17.1 C
València
Dimarts, 18 novembre, 2025

Comencen els treballs d’exhumació en el Valle de los Caídos

El Ministeri de la Presidència ha confirmat que este dilluns s’han iniciat els treballs previs al procés d’exhumació de setanta-set persones les restes de les quals es troben en les criptes de la basílica del Valle de los Caídos.

Una operació l’èxit de la qual no està garantit, a causa de l’estat de conservació en el qual es troben les criptes.

Estos treballs consisteixen en la instal·lació de la infraestructura tècnica necessària i l’organització d’equips humans.

En dies posteriors es procedirà a la delimitació de la zona en què es produiran les intervencions.

“Més de seixanta anys després dels trasllats, les dificultats tècniques són molt grans, per la qual cosa entrar en les criptes no garanteix necessàriament que es trobe a les persones que es busquen”, assenyala el secretari d’Estat de Memòria Democràtica, Fernando Martínez; “no obstant això, el procés d’exhumació comptarà amb tots els mitjans i amb els millors experts per a poder entregar a les famílies als seus éssers estimats, sempre que siga possible”.

 

L’entrada en les criptes tindrà diverses fases

 

-En primer lloc, s’habilitaran els accessos als columbaris, assegurant les estructures arquitectòniques que així ho requerisquen.

-A continuació, tindrà lloc la intervenció forense, que consistirà en la cerca i localització dels cossos, fins on siga possible, i a les corresponents anàlisis genètiques que puguen donar lloc a les identificacions.

-Finalment, tindrà lloc una fase de condicionament dels columbaris, millorant les instal·lacions i les condicions de conservació de les restes allí enterrades. Això permetrà la dignificació global de les criptes.

“Els forenses que es faran càrrec d’esta tasca tenen la màxima qualificació, així com una gran experiència contrastada en esta mena d’actuacions”, assegura el Secretari d’Estat. La intervenció tècnica es desenvoluparà mitjançant protocols reconeguts internacionalment, i els laboratoris de referència es troben acreditats en este àmbit.

El procés d’exhumació forma part de la resignificació global del monument a la qual s’ha compromés el Govern d’Espanya i que té la seua plasmació jurídica en el Projecte de Llei de Memòria Democràtica, actualment en tràmit parlamentari.

Últimes notícies

Raúl Fernández lidera els primers test de 2026 de MotoGP a Cheste

Raúl Fernández ha encapçalat el primer test de 2026 a Cheste amb un 1.29.373. La jornada, de set hores, ha deixat debuts, molt de rodatge i poques incidències.

La Generalitat al·lega que no pot recuperar el llistat de personal que va rebre alertes de premsa del 29-O

La Generalitat sosté que no és tècnicament possible reconstruir el llistat d'empleats que van rebre les alertes de premsa els dies 28 i 29 d'octubre. L'administració remitent les alertes rebudes, però afirma que no pot identificar a tots els subscriptors d'eixes dates.

La Fiscalia secunda transcriure les comunicacions per ràdio del CCE del 29 d’octubre

La Fiscalia recolza la petició d'Intersindical Valenciana per a transcriure i obtindre còpia de les comunicacions per ràdio del CCE del 29-O i suggerix delimitar la franja horària.

Sergio de Larrea es va mostrar ‘súper tranquil’ després de tres descartes i va confiar en més oportunitats

El base de València Basket va relativitzar les seues tres descartes per decisió tècnica, va assegurar no tindre problemes físics i va confiar que arribaran més oportunitats.

Sergio García posposa la seua final de temporada per a jugar el Saudita Internacional de Riad

El castellonenc disputarà des del dimecres el Saudita Internacional del circuit asiàtic i retarda el tancament del seu any competitiu després de l'Obert d'Espanya. Va perdre la targeta del DP World Tour al no complir el mínim de tornejos.

Camps demana un congrés del PPCV amb ‘un militant, un vot’ per a renovar la direcció

El portaveu del projecte de Francisco Camps, José Miguel Tolosa, ha reclamat un congrés del PPCV amb 'un militant, un vot' per a elegir la nova direcció després de l'anunci sobre Carlos Mazón. La proposta pretén obrir un debat d'idees i reforçar la legitimitat interna.

Rosa Touris deixa el seu càrrec a petició pròpia després de coordinar la comunicació de l’emergència per la dana

El Consell ha aprovat el cessament a petició pròpia de Rosa María Touris com a directora general de prevenció d'incendis, després de liderar la comunicació de l'emergència per la dana del 29 d'octubre. El Govern valencià ha garantit que el telèfon d'atenció a familiars seguirà actiu i que una altra directora general assumirà eixa interlocució.

El Consell aprova ajudes per a reparar ascensors, demolicions i xec bebé en la zona afectada per la DANA

El Consell ha aprovat tres decrets d'ajudes després de la DANA del 29 d'octubre: 10 milions per a ascensors, 1,2 milions per a demolicions i un xec bebé de 2.000 euros. Les sol·licituds del xec podran presentar-se fins al 31 de gener de 2026 per via telemàtica o presencial.