L’erupció del volcà de la Palma ha acabat oficialment

Per fi este dissabte, s’han sentit les paraules que oficialment donaven per finalitzat el que més esperaven els palmers des de finals de setembre. «L’erupció ha acabat«, ha expressat en roda de premsa el conseller d’administracions públiques, Justícia i Seguretat de Canàries i responsable de l’operatiu i director del Pevolca, Julio Pérez. Quatre paraules per a posar-li fi a 85 dies i 8 hores històrics per a la Palma i per al país.

«El millor regal de Nadal»

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha celebrat l’anunci de la finalització oficial de l’erupció de la Palma assegurant que és «el millor regal de Nadal».

En el seu compte de Twitter, Sánchez, que ha visitat La Palma en diverses ocasions al llarg d’esta crisi volcànica, ha mostrat tot el seu reconeixement a la gent de l’illa.

<

>

Va començar el 19 de setembre

Des que va començar l’erupció del volcà de l’illa, fa ja més de 3 mesos, concretament el 19 de setembre, s’han produït erupcions constants i bugades de lava que han deformat el paratge natural de la Palma.

L’activitat sísmica del volcà s’ha vist disminuïda sensiblement en les últimes hores i el dia de Nadal era la data límit que havien establert els científics per a la finalització de l’erupció volcànica. Segons informa el Comité Científic del Pevolca, en les dades observables tant directes en superfície com procedents dels sistemes de vigilància continuen mostrant signes d’esgotament del procés eruptiu del volcà. Encara que no es descarta que es puguen produir xicotets sismes que puguen sentir-se en la població.

Final de l’erupció

Tal com ha explicat el conseller, «només hui pot dir-se, quan s’ha comprovat pel comité científic» que l’erupció haja conclòs encara que, realment, va concloure el passat dia 13 de desembre a la vesprada.

Seguixen els problemes

No obstant això, este succés no suposa que hagen acabat els problemes que comporta el fenomen volcànic. «La fi de l’erupció no significa la fi de l’emergència«, ha recalcat el director del Pevolca. «Continua sent imperatiu mantenir el mateix grau de precaució«, ja que «els riscos i els perills subsisteixen», ha insistit. Una cosa en la qual també ha posat l’accent principalment la portaveu científica del comité del Pevolca, María José Blanco.

La qualitat de l’aire

Els experts recalquen que, per exemple, la qualitat de l’aire per desé dia consecutiu, no supera els valors límits en cap estació.

L’emissió de diòxid continua activa

L’emissió de diòxid de sofre en la zona eruptiva continua com en dies passats i segons la previsió dels experts seguirà així en els pròxims dies. De fet, la companyia elèctrica Endesa ja ha iniciat un pla d’emergència per a la reconstrucció del sistema d’electrificació a l’illa de la Palma i ja ha realitzat un balanç del mal provocat pel volcà i les seues bugades de lava.

El portaveu del comité director del Pla Especial de Protecció Civil i Atenció d’Emergències per Risc Volcànic de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende, ha aconsellat que de moment és convenient que sempre es vaja acompanyat, a més de ventilar els habitatges com a mínim 15 minuts abans d’entrar i no accedir a llocs per sota de la rasant, com a soterranis o aparcaments.

A més, ha puntualitzat que el més destacat en les últimes hores sobre l’activitat del volcà és que encara hi ha zones «molt calentes a petita profunditat per sota de la crosta solidificada de les bugades».

Agraïments en una «tardor volcànica»

A més, des de Involcan, ja han agraït a la Policia el treball realitzat durant estos mesos: «Des de Involcan volem agrair a la Policia per la seua inestimable col·laboració per al desenvolupament d’algunes de les nostres activitats científiques».

Durant la roda de premsa, cadascun dels representants ha volgut agrair el comportament «exemplar» d’estos mesos, tant dels palmeros com de la resta dels implicats durant el que, en paraules del conseller canari, ha estat una «tardor volcànica«.

<

>

<

>

Acaba l’erupció. Què passa a partir d’ara?

Segons Pérez, dilluns començaran a estudiar el pla de reallotjament, que serà «destral, ordenat i gradual». Es calcula que els primers reallotjaments d’algunes dels 7.000 persones evacuades podran començar en la primera quinzena de gener.

Els següents passos a seguir

El portaveu també ha anunciat que els passos següents són «reconstruir, refer, millorar i reposar», una vegada ha cessat «este terrible degoteig diari de destrucció» en el qual probablement és la catàstrofe més gran d’emergència de protecció civil a Espanya en els últims anys.

La bugada ha ocupat finalment 1.219 hectàrees.

Arran de l’erupció s’han destruït 1.576 edificacions, segons el recompte del cadastre, i 2.988, segons l’estimació del sistema de satèl·lits europeus Copernicus.

També han quedat arrasades 370 hectàrees de cultiu, la majoria de plàtan, però també vinya i alvocat, i en total han quedat afectats 73,8 quilòmetres de carreteres.

Més de 500 científics acreditats i 1.000 persones han participat en el dispositiu d’emergències. A més, un total de 2.800 vols amb drons han resultat particularment útils per a seguir l’activitat eruptiva.

Dónes de l’erupció han fet deu evacuacions, amb 7.000 persones afectades i sis confinaments, i a l’aeroport hi han cancel·lat 500 operacions per la presència de cendra.

<

>

 

Últimes notícies

Corberán admet vergonya per la imatge del València a Riazor

Carlos Corberán ha qualificat de vergonyosa la primera part del València a Riazor, en la derrota 3-1 contra el Deportivo. L’entrenador ha assumit la responsabilitat i ha criticat la falta d’activació i actitud competitiva del seu equip.

Dos gols en pròpia porta condemnen el Valencia a Riazor

El Valencia ha tornat a oferir una mala imatge a Riazor i ha perdut 3-1 davant el Deportivo, amb dos gols en pròpia porta de César Tárrega i Diakhaby. L’equip gallec ha celebrat així la seua primera victòria en Primera huit anys després, i continua invicte este curs.

Busquen aclarir la mort d’un home trobat al riu Xúquer a Sueca

La Guàrdia Civil investiga la mort d’un home, encara sense identificar, localitzat este diumenge flotant al riu Xúquer al seu pas per Sueca. Els agents analitzen si va morir per accident, causes naturals o altres circumstàncies.

El Levante fitxa cedit el francés Axel Tape fins a final de temporada

El Levante UD ha tancat la incorporació en qualitat de cedit del centrecampista francés Axel Tape, de 19 anys, procedent del Bayer 04 Leverkusen fins a final de temporada.

Pego arriba als 37 graus i encapçala la pujada de temperatures a la Comunitat

Les màximes han pujat fins a 7 graus en municipis com Pego, que ha registrat 37 graus. A les comarques de València també s’han superat els 36 graus en alguns punts.

Enric Mas es corona en Aitana i es posa líder de la Vuelta

El mallorquí Enric Mas s’ha imposat en l’Alto de Aitana, ha estrenat el mallot roig i arriba al primer descans com a nou líder sòlid de la Vuelta 2026.

Set migrants arriben en pastera a una platja de Santa Pola en ple migdia

Una pastera amb set migrants d’origen magribí ha arribat este migdia a la platja de Santa Pola del Este, plena de banyistes. Els hòmens, alguns possiblement menors, han fugit pel passeig marítim fins que els han localitzat les forces de seguretat.

Mor un home en colpejar-se el cap al Pou Clar d’Ontinyent

Un home d’entre 35 i 40 anys ha mort este divendres al paratge del Pou Clar d’Ontinyent després de colpejar-se el cap amb una roca mentre estava amb la família.