18.4 C
València
Dimecres, 18 febrer, 2026

La Central Nuclear de Cofrents ‘no dona més de si’

Des de setembre de 2021 la Central Nuclear de Cofrents ha tingut 5 parades no programades: una al setembre, una al desembre, una al març i dos a l’abril. Des de Tanquem Cofrents alerten que aquestes parades cada vegada més freqüents són un “símptoma clar de problemes”, atribuït a l’envelliment d’una estructura que va ser concebuda per a durar 25 anys, però que actualment té ja 38 anys i segueix en funcionament amb llicència fins a 2030.

“Això és símptoma que la central no dona més de si explica José Juan Sanchís, portaveu de Tanquem Cofrents que explica que encara que els incidents que s’han produït no tenen gran importància, “quan aquests problemes comencen a encavalcar-se és senyal que les coses no està bé” i alerta que quan més freqüents són “la possibilitat que passen dues o tres fallades alhora augmenten” i ho compara amb els accidents d’avió, que es produeixen per un encadenament de falles tècniques, no obstant això, res a veure en comparació amb el potencial de mal d’un accident nuclear. “No és qüestió d’alarmisme, és un perill real” subratlla Sanchís. “Les fuites d’aigua radioactiva s’han detectat indirectament i això és molt significatiu”.

Tanquem Cofrents proposa com a alternativa les energies renovables, ja que és “més barata, més segura, més neta i genera més llocs de treball que una central nuclear”. Un altre punt important al qual fan referència és a la independència energètica perquè l’Urani que necessita Cofrents és rus. Aquest combustible no es produeix a Espanya i ens fa dependents d’altres països amb un risc geoestratègic quan pordriem tindre una “sobirania elèctrica”. D’altra banda, la central de Cofrents és el consumidor més gran d’aigua de la Comunitat, evaporant cada any 23 hectòmetres cúbics del cabal del Xúquer, en una situació de canvi climàtic on està minorant el cabal i augmenta el consum d’aigua per a beure, regar i tindre un cabal ecològic en el riu.

Sanchís lamenta que el calendari de tancament de centrals entre el Ministeri i les companyies elèctriques siga un acord, però que no existisca una obligació legal amb una data exacta per al desmantellament d’aquestes. “No hi ha un compromís real perquè en 2030 es tanque Cofrents”. I explica que a Alemanya “estan tancant centrals de les mateixes característiques que les nostres amb 32 anys quan ací hi ha voluntat d’allargar la seua vida fins als 47 anys”.

Actualment, a Espanya hi ha dues centrals parades, Cofrents i Ascó II i malgrat això no hi ha falta de provisió elèctrica i continuem exportant gran quantitat d’electricitat a França”. Segons explica, al país veí estan experimentant problemes en la seua xarxa nuclear i ha hagut de parar un gran nombre de centrals, la qual cosa ha suposat que hagen de comprar electricitat en països veïns perquè hi havia perill de no arribar a tota la demanda. A més, assegura que durant els temporals es desconnecten parcs eòlics i es malgasta l’energia. Tot això demostra que “l’energia nuclear no és necessària”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Detingut l’exmarit i pare de les víctimes com a presumpte autor del doble crim de Xilxes

L'exmarit i pare de la dona i la xiqueta trobades mortes a Xilxes ha sigut detingut com a presumpte autor. La investigació seguix oberta per a determinar si és violència de gènere.

Pérez Llorca defén la gestió del Consell en les vivendes públiques d’Alacant i l’oposició exigix dimissions

En la seua primera sessió de control, Pérez Llorca ha reivindicat la política útil i ha detallat mesures davant les irregularitats en adjudicacions a Alacant, mentres PSPV i Compromís reclamen cessaments i eleccions.

Pérez Llorca anuncia 80.000 euros per als familiars de les víctimes mortals de la DANA

El president de la Generalitat ha anunciat una ajuda directa de 80.000 euros destinada als familiars de les persones mortes per la DANA del 29 d'octubre de 2024 a València. El compromís s'ha fet públic en la primera sessió de control de la legislatura per al cap del Consell.

Bernabé defén que denunciar la violència masclista és clau i té conseqüències

La secretària d'Igualtat del PSOE ha demanat no fer un pas arrere i ha subratllat que denunciar és la clau perquè activa respostes institucionals. Ha recolzat l'actuació d'Interior en el cas del número dos de la Policia i ha retret al PP la seua posició.

Tres obrers han resultat ferits després de la solsida parcial d’un edifici en El Saler

Tres obrers han resultat ferits en quedar atrapats per la solsida parcial de l'ampit d'una terrassa en un edifici en obres del Saler. Van ser rescatats amb mesures de seguretat i traslladats a diferents hospitals.

Puente xifra en 1.470 milions les obres mobilitzades per a millorar la Rodalia valenciana

Transports ha xifrat en 1.470 milions les actuacions ja mobilitzades per a modernitzar la Rodalia valenciana i ha reafirmat el Pla de Rodalia, que frega 1.900 milions. Adif i Renfe han detallat obres, compres de trens i millores en estacions, amb incidències temporals pels treballs en marxa.

Presó provisional per al detingut per assassinar a la seua exparella en un centre de salut de Benicàssim

Un jutjat ha acordat la presó provisional, comunicada i sense fiança, per a l'home detingut per l'assassinat de la seua exparella en el centre de salut de Benicàssim. Igualtat va confirmar que es tracta d'un crim masclista i no constaven denúncies prèvies.

La Comissió Mixta per a la reconstrucció després de la dana arranca amb consens i col·laboració

La nova Comissió Mixta per a la reconstrucció després de la dana del 29 d'octubre de 2024 naix amb voluntat de coordinació entre administracions i un pla de treball definit.