11.4 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

La investidura del president de la Generalitat tindrà lloc a principis de juny

Imatge d’arxiu de les Corts Valencianes | Cedida

 

Les Corts Valencianes eixides de les eleccions autonòmiques del 28 d’abril es constituiran el pròxim 16 de maig, i el nou president de la Generalitat es votarà entre el 31 de maig i el 4 de juny, segons el que s’estableix en l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat i el Reglament de la Cambra autonòmica.

 

El decret de dissolució de les Corts i de convocatòria electoral va fixar la sessió constitutiva del nou Parlament autonòmic el dia 16 de maig de 2019, a les 10.30 hores, quan els diputats electes prometran o juraran els seus càrrecs, i es triarà la Mesa de les Corts i al president d’aquesta institució.

 

A partir d’ací, els grups parlamentaris tindran un termini de dotze dies per a presentar davant la Mesa de la Cambra les propostes de candidats a presidir la Generalitat, la qual cosa s’allargarà fins al 28 de maig.

 

Transcorregut eixe termini, la Presidència de les Corts, escoltada la Junta de Portaveus, fixarà la data de celebració del ple d’investidura entre els tres i set dies següents, proposant com a candidat o candidata a qui en les consultes realitzades haja obtingut major suport per part dels grups polítics.

 

Açò suposa que el ple d’investidura del pròxim president de la Generalitat tindrà lloc entre el 31 de maig i el 4 de juny.

 

En la sessió, el candidat proposat exposarà a la Cambra, sense límit de temps, el programa polític de govern del Consell que pretén formar i sol·licitarà la confiança de les Corts.

 

A continuació, la Presidència de la institució suspendrà la sessió per un temps no superior a vint-i-quatre hores, i una vegada represa la sessió, intervindran els grups parlamentaris de major a menor, excepte el grup al qual pertany el candidat, que ho farà en últim lloc, per un temps de trenta minuts cadascun.

 

El candidat o candidata podrà contestar conjuntament o separadament als representants dels grups parlamentaris durant un temps màxim de trenta minuts, i tots els intervinents tindran dret a un torn de rèplica per temps de deu minuts cadascun.

 

Finalitzat el debat, la Presidència anunciarà l’hora de votació i suspendrà la sessió fins a eixe moment. Després es procedirà a la votació única del candidat, que es realitzarà pel sistema de votació pública per crida.

 

El secretari o secretària de la Mesa nomenarà, per ordre alfabètic, als diputats i diputades, i aquests respondran “sí”, “no” o “abstenció”.

 

En primera votació, serà necessari que l’aspirant a presidir la Generalitat obtinga el suport de la majoria absoluta dels membres de la Cambra.

 

En cas de no ser així, es farà una nova votació quaranta-huit hores després, en la qual serà suficient per a la investidura el vot favorable de la majoria simple dels membres de les Corts.

 

Si una vegada efectuades les dos votacions el candidat o candidata no aconsegueix la confiança per a la investidura, la Presidència de les Corts tramitarà noves propostes atenent a la resta de candidats presentats, i si cap obté la confiança, podrà reprendre la ronda de consultes i reiniciar el procediment.

 

Si transcorreguts dos mesos, a partir de la primera votació d’investidura, cap candidat o candidata obtinguera la confiança de les Corts, aquestes es dissoldran i es convocaran noves eleccions.

Últimes notícies

El Vila-real renova a Ilias Akhomach i ho cedix al Rayo Vallecano

El Vila-real ha ampliat el contracte de Ilias Akhomach i ha tancat la seua cessió al Rayo Vallecano fins a final de temporada. La decisió busca donar-li continuïtat després del seu retorn de la Copa d'Àfrica i una llarga lesió.

València reobrirà a l’estiu les piscines renovades del Parc de l’Oest

Les piscines del Parc de l'Oest de València reobriran en la temporada d'estiu després d'una rehabilitació integral. La inversió supera 1,2 milions i el termini d'obra és de sis mesos.

Rescaten a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d’hipotèrmia

El GERA ha trobat a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d'hipotèrmia en una zona de barranc i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira per a la seua atenció.

El subdirector d’Emergències va dir a Mazón la nit del 29-O que hi hauria entre 200 i 300 morts

Jorge Suárez va declarar davant la jutgessa que, la nit del 29 d'octubre, va estimar entre 200 i 300 morts. Va detallar dubtes i retards en l'enviament del Es-Alert.

Pérez Llorca anuncia 10 milions extra per a promoció exterior i eleva el pla a 19 milions

La Generalitat ha reforçat el seu pla de mitjans amb 10 milions addicionals, fins a 19 milions, per a promocionar la Comunitat Valenciana en els mercats nacional i internacional. El paquet s'acompanya d'una taula de connectivitat, un pla de platges i un programa de màrqueting per a l'interior.

El Vila-real encaixa el doble de gols en la Lliga de Campions que en LaLiga

L'equip seguix sense guanyar després de set jornades de Lliga de Campions i encaixa el doble que en LaLiga. En la Copa del Rei, la seua mitjana defensiva va ser d'un gol per partit.

La 15K Nocturna València Gana Energia supera els 6.000 inscrits en 24 hores

La carrera nocturna de 15 km va esgotar en minuts les 2.000 places promocionals i ja frega el següent tram de preu. La 13a edició serà el 26 de setembre.

Localitzen i evacuen a la jove desapareguda a Favara en una zona de barranc

El grup GERA ha localitzat a la jove amb símptomes d'hipotèrmia en un barranc de Favara i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira, on ha sigut transferida al SAMU. La busca, coordinada per la Guàrdia Civil, s'ha reforçat amb indicis previs i la col·laboració de veïns i equips d'emergència.