L’erupció del volcà de la Palma ha acabat oficialment

Per fi este dissabte, s’han sentit les paraules que oficialment donaven per finalitzat el que més esperaven els palmers des de finals de setembre. «L’erupció ha acabat«, ha expressat en roda de premsa el conseller d’administracions públiques, Justícia i Seguretat de Canàries i responsable de l’operatiu i director del Pevolca, Julio Pérez. Quatre paraules per a posar-li fi a 85 dies i 8 hores històrics per a la Palma i per al país.

«El millor regal de Nadal»

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha celebrat l’anunci de la finalització oficial de l’erupció de la Palma assegurant que és «el millor regal de Nadal».

En el seu compte de Twitter, Sánchez, que ha visitat La Palma en diverses ocasions al llarg d’esta crisi volcànica, ha mostrat tot el seu reconeixement a la gent de l’illa.

<

>

Va començar el 19 de setembre

Des que va començar l’erupció del volcà de l’illa, fa ja més de 3 mesos, concretament el 19 de setembre, s’han produït erupcions constants i bugades de lava que han deformat el paratge natural de la Palma.

L’activitat sísmica del volcà s’ha vist disminuïda sensiblement en les últimes hores i el dia de Nadal era la data límit que havien establert els científics per a la finalització de l’erupció volcànica. Segons informa el Comité Científic del Pevolca, en les dades observables tant directes en superfície com procedents dels sistemes de vigilància continuen mostrant signes d’esgotament del procés eruptiu del volcà. Encara que no es descarta que es puguen produir xicotets sismes que puguen sentir-se en la població.

Final de l’erupció

Tal com ha explicat el conseller, «només hui pot dir-se, quan s’ha comprovat pel comité científic» que l’erupció haja conclòs encara que, realment, va concloure el passat dia 13 de desembre a la vesprada.

Seguixen els problemes

No obstant això, este succés no suposa que hagen acabat els problemes que comporta el fenomen volcànic. «La fi de l’erupció no significa la fi de l’emergència«, ha recalcat el director del Pevolca. «Continua sent imperatiu mantenir el mateix grau de precaució«, ja que «els riscos i els perills subsisteixen», ha insistit. Una cosa en la qual també ha posat l’accent principalment la portaveu científica del comité del Pevolca, María José Blanco.

La qualitat de l’aire

Els experts recalquen que, per exemple, la qualitat de l’aire per desé dia consecutiu, no supera els valors límits en cap estació.

L’emissió de diòxid continua activa

L’emissió de diòxid de sofre en la zona eruptiva continua com en dies passats i segons la previsió dels experts seguirà així en els pròxims dies. De fet, la companyia elèctrica Endesa ja ha iniciat un pla d’emergència per a la reconstrucció del sistema d’electrificació a l’illa de la Palma i ja ha realitzat un balanç del mal provocat pel volcà i les seues bugades de lava.

El portaveu del comité director del Pla Especial de Protecció Civil i Atenció d’Emergències per Risc Volcànic de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende, ha aconsellat que de moment és convenient que sempre es vaja acompanyat, a més de ventilar els habitatges com a mínim 15 minuts abans d’entrar i no accedir a llocs per sota de la rasant, com a soterranis o aparcaments.

A més, ha puntualitzat que el més destacat en les últimes hores sobre l’activitat del volcà és que encara hi ha zones «molt calentes a petita profunditat per sota de la crosta solidificada de les bugades».

Agraïments en una «tardor volcànica»

A més, des de Involcan, ja han agraït a la Policia el treball realitzat durant estos mesos: «Des de Involcan volem agrair a la Policia per la seua inestimable col·laboració per al desenvolupament d’algunes de les nostres activitats científiques».

Durant la roda de premsa, cadascun dels representants ha volgut agrair el comportament «exemplar» d’estos mesos, tant dels palmeros com de la resta dels implicats durant el que, en paraules del conseller canari, ha estat una «tardor volcànica«.

<

>

<

>

Acaba l’erupció. Què passa a partir d’ara?

Segons Pérez, dilluns començaran a estudiar el pla de reallotjament, que serà «destral, ordenat i gradual». Es calcula que els primers reallotjaments d’algunes dels 7.000 persones evacuades podran començar en la primera quinzena de gener.

Els següents passos a seguir

El portaveu també ha anunciat que els passos següents són «reconstruir, refer, millorar i reposar», una vegada ha cessat «este terrible degoteig diari de destrucció» en el qual probablement és la catàstrofe més gran d’emergència de protecció civil a Espanya en els últims anys.

La bugada ha ocupat finalment 1.219 hectàrees.

Arran de l’erupció s’han destruït 1.576 edificacions, segons el recompte del cadastre, i 2.988, segons l’estimació del sistema de satèl·lits europeus Copernicus.

També han quedat arrasades 370 hectàrees de cultiu, la majoria de plàtan, però també vinya i alvocat, i en total han quedat afectats 73,8 quilòmetres de carreteres.

Més de 500 científics acreditats i 1.000 persones han participat en el dispositiu d’emergències. A més, un total de 2.800 vols amb drons han resultat particularment útils per a seguir l’activitat eruptiva.

Dónes de l’erupció han fet deu evacuacions, amb 7.000 persones afectades i sis confinaments, i a l’aeroport hi han cancel·lat 500 operacions per la presència de cendra.

<

>

 

Últimes notícies

Espanya liderarà un any la nova Plataforma mundial de resiliència davant desastres

Espanya assumirà durant el primer any la presidència de la nova Plataforma sobre Resiliència Regional davant Desastres de l’OCDE, presentada a València i centrada en la prevenció i recuperació front a catàstrofes. L’experiència en la dana de 2024, el volcà de La Palma i els grans incendis serà una de les principals aportacions.

L’acampada per la vivenda a València guanya suport i continua indefinida a la plaça

L’acampada per la vivenda de la plaça de l’Ajuntament de València manté la protesta de forma indefinida i arreplega cada volta més suport ciutadà, amb aportacions de materials, menjar i nous participants.

Una truita de creïlla amb orella triomfa en el campionat internacional dAlacant

El cuiner Jon Aguirre, del restaurant Goiherri de Legazpi, ha guanyat el IV Campionat Internacional de Truita de Creïlla en Alacant Gastronòmica amb una original truita dorella amb aroma de pebre roig. El certamen també ha premiat una truita de bacallà i una altra de cansalada fumada elaborades a Sant Sebastià i a la província dAlacant.

Les obres d’emergència després de l’incendi de la Vall d’Uixó arriben als 4,2 milions

La Generalitat ha activat obres d’emergència per valor de 4,2 milions d’euros per a recuperar la zona cremada a la Vall d’Uixó i millorar la seguretat a pistes forestals i carreteres com la CV-219 i la CV-223. Els treballs s’estenen també a municipis com Artana, Alfondeguilla i la Vilavella i continuaran almenys fins a la primera mitat de 2026.

Compromís i PSPV insten Catalá a negociar amb els joves acampats per la vivenda

Compromís i PSPV han reclamat a l’alcaldessa de València, Maria José Catalá, que baixe a la plaça de l’Ajuntament per a escoltar les reivindicacions de l’acampada pel dret a la vivenda i explore possibles acords. Els socialistes critiquen que es pose el focus en la mascletà i no en la crisi d’accés a la vivenda.

La jutgessa de la dana incorpora al cas la segona declaració de Salomé Pradas al Congrés

La jutgessa que investiga la gestió de la dana ha incorporat al sumari la transcripció de la segona intervenció de l’exconsellera Salomé Pradas al Congrés i ha ordenat noves diligències a Ajuntaments i servicis d’emergència de la província de València.

Queda a disposició judicial el presumpte autor del ciberatac a Bicielx

El presumpte responsable del ciberatac del 3 de setembre a la plataforma de Bicielx, a Elx, ha quedat a disposició judicial. Pimesa ha detallat l’ús d’un agent d’intel·ligència artificial i prepara noves mesures de seguretat.

La medalla de València a Ceuta enfortix un llaç en un moment límit

La ciutat de València ha concedit la Medalla d’Honor al poble de Ceuta en el marc del 9 d’Octubre. Juan Jesús Vivas ha agraït el reconeixement en una situació que ha qualificat de límit per a la ciutat autònoma.