La Central Nuclear de Cofrents ‘no dona més de si’

Des de setembre de 2021 la Central Nuclear de Cofrents ha tingut 5 parades no programades: una al setembre, una al desembre, una al març i dos a l’abril. Des de Tanquem Cofrents alerten que aquestes parades cada vegada més freqüents són un “símptoma clar de problemes”, atribuït a l’envelliment d’una estructura que va ser concebuda per a durar 25 anys, però que actualment té ja 38 anys i segueix en funcionament amb llicència fins a 2030.

“Això és símptoma que la central no dona més de si explica José Juan Sanchís, portaveu de Tanquem Cofrents que explica que encara que els incidents que s’han produït no tenen gran importància, “quan aquests problemes comencen a encavalcar-se és senyal que les coses no està bé” i alerta que quan més freqüents són “la possibilitat que passen dues o tres fallades alhora augmenten” i ho compara amb els accidents d’avió, que es produeixen per un encadenament de falles tècniques, no obstant això, res a veure en comparació amb el potencial de mal d’un accident nuclear. “No és qüestió d’alarmisme, és un perill real” subratlla Sanchís. “Les fuites d’aigua radioactiva s’han detectat indirectament i això és molt significatiu”.

Tanquem Cofrents proposa com a alternativa les energies renovables, ja que és “més barata, més segura, més neta i genera més llocs de treball que una central nuclear”. Un altre punt important al qual fan referència és a la independència energètica perquè l’Urani que necessita Cofrents és rus. Aquest combustible no es produeix a Espanya i ens fa dependents d’altres països amb un risc geoestratègic quan pordriem tindre una “sobirania elèctrica”. D’altra banda, la central de Cofrents és el consumidor més gran d’aigua de la Comunitat, evaporant cada any 23 hectòmetres cúbics del cabal del Xúquer, en una situació de canvi climàtic on està minorant el cabal i augmenta el consum d’aigua per a beure, regar i tindre un cabal ecològic en el riu.

Sanchís lamenta que el calendari de tancament de centrals entre el Ministeri i les companyies elèctriques siga un acord, però que no existisca una obligació legal amb una data exacta per al desmantellament d’aquestes. “No hi ha un compromís real perquè en 2030 es tanque Cofrents”. I explica que a Alemanya “estan tancant centrals de les mateixes característiques que les nostres amb 32 anys quan ací hi ha voluntat d’allargar la seua vida fins als 47 anys”.

Actualment, a Espanya hi ha dues centrals parades, Cofrents i Ascó II i malgrat això no hi ha falta de provisió elèctrica i continuem exportant gran quantitat d’electricitat a França”. Segons explica, al país veí estan experimentant problemes en la seua xarxa nuclear i ha hagut de parar un gran nombre de centrals, la qual cosa ha suposat que hagen de comprar electricitat en països veïns perquè hi havia perill de no arribar a tota la demanda. A més, assegura que durant els temporals es desconnecten parcs eòlics i es malgasta l’energia. Tot això demostra que “l’energia nuclear no és necessària”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Compromís reclama pactes per a evitar el col·lapse de València en les Falles

Compromís denuncia que les Falles de València han estat marcades pel col·lapse en mobilitat, neteja i convivència i exigix tres pactes per a reconduir l'organització de les festes, a més de recuperar la taxa turística.

Milers de taxis oferixen servicis gratuïts a València i Alacant contra la liberalització dels VTC

Milers de taxistes de València i Alacant han realitzat servicis gratuïts durant dos hores per a protestar contra la liberalització dels VTC i exigir mesures de xoc immediates.

L’Elx presenta la seua samarreta retro inspirada en els 90 per a la jornada vintage de LaLiga

L'Elx ha presentat una samarreta retro amb la franja verda més alta i estreta, inspirada en els anys 90, que s'estrenarà en la jornada temàtica retro de LaLiga.

Els valencians Grimaldo, Mosquera, Fornals, Soler i Ferran Torres lideren la llista d’Espanya

Luis de la Font convoca a cinc futbolistes valencians i estrena a Mosquera, Joan García, Barrenetxea i Víctor Muñoz per als amistosos de març davant Sèrbia i Egipte.

El govern de Barcala defén la seua gestió dels bons comercie a Alacant

L'equip de govern d'Alacant sosté que la gestió dels bons comercie es va ajustar als procediments i que tota la informació és pública, mentres l'oposició exigix més transparència i accés als expedients.

Quique Llopis apunta a medalla en el Mundial de Toruń i Eusebio Càceres busca consolidar el seu renaixement

Quique Llopis arriba al Mundial de Toruń amb opcions reals de medalla en 60 metres barres, mentres que Eusebio Càceres vol confirmar el seu renàixer esportiu en la longitud.

El València complix 107 anys entre la lluita per la permanència i el repte del Nou Mestalla

El València CF celebra el seu 107 aniversari lluny dels llocs europeus, centrat en assegurar la permanència i en l'avanç de les obres del Nou Mestalla amb vista a 2027.

Vila-real i Reial Societat es juguen un pas clau cap a Europa en La Ceràmica

Vila-real i Reial Societat s'enfronten en La Ceràmica amb objectius europeus distints però urgents: afermar la Champions o assegurar presència continental la pròxima temporada.