9.7 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

La UA patenta un sistema per a respirar aire lliure de Covid-19 en espais tancats d’ús comú

 

Investigadors de l’Institut d’Enginyeria dels Processos Químics de la Universitat d’Alacant (UA) han creat un procediment que permet el subministrament individual d’aire desinfectat de Covid-19 en espais tancats d’ús comú. Este sistema, ja patentat, consistix en un circuit de circulació d’aire a on es poden connectar una sèrie de mascaretes individuals, segons ha informat la institució acadèmica en un comunicat.

 

La tecnologia dissenyada en la UA garantix l’arribada d’aire desinfectat a un o múltiples usuaris «de manera individual i segura». «Una volta que l’aire ha sigut usat, és canalitzat i desinfectat evitant en tot moment que es mesclen els dos corrents d’aire. D’esta forma, s’impedix el possible contacte amb l’aire exhalat pels altres usuaris assegurant un risc de contagi pràcticament nul», ha explicat un dels seus autors, el catedràtic d’Enginyeria Química de la  UA Antonio Marcilla.

 

«En concret, el sistema filtra l’aire, el desinfecta amb llum ultraviolada viricida i el conduïx a l’entrada de la mascareta per a la seua inspiració. La mascareta disposa d’un altre conducte que recull l’aire que s’exhala i el conduïx a un altre circuit de desinfecció per a evacuar-lo a l’atmosfera net de virus», ha afegit Marcilla.

 

L’objectiu és que el sistema puga instal·lar-se en llocs a on es concentren un «número elevat» d’individus com a aules, cinemes, teatres, mitjans de transport, hospitals, oficines, bancs, entre altres. A demés, permet reduir la distància de seguretat de manera segura i completar els aforaments al 100% minimitzant «dràsticament» el risc d’infecció per Covid-19 o altres patògens que es transmeten per via aèria.

Últimes notícies

Estenen tres jornades la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Indonèsia va prolongar fins al diumenge l'operatiu per a localitzar a tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic en Komodo. L'ampliació es recolza en les dades de set dies de rastreig i en la petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

El Vila-real busca trencar la seua mala ratxa d’estrenes davant l’Elx en el Martínez Valero

L'equip groc visita el Martínez Valero en la primera jornada de 2026 després de dos derrotes seguides en els seus primers partits de l'any i un llarg període invicte.

El València només va guanyar un dels seus últims cinc estrenes d’any

L'equip visita Balaídos per a obrir 2026 amb una ratxa discreta: una victòria en cinc arrancades recents. A domicili no guanya una estrena des de 2013.

València Basket obri 2026 en la quasi inexpugnable pista del Surne Bilbao

València obri l'any en una pista on el Bilbao ha guanyat 5 de 6 i amb un calendari que comprimix 12 partits en 28 dies entre Lliga Endesa i Eurolliga. Ponsarnau i la defensa local marquen el repte.

Desmantellen un entramat d’estafes a Alacant amb 200.000 euros defraudats i quasi 200 víctimes

La Guàrdia Civil ha desmantellat una xarxa de 'smishing' amb abast en tota Espanya, amb 14 detinguts, 986 estafes esclarides i quasi 200 víctimes. La investigació continua oberta.

Luis Castro, vint-i-uné entrenador del Llevant en Primera Divisió

El tècnic portugués debutarà el diumenge davant el Sevilla i es convertix en el vint-i-uné entrenador del Llevant en Primera. Arriba amb contracte fins a 2027.

La Nit de cap d’any valenciana deixa 89 intoxicacions i 32 agressions en una nit amb 959 incidents

El CICU ha gestionat 959 incidents entre les 20.00 de Nit de cap d'any i les 8.00 de l'1 de gener, amb 89 intoxicacions, 32 agressions i 9 accidents de trànsit.

La pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de 2025 entra en vigor: quarta en la història

La pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de 2025 ha entrat en vigor i és la quarta en la història valenciana. Manté els comptes aprovats al juny per PP i Vox fins que s'aprove la llei de 2026, amb la segona extensió seguida en esta legislatura.