12.5 C
València
Dijous, 15 gener, 2026

Puig reivindica el canvi del sistema de finançament en el 14 Congrés del PSPV-PSOE

El president de la Generalitat i secretari general del PSPV-PSOE, Ximo Puig, ha participat en el col·loqui “Eix Mediterrani: treballem pel que ens uneix” del 14 Congrés del PSPV-PSOE al costat del primer secretari del PSC, Salvador Illa, en el qual ha afirmat que “els lideratges mediterranis representen la mirada perifèrica i la manera de fer política que necessita Espanya”. “L’essència d’Espanya està en la seua perifèria; sense ella, som un país que només mira al seu centre i que deixa fora a la majoria dels seus ciutadans i ciutadanes”, ha subratllat Puig.

Per què tot ha d’estar a Madrid?“, ha preguntat el president de la Generalitat i secretari general dels socialistes valencianes, qui ha afirmat que “el centralisme s’ha demostrat ineficient, i hem d’unir i teixir el país ateses les diferents mirades que té Espanya”. “Enfront de l’Espanya unilateral, macroencefàlica i injusta, l’Espanya de demà ha de ser diversa i polifònica, ser superadora d’estructures radials i estar compromesa amb la cogovernança“, ha apuntat Puig.

En este sentit, Ximo Puig s’ha referit al Corredor Mediterrani com a “exemple d’infraestructura necessària per a vertebrar el territori espanyol“. “No és tan sols una via de tren; es tracta d’una exigència que afecta el desenvolupament tant a l’arc mediterrani com d’Espanya i de tota Europa“, ha afirmat el dirigent socialista, qui ha afegit que “la connexió amb les Illes Balears a l’hora de desenvolupar el Corredor Mediterrani és fonamental, perquè no s’entén esta infraestructura sense les Illes“.

Finançament

El president Ximo Puig també ha fet referència a la “urgent necessitat de reformular el sistema de finançament autonòmic“: “És inajornable i ha de partir d’una premissa: perseverar la singularitat dels territoris, i garantir la igualtat entre els i les ciutadanes”. “Des de les aliances i des del diàleg, hem d’actualitzar un sistema de finançament que garantesca la suficiència econòmica per a prestar els serveis públics fonamentals“, ha apuntat Puig.

Així mateix, el dirigent socialista ha comparat “la indiferència amb la qual el Govern de Mariano Rajoy va tractar el tema del finançament, enfront del compromís i sensibilitat del Govern liderat per Pedro Sánchez sobre esta qüestió”. “Malgrat que la Comunitat Valenciana segueix infrafinançada, hem viscut dos models”, ha explicat Puig: “Mentre el Govern del PP es va desentendre completament, fins i tot en els pitjors moments de la crisi econòmica, ara el Govern de Sánchez ha activat dos fons extraordinaris, un de 17.000 milions i un altre de 13.000 milions, perquè les autonomies férem front a la pandèmia“.

Últimes notícies

0-1: El València pren avantatge al descans a Burgos

El València s'ha anat al vestuari per davant gràcies a una cabotada de Rubén Iranzo als deu minuts. El Burgos va generar ocasions, però l'eficàcia visitant va marcar la diferència.

La federació veïnal demana reunir-se amb Catalá per a desbloquejar la ZBE a València

La federació veïnal sol·licita una reunió directa amb l'alcaldessa per a desbloquejar la Zona de Baixes Emissions, després de mesos sense acord malgrat la pròrroga estatal.

El pont de l’estació de Paiporta continuarà obert al trànsit durant la seua reconstrucció

El pont de l'estació de Paiporta es mantindrà obert amb dos carrils mentres s'intensifiquen les obres. Els treballs seran per fases i hi haurà talls puntuals comunicats amb antelació.

Jordi Sevilla demana al PSOE canviar el rumb i pactar amb grans partits, no amb Junts, ERC ni Podemos

Jordi Sevilla ha instat el PSOE a corregir el rumb i a buscar pactes amb grans partits per a afrontar vivenda i ocupació juvenil, no amb Junts, ERC ni Podemos. Emmarca el seu missatge en el manifest 'Socialdemocràcia 21' i ha demanat a PP i PSOE frenar la polarització.

Catarroja inicia la segona fase de les obres del clavegueram per via d’emergència

L'Ajuntament ha activat una nova actuació de rehabilitació del clavegueram per la via d'emergència després dels danys de la DANA d'octubre. Els treballs es repartixen en diversos punts, duraran huit mesos i compten amb 264.124,11 euros de pressupost.

Pérez Llorca veu el finançament com a ‘cartell electoral’ de Montero i demana una reunió amb presidents

Pérez Llorca sosté que la proposta del Govern manca de consens i la vincula a la candidatura de María Jesús Montero. Reclama una trobada amb tots els presidents autonòmics per a abordar un model real i urgent per a la Comunitat Valenciana.

Morant demana als presidents autonòmics no torpedinar un model de finançament sense perdedors

La ministra ha reclamat als presidents autonòmics que no bloquegen la reforma del finançament i ha defés que el model no resta a cap comunitat i millora de manera notable els recursos de la Comunitat Valenciana. Agents socials han avalat la proposta i han demanat acompanyar-la d'un fons transitori i de la condonació parcial del deute.

Montero descarta que Feijóo porte a Sánchez un model alternatiu de finançament

Montero ha sostingut que Feijóo no presentarà el dilluns una proposta pròpia de finançament autonòmic perquè no la té. Ha urgit a aprofitar l'oportunitat per a reformar el sistema.