7.8 C
València
Dissabte, 10 gener, 2026

Puig recolza als agricultors valencians i exigeix a Europa que no cedisca a les pressions de Sud-àfrica

El president de la Generalitat, Ximo Puig, “s’ha implicat personalment” en la defensa de la citricultura valenciana després que divendres passat la Comissió Europea retirara en l’últim moment la seua pròpia proposta per a aplicar un tractament de fred als cítrics importats de Sud-àfrica i altres països de la zona, com Zimbàbue, amb la finalitat d’evitar el risc d’entrada de la plaga de la falsa arna (Thaumatotibia leucotreta) en territori comunitari.

Durant aquest cap de setmana, Puig s’ha dirigit al ministre d’Agricultura, Luis Planas, per a demanar-li que mostre una actitud de “màxima fermesa” davant la Unió Europea després d’aquest “gir inesperat” que va portar a la retirada de la iniciativa per a imposar el referit procediment de control de la sanitat vegetal.

Sobre aquest punt, el president de la Generalitat reclama a les autoritats comunitàries que “no cedisquen a les pressions de Sud-àfrica” i que “anteposen la protecció de la sanitat vegetal dels cítrics europeus a interessos i consideracions de qualsevol altra índole“.

Al mateix temps el cap del Consell li ha oferit al ministre d’Agricultura “tot el suport i la col·laboració de la Generalitat en un tema tan sensible per a nosaltres com aquest“, de cara a les reunions que Planas té previst mantindre aquest dimarts amb els seus homòlegs comunitaris en el curs del Consell de Ministres d’agricultura de la UE. Planas forçarà que un dels punts de l’ordre del dia siga reconsiderar la posició de la UE sobre el tractament en fred. Igualment, el ministre té previst reunir-se aquest dilluns amb el comissari europeu per a abordar la qüestió.

Puig s’ha posat en contacte també amb l’eurodiputada valenciana Inmaculada Rodríguez Piñero per a sol·licitar-li que es redoblen tots els esforços en l’àmbit europarlamentariper a aconseguir que les justes demandes dels citricultors valencians i europeus siguen degudament ateses“.

La Comissió, després de retirar divendres passat el seu pla inicial sobre el tractament en fred, tal ja com s’ha apuntat, va anunciar la seua intenció de presentar una nova proposta sobre aquest tema, la qual cosa deixa la porta oberta a la negociació i un marge de maniobra per a continuar treballant.

La decisió de l’Executiu comunitari obeeix a les dures pressions exercides tant pel propi govern de Sud-àfrica com pel seu aliat tradicional, Països Baixos, amb el suport d’Alemanya. El cap del Consell també mantindrà contactes amb els ambaixadors d’aquests dos països per a abordar la situació.

En aquest sentit, el president fa una crida a les autoritats comunitàries “perquè recapaciten, perquè el que resulta evident és que, a l’hora de legislar en una matèria com aquesta, el criteri que ha de prevaldre és la salvaguarda de la sanitat vegetal de la citricultura europea davant el risc d’entrada de plagues i malalties“.

A més, recorda que la imposició d’un tractament en fred a les importacions de cítrics originàries d’uns certs països africans, “està avalada per un rigorós informe científic elaborat per la pròpia Autoritat Europea per a la Seguretat Alimentària (EFSA)“.

Finalment, Puig expressa que “el Consell comparteix amb el conjunt de les entitats representatives de la citricultura el seu estupor i malestar” davant el succeït i reafirma “el suport indestructible de la Generalitat a les seues demandes i reivindicacions“.

Últimes notícies

Demanen presó per a una viuda que va cobrar set anys la pensió del seu marit mort

La Fiscalia sol·licita quatre anys de presó per a una dona que va mantindre durant quasi set anys el cobrament de la pensió d'incapacitat absoluta del seu marit mort. El juí està fixat per al dijous 15 en l'Audiència Provincial d'Alacant.

Dissabte amb cels poc nuvolosos i ratxes molt fortes a l’interior de Castelló

Ratxes molt fortes de nord-oest afectaran hui l'interior de Castelló, mentres la resta de la Comunitat tindrà cels poc nuvolosos amb núvols alts. Les temperatures baixaran lleugerament, amb màximes de 16 i mínimes de 8 en les capitals.

La UPV reproduïx la inundació de la DANA a l’Horta Sud i obri noves vies per a emergències

La UPV ha reproduït amb modelatge hidràulic 2D la inundació provocada per la DANA del 29 d'octubre de 2024 a l'Horta Sud. El treball valguda simulacions quasi en temps real i aporta ferramentes per a busques i revisió d'infraestructures.

Salomé Pradas afronta el dilluns un acarament per la DANA amb l’excap de gabinet de Mazón

La jutgessa ha citat a Salomé Pradas i a José Manuel Cuenca a un acarament per a aclarir suposades contradiccions sobre la gestió de la DANA. Un informe de l'Advocacia detalla anomenades en les quals es va abordar el possible confinament.

El PSOE demanarà que Feijóo comparega el 27 de gener en la comissió de la DANA del Congrés

El Grup Socialista va anunciar que reclamarà la compareixença d'Alberto Núñez Feijóo el 27 de gener en la comissió sobre la DANA. Diana Morant li va exigir donar explicacions.

Marc Márquez reapareix en el Aspar Circuit quasi cent dies després de la seua lesió

Marc Márquez va reaparéixer en el Aspar Circuit de Guadassuar quasi cent dies després de la seua caiguda a Indonèsia. Va completar dos jornades privades amb una Ducati Panigale V2S sota la supervisió de Davide Tardozzi i al costat de diversos pilots mundialistes, com a part de la seua preparació per a 2026.

Morant defén el nou model de finançament i acusa el Consell de buscar objeccions

Diana Morant ha defés que el nou model de finançament autonòmic és el millor per als valencians i ha acusat el Consell de buscar objeccions. Ha destacat que la proposta del Govern duplica la plantejada per Pérez Llorca i ha reclamat suport en la reunió del pròxim dimecres.

Els reis visitaran el 14 de gener una exposició i un projecte de la UPV a València

Els reis viatjaran a València el dimecres 14 per a inaugurar la mostra 'La transformació de València 1866-2026' i conéixer el projecte 'Salvem els fotos UPV/Recuperar les memòries'. L'agenda fixa actes a les 12.00 en el Centre del Carmen i a les 16.15 en la Facultat de Belles Arts.