L’erupció del volcà de la Palma ha acabat oficialment

Per fi este dissabte, s’han sentit les paraules que oficialment donaven per finalitzat el que més esperaven els palmers des de finals de setembre. «L’erupció ha acabat«, ha expressat en roda de premsa el conseller d’administracions públiques, Justícia i Seguretat de Canàries i responsable de l’operatiu i director del Pevolca, Julio Pérez. Quatre paraules per a posar-li fi a 85 dies i 8 hores històrics per a la Palma i per al país.

«El millor regal de Nadal»

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha celebrat l’anunci de la finalització oficial de l’erupció de la Palma assegurant que és «el millor regal de Nadal».

En el seu compte de Twitter, Sánchez, que ha visitat La Palma en diverses ocasions al llarg d’esta crisi volcànica, ha mostrat tot el seu reconeixement a la gent de l’illa.

<

>

Va començar el 19 de setembre

Des que va començar l’erupció del volcà de l’illa, fa ja més de 3 mesos, concretament el 19 de setembre, s’han produït erupcions constants i bugades de lava que han deformat el paratge natural de la Palma.

L’activitat sísmica del volcà s’ha vist disminuïda sensiblement en les últimes hores i el dia de Nadal era la data límit que havien establert els científics per a la finalització de l’erupció volcànica. Segons informa el Comité Científic del Pevolca, en les dades observables tant directes en superfície com procedents dels sistemes de vigilància continuen mostrant signes d’esgotament del procés eruptiu del volcà. Encara que no es descarta que es puguen produir xicotets sismes que puguen sentir-se en la població.

Final de l’erupció

Tal com ha explicat el conseller, «només hui pot dir-se, quan s’ha comprovat pel comité científic» que l’erupció haja conclòs encara que, realment, va concloure el passat dia 13 de desembre a la vesprada.

Seguixen els problemes

No obstant això, este succés no suposa que hagen acabat els problemes que comporta el fenomen volcànic. «La fi de l’erupció no significa la fi de l’emergència«, ha recalcat el director del Pevolca. «Continua sent imperatiu mantenir el mateix grau de precaució«, ja que «els riscos i els perills subsisteixen», ha insistit. Una cosa en la qual també ha posat l’accent principalment la portaveu científica del comité del Pevolca, María José Blanco.

La qualitat de l’aire

Els experts recalquen que, per exemple, la qualitat de l’aire per desé dia consecutiu, no supera els valors límits en cap estació.

L’emissió de diòxid continua activa

L’emissió de diòxid de sofre en la zona eruptiva continua com en dies passats i segons la previsió dels experts seguirà així en els pròxims dies. De fet, la companyia elèctrica Endesa ja ha iniciat un pla d’emergència per a la reconstrucció del sistema d’electrificació a l’illa de la Palma i ja ha realitzat un balanç del mal provocat pel volcà i les seues bugades de lava.

El portaveu del comité director del Pla Especial de Protecció Civil i Atenció d’Emergències per Risc Volcànic de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende, ha aconsellat que de moment és convenient que sempre es vaja acompanyat, a més de ventilar els habitatges com a mínim 15 minuts abans d’entrar i no accedir a llocs per sota de la rasant, com a soterranis o aparcaments.

A més, ha puntualitzat que el més destacat en les últimes hores sobre l’activitat del volcà és que encara hi ha zones «molt calentes a petita profunditat per sota de la crosta solidificada de les bugades».

Agraïments en una «tardor volcànica»

A més, des de Involcan, ja han agraït a la Policia el treball realitzat durant estos mesos: «Des de Involcan volem agrair a la Policia per la seua inestimable col·laboració per al desenvolupament d’algunes de les nostres activitats científiques».

Durant la roda de premsa, cadascun dels representants ha volgut agrair el comportament «exemplar» d’estos mesos, tant dels palmeros com de la resta dels implicats durant el que, en paraules del conseller canari, ha estat una «tardor volcànica«.

<

>

<

>

Acaba l’erupció. Què passa a partir d’ara?

Segons Pérez, dilluns començaran a estudiar el pla de reallotjament, que serà «destral, ordenat i gradual». Es calcula que els primers reallotjaments d’algunes dels 7.000 persones evacuades podran començar en la primera quinzena de gener.

Els següents passos a seguir

El portaveu també ha anunciat que els passos següents són «reconstruir, refer, millorar i reposar», una vegada ha cessat «este terrible degoteig diari de destrucció» en el qual probablement és la catàstrofe més gran d’emergència de protecció civil a Espanya en els últims anys.

La bugada ha ocupat finalment 1.219 hectàrees.

Arran de l’erupció s’han destruït 1.576 edificacions, segons el recompte del cadastre, i 2.988, segons l’estimació del sistema de satèl·lits europeus Copernicus.

També han quedat arrasades 370 hectàrees de cultiu, la majoria de plàtan, però també vinya i alvocat, i en total han quedat afectats 73,8 quilòmetres de carreteres.

Més de 500 científics acreditats i 1.000 persones han participat en el dispositiu d’emergències. A més, un total de 2.800 vols amb drons han resultat particularment útils per a seguir l’activitat eruptiva.

Dónes de l’erupció han fet deu evacuacions, amb 7.000 persones afectades i sis confinaments, i a l’aeroport hi han cancel·lat 500 operacions per la presència de cendra.

<

>

 

Últimes notícies

Xàtiva arriba als 31,9 graus i encapçala la pujada de temperatures

Les màximes han pujat fins a 4 graus en diverses localitats de la Comunitat Valenciana, amb Xàtiva al capdavant amb 31,9 graus, la més alta del dia.

Vapejadors i pornografia als 8 anys: alarma entre menors a Alzira

La UPCCA d’Alzira ha detectat vapejadors i consum de pornografia en menors de huit i nou anys, alguns com a regal de comunió o venuts per altres xiquets. L’Ajuntament prepara noves accions i ampliarà l’estudi a Primària davant l’augment d’addiccions a pantalles i nicotina.

Paiporta comença a enderrocar el Pont Vell per alçar un pas més segur després de la dana

Paiporta ha iniciat l’enderroc del Pont Vell, molt danyat per la dana del 29 d’octubre de 2024, per substituir-lo per una nova estructura més segura i amb un 45 % més de capacitat hidràulica.

Louzán defensa que la final del Mundial 2030 es jugue a Espanya i apunta València com a nova seu

El president de la RFEF, Rafael Louzán, ha insistit que la final del Mundial 2030 s’ha de disputar a Espanya i ha obert la porta que València entre en el llistat de seus després de la caiguda de Màlaga i A Coruña.

L’Eldense viu en tensió per la possible arribada de Messi com a propietari

La plantilla i el tècnic interí de l’Eldense, Josep Ferrando, han admés que viuen una setmana especial davant l’interés de Lionel Messi per comprar el club, encara que intenten centrar-se en el pròxim partit davant l’Sporting a El Molinón.

Desmantellada una macroxarxa que portava cocaïna a Menorca des de València

Interior ha desarticulat una banda que introduïa cocaïna a gran escala a Menorca des de València, Barcelona i Mallorca, amb onze detinguts i més de sis quilos intervinguts.

El dèficit públic valencià baixa fins a 1.694 milions però continua en l’1,02 % del PIB

El dèficit públic de la Comunitat Valenciana ha arribat en el primer semestre a 1.694 milions d’euros, l’1,02 % del PIB, per davall dels 1.960 milions i l’1,25 % d’un any abans. A Espanya, el dèficit de les administracions públiques (sense locals) ha pujat un 6,4 % fins als 33.668 milions, l’1,89 % del PIB.

La Universitat de València reclama més finançament i defensa la educació pública

El rector de la Universitat de València, Juan Luis Gandía, ha reclamat en l’obertura del curs 2026-2027 un finançament suficient i previsible i ha defensat la universitat i la educació pública davant el creixement de la privada. L’acte ha comptat amb la ministra Diana Morant i ha servit per a reivindicar igualtat d’oportunitats, estabilitat investigadora i un marc davant els reptes de la intel·ligència artificial.