10 C
València
Dimecres, 25 febrer, 2026

Comencen els treballs d’exhumació en el Valle de los Caídos

El Ministeri de la Presidència ha confirmat que este dilluns s’han iniciat els treballs previs al procés d’exhumació de setanta-set persones les restes de les quals es troben en les criptes de la basílica del Valle de los Caídos.

Una operació l’èxit de la qual no està garantit, a causa de l’estat de conservació en el qual es troben les criptes.

Estos treballs consisteixen en la instal·lació de la infraestructura tècnica necessària i l’organització d’equips humans.

En dies posteriors es procedirà a la delimitació de la zona en què es produiran les intervencions.

“Més de seixanta anys després dels trasllats, les dificultats tècniques són molt grans, per la qual cosa entrar en les criptes no garanteix necessàriament que es trobe a les persones que es busquen”, assenyala el secretari d’Estat de Memòria Democràtica, Fernando Martínez; “no obstant això, el procés d’exhumació comptarà amb tots els mitjans i amb els millors experts per a poder entregar a les famílies als seus éssers estimats, sempre que siga possible”.

 

L’entrada en les criptes tindrà diverses fases

 

-En primer lloc, s’habilitaran els accessos als columbaris, assegurant les estructures arquitectòniques que així ho requerisquen.

-A continuació, tindrà lloc la intervenció forense, que consistirà en la cerca i localització dels cossos, fins on siga possible, i a les corresponents anàlisis genètiques que puguen donar lloc a les identificacions.

-Finalment, tindrà lloc una fase de condicionament dels columbaris, millorant les instal·lacions i les condicions de conservació de les restes allí enterrades. Això permetrà la dignificació global de les criptes.

“Els forenses que es faran càrrec d’esta tasca tenen la màxima qualificació, així com una gran experiència contrastada en esta mena d’actuacions”, assegura el Secretari d’Estat. La intervenció tècnica es desenvoluparà mitjançant protocols reconeguts internacionalment, i els laboratoris de referència es troben acreditats en este àmbit.

El procés d’exhumació forma part de la resignificació global del monument a la qual s’ha compromés el Govern d’Espanya i que té la seua plasmació jurídica en el Projecte de Llei de Memòria Democràtica, actualment en tràmit parlamentari.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Els bombers de València superen 1.100 servicis per vent en menys de dos mesos

El Consorci ha atés 1.110 actuacions per ratxes i objectes desplaçats en un període molt curt, quasi el triple de la mitjana anual. La cadena de huit borrasques ha forçat reforços operatius.

Rescatats quinze migrants d’una pastera a cinc quilòmetres de la costa alacantina

Salvament Marítim ha rescatat a quinze hòmens que viatjaven en una pastera a uns cinc quilòmetres d'Arenals del Sol. Van arribar al port d'Alacant i van ser atesos per Creu Roja.

Una bandera ucraïnesa de 100 metres recorre Alacant en el quart aniversari de la guerra

Una bandera d'Ucraïna de 100 metres ha encapçalat una marxa pacífica a Alacant, amb lectura de manifest i lemes contra l'oblit. La província concentra el 17% de la diàspora a Espanya.

La Generalitat amplia al 20% l’aval de vivenda i eleva a 30 milions el programa de l’IVF

El Consell reforça el programa de l'IVF fins a 30 milions i eleva l'aval al 20% perquè jóvens de 18 a 45 anys accedisquen a finançament del 100% en la seua primera vivenda. La nova convocatòria amplia el preu màxim a 311.000 € i flexibilitza l'edat en municipis afectats per la dana.

La jutgessa de la DANA centra en les víctimes 60 de les 109 pàgines del seu escrit contra Mazón

La instructora remet al TSJCV una exposició raonada sobre la gestió de la DANA i dedica 60 de 109 pàgines a relatar pel seu nom a 230 víctimes. Enlletgix les 'informacions falses' que van sumar morts inexistents i assenyala que un altre cas en estudi podria elevar el balanç a 231.

Pérez Llorca considera que PPCV i Mazón ja van assumir responsabilitats per la DANA

El president ha expressat un profund respecte per les víctimes i ha defés que el PPCV i Carlos Mazón ja van assumir la seua responsabilitat política. També ha evitat valorar les investigacions judicials i ha recordat les mesures adoptades després del temporal.

El PP evita pronunciar-se sobre la petició al TSJCV per a investigar a Carlos Mazón

El síndic popular Fernando Pastor ha reiterat que el partit no comenta decisions judicials. Ha evitat parlar de demanar l'acta a Carlos Mazón fins que es pronuncie el TSJCV.

Dimarts amb sol i lleuger ascens tèrmic en la Comunitat Valenciana

Dimarts amb cels poc nuvolosos o buidats i temperatures en lleuger ascens o sense canvis en la Comunitat Valenciana. Hi haurà boires i bancs de boira en el litoral.