Puig reivindica el canvi del sistema de finançament en el 14 Congrés del PSPV-PSOE

El president de la Generalitat i secretari general del PSPV-PSOE, Ximo Puig, ha participat en el col·loqui «Eix Mediterrani: treballem pel que ens uneix» del 14 Congrés del PSPV-PSOE al costat del primer secretari del PSC, Salvador Illa, en el qual ha afirmat que «els lideratges mediterranis representen la mirada perifèrica i la manera de fer política que necessita Espanya». «L’essència d’Espanya està en la seua perifèria; sense ella, som un país que només mira al seu centre i que deixa fora a la majoria dels seus ciutadans i ciutadanes», ha subratllat Puig.

«Per què tot ha d’estar a Madrid?«, ha preguntat el president de la Generalitat i secretari general dels socialistes valencianes, qui ha afirmat que «el centralisme s’ha demostrat ineficient, i hem d’unir i teixir el país ateses les diferents mirades que té Espanya». «Enfront de l’Espanya unilateral, macroencefàlica i injusta, l’Espanya de demà ha de ser diversa i polifònica, ser superadora d’estructures radials i estar compromesa amb la cogovernança«, ha apuntat Puig.

En este sentit, Ximo Puig s’ha referit al Corredor Mediterrani com a «exemple d’infraestructura necessària per a vertebrar el territori espanyol«. «No és tan sols una via de tren; es tracta d’una exigència que afecta el desenvolupament tant a l’arc mediterrani com d’Espanya i de tota Europa«, ha afirmat el dirigent socialista, qui ha afegit que «la connexió amb les Illes Balears a l’hora de desenvolupar el Corredor Mediterrani és fonamental, perquè no s’entén esta infraestructura sense les Illes«.

Finançament

El president Ximo Puig també ha fet referència a la «urgent necessitat de reformular el sistema de finançament autonòmic«: «És inajornable i ha de partir d’una premissa: perseverar la singularitat dels territoris, i garantir la igualtat entre els i les ciutadanes». «Des de les aliances i des del diàleg, hem d’actualitzar un sistema de finançament que garantesca la suficiència econòmica per a prestar els serveis públics fonamentals«, ha apuntat Puig.

Així mateix, el dirigent socialista ha comparat «la indiferència amb la qual el Govern de Mariano Rajoy va tractar el tema del finançament, enfront del compromís i sensibilitat del Govern liderat per Pedro Sánchez sobre esta qüestió». «Malgrat que la Comunitat Valenciana segueix infrafinançada, hem viscut dos models», ha explicat Puig: «Mentre el Govern del PP es va desentendre completament, fins i tot en els pitjors moments de la crisi econòmica, ara el Govern de Sánchez ha activat dos fons extraordinaris, un de 17.000 milions i un altre de 13.000 milions, perquè les autonomies férem front a la pandèmia«.

Últimes notícies

Els bombers donen per extingit l’incendi forestal de Tuéjar després d’una nova reactivació

L’incendi forestal declarat el 15 de setembre a Tuéjar, que dissabte es va reactivar i va obligar a mobilitzar mitjans aeris i terrestres, ha sigut donat per extingit pels bombers després d’haver arrasat 835 hectàrees d’un paratge de la Reserva de la Biosfera de l’Alt Túria. La Delegació del Govern va descartar des del principi causes naturals i va assenyalar al factor humà, amb totes les línies d’investigació encara obertes.

La defensa de Salomé Pradas recorrerà l’arxiu de les queixes contra la jutgessa de la DANA

La defensa de l’exconsellera Salomé Pradas, investigada per la gestió de la DANA, considera precipitat que el CGPJ haja avalat l’arxiu de tres queixes contra la jutgessa de Catarroja i anuncia recurs. Critica que no s’haja escoltat les víctimes ni el lletrat que denuncien la intervenció del marit magistrat de la jutgessa.

El dèficit comercial valencià supera els 1.100 milions malgrat l’alça exportadora

La Comunitat Valenciana ha registrat fins a juliol un dèficit comercial de 1.117 milions, tot i que les exportacions han crescut un 5,1 % fins als 23.611 milions. El dinamisme exportador se centra sobretot en el sector alimentari i en els béns d’equip, però les importacions han avançat encara més, un 11,2 %.

La valenciana Carmen Amoraga guanya el Premi de Novel·la Policia Nacional 2026

La novel·la 'En ese silencio', de l’autora valenciana Carmen Amoraga, ha guanyat el Premi de Novel·la Policia Nacional 2026, dotat amb 20.000 euros, entre 528 manuscrits presentats.

Cheste tornarà a tancar el Mundial de MotoGP en 2027 al Circuit Ricardo Tormo

El Circuit Ricardo Tormo de Cheste tornarà a acollir en 2027 l’últim Gran Premi de MotoGP. El calendari arrancarà en març a Tailàndia.

Cheste tornarà a tancar el Mundial de MotoGP en 2027

El Circuit Ricardo Tormo acollirà de nou en 2027 l’últim Gran Premi del Mundial de Motociclisme, que en 2026 també es tancarà a Cheste entre el 27 i el 29 de novembre.

Detingut un home per dotze robatoris amb força en negocis de Santa Pola

Un home de 45 anys ha sigut detingut com a presumpte autor de dotze robatoris amb força en establiments de Santa Pola. El jutge ha decretat la seua llibertat amb càrrecs després de la instrucció de la Guàrdia Civil.

Pérez Llorca carrega contra la comissió de la DANA i parla d’“instrumentalitzar el dolor”

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha acusat la comissió d’investigació de la DANA al Congrés d’“instrumentalitzar el dolor” i ha defensat que només el PP ha assumit responsabilitats polítiques. També ha descartat acollir menors migrants de Ceuta i ha qualificat la situació d’“invasió”.