El sector funerari del territori valencià afronta una situació de col·lapse en la tercera onada de la pandèmia

 

El sector funerari en el territori valencià afronta una situació crítica en la tercera onada de la pandèmia, arribant pràcticament a la vora del col·lapse degut a l’augment de defuncions pel coronavirus.

 

D’esta forma ho ha assegurat Fernando Alcón, president de l’Associació Espanyola de Servicis Funeraris (Aesprof), qui ha assenyalat que, a diferència de la primera onada, ara s’enfronten al virus amb els equips de protecció individual necessaris, encara que en esta tercera el volum de morts podria arribar a ser superior a l’inici de la pandèmia.

«2021 ha començat com un any molt dur, perquè si agarrem estadístiques d’anys anteriors en les mateixes dates, podem dir que estem duplicant el número de morts», ha destacat.

 

Segons les últimes dades facilitades per la Conselleria de Sanitat, entre el dimarts i el dimecres han mort més de 200 persones pel virus, la xifra més alta registrada des de què va començar la pandèmia. A estes xifres se sumen 109 decessos més coneguts este dijous.

 

Augment de defuncions en tots els pobles

Una situació que també es repetix en la zona que cobrix el tanatori que regenta Alcón, en la zona del Port de Sagunt, en el Camp de Morvedre (València), a on en anys anteriors la xifra total de morts anuals era de 450 persones, en una població d’uns 100.000 habitants. «Només en el mes gener de 2021 ja hem arribat al centenar de servicis tant de Covid com de no Covid, i la situació és bastant alarmant», ha exposat.

 

Davant l’augment de treball, els servicis funeraris s’han vist obligats a haver de tirar més hores perquè este sector té més dificultat a l’hora de reforçar plantilles i contractar més personal.

 

«No és fàcil contractar persones amb experiència que siguen capaces d’atendre una família en esta situació tan crítica, a on els has de dir als familiars que no poden ni vore ni despedir-se del seu ser estimat. És una situació molt violenta que no qualsevol persona ho pot afrontar», ha explicat Alcón sobre la problemàtica del sector a ampliar el personal.

 

«És una guerra i estem en ella»

El president d’Aesprof ha demanat que es considere als treballadors del sector funerari al mateix nivell que el personal sanitari i que siguen inclosos en les primeres fases del calendari de vacunació contra la Covid-19. «Esta pandèmia és una guerra i nosaltres estem en ella», ha fet notar.

 

«És cert que hi ha protocols d’actuació però, en alguns casos, no estan definits i al final en alguns hospitals o residències és el funerari el que ha de desinfectar el cos que després ha de ser depositat en un sudari hermètic o bolsa estanca. En les cases particulars pots trobar-te la situació que tota la família està contagiada i això fa exposar-nos encara més al virus», ha detallat.

 

De la mateixa manera, Alcón ha recordat que a causa de l’actual volum de servicis funeraris si una xicoteta funerària haguera de tancar per a complir la quarantena davant casos positius entre els seus empleats, això implicaria derivar el seu servici a altres empreses el que suposaria «un increment del col·lapse».

 

Per això, este sector ha manifestat la necessitat de ser vacunats al costat del personal sanitari ja que entenen que estan davant el mateix risc i contacte al virus que qualsevol altre professional de la sanitat. «El que volem és evitar un major col·lapse del que podem esperar», ha recalcat Alcón qui ha qualificat de desorbitat el volum de morts que continua deixant el coronavirus en tota Espanya.

Últimes notícies

Justícia manté el mateix reforç en el jutjat de Catarroja malgrat les crítiques de l’oposició

La consellera de Justícia defén que el jutjat de Catarroja continuarà comptant amb el mateix nombre d'efectius de reforç i sosté que el procés de canvi de personal ha sigut transparent i basat en criteris objectius.

Felipe González defén eleccions generals enguany i reivindica un lideratge no mercenari

Felipe González considera que hauria d'haver-hi eleccions generals este 2026 i vincula la crisi oberta pel cas Plus ultra amb la necessitat d'un lideratge no mercenari, centrat en el benefici de la població.

Bernabé es declara sorpresa i avergonyida pel tancament de la Conselleria al professorat en vaga

Pilar Bernabé retrau a la Generalitat que mantinguera tancades les portes de la Conselleria d'Educació durant la nova jornada de vaga docent i després de setmanes de protestes pacífiques.

Pérez Llorca urgix al PSOE a convocar eleccions generals si vol parlar de moralitat

Juanfran Pérez Llorca considera molt lletja i molt trista la investigació judicial sobre José Luis Rodríguez Zapatero i reclama al PSOE que convoque eleccions generals si vol parlar de moralitat.

Hugo Duro entra en el club històric de golejadors del València després de tres Lligues seguides al capdavant

Hugo Duro tanca la temporada com a màxim golejador del València per tercera Lliga consecutiva i s'unix a una llista reduïda de llegendes que van dominar la taula anotadora del club.

El València Basket posa a prova la ressaca europea a Saragossa per a afermar-se com a segon de l’ACB

El València Basket visita a un Casademont Zaragoza en dificultats en un partit ajornat clau per a consolidar la segona plaça de la Lliga Endesa i comprovar l'efecte del seu recent Final Four de l'Eurolliga.

El capità del vaixell afonat en Komodo amb una família valenciana va comprar la seua llicència, segons la cort

Un tribunal indonesi condemna a 3,5 anys de presó al capità del vaixell turístic afonat al Parc Nacional de Komodo, després de concloure que va comprar la seua llicència sense formació i va actuar amb negligència conscient.

Pérez Llorca acusa el Govern de desemparar als regants alacantins per les retallades del Tajo-Segura

Juanfran Pérez Llorca retrau al Govern central una situació de desemparament prolongat cap als regants valencians per la reducció de cabals del transvasament Tajo-Segura i reclama un gran pacte nacional de l'aigua.