L’erupció del volcà de la Palma ha acabat oficialment

Per fi este dissabte, s’han sentit les paraules que oficialment donaven per finalitzat el que més esperaven els palmers des de finals de setembre. «L’erupció ha acabat«, ha expressat en roda de premsa el conseller d’administracions públiques, Justícia i Seguretat de Canàries i responsable de l’operatiu i director del Pevolca, Julio Pérez. Quatre paraules per a posar-li fi a 85 dies i 8 hores històrics per a la Palma i per al país.

«El millor regal de Nadal»

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha celebrat l’anunci de la finalització oficial de l’erupció de la Palma assegurant que és «el millor regal de Nadal».

En el seu compte de Twitter, Sánchez, que ha visitat La Palma en diverses ocasions al llarg d’esta crisi volcànica, ha mostrat tot el seu reconeixement a la gent de l’illa.

<

>

Va començar el 19 de setembre

Des que va començar l’erupció del volcà de l’illa, fa ja més de 3 mesos, concretament el 19 de setembre, s’han produït erupcions constants i bugades de lava que han deformat el paratge natural de la Palma.

L’activitat sísmica del volcà s’ha vist disminuïda sensiblement en les últimes hores i el dia de Nadal era la data límit que havien establert els científics per a la finalització de l’erupció volcànica. Segons informa el Comité Científic del Pevolca, en les dades observables tant directes en superfície com procedents dels sistemes de vigilància continuen mostrant signes d’esgotament del procés eruptiu del volcà. Encara que no es descarta que es puguen produir xicotets sismes que puguen sentir-se en la població.

Final de l’erupció

Tal com ha explicat el conseller, «només hui pot dir-se, quan s’ha comprovat pel comité científic» que l’erupció haja conclòs encara que, realment, va concloure el passat dia 13 de desembre a la vesprada.

Seguixen els problemes

No obstant això, este succés no suposa que hagen acabat els problemes que comporta el fenomen volcànic. «La fi de l’erupció no significa la fi de l’emergència«, ha recalcat el director del Pevolca. «Continua sent imperatiu mantenir el mateix grau de precaució«, ja que «els riscos i els perills subsisteixen», ha insistit. Una cosa en la qual també ha posat l’accent principalment la portaveu científica del comité del Pevolca, María José Blanco.

La qualitat de l’aire

Els experts recalquen que, per exemple, la qualitat de l’aire per desé dia consecutiu, no supera els valors límits en cap estació.

L’emissió de diòxid continua activa

L’emissió de diòxid de sofre en la zona eruptiva continua com en dies passats i segons la previsió dels experts seguirà així en els pròxims dies. De fet, la companyia elèctrica Endesa ja ha iniciat un pla d’emergència per a la reconstrucció del sistema d’electrificació a l’illa de la Palma i ja ha realitzat un balanç del mal provocat pel volcà i les seues bugades de lava.

El portaveu del comité director del Pla Especial de Protecció Civil i Atenció d’Emergències per Risc Volcànic de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende, ha aconsellat que de moment és convenient que sempre es vaja acompanyat, a més de ventilar els habitatges com a mínim 15 minuts abans d’entrar i no accedir a llocs per sota de la rasant, com a soterranis o aparcaments.

A més, ha puntualitzat que el més destacat en les últimes hores sobre l’activitat del volcà és que encara hi ha zones «molt calentes a petita profunditat per sota de la crosta solidificada de les bugades».

Agraïments en una «tardor volcànica»

A més, des de Involcan, ja han agraït a la Policia el treball realitzat durant estos mesos: «Des de Involcan volem agrair a la Policia per la seua inestimable col·laboració per al desenvolupament d’algunes de les nostres activitats científiques».

Durant la roda de premsa, cadascun dels representants ha volgut agrair el comportament «exemplar» d’estos mesos, tant dels palmeros com de la resta dels implicats durant el que, en paraules del conseller canari, ha estat una «tardor volcànica«.

<

>

<

>

Acaba l’erupció. Què passa a partir d’ara?

Segons Pérez, dilluns començaran a estudiar el pla de reallotjament, que serà «destral, ordenat i gradual». Es calcula que els primers reallotjaments d’algunes dels 7.000 persones evacuades podran començar en la primera quinzena de gener.

Els següents passos a seguir

El portaveu també ha anunciat que els passos següents són «reconstruir, refer, millorar i reposar», una vegada ha cessat «este terrible degoteig diari de destrucció» en el qual probablement és la catàstrofe més gran d’emergència de protecció civil a Espanya en els últims anys.

La bugada ha ocupat finalment 1.219 hectàrees.

Arran de l’erupció s’han destruït 1.576 edificacions, segons el recompte del cadastre, i 2.988, segons l’estimació del sistema de satèl·lits europeus Copernicus.

També han quedat arrasades 370 hectàrees de cultiu, la majoria de plàtan, però també vinya i alvocat, i en total han quedat afectats 73,8 quilòmetres de carreteres.

Més de 500 científics acreditats i 1.000 persones han participat en el dispositiu d’emergències. A més, un total de 2.800 vols amb drons han resultat particularment útils per a seguir l’activitat eruptiva.

Dónes de l’erupció han fet deu evacuacions, amb 7.000 persones afectades i sis confinaments, i a l’aeroport hi han cancel·lat 500 operacions per la presència de cendra.

<

>

 

Últimes notícies

CSIF reclama un gran pacte valencià per l’educació i un pla urgent de climatització als col·legis

CSIF proposa un pacte valencià per l’educació i exigix un pla director de climatització per a tots els centres, arran de les altes temperatures i els mals resultats de l’informe PISA.

Morant replica Mompó: planta cara al masclisme i rebutja que es normalitze

La líder del PSPV-PSOE, Diana Morant, replica Vicent Mompó i assegura que no està plorant sinó denunciant un masclisme que considera intolerable, també en la política valenciana.

Set sindicats mèdics preparen una gran vaga indefinida per canviar l’estatut

Set sindicats mèdics, que diuen representar el 54 % dels facultatius, han impulsat la Unió Mèdica i Facultativa i han anunciat una gran vaga indefinida a mitjan octubre per forçar un nou estatut mèdic estatal.

Protesta al nou IES Patacona per obrir el centre amb obres i sense condicions

Famílies i professorat del nou IES Patacona d'Alboraia s'han concentrat a l'inici de curs per denunciar que el centre ha obert amb les obres sense acabar, instal·lacions per muntar i serveis bàsics com la llum i internet sense regularitzar.

Avís taronja per pluges de 40 l/m² al nord d’Alacant fins dijous de matinada

L’Aemet manté este dimecres i fins a les 6 hores de dijous l’avís taronja per pluges intenses al litoral nord d’Alacant, amb tempestes fortes també al sud de la província i avisos grocs a València i interior.

Els CLER denuncien greus deficiències en molts col·legis de la zona zero de la dana

Els CLER denuncien que prop de 3.000 alumnes continuen en barracons quasi dos anys després de la dana de 2024 i alerten de greus deficiències i risc d’inundacions en col·legis de Massanassa, Alfafar, Paiporta i Catarroja.

Alicant tanca parcs i el castell de Santa Bàrbara per l’alerta taronja per pluges

L’Ajuntament d’Alacant tancarà este dimecres de vesprada els parcs municipals i el castell de Santa Bàrbara per l’alerta taronja per pluges, i activa mesures especials d’emergència i atenció social. El Campello també clausura espais públics a partir de les 14.00 hores.

Obliguen una gestant subrogada de Mèxic a pagar 150 euros al mes pel fill que va tindre

Un jutge d’Alacant ha fixat una pensió d’aliments de 150 euros al mes a una gestant subrogada de Mèxic pel xiquet de dos anys que va tindre per a un veí de la província. El pare manté la guarda individual i l’exercici exclusiu de la pàtria potestat, mentre que la mare no tindrà règim de visites ni comunicacions.