L’ús excessiu dels mòbils augmenta el risc d’obessitat en xiquets

obessitat

Imatge d’arxiu | FLICKR/GAULSSTIN – Europa Press

 

Els pediatres valencians advertixen que l’ús en excés de dispositius mòbils incrementa el risc d’obesitat en xiquets i les possibilitats de patir altres malalties vinculades a esta patologia, com a conseqüència del creixement del sedentarisme, segons ha subratllat la Societat Valenciana de Pediatria (SVP) en un comunicat.

 

Amb motiu del Dia Nacional de la Nutrició que se celebra el 28 de maig, la SVP també recorda la importància de fomentar una dieta equilibrada des de la primera infància, ja que és quan s’adquirixen els hàbits alimentaris que perduraran en el futur. A més, recalca que és convenient establir unes regles i un control sobre l’ús de les noves tecnologies per a evitar el sedentarisme.

 

L’ús de dispositius mòbils i pantalles «s’està incrementant en estes etapes de la vida el que fa que s’estiga formant una generació de xiquets sedentaris», ha advertit el doctor Luis Blesa, president de la SVP. «Cada vegada els xiquets passen més temps davant d’una pantalla com pot ser el telèfon, l’ordinador o la televisió, la qual cosa, unit a una mala alimentació, pot incrementar el número de xiquets obesos», ha indicat.

 

Així, segons un estudi de l’Associació per a la Investigació de Mitjans de Comunicació (AIMC), els xiquets espanyols passen quasi cinc hores diàries front a alguna classe de pantalla, temps que s’incrementa els caps de setmana. Les últimes xifres apunten al fet que els xiquets «no seguixen uns bons hàbits alimentaris» i que el sobrepés i l’obesitat s’estan incrementant en la població infantil.

 

En concret, el 30% dels xiquets valencians d’entre 2 i 17 anys patix sobrepés o obesitat, per portar una inadequada alimentació i una escassa activitat física, mentres que l’11% està per baix del pes recomanat, segons l’última Enquesta Nacional de Salut.

 

Així mateix, segons dades de la Generalitat Valenciana, un 68,7% dels xiquets menors de 15 anys no consumix verdures ni hortalisses diàriament; un 35,5% no consumix fruita tots els dies, un 8,5% no consumix llegums durant la setmana, i, en el cas contrari, un 48,4% i un 34,5% dels menors de 15 anys pren aperitius (snacks) i begudes amb sucre, respectivament, diverses voltes per setmana, mentres que un 4,1% consumix diàriament pastissos, dolços o bolleria industrial.

 

«Esta mala alimentació pot conduir a un excés de pes amb tots els riscos que açò implica per a la salut, perquè incrementa les possibilitats de patir diabetis tipus II, patologies cardiovasculars o malalties òssies i articulars, entre moltes altres», ha alertat el doctor Blesa.

 

Des de la SVP recorden que per a solucionar els problemes d’un pes inadequat en la població infantil, els xiquets han d’alimentar-se de forma variada, amb una correcta planificació que continga una quantitat suficient i balancejada dels diferents grups alimentaris, però especialment de fruites, verdures, hortalisses, llegums, lactis saludables i peix.

 

«És important que des de la primera infància inculquem en els xiquets una sèrie d’hàbits alimentaris saludables que afavoriran que en el futur no consumisquen en excés productes ultraprocessats, bolleria industrial, farines refinades o qualsevol altre producte amb alt contingut en sal, sucres simples o grasses no saludables», ha apuntat l’especialista.

 

No obstant, eixos hàbits «es veuen moltes voltes influenciats per condicionants socials com el treball dels pares i les mares, els recursos econòmics de les famílies, el cuidador dels xiquets en absència dels pares, etc», ha detallat el doctor Blesa.

 

Per això, molts recorren als menjadors escolars pel que també és important parar atenció al menjar que prenen en els col·legis, ressalta este especialista, perquè «estos serveis tenen la gran oportunitat d’intervindre a gran escala per a inculcar una sèrie de comportaments saludables i completar de forma coherent l’educació nutricional dels xiquets».

 

Esport

Altre dels factors fonamentals per a conseguir un correcte creixement i desenvolupament durant la infància i l’adolescència i evitar l’obesitat, és realitzar una activitat física regular. «L’activitat física no programada i l’esport són activitats essencials per a enfortir el sistema musculoesquelètic i per a conseguir l’índex de massa corporal adequat, entre molts altres beneficis», ha sostingut el doctor Blesa.

 

En este sentit, els pediatres valencians aconsellen adequar l’activitat física dels xiquets a la seua edat i evitar que els menors utilitzen els dispositius audiovisuals més d’una hora al dia, o de dos hores en els més majors, per a eliminar els costums més sedentaris.

 

Així mateix, recorden que la pràctica d’exercici, esport o jocs actius tenen múltiples beneficis, milloren la qualitat de la son i incrementen la salut física i mental dels xiquets i el seu benestar. Estes seran les estratègies «més adequades» per a previndre l’aparició de patologies com l’obesitat o altres malalties associades, tal com detalla l’Organització Mundial de la Salut.

Últimes notícies

Ribó insta a Compromís a accelerar la designació d’Oltra com a candidata a l’Alcaldia de València

Joan Ribó reclama a l'executiva local de Compromís que agilitze els tràmits interns perquè Mónica Oltra siga proclamada candidata a l'Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals.

Bendodo exigix al Govern un esborrany de Pressupostos per a alleujar l’asfíxia de diputacions i ajuntaments

Elías Bendodo reclama al Govern un esborrany de Pressupostos Generals de l'Estat per a frenar l'escanyament financer que, segons el PP, patixen diputacions i ajuntaments. Dirigents populars denuncien un mal econòmic mensual milionari i la falta de reforma del finançament local i autonòmic.

Luís Castro lamenta que Carlos Espí no haja sigut convocat per Espanya i mira ja a la pròxima temporada

Luís Castro admet que li hauria agradat veure a Carlos Espí amb la selecció espanyola i avança que el Llevant afrontarà un estiu complex mentres planifica la pròxima temporada i les renovacions.

Riquelme veu preocupant que la selecció no tinga jugadors del Reial Madrid en el Mundial

Enrique Riquelme, candidat a la presidència del Reial Madrid, considera preocupant que Espanya afrontara el Mundial sense futbolistes del club i reclama un debat entre projectes.

Marcelino veu molt difícil entrenar a Espanya la pròxima temporada

Marcelino García Toral, que posa fi a la seua etapa al Vila-real, considera poc probable dirigir a un equip espanyol el pròxim curs i s'obri seriosament a entrenar a l'estranger.

Pérez Llorca apel·la al consens per a frenar la vaga indefinida del professorat valencià

Pérez Llorca defén que, si totes les parts compartixen l'objectiu de millorar el sistema educatiu, no hi ha motiu per a no tancar un acord que pose fi a la vaga indefinida del professorat valencià.

Paula Bonet denuncia un nou atac i el robatori d’una peça en la seua galeria d’art

Paula Bonet ha denunciat un nou atac en la seua galeria d'art, on un intrús hauria trencat el cristall de la porta, descol·locat diverses obres i robat una peça pocs dies després que el seu presumpte assetjador quedara en llibertat.

ANPE i CSIF accepten la proposta salarial i Educació cita als sindicats a una altra reunió el dimarts

ANPE i CSIF accepten l'última proposta de pujada salarial de la Conselleria d'Educació, mentres STEPV, UGT i CCOO la consideren insuficient i mantenen el pols en la vaga del professorat, a l'espera d'una nova reunió el dimarts.