Puig recolza als agricultors valencians i exigeix a Europa que no cedisca a les pressions de Sud-àfrica

El president de la Generalitat, Ximo Puig, “s’ha implicat personalment” en la defensa de la citricultura valenciana després que divendres passat la Comissió Europea retirara en l’últim moment la seua pròpia proposta per a aplicar un tractament de fred als cítrics importats de Sud-àfrica i altres països de la zona, com Zimbàbue, amb la finalitat d’evitar el risc d’entrada de la plaga de la falsa arna (Thaumatotibia leucotreta) en territori comunitari.

Durant aquest cap de setmana, Puig s’ha dirigit al ministre d’Agricultura, Luis Planas, per a demanar-li que mostre una actitud de “màxima fermesa” davant la Unió Europea després d’aquest “gir inesperat” que va portar a la retirada de la iniciativa per a imposar el referit procediment de control de la sanitat vegetal.

Sobre aquest punt, el president de la Generalitat reclama a les autoritats comunitàries que “no cedisquen a les pressions de Sud-àfrica” i que “anteposen la protecció de la sanitat vegetal dels cítrics europeus a interessos i consideracions de qualsevol altra índole“.

Al mateix temps el cap del Consell li ha oferit al ministre d’Agricultura “tot el suport i la col·laboració de la Generalitat en un tema tan sensible per a nosaltres com aquest“, de cara a les reunions que Planas té previst mantindre aquest dimarts amb els seus homòlegs comunitaris en el curs del Consell de Ministres d’agricultura de la UE. Planas forçarà que un dels punts de l’ordre del dia siga reconsiderar la posició de la UE sobre el tractament en fred. Igualment, el ministre té previst reunir-se aquest dilluns amb el comissari europeu per a abordar la qüestió.

Puig s’ha posat en contacte també amb l’eurodiputada valenciana Inmaculada Rodríguez Piñero per a sol·licitar-li que es redoblen tots els esforços en l’àmbit europarlamentariper a aconseguir que les justes demandes dels citricultors valencians i europeus siguen degudament ateses“.

La Comissió, després de retirar divendres passat el seu pla inicial sobre el tractament en fred, tal ja com s’ha apuntat, va anunciar la seua intenció de presentar una nova proposta sobre aquest tema, la qual cosa deixa la porta oberta a la negociació i un marge de maniobra per a continuar treballant.

La decisió de l’Executiu comunitari obeeix a les dures pressions exercides tant pel propi govern de Sud-àfrica com pel seu aliat tradicional, Països Baixos, amb el suport d’Alemanya. El cap del Consell també mantindrà contactes amb els ambaixadors d’aquests dos països per a abordar la situació.

En aquest sentit, el president fa una crida a les autoritats comunitàries “perquè recapaciten, perquè el que resulta evident és que, a l’hora de legislar en una matèria com aquesta, el criteri que ha de prevaldre és la salvaguarda de la sanitat vegetal de la citricultura europea davant el risc d’entrada de plagues i malalties“.

A més, recorda que la imposició d’un tractament en fred a les importacions de cítrics originàries d’uns certs països africans, “està avalada per un rigorós informe científic elaborat per la pròpia Autoritat Europea per a la Seguretat Alimentària (EFSA)“.

Finalment, Puig expressa que “el Consell comparteix amb el conjunt de les entitats representatives de la citricultura el seu estupor i malestar” davant el succeït i reafirma “el suport indestructible de la Generalitat a les seues demandes i reivindicacions“.

Últimes notícies

Set autors espanyols, entre ells la valenciana Laura Pérez, opten als Premis Eisner 2026

Set creadors espanyols, amb la il·lustradora valenciana Laura Pérez com un dels noms destacats, figuren entre els nominats als Premis Eisner 2026 en diverses de les seues categories.

Olasagasti apel·la a l’empenyiment de l’afició del Llevant per a aconseguir la permanència davant el Mallorca

Jon Ander Olasagasti subratlla que el suport de l'afició del Llevant serà clau enfront del Mallorca, rival directe per la permanència, després de l'impuls que va suposar guanyar a Vigo.

La Comunitat Valenciana usarà detectors de radiofreqüència en la pròxima PAU per a frenar el frau

La Comunitat Valenciana implantarà en la pròxima PAU detectors de radiofreqüència per a localitzar dispositius electrònics ocults i exigirà mòbils totalment apagats i sense rellotges a l'aula.

Greu un home atropellat pel tramvia després de caure a la via a Alacant

Un home de 48 anys ha resultat ferit greu en caure de manera accidental a la via del tramvia a Alacant i ser atropellat per un comboi de la línia 2, la qual cosa va obligar a interrompre el servici durant 20 minutos.

El Centre del Carme reivindica a 60 artistes marcats per la dana en la mostra Genealogies del territori

El Centre del Carme presenta l'exposició Genealogies del territori, amb obres de 60 artistes afectats per la dana, que reflexionen sobre el territori, la memòria i la petjada de l'aigua.

Educació cita als sindicats el dilluns per a reprendre la negociació en plena vaga del professorat

La Conselleria d'Educació convoca als sindicats docents el dilluns a les 16 hores per a la segona reunió de la Taula sectorial des de l'inici de la vaga indefinida, després d'una proposta considerada insuficient per les organitzacions sindicals.

El Consell acusa a Arcadi España d’ignorar la carta de Pérez Llorca sobre finançament

El conseller José Antonio Rovira retrau al ministre Arcadi España que no haja respost a la carta enviada per Juanfran Pérez Llorca el 30 de març i dubte que el Govern aprove un nou model de finançament autonòmic.

Vox acusa a la Generalitat de falta de lideratge en la gestió de la dana de 2024

Vox sosté en les seues conclusions a la comissió d'investigació de Les Corts que la gestió de la dana de 2024 va evidenciar greus carències de lideratge i coordinació per part de la Generalitat i del Govern central.