14.1 C
València
Diumenge, 28 desembre, 2025

La Universitat Jaume I busca crear molècules per a evitar el creixement del Covid-19

 

Un equip d’investigadors bioquímics de la Universitat Jaume I de Castelló (UJI) es troba immers des d’abril en un ambiciós projecte: crear molècules antivirals senzilles no citotòxiques que inhibisquen el creixement de la malaltia generada pel Covid-19 i impedisquen la reproducció del virus.

 

«Esta xicoteta molècula suposaria un medicament per a tractar a pacients del Covid-19», assegura a EFE Vicent Moliner, catedràtic de Química Física i investigador principal del Grup de Bioquímica Computacional de l’UJI que treballa en el projecte ‘Match COVID-19’, posat en marxa amb l’inici de l’emergència sanitària per la pandèmia de coronavirus.

 

En concret, el treball que es fa en l’UJI consistix en estudiar a nivell atòmic com funciona un dels enzims que participen en el procés de reproducció del coronavirus, denominada SARS-CoV-2 Mpro, una cisteïna proteasa que participa en la rèplica del virus quan este entra en els éssers humans.

 

Busquen bloquejar la molècula

Després d’haver estudiat i publicat recentment com funciona este enzim, ara estem tractant de dissenyar un inhibidor per a bloquejarla i, d’esta forma, impedir la reproducció del virus. Esta xicoteta molècula suposaria un medicament per a tractar a pacients del Covid-19», assegura a EFE.

 

A demés, este grup d’investigació de l’UJI, en el que participen tres investigadors més, tenen experiència en l’estudi d’altres enzims de la classe cisteïna proteasas pareguts a esta.

 

En eixe projecte participen diferents universitats com la Politècnica de València (UPV), la Miguel Hernández d’Elx (UMH) i la d’Alacant (UA), junt a la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (FISABIO), l’Institut d’Investigació Sanitària La Fe (IIS La Fe), l’Institut d’Investigació Sanitària INCLIVA i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC).

 

«Des del primer dia del confinament, el 15 de març, estem connectats des de les nostres cases als centres de computació a on estem duent a terme simulacions, com és el centre de càlcul de l’UJI o instal·lacions de la Xarxa Espanyola de Supercomputació, per a tractar d’estudiar a nivell atòmic com funciona este enzim», afig Moliner.

Últimes notícies

El València encadena Lligues amb més derrotes que victòries des de 2020

Des de la temporada 2019-20 el València no tanca una Lliga amb més triomfs que caigudes. El repàs per campanyes i entrenadors confirma una tendència sostinguda.

Un llibre per a parlar sense por del porno amb els més jóvens i desmuntar les seues mentides

El professor Enric Senabre publica una obra per a preadolescents que convida a tractar el porno sense tabús, entendre la seua ficció i demanar ajuda adulta. Inclou reflexions per capítols i una guia per a famílies i docents.

Indonèsia va reprendre la busca d’un espanyol i tres menors després d’un naufragi

Els equips de rescat van reprendre la busca d'un espanyol i tres dels seus fills després de l'enfonsament d'un vaixell turístic en Padar. L'operació se centra en localitzar el casc per a enviar bussos malgrat els corrents i el mal temps.

Rescatat un escalador en desprendre’s una cornisa en el Racó de Bonança d’Orihuela

Un escalador ha sigut rescatat amb ferides en el turmell en el Racó de Bonança després de desprendre's una cornisa. Els bombers han descendit per terreny escarpat i ho han entregat a una ambulància SVB per al seu trasllat a l'hospital.

Aemet eleva a taronja l’avís per pluges del diumenge a la província de València

Aemet ha elevat a taronja l'avís per pluges en tota la província de València per a este diumenge. L'episodi estarà actiu de 7 a 24 hores i deixarà acumulats molt intensos.

Les pluges del dissabte deixen fins a 76,8 l/m² en l’Albufera i 68 a Benicarló

La jornada ha deixat acumulats destacats en la Comunitat Valenciana, amb el major registre en l'Albufera. Aemet eleva a taronja l'avís a l'interior de València este diumenge.

El futbol es bolca amb Fernando Martín després del naufragi a Indonèsia

RFEF, LaLiga i nombrosos clubs han expressat el seu pesar per l'entrenador del València femení B i tres dels seus fills després d'un naufragi a Indonèsia. El rescat continua en marxa.

Desapareixen en un naufragi a Indonèsia un exfutbolista valencià i tres dels seus fills

Els quatre desapareguts després de l'enfonsament prop de l'illa de Padar són Fernando Martín Carreras, de 44 anys, i tres dels seus fills. La mare i una altra filla van ser rescatades i continua un operatiu de busca de 3 a 4 dies.