preus, lluny de 2022

Puente destaca la inversió en els ports espanyols per a reforçar la seua competitivitat

Óscar Puente ha posat en valor el pla Horitzó 2030 de Ports de l'Estat, amb 7.000 milions fins a 2029. Dos terços aniran a modernitzar infraestructures i a millorar accessos, sostenibilitat i digitalització.

Enagás garantix el subministrament de gas a Espanya malgrat la tensió en el Golf

El conseller delegat de Enagás ha assegurat que Espanya no tindrà problemes de subministrament gràcies a la baixa dependència de Catar i a reserves al 58%. Advertix de tensions de preus després de quasi duplicar-se en una setmana, encara que inferiors a 2022.

Carrera, Buenavida, Araújo i Fam entren en la llista d’Espanya per al Premundial de Puerto Rico

Raquel Carrera torna i encapçala una convocatòria continuista per al Premundial de Puerto Rico, amb cinc interiors i forta presència del València Basket. Espanya afronta un calendari exigent amb dos places en joc a més dels Estats Units.

Abascal compara el cas de la regidora del PP de Palència amb el d’Alacant i el titlla de ‘horrible’

Abascal ha equiparat la compra d'una VPO per una regidora del PP a Palència amb les adjudicacions d'Alacant i l'ha titllat de 'horrible'. Ha carregat contra el 'bipartidisme' i les ajudes en campanya que interpreta com 'comprar vots'.

El Llevant atribuïx a l’ajust de 16,2 milions la caiguda del seu límit de gasto a 17,4 milions

LaLiga ha retallat el topall de gasto del Llevant de 35,5 a 17,4 milions després d'aflorar 16,2 milions en pèrdues no registrades. El club queda amb el menor marge de Primera.

Més de 650 assistents analitzen a València els reptes del sector portuari

Més de 650 assistents han participat en la inauguració del primer Congrés Nacional Portuari a València, que durant tres dies aborda els reptes del sector. El pla preveu 7.000 milions fins a 2029 amb focus en descarbonització, connectivitat ferroviària i modernització.

Alacant acollirà a l’octubre tres conferències iberoamericanes de ciència i innovació

El 21 i 22 d'octubre se celebraran a Alacant tres conferències iberoamericanes sobre ciència, tecnologia, innovació i educació superior en el marc de la XXX Cimera.