Molta precaució amb gossos i gats: els menjars enverinats que s’estan trobant a Espanya

 

Els que tenen gossos i gats des de fa temps potser ja estan molt acostumats a vigilar tot allò que els seus animals poden agafar del carrer, perquè mai se sap el que les mascotes poden arribar a menjar quan surten fora de casa.

Hi ha centenars de coses pels carrers que un animal no hauria de menjar, com algunes plantes que puguen fer-li mal a l’estómac, restes d’escombraries, plàstics, pedres… mil i una coses amb les quals cal anar amb compte. No obstant això, totes les que ja hem comentat potser no són tan perilloses com de la que ha alertat ara la Guàrdia Civil.

 

Menjars enverinats: la perillosa trampa que pot matar la teua mascota

I és que les autoritats han avisat d’una pràctica molt comuna que pot provocar, per desgràcia, fins i tot la mort de les mascotes, els menjars enverinats. És una cosa amb la qual es lluiten any rere any, però sembla que sempre continua havent-hi persones que ho fan.

 

 

Ho fan en parcs, boscos, zones verdes, etc. en aquelles zones més propenses al fet que hi haja gossos passejant amb els seus amos. El que fan és posar, expressament i amb la intenció de fer mal a l’animal, menjar amb verí dins. Amb això pretenen enganyar els gossos perquè mengen allò que els han posat al carrer, com a esquer, que normalment seran trossos de carn o similars, aliments que puguen cridar l’atenció de l’animal.

D’esta manera si el gos olora el menjar i l’amo està despistat mentre passegen, l’animal pot arribar a menjar-s’ho i enverinar-se amb el que esta persona haja ficat dins del tros de carn o del que haja posat. Es tracta d’una de les pràctiques més cruels, i per desgràcia també més comuna, contra els animals.

Els gossos no són les úniques víctimes d’esta pràctica

Perquè sí, malgrat que generalment això es fa per a danyar als gossos que ixen a passejar amb els seus amos, també pot afectar altres animals que visquen per la zona.

Per exemple, els gats són uns animals que, encara que visquen en cases i tindre amos, en zones més obertes i no gaire poblades, eixen i entren de l’habitatge a plaer, la qual cosa vol dir que un gat pot eixir de la seua casa sense els seus amos i trobar-se també amb un d’estos trossos de menjar enverinats. Cal no oblidar tampoc als gats de carrer, que encara es veurien més afectats.

D’igual forma que el gos, un gat podria menjar este verí i acabar per tenir seriosos problemes de salut, fins i tot arribar a perdre la vida en els casos més greus. No només els gats: qualsevol altre animal que visca al carrer pot trobar-se en la mateixa situació.

Així mateixa, en cas de veure una cosa sospitosa que pogués semblar un tros de menjar enverinat o una persona que està posant estos menjars, és de vital importància per als nostres animals que s’avise a les autoritats. Es pot alertar tant a la Guàrdia Civil, a través de 062, així com al Seprona directament a través del correu electrònic seprona@guardiacivil.org.

Ha estat la mateixa Guàrdia Civil, de fet, la que ha alertat que això està succeint a Espanya en estos dies, deixant un missatge molt clar: «Si coneixes ‘humans?’ que utilitzen esquers enverinats per a matar animals no ho dubtes i denúncia, entre tots hem d’acabar amb esta pràctica il·legal».

Com saber si han enverinat a la meua mascota i com actuar?

Però, i si ja és tard per a la nostra mascota i no hem pogut evitar que menge del menjar enverinat? hi ha una sèrie de símptomes que poden indicar que l’animal s’ha enverinat.

En cas de veure directament que l’animal menja alguna substància tòxica, o alguna cosa que puga portar-la, és vital traslladar-ho immediatament a un veterinari. A més, és important també, sempre que es puga, portar al veterinari una mostra del que haja menjat, per a facilitar el treball del professional identificant el problema.

En cas de no saber que el gos o el gat s’ha intoxicat, alguns símptomes que poden alertar són per exemple queixes, vòmits o diarrees, ulls enrogits, febre o convulsions, problemes respiratoris, inflamacions, falta de moviment, entre altres.

Si es nota alguna cosa d’això, especialment de manera sobtada, sense motiu aparent i poc després que l’animal haja tornat del carrer, és motiu de preocupació. Caldria trucar un veterinari com més aviat millor i valorar la situació.

Últimes notícies

Gayà reclama més ambició en l’últim any de Mestalla

José Luis Gayà considera especial l’última temporada a Mestalla abans del trasllat al Nou Mestalla en 2027 i insta l’equip a ser més ambiciós des de l’inici de LaLiga.

Toni Francés deixa l’alcaldia d’Alcoi en 2027 després de quinze anys i obri la porta a Lorena Zamorano

L’alcalde d’Alcoi, Toni Francés, ha anunciat que no repetirà com a candidat del PSPV-PSOE en 2027 després de quinze anys governant, i ha obert la porta perquè Lorena Zamorano encapçale la candidatura socialista.

La Justícia avala l’Ajuntament d’Alacant i permet seguir disparant mascletaes en la plaça dels Luceros

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana ha estimat el recurs de l’Ajuntament d’Alacant i ha conclòs que l’associació Salvem el Nostre Patrimoni no estava legitimada per a impugnar les bases del concurs de mascletaes en la plaça dels Luceros.

PP i Vox tomben les esmenes a la totalitat de PSPV i Compromís a la llei d’acompanyament

La majoria de PP i Vox en Les Corts ha rebutjat les esmenes a la totalitat de PSPV i Compromís a la llei d’acompanyament dels pressupostos de la Generalitat de 2026, en un debat marcat per les acusacions creuades sobre la “prioritat nacional” i el model fiscal.

La plantilla de Lladró manté els paros contra el descuelgue salarial del conveni

Els treballadors de Lladró, Arte y Porcelanas i Daisa han fet un nou paro de dos hores per oposar-se al descuelgue de la part econòmica del conveni i advertixen que les mobilitzacions seguiran si no es garantixen els drets salarials.

La plantilla de Lladró manté les aturades contra el descuelgue salarial del conveni

Els treballadors de Lladró, Arte y Porcelanas i Daisa han fet un nou paro de dos hores en protesta pel descuelgue del conveni en la part econòmica i advertixen que les mobilitzacions continuaran si no es garantixen els seus drets salarials.

Alicant amplia fins divendres el dispositiu per calor extrema i atén 55 persones sense llar en el CAUS

L’Ajuntament d’Alacant ha ampliat fins divendres el dispositiu especial per l’ola de calor per a persones sense llar, amb 55 atesos en el CAUS i reforç d’atenció a majors i dependents.

Multes a Vila-real per usar targetes de discapacitat de persones mortes per aparcar

La Policia Local de Vila-real ha detectat en els últims quatre mesos 23 casos d’ús irregular de targetes d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, incloses fotocòpies i targetes de persones mortes.