Comencen els treballs d’exhumació en el Valle de los Caídos

El Ministeri de la Presidència ha confirmat que este dilluns s’han iniciat els treballs previs al procés d’exhumació de setanta-set persones les restes de les quals es troben en les criptes de la basílica del Valle de los Caídos.

Una operació l’èxit de la qual no està garantit, a causa de l’estat de conservació en el qual es troben les criptes.

Estos treballs consisteixen en la instal·lació de la infraestructura tècnica necessària i l’organització d’equips humans.

En dies posteriors es procedirà a la delimitació de la zona en què es produiran les intervencions.

“Més de seixanta anys després dels trasllats, les dificultats tècniques són molt grans, per la qual cosa entrar en les criptes no garanteix necessàriament que es trobe a les persones que es busquen”, assenyala el secretari d’Estat de Memòria Democràtica, Fernando Martínez; “no obstant això, el procés d’exhumació comptarà amb tots els mitjans i amb els millors experts per a poder entregar a les famílies als seus éssers estimats, sempre que siga possible”.

 

L’entrada en les criptes tindrà diverses fases

 

-En primer lloc, s’habilitaran els accessos als columbaris, assegurant les estructures arquitectòniques que així ho requerisquen.

-A continuació, tindrà lloc la intervenció forense, que consistirà en la cerca i localització dels cossos, fins on siga possible, i a les corresponents anàlisis genètiques que puguen donar lloc a les identificacions.

-Finalment, tindrà lloc una fase de condicionament dels columbaris, millorant les instal·lacions i les condicions de conservació de les restes allí enterrades. Això permetrà la dignificació global de les criptes.

“Els forenses que es faran càrrec d’esta tasca tenen la màxima qualificació, així com una gran experiència contrastada en esta mena d’actuacions”, assegura el Secretari d’Estat. La intervenció tècnica es desenvoluparà mitjançant protocols reconeguts internacionalment, i els laboratoris de referència es troben acreditats en este àmbit.

El procés d’exhumació forma part de la resignificació global del monument a la qual s’ha compromés el Govern d’Espanya i que té la seua plasmació jurídica en el Projecte de Llei de Memòria Democràtica, actualment en tràmit parlamentari.

Últimes notícies

Miguel Polo assenyala al Cecopi per la falta d’avisos en la dana de València

Miguel Polo, president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, defén l'actuació de l'organisme durant la dana de València i responsabilitza al Cecopi per la lentitud en els avisos i la falta de planificació.

Jupol denuncia una brutal agressió a un policia nacional a València i reclama més protecció

Jupol denuncia una brutal agressió patida per un policia nacional a València i alerta de l'augment de la violència contra els agents, reclamant més protecció i reconeixement com a professió de risc.

Educació proposa pujar 120 euros el salari als docents valencians en 2027

La Conselleria d'Educació planteja als sindicats una pujada salarial de 120 euros en el complement específic autonòmic per a 2027 i manté una proposta de ràtios similar a l'anterior, amb ajustos en infantil i en les substitucions en Primària.

Baleària culmina la presa de control dels actius d’Armes Trasmediterránea a Canàries

Baleària assumix el control de les rutes d'Armes Trasmediterránea a Canàries i connexions amb la Península, amb més de 50 vaixells, 4.500 empleats i un pla inversor de 45 milions.

Nou ferits i llargues retencions per l’incendi d’un cotxe en l’AP-7 a la Vila Joiosa

El xoc entre quatre vehicles en l'AP-7 a l'altura de la Vila Joiosa va provocar l'incendi d'un cotxe, va deixar nou ferits amb contusions i esquinços cervicals i va causar importants retencions.

Educació i sindicats es tornen a asseure en plena segona setmana de vaga indefinida docent

Educació i els sindicats docents reprenen la negociació en la Comunitat Valenciana en la segona setmana de vaga indefinida, amb el salari, les plantilles i les infraestructures com a punts centrals del conflicte.

PP i Vox imposen en Les Corts el seu dictamen sobre la dana entre dures crítiques de l’oposició

PP i Vox acorden en Les Corts un dictamen de 126 pàgines sobre la dana de 2024 que responsabilitza a l'Estat i a la Generalitat, mentres l'oposició el qualifica d'ignomínia i el compara amb l'informe del metre de 2006.

València llança la campanya de l’Orgull 2026 amb el lema La meta que compartim

València presenta la campanya institucional de l'Orgull LGTBIQ+ 2026, centrada en l'esport i vinculada als XII Gai Games que se celebraran a la ciutat entre el 27 de juny i el 4 de juliol.