La Central Nuclear de Cofrents ‘no dona més de si’

Des de setembre de 2021 la Central Nuclear de Cofrents ha tingut 5 parades no programades: una al setembre, una al desembre, una al març i dos a l’abril. Des de Tanquem Cofrents alerten que aquestes parades cada vegada més freqüents són un «símptoma clar de problemes», atribuït a l’envelliment d’una estructura que va ser concebuda per a durar 25 anys, però que actualment té ja 38 anys i segueix en funcionament amb llicència fins a 2030.

«Això és símptoma que la central no dona més de si« explica José Juan Sanchís, portaveu de Tanquem Cofrents que explica que encara que els incidents que s’han produït no tenen gran importància, «quan aquests problemes comencen a encavalcar-se és senyal que les coses no està bé» i alerta que quan més freqüents són «la possibilitat que passen dues o tres fallades alhora augmenten» i ho compara amb els accidents d’avió, que es produeixen per un encadenament de falles tècniques, no obstant això, res a veure en comparació amb el potencial de mal d’un accident nuclear. «No és qüestió d’alarmisme, és un perill real» subratlla Sanchís. «Les fuites d’aigua radioactiva s’han detectat indirectament i això és molt significatiu».

Tanquem Cofrents proposa com a alternativa les energies renovables, ja que és «més barata, més segura, més neta i genera més llocs de treball que una central nuclear». Un altre punt important al qual fan referència és a la independència energètica perquè l’Urani que necessita Cofrents és rus. Aquest combustible no es produeix a Espanya i ens fa dependents d’altres països amb un risc geoestratègic quan pordriem tindre una «sobirania elèctrica». D’altra banda, la central de Cofrents és el consumidor més gran d’aigua de la Comunitat, evaporant cada any 23 hectòmetres cúbics del cabal del Xúquer, en una situació de canvi climàtic on està minorant el cabal i augmenta el consum d’aigua per a beure, regar i tindre un cabal ecològic en el riu.

Sanchís lamenta que el calendari de tancament de centrals entre el Ministeri i les companyies elèctriques siga un acord, però que no existisca una obligació legal amb una data exacta per al desmantellament d’aquestes. «No hi ha un compromís real perquè en 2030 es tanque Cofrents». I explica que a Alemanya «estan tancant centrals de les mateixes característiques que les nostres amb 32 anys quan ací hi ha voluntat d’allargar la seua vida fins als 47 anys».

Actualment, a Espanya hi ha dues centrals parades, Cofrents i Ascó II i malgrat això «no hi ha falta de provisió elèctrica i continuem exportant gran quantitat d’electricitat a França». Segons explica, al país veí estan experimentant problemes en la seua xarxa nuclear i ha hagut de parar un gran nombre de centrals, la qual cosa ha suposat que hagen de comprar electricitat en països veïns perquè hi havia perill de no arribar a tota la demanda. A més, assegura que durant els temporals es desconnecten parcs eòlics i es malgasta l’energia. Tot això demostra que «l’energia nuclear no és necessària».

Últimes notícies

La Malva-rosa s’atura per a viure l’eclipsi total de sol

Milers de persones han convertit la platja de la Malva-rosa en un amfiteatre a cel obert per a seguir l’eclipsi solar total, en un ambient de silenci, emoció i festa que s’ha estés fins a Alboraia i Port Saplaya.

El Valencia Basket incorpora l’alero finés Elias Valtonen amb un contracte no garantit

El Valencia Basket ha tancat l’arribada de l’alero finés Elias Valtonen amb un contracte no garantit per una campanya, ampliable fins a la temporada 2026-27 si es ratifica.

Una errada de Rivero castiga la unitat B del València contra el Terol

El València CF ha caigut 0-1 davant el CD Teruel en un amistós a Paterna, amb un equip ple de canterans, per una eixida en fals de Cristian Rivero.

Un incendi arrasa 34 vehicles a Peníscola i deixa diversos ferits

Un incendi iniciat en un cotxe a Peníscola ha acabat calcinant 34 vehicles i ha provocat diversos ferits, mentres els bombers han evitat que el foc afectara vivendes pròximes.

Un incendi originat en un cotxe mobilitza tres aeronaus a Peníscola

Tres mitjans aeris i diversos efectius terrestres combaten un incendi declarat en una zona d’interfície urbana-forestal de Peníscola, originat en un vehicle i que ha afectat altres cotxes i vegetació pròxima. El municipi és un dels nou punts oficials d’observació de l’eclipsi solar programat per a esta vesprada a la Comunitat Valenciana.

Mario Kempes tornarà a Mestalla al setembre per a celebrar 50 anys de la seua arribada

Mario Alberto Kempes ha anunciat que viatjarà a València els dies 25 i 26 de setembre per a celebrar els 50 anys de la seua arribada a Mestalla i ha agraït de nou l’afecte de l’afició, de la qual assegura que continua sent ‘hincha’.

Izpisúa reivindica envellir amb salut i no només allargar la vida

El científic Juan Carlos Izpisúa ha defensat a Benidorm que la recerca sobre envelliment ha de prioritzar viure millor, no només viure més anys. L’Ajuntament li ha entregat la Distinció Europa per la seua trajectòria en biologia regenerativa i medicina avançada.

Elx es prepara per a una Nit de l’Albà històrica amb rècord de pólvora i palmeres

Elx ultima la Nit de l'Albà d'este dijous 13 d'agost, amb 2,8 tones de pólvora, més de 88.000 unitats pirotècniques i 312 palmeres, i una Palmera de la Mare de Déu formada per 1.080 cohetons.