10 C
València
Divendres, 2 gener, 2026

Les temperatures altes són més letals que el fred per a les persones amb malalties respiratòries

Personal sanitari esperant repatriats de la Xina pel coronavirus a Anglaterra el 9 de febrer de 2020

Les malalties respiratòries s’agreujarien més durant l’estiu que durant l’hivern, per la temperatura | València Diari

 

Un estudi de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) conclou que les temperatures altes ja són més letals que el fred per a les persones amb malalties respiratòries. Els investigadors han analitzat les morts vinculades a malalties respiratòries en Espanya des del 1980 fins al 2016.

  

Basant-se en dades de més d’1,3 milions de defuncions, les morts per afeccions respiratòries atribuïdes a les temperatures han passat de produir-se de manera majoritària durant els períodes més freds de l’any a fer-ho en les èpoques més caloroses. Segons l’estudi, esta reducció de la mortalitat en l’hivern no es deuria a l’augment de la temperatura pel calfament global, sinó a l’adaptació de les persones a les temperatures més baixes.

 

Publicat en la revista ‘Nature Communications‘, l’estudi contempla les dades diàries de 48 províncies espanyoles relatives a temperatura i a morts per malalties respiratòries classificades segons sexe, grup d’edat i residència.

 

La població resistix més les temperatures baixes

En concret, l’anàlisi revela que la proporció de morts per malalties respiratòries en els mesos més freds s’ha reduït de mitjana un 16,5% per dècada, mentres que el percentatge de morts per malaltia respiratòria durant les èpoques caloroses s’ha mantingut relativament estable al llarg dels 37 anys d’estudi. Concretament, estes morts han passat de ser més freqüents en els mesos de gener i desembre a arribar al seu pic durant els mesos de juliol i agost.

 

A pesar de què els resultats reflectixen este canvi per tots els sexes i edats, hi ha diferències entre grups. En este sentit, la vulnerabilitat a la calor és més gran en les dones i augmenta amb l’edat. Per contra, els efectes del fred són menors en les dones i disminuïxen amb l’edat, encara que en este cas les diferències entre grups són molt menys notables.

Últimes notícies

Tres detinguts, un menor, per 15 robatoris amb força a Albal, Catarroja i Massanassa

La Guàrdia Civil ha detingut a tres hòmens, un d'ells menor d'edat, per 15 robatoris amb força en comerços d'hostaleria i alimentació d'Albal, Catarroja i Massanassa. El presumpte capitost ha ingressat a la presó provisional.

Els càmpings valencians van liderar novembre amb un 3,2% més de pernoctacions i la major ocupació

La Comunitat Valenciana va encapçalar el turisme en càmpings al novembre amb més de 630.000 nits, un 3,2% més interanual, i va registrar la major ocupació, del 60,1%. La Costa Blanca va destacar amb 329.000 pernoctacions i un 81,2% d'ocupació.

El primer mes de Juanfran Pérez Llorca: perdó a les víctimes, nou Consell i diàleg

Es complix un mes des de la presa de possessió de Juanfran Pérez Llorca. Claus: disculpa a les víctimes de la dana, reordenació del Consell, comissió mixta amb el Govern, gestora en el PP i anomenada al diàleg.

De les ‘pràctiques ficus’ als simuladors: així es formen els futurs mèdics

La massificació en Medicina impulsa la simulació clínica per a evitar les 'pràctiques ficus'. Les universitats ajusten rotacions i convenis per a garantir aprenentatge real.

La Policia d’Indonèsia investiga possible negligència en el naufragi d’un vaixell amb espanyols

La Policia d'Indonèsia ha obert una investigació per possible negligència després del naufragi d'un vaixell turístic amb espanyols. Una menor va morir i tres seguixen desapareguts.

De les ‘pràctiques ficus’ als simuladors: així es formen els futurs mèdics

Les pràctiques clíniques s'han tornat més planificades i rotatòries, però la massificació impulsa la simulació amb maniquins i centres especialitzats. Les diferències entre models públic i privat marquen el ritme de l'aprenentatge.

Cap de setmana de pluges a València i Alacant i cota de neu en descens a Castelló

El primer cap de setmana de 2026 arriba amb ruixats localment forts en el sud de València i nord d'Alacant i amb la cota de neu en descens a l'interior nord de Castelló.

Octava jornada de busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

La busca dels tres espanyols desapareguts després del naufragi del KM Putri Sakinah va entrar en la seua octava jornada amb quatre sonares i una àrea més delimitada. La Policia manté oberta una investigació per a esclarir responsabilitats.