Quatre víctimes, ferits i més de 50 detinguts: Balanç trist en Washington

 

Quatre persones mortes, 14 policies ferits i 52 arrestos en el marc dels aldarulls al Capitoli dels Estats Units. Este és el balanç provisional que han fet les autoritats locals després de finalitzar l’assalt dels manifestats proTrump al Congrés, que tenia com a objectiu evitar la corroboració del resultat de les últimes eleccions. Durant els fets s’han produït episodis violents i s’han sentit trets.

 

Les autoritats de Washington ja van informar d’una dona morta i s’han de sumar tres persones, que encara no estan identificades. D’altra banda, dels 14 policies ferits, dos es troben en estat greu. Pel que fa a les detencions, de les 52 unes 30 van ser per violacions del toc de queda que va imposar l’alcaldia de Washington a partir de les 18.00 hores. De fet, l’alcaldessa de Washington, Muriel Bowser, ha allargat durant dos setmanes més l’estat d’emergència pública, és a dir, fins després de la investidura del president electe, Joe Biden. 

 

Un cop controlada la situació en l’exterior del Capitoli, la presidenta de la Cambra de Representants, Nancy Pelosi, va anunciar a través d’una carta que els líders del Congrés van decidir continuar amb la sessió per a certificar la victòria del president electe, Joe Biden. «En consulta amb els líders i després d’unes telefonades hem decidit procedir esta vesprada, quan el Capitoli estiga disponible pel seu ús», ha explicat.

 

D’altra banda, encara president dels Estats Units, Donald Trump, ha justificat la irrupció al Capitoli amb un nou comentari a Twitter a on reitera les seues teories que li han «robat» les eleccions. «Això és el que passa quan es roba una victòria sagrada i claríssima a grans patriotes que han estat tractats malament i injustament durant molt de temps», ha afirmat Trump. «Aneu a casa amb amor i pau», ha afegit el republicà, que ha assegurat que este 6 de gener «es recordarà per sempre».

 

El relat dels fets

Milers de seguidors pro-Trump han assaltat este dimecres el Capitoli per a aturar la reunió del Congrés dels Estats Units que havia de corroborar els resultats de les eleccions celebrades el passat mes de novembre. Tot i que Joen Biden va ser escollit guanyador, el president Donald Trump continua sense reconèixer els resultats i ha tornat a titllar els comicis de «fraudulents», demanant «corregir» els resultats.

 

El Congrés s’ha vist obligat a fer un recés en el debat després del succés. Per la seua banda, Trump s’ha dirigit als manifestants a través de Twitter criticant al vicepresident Mike Pence, per no tindre «el coratge» per a «protegir el país i la Constitució».

 

Alguns dels manifestants han conseguit entrar al Capitoli i s’han viscut escenes violentes amb trencament de finestres i portes. També s’ha sentit algun tret quan els assaltants s’han enfrontat amb els agents de seguretat de l’edifici. Els seguidors de Trump que estaven a dins, han cridat proclames a favor de l’expresident, insistint que és el veritable guanyador de les eleccions americanes.

 

Un escenari que ha obligat a suspendre la sessió i desallotjar a les persones que hi havia dins. De fet, la mateixa policia ha recomanat als congressistes que es posaren màscares de gas. Pel que fa al vicepresident Mike Pence, ha estat evacuat per precaució. Paral·lelament, s’ha anunciat un toc de queda en tota la ciutat de Washington des de les 18.00 hores de la vesprada, fins a les 06.00 hores del matí de l’endemà.

 

Mentres, Donald Trump ha demanat als manifestants a través de Twitter que es mantinguen «en pau» i que no hi haja escenes de «violència». En este sentit els ha recordat que són el partit de «la llei i l’ordre» i els ha instat a respectar les ordres de la policia.

Últimes notícies

Cultura reclama una resposta unitària i coordinada pel robatori del Tresor de Villena

La Conselleria de Cultura ha exigit una resposta conjunta amb el Ministeri i les autonomies després del robatori del Tresor de Villena, que s’emmarca en una onada de colps contra museus espanyols i europeus. El Govern valencià insistix que no és un cas aïllat i demana reforçar la cooperació i revisar els protocols de seguretat.

Les platges de Guardamar i Torrevieja registren xicotets meteotsunamis este divendres

Les platges de Guardamar del Segura i Torrevieja han registrat este divendres al migdia xicotets meteotsunamis i no es descarta que es repetisquen al llarg de la vesprada. Les oscil·lacions han sigut suaus i, tot i que a Torrevieja oneja la bandera verda en quasi totes les platges, a Guardamar es mantenen les banderes roges per precaució.

El termòmetre es desploma fins a 12 graus en un dia i Vinaròs es queda en 31,8

Les temperatures màximes han baixat fins a 12 graus en punts de la Comunitat Valenciana, amb una màxima de 31,8 a Vinaròs com a valor més alt del dia.

Els veïns desallotjats per l’incendi d’El Saler poden tornar a casa esta vesprada

Unes 160 persones desallotjades de vivendes i càmpings d’El Saler poden tornar ja a casa després que l’incendi haja quedat estabilitzat, encara que continua sense estar controlat.

València viu el juliol i agost més càlids des que hi ha registres

Aemet ha confirmat que el període juliol-agost d’enguany serà el més càlid registrat a València almenys des de 1869, amb temperatures molt per damunt del normal des de mitjan maig.

Antifrau tanca la investigació sobre la plaça provincial de la parella de Pérez Llorca

L’Agència Valenciana Antifrau ha arxivat la investigació sobre l’accés de la parella de Juanfran Pérez Llorca a una plaça de secretaria de direcció en la Diputació de València, en constatar que es van complir els requisits legals. L’òrgan manté dubtes sobre la urgència de la cobertura però dona per tancat l’expedient perquè la treballadora no s’ha presentat a la provisió definitiva.

Els bombers donen per estabilitzat l’incendi intencionat de la Devesa de El Saler

L’incendi forestal declarat dijous a la Devesa de El Saler, confirmat com a intencionat, ha sigut donat per estabilitzat pels bombers municipals i Emergències de la Generalitat.

Arriba per mar l’equip clau del nou centre de protonteràpia de València

La Conselleria de Sanitat ha rebut per via marítima els primers components del sistema de protonteràpia connectat a l’Hospital La Fe, finançat per la Fundació Amancio Ortega, i preveu tractar el primer pacient abans que acabe 2027.