La Central Nuclear de Cofrents ‘no dona més de si’

Des de setembre de 2021 la Central Nuclear de Cofrents ha tingut 5 parades no programades: una al setembre, una al desembre, una al març i dos a l’abril. Des de Tanquem Cofrents alerten que aquestes parades cada vegada més freqüents són un “símptoma clar de problemes”, atribuït a l’envelliment d’una estructura que va ser concebuda per a durar 25 anys, però que actualment té ja 38 anys i segueix en funcionament amb llicència fins a 2030.

“Això és símptoma que la central no dona més de si explica José Juan Sanchís, portaveu de Tanquem Cofrents que explica que encara que els incidents que s’han produït no tenen gran importància, “quan aquests problemes comencen a encavalcar-se és senyal que les coses no està bé” i alerta que quan més freqüents són “la possibilitat que passen dues o tres fallades alhora augmenten” i ho compara amb els accidents d’avió, que es produeixen per un encadenament de falles tècniques, no obstant això, res a veure en comparació amb el potencial de mal d’un accident nuclear. “No és qüestió d’alarmisme, és un perill real” subratlla Sanchís. “Les fuites d’aigua radioactiva s’han detectat indirectament i això és molt significatiu”.

Tanquem Cofrents proposa com a alternativa les energies renovables, ja que és “més barata, més segura, més neta i genera més llocs de treball que una central nuclear”. Un altre punt important al qual fan referència és a la independència energètica perquè l’Urani que necessita Cofrents és rus. Aquest combustible no es produeix a Espanya i ens fa dependents d’altres països amb un risc geoestratègic quan pordriem tindre una “sobirania elèctrica”. D’altra banda, la central de Cofrents és el consumidor més gran d’aigua de la Comunitat, evaporant cada any 23 hectòmetres cúbics del cabal del Xúquer, en una situació de canvi climàtic on està minorant el cabal i augmenta el consum d’aigua per a beure, regar i tindre un cabal ecològic en el riu.

Sanchís lamenta que el calendari de tancament de centrals entre el Ministeri i les companyies elèctriques siga un acord, però que no existisca una obligació legal amb una data exacta per al desmantellament d’aquestes. “No hi ha un compromís real perquè en 2030 es tanque Cofrents”. I explica que a Alemanya “estan tancant centrals de les mateixes característiques que les nostres amb 32 anys quan ací hi ha voluntat d’allargar la seua vida fins als 47 anys”.

Actualment, a Espanya hi ha dues centrals parades, Cofrents i Ascó II i malgrat això no hi ha falta de provisió elèctrica i continuem exportant gran quantitat d’electricitat a França”. Segons explica, al país veí estan experimentant problemes en la seua xarxa nuclear i ha hagut de parar un gran nombre de centrals, la qual cosa ha suposat que hagen de comprar electricitat en països veïns perquè hi havia perill de no arribar a tota la demanda. A més, assegura que durant els temporals es desconnecten parcs eòlics i es malgasta l’energia. Tot això demostra que “l’energia nuclear no és necessària”.

Últimes notícies

Jesús Lancis arrasa i serà el nou rector de l’UJI amb el 86% del vot ponderat

Jesús Lancis s'imposa en les eleccions al Rectorat de la Universitat Jaume I amb el 86,32% del vot ponderat i un ampli suport de tots els col·lectius universitaris.

Pérez Llorca insta els docents valencians en vaga a pensar en l’alumnat

El president de la Generalitat reclama als docents valencians en vaga que prioritzen l'interés de l'alumnat i continuen negociant per a tancar el conflicte educatiu.

El guàrdia civil il·licità ferit a Huelva seguix ingressat i espera el seu trasllat a Alacant

El guàrdia civil il·licità de 37 anys ferit en una persecució a una narcolancha enfront de Huelva continua ingressat a Cadis a l'espera de ser traslladat a Alacant, mentres l'altre agent ferit greu continua recuperant-se.

L’alcalde d’Utiel defén que tancar els col·legis va evitar una tragèdia en la dana

L'alcalde d'Utiel sosté davant la jutgessa que el tancament dels centres educatius durant la dana va evitar una tragèdia major en un institut situat al costat del riu Magre, on van morir sis persones en el municipi.

Els contactes negatius per hantavirus podran rebre visites des de la proxima setmana

Els pacients espanyols amb resultat negatiu en hantavirus, inclosos els aïllats a l'Hospital Gomez Ulla i dos dones ingressades a Barcelona i Alacant, podran rebre visites des de la proxima setmana si una nova PCR confirma el negatiu.

La Diputació reforça amb més de 124.000 euros la prevenció d’incendis en les muntanyes d’Enguera

La Diputació de València destina este any més de 124.000 euros a la prevenció d'incendis i gestió forestal en les muntanyes d'Enguera, el municipi amb major superfície de muntanya pública de la província, i impulsa a més diversos projectes del Pla Obert d’Inversions.

La Diputació de València amplia l’abocador de Pedralba amb un nou àmbit d’abocament

La Diputació de València i l'empresa pública GIRSA han ampliat l'abocador de Pedralba amb un nou àmbit d'abocament d'uns 15.000 metres quadrats per a reforçar la seua capacitat i garantir la gestió segura de residus no perillosos.

Les associacions de VTC denuncien multes per servicis urbans malgrat l’aval del TSJCV

UNAUTO-VTC i MOVVA critiquen que ajuntaments mantinguen campanyes de multes contra els servicis urbans de VTC malgrat que el TSJCV ha validat esta activitat dins del marc autonòmic vigent.