13 C
València
Dimecres, 28 gener, 2026

Les temperatures altes són més letals que el fred per a les persones amb malalties respiratòries

Personal sanitari esperant repatriats de la Xina pel coronavirus a Anglaterra el 9 de febrer de 2020

Les malalties respiratòries s’agreujarien més durant l’estiu que durant l’hivern, per la temperatura | València Diari

 

Un estudi de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) conclou que les temperatures altes ja són més letals que el fred per a les persones amb malalties respiratòries. Els investigadors han analitzat les morts vinculades a malalties respiratòries en Espanya des del 1980 fins al 2016.

  

Basant-se en dades de més d’1,3 milions de defuncions, les morts per afeccions respiratòries atribuïdes a les temperatures han passat de produir-se de manera majoritària durant els períodes més freds de l’any a fer-ho en les èpoques més caloroses. Segons l’estudi, esta reducció de la mortalitat en l’hivern no es deuria a l’augment de la temperatura pel calfament global, sinó a l’adaptació de les persones a les temperatures més baixes.

 

Publicat en la revista ‘Nature Communications‘, l’estudi contempla les dades diàries de 48 províncies espanyoles relatives a temperatura i a morts per malalties respiratòries classificades segons sexe, grup d’edat i residència.

 

La població resistix més les temperatures baixes

En concret, l’anàlisi revela que la proporció de morts per malalties respiratòries en els mesos més freds s’ha reduït de mitjana un 16,5% per dècada, mentres que el percentatge de morts per malaltia respiratòria durant les èpoques caloroses s’ha mantingut relativament estable al llarg dels 37 anys d’estudi. Concretament, estes morts han passat de ser més freqüents en els mesos de gener i desembre a arribar al seu pic durant els mesos de juliol i agost.

 

A pesar de què els resultats reflectixen este canvi per tots els sexes i edats, hi ha diferències entre grups. En este sentit, la vulnerabilitat a la calor és més gran en les dones i augmenta amb l’edat. Per contra, els efectes del fred són menors en les dones i disminuïxen amb l’edat, encara que en este cas les diferències entre grups són molt menys notables.

Últimes notícies

Cepeda es presenta amb l’Elx: vol ajudar als objectius del club i fer-se un nom

L'extrem xilé es va presentar amb contracte fins a 2030 i es va fixar com a metes ajudar als objectius del club i fer-se un nom, confiat en una ràpida adaptació.

La neu dona pas a vents de fins a 150 km/h amb desenes d’incidències i una treballadora ferida

Les nevades han remés al migdia i el vent s'ha intensificat, amb ratxes de fins a 150 km/h que han provocat caigudes d'arbres, tancaments i una ferida a Altea. Alacant ha concentrat la majoria d'incidències i part del transport s'ha vist afectat.

Diatta entra en l’onze del Vila-real i Equi Fernández és titular en el Leverkusen

El Vila-real incorpora a Alassane Diatta com a gran novetat davant el Leverkusen, mentres l'argentí Equi Fernández estarà d'inici. Els dos tècnics carreguen la medul·lar per a guanyar ritme i control.

ERC defén una confluència nacionalista enfront de les polítiques reaccionàries

Rufián ha defés teixir un espai comú entre forces nacionalistes per a respondre a un escenari que qualifica de reaccionari. Junqueras ha apel·lat a aportar esperança i ha reivindicat el nou model de finançament autonòmic.

Ferida una operària municipal a Altea per la caiguda d’un arbre al pati d’un col·legi

Una treballadora de l'empresa pública d'Altea ha resultat ferida al cap després de la caiguda d'un arbre en un col·legi. La província roman en alerta taronja per vent, amb ratxes molt fortes, desenes d'incidències i més de 180 intervencions en la capital.

La Diputació de València aprova un protocol intern davant emergències climàtiques

La Diputació de València ha aprovat un protocol intern per a ordenar l'actuació del personal davant alertes groga, taronja i roja. El ple ha recolzat a més iniciatives sobre el sector citrícola i el patrimoni ceràmic.

L’aeroport d’Alacant cancel·la un vol i registra retards per les ratxes de vent

L'aeroport d'Alacant ha cancel·lat un vol a Palma i registra retards per ratxes de vent. Bombers comptabilitzen 144 incidències i reforços en diversos municipis.

Dolor i ràbia a Sueca en l’últim adeu a Álex, el menor assassinat

Sueca acomiada a Álex, de 13 anys, en un funeral multitudinari marcat pel silenci i la indignació. El jutjat va acordar presó provisional per al detingut.