El sector funerari del territori valencià afronta una situació de col·lapse en la tercera onada de la pandèmia

 

El sector funerari en el territori valencià afronta una situació crítica en la tercera onada de la pandèmia, arribant pràcticament a la vora del col·lapse degut a l’augment de defuncions pel coronavirus.

 

D’esta forma ho ha assegurat Fernando Alcón, president de l’Associació Espanyola de Servicis Funeraris (Aesprof), qui ha assenyalat que, a diferència de la primera onada, ara s’enfronten al virus amb els equips de protecció individual necessaris, encara que en esta tercera el volum de morts podria arribar a ser superior a l’inici de la pandèmia.

«2021 ha començat com un any molt dur, perquè si agarrem estadístiques d’anys anteriors en les mateixes dates, podem dir que estem duplicant el número de morts», ha destacat.

 

Segons les últimes dades facilitades per la Conselleria de Sanitat, entre el dimarts i el dimecres han mort més de 200 persones pel virus, la xifra més alta registrada des de què va començar la pandèmia. A estes xifres se sumen 109 decessos més coneguts este dijous.

 

Augment de defuncions en tots els pobles

Una situació que també es repetix en la zona que cobrix el tanatori que regenta Alcón, en la zona del Port de Sagunt, en el Camp de Morvedre (València), a on en anys anteriors la xifra total de morts anuals era de 450 persones, en una població d’uns 100.000 habitants. «Només en el mes gener de 2021 ja hem arribat al centenar de servicis tant de Covid com de no Covid, i la situació és bastant alarmant», ha exposat.

 

Davant l’augment de treball, els servicis funeraris s’han vist obligats a haver de tirar més hores perquè este sector té més dificultat a l’hora de reforçar plantilles i contractar més personal.

 

«No és fàcil contractar persones amb experiència que siguen capaces d’atendre una família en esta situació tan crítica, a on els has de dir als familiars que no poden ni vore ni despedir-se del seu ser estimat. És una situació molt violenta que no qualsevol persona ho pot afrontar», ha explicat Alcón sobre la problemàtica del sector a ampliar el personal.

 

«És una guerra i estem en ella»

El president d’Aesprof ha demanat que es considere als treballadors del sector funerari al mateix nivell que el personal sanitari i que siguen inclosos en les primeres fases del calendari de vacunació contra la Covid-19. «Esta pandèmia és una guerra i nosaltres estem en ella», ha fet notar.

 

«És cert que hi ha protocols d’actuació però, en alguns casos, no estan definits i al final en alguns hospitals o residències és el funerari el que ha de desinfectar el cos que després ha de ser depositat en un sudari hermètic o bolsa estanca. En les cases particulars pots trobar-te la situació que tota la família està contagiada i això fa exposar-nos encara més al virus», ha detallat.

 

De la mateixa manera, Alcón ha recordat que a causa de l’actual volum de servicis funeraris si una xicoteta funerària haguera de tancar per a complir la quarantena davant casos positius entre els seus empleats, això implicaria derivar el seu servici a altres empreses el que suposaria «un increment del col·lapse».

 

Per això, este sector ha manifestat la necessitat de ser vacunats al costat del personal sanitari ja que entenen que estan davant el mateix risc i contacte al virus que qualsevol altre professional de la sanitat. «El que volem és evitar un major col·lapse del que podem esperar», ha recalcat Alcón qui ha qualificat de desorbitat el volum de morts que continua deixant el coronavirus en tota Espanya.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Martina guia al Melilla a la final després d’un 2-3 maratonià davant La Llacuna

El CV Melilla va véncer 2-3 a Cisneros La Llacuna després de quasi tres hores, amb 25 punts de Federico Martina, i jugarà la final de la Copa del Rei davant Manacor.

Manacor tomba al campió Guaguas amb un 2-3 i es fica en la final de la Copa del Rei

El Conectabalear CV Manacor va eliminar al CV Guaguas, vigent campió i líder de la Superliga, amb un 2-3 a la Fonteta després de 2h45m i un desempat 13-15.

Els júnior de Reial Madrid i València seguixen a Abu Dhabi després de la cancel·lació del Next Generation

Eurolliga va cancel·lar de manera definitiva el Next Generation per la situació a Abu Dhabi. Els júnior de Reial Madrid i València seguixen allí a l'espera de reobrir l'espai aeri.

Alacant impulsa la reforestació de Mont Orgegia amb mil voluntaris i un milió de llavors

Mil voluntaris plantaran 500 arbres, 500 arbustos i més d'un milió de llavors el 21 de març en Mont Orgegia per a accelerar la restauració del bosc mediterrani. El pla inclou reg per degoteig, torns de participació i inscripció prèvia en alicanterenace.es.

L’Ajuntament de València lamenta la decisió de l’AVL sobre el topònim i parla d’oportunitat perduda

El consistori ha lamentat el rebuig de l'AVL al canvi proposat per a la titlla i ha criticat que l'informe no s'haja fet públic. Vox ha mostrat la seua repulsa.

La Diputació d’Alacant celebra el Dia d’Andalusia i ret homenatge a les víctimes de Adamuz

La Diputació d'Alacant ha commemorat el Dia d'Andalusia davant prop d'un miler d'assistents, amb homenatge a les víctimes de Adamuz i el reconeixement a Leonor Jiménez.

Cano destaca el paper estratègic de la gastronomia com a motor turístic en la Comunitat Valenciana

A Benissa, la consellera Marián Cano ha defés la gastronomia com a clau per a desestacionalitzar i generar economia local, amb suport al producte i talent de proximitat. La jornada 'Essència' ha reunit xefs, productors i públic entorn de proposades culinàries i culturals.

La Fe fa possible la maternitat d’una dona amb deficiència de CPT2 greu

L'Hospital La Fe coordina el naixement de la primera filla d'una dona amb deficiència de CPT2 en forma greu. És el segon cas registrat a Espanya amb afectació severa i demostra que, amb control estricte, l'embaràs és viable.