Comencen els treballs d’exhumació en el Valle de los Caídos

El Ministeri de la Presidència ha confirmat que este dilluns s’han iniciat els treballs previs al procés d’exhumació de setanta-set persones les restes de les quals es troben en les criptes de la basílica del Valle de los Caídos.

Una operació l’èxit de la qual no està garantit, a causa de l’estat de conservació en el qual es troben les criptes.

Estos treballs consisteixen en la instal·lació de la infraestructura tècnica necessària i l’organització d’equips humans.

En dies posteriors es procedirà a la delimitació de la zona en què es produiran les intervencions.

“Més de seixanta anys després dels trasllats, les dificultats tècniques són molt grans, per la qual cosa entrar en les criptes no garanteix necessàriament que es trobe a les persones que es busquen”, assenyala el secretari d’Estat de Memòria Democràtica, Fernando Martínez; “no obstant això, el procés d’exhumació comptarà amb tots els mitjans i amb els millors experts per a poder entregar a les famílies als seus éssers estimats, sempre que siga possible”.

 

L’entrada en les criptes tindrà diverses fases

 

-En primer lloc, s’habilitaran els accessos als columbaris, assegurant les estructures arquitectòniques que així ho requerisquen.

-A continuació, tindrà lloc la intervenció forense, que consistirà en la cerca i localització dels cossos, fins on siga possible, i a les corresponents anàlisis genètiques que puguen donar lloc a les identificacions.

-Finalment, tindrà lloc una fase de condicionament dels columbaris, millorant les instal·lacions i les condicions de conservació de les restes allí enterrades. Això permetrà la dignificació global de les criptes.

“Els forenses que es faran càrrec d’esta tasca tenen la màxima qualificació, així com una gran experiència contrastada en esta mena d’actuacions”, assegura el Secretari d’Estat. La intervenció tècnica es desenvoluparà mitjançant protocols reconeguts internacionalment, i els laboratoris de referència es troben acreditats en este àmbit.

El procés d’exhumació forma part de la resignificació global del monument a la qual s’ha compromés el Govern d’Espanya i que té la seua plasmació jurídica en el Projecte de Llei de Memòria Democràtica, actualment en tràmit parlamentari.

Últimes notícies

Busquen aclarir la mort d’un home trobat al riu Xúquer a Sueca

La Guàrdia Civil investiga la mort d’un home, encara sense identificar, localitzat este diumenge flotant al riu Xúquer al seu pas per Sueca. Els agents analitzen si va morir per accident, causes naturals o altres circumstàncies.

El Levante fitxa cedit el francés Axel Tape fins a final de temporada

El Levante UD ha tancat la incorporació en qualitat de cedit del centrecampista francés Axel Tape, de 19 anys, procedent del Bayer 04 Leverkusen fins a final de temporada.

Pego arriba als 37 graus i encapçala la pujada de temperatures a la Comunitat

Les màximes han pujat fins a 7 graus en municipis com Pego, que ha registrat 37 graus. A les comarques de València també s’han superat els 36 graus en alguns punts.

Enric Mas es corona en Aitana i es posa líder de la Vuelta

El mallorquí Enric Mas s’ha imposat en l’Alto de Aitana, ha estrenat el mallot roig i arriba al primer descans com a nou líder sòlid de la Vuelta 2026.

Set migrants arriben en pastera a una platja de Santa Pola en ple migdia

Una pastera amb set migrants d’origen magribí ha arribat este migdia a la platja de Santa Pola del Este, plena de banyistes. Els hòmens, alguns possiblement menors, han fugit pel passeig marítim fins que els han localitzat les forces de seguretat.

Mor un home en colpejar-se el cap al Pou Clar d’Ontinyent

Un home d’entre 35 i 40 anys ha mort este divendres al paratge del Pou Clar d’Ontinyent després de colpejar-se el cap amb una roca mentre estava amb la família.

Retencions a les entrades de Madrid, València i Sevilla en l’últim diumenge d’agost

La tercera jornada de l’operació retorn d’estiu deixa ja retencions a les principals vies d’accés a Madrid, València i Sevilla, amb fins a 6,9 milions de desplaçaments previstos fins dilluns.

S’alcen esta nit les restriccions per l’incendi d’El Saler i es reobrin platges i carreteres

Les limitacions de mobilitat per l’incendi d’El Saler acabaran a les 23.59 hores d’este diumenge, amb la CV-500 i la 401 reobertes i la recuperació del transport públic i les platges, tot i que alguns accessos al bosc continuen tancats per facilitar la faena dels bombers.