La investidura del president de la Generalitat tindrà lloc a principis de juny

Imatge d’arxiu de les Corts Valencianes | Cedida

 

Les Corts Valencianes eixides de les eleccions autonòmiques del 28 d’abril es constituiran el pròxim 16 de maig, i el nou president de la Generalitat es votarà entre el 31 de maig i el 4 de juny, segons el que s’estableix en l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat i el Reglament de la Cambra autonòmica.

 

El decret de dissolució de les Corts i de convocatòria electoral va fixar la sessió constitutiva del nou Parlament autonòmic el dia 16 de maig de 2019, a les 10.30 hores, quan els diputats electes prometran o juraran els seus càrrecs, i es triarà la Mesa de les Corts i al president d’aquesta institució.

 

A partir d’ací, els grups parlamentaris tindran un termini de dotze dies per a presentar davant la Mesa de la Cambra les propostes de candidats a presidir la Generalitat, la qual cosa s’allargarà fins al 28 de maig.

 

Transcorregut eixe termini, la Presidència de les Corts, escoltada la Junta de Portaveus, fixarà la data de celebració del ple d’investidura entre els tres i set dies següents, proposant com a candidat o candidata a qui en les consultes realitzades haja obtingut major suport per part dels grups polítics.

 

Açò suposa que el ple d’investidura del pròxim president de la Generalitat tindrà lloc entre el 31 de maig i el 4 de juny.

 

En la sessió, el candidat proposat exposarà a la Cambra, sense límit de temps, el programa polític de govern del Consell que pretén formar i sol·licitarà la confiança de les Corts.

 

A continuació, la Presidència de la institució suspendrà la sessió per un temps no superior a vint-i-quatre hores, i una vegada represa la sessió, intervindran els grups parlamentaris de major a menor, excepte el grup al qual pertany el candidat, que ho farà en últim lloc, per un temps de trenta minuts cadascun.

 

El candidat o candidata podrà contestar conjuntament o separadament als representants dels grups parlamentaris durant un temps màxim de trenta minuts, i tots els intervinents tindran dret a un torn de rèplica per temps de deu minuts cadascun.

 

Finalitzat el debat, la Presidència anunciarà l’hora de votació i suspendrà la sessió fins a eixe moment. Després es procedirà a la votació única del candidat, que es realitzarà pel sistema de votació pública per crida.

 

El secretari o secretària de la Mesa nomenarà, per ordre alfabètic, als diputats i diputades, i aquests respondran “sí”, “no” o “abstenció”.

 

En primera votació, serà necessari que l’aspirant a presidir la Generalitat obtinga el suport de la majoria absoluta dels membres de la Cambra.

 

En cas de no ser així, es farà una nova votació quaranta-huit hores després, en la qual serà suficient per a la investidura el vot favorable de la majoria simple dels membres de les Corts.

 

Si una vegada efectuades les dos votacions el candidat o candidata no aconsegueix la confiança per a la investidura, la Presidència de les Corts tramitarà noves propostes atenent a la resta de candidats presentats, i si cap obté la confiança, podrà reprendre la ronda de consultes i reiniciar el procediment.

 

Si transcorreguts dos mesos, a partir de la primera votació d’investidura, cap candidat o candidata obtinguera la confiança de les Corts, aquestes es dissoldran i es convocaran noves eleccions.

Últimes notícies

Les màximes se suavitzen en el litoral de València mentres pugen les mínimes

Cels poc nuvolosos i lleuger descens de les màximes en el litoral i prelitoral de València, amb mínimes a l'alça i vents fluixos variables en la Comunitat Valenciana.

Un accident en l’A-7 a la Cañada causa cues de fins a 8 quilòmetres a Paterna

Un accident entre almenys dos vehicles en l'A-7 a l'altura de La Cañada, a Paterna, manté des de primera hora del matí retencions de fins a 8 quilòmetres en sentit Alacant i cues en sentit Barcelona per l'efecte tafaner.

Un robatori de cable entre Pobla Llarga i Alzira provoca importants retards en la C2 de Rodalia

Un nou robatori de cable entre Pobla Llarga i Alzira ha provocat retards de fins més de mitja hora en la línia C2 de Rodalia València des de primera hora del matí.

Recuperen el cadàver d’un home en una zona rocosa al costat del castell de Sagunt

Bombers i el grup de rescat aeri GERA han recuperat el cadàver d'un home en una zona rocosa i de difícil accés prop del castell de Sagunt, després de l'avís d'una persona que el va albirar des de la distància.

El CSN recolza més de 100 inspeccions nuclears i radiològiques de la Generalitat per a 2026

El Consell de Seguretat Nuclear valguda la planificació de la Generalitat per a 2026, amb més d'un centenar d'inspeccions en instal·lacions radioactives, sanitàries i de transport de material radioactiu.

Pugen les temperatures i s’imposa el temps estable en quasi tota Espanya

Un anticicló sobre Europa manté el temps estable en la major part d'Espanya, amb cels buidats i un ascens generalitzat de les temperatures, notable en el sud-oest i el sud de Galícia.

Troben un dofí mular mort i molt descompost a la platja de Almardá a Sagunt

Un dofí mular, l'espècie de dofí més comú al Mediterrani, apareix mort en avançat estat de descomposició a la platja de Almardá de Sagunt després de l'avís d'un vianant.

Educació fixa fins demà el termini perquè els sindicats docents firmen l’acord

Educació dona de termini fins a este dimecres a les 17.00 hores perquè els sindicats docents accepten l'última oferta, que manté la pujada salarial de 200 euros fins a 2028 i retira canvis sobre valencià i substitucions.