9.7 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

Els valencians tornen a la seua mobilitat sense respectar les distàncies

En els últims dies els desplaçaments a l’interior de la Comunitat Valenciana han repuntat i s’acosten a nivells prepandèmia. L’últim informe de mobilitat local que realitza Google a través de la geolocalització dels mòbils confirma un increment de les eixides després de l’enfonsament al febrer en plena tercera ona de la pandèmia del coronavirus. L’estudi confirma un increment dels desplaçaments a centres comercials i bars que de moment no s’ha traduït en un increment exponencial de contagis. Però sí que cal anar amb conter sobretot en les aglomeracions, millor evitar-les. L’informe també revela que la incidència del teletreball és molt major a Madrid i Catalunya que en la Comunitat Valenciana.

Estaria bé que es consultara Google abans d’eixir perquè va posar en marxa a l’abril de l’any passat la iniciativa Covid-19 Community Mobility Reports, un repositori de dades basades en la localització de milions de mòbils que utilitzen serveis de Google —com Google Maps— que ofereix informació sobre com el confinament afecta la mobilitat en diferents països i regions. Segons la companyia, esta informació s’obté utilitzant dades «anònimes i agregats», cosa que significa que no registra dades personals de qui és desplaçada o deixa de fer-ho a un determinat lloc, sinó de quina quantitat de mòbils van a cada lloc i quant temps permaneixen allí. Les dades s’obtenen prenent la mitjana de les eixides per treball, oci (restaurants, bars i botigues) i transport (estacions de tren, metre o autobús). La mobilitat s’expressa en comparació amb la normalitat del lloc: un valor 100 significa que els desplaçaments són iguals que el gener de 2020 i un valor de 50 que els moviments s’han reduït a la meitat. Al desembre la mobilitat en la Comunitat Valenciana es va disparar i les conseqüències es van veure en la tercera ona registrada al gener i febrer.

Alacant, que va patir una tercera ona més dura que València i Castelló, és la província de la Comunitat que registra menys mobilitat. Les estacions de transport alacantines tenen un 23% menys de passatgers que abans de l’esclat de la pandèmia enfront de les de la província de València que són utilitzades per un 12% menys d’usuaris que el gener de 2020. L’estudi (que conté dades actualitzades a 31 de març) apunta que l’afluència als parcs a València és un 23% superior als nivells prepandèmia i que l’afluència a les botigues i els bars només és un 21% inferior malgrat les restriccions horàries que obliguen a tancar l’hostaleria a les 18.00 hores i els comerços a les 20.00 hores.

Un punt feble de la Comunitat Valenciana enfront de Catalunya i Madrid és l’escassa implantació del teletreball. Els desplaçaments als llocs de treball sol han descendit un 15% en la Comunitat Valenciana enfront d’un 44% a Madrid i a un 39% a Catalunya. La caiguda mitjana d’esta mena de mobilitat en l’àmbit nacional és del 32% (més del doble que en la Comunitat Valenciana).

Hui a València segueix sent festa i és per això que les dades revelen una tendència de mobilitat recent en moltes ciutats valencianes.
 

Últimes notícies

Estenen tres jornades la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Indonèsia va prolongar fins al diumenge l'operatiu per a localitzar a tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic en Komodo. L'ampliació es recolza en les dades de set dies de rastreig i en la petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

El Vila-real busca trencar la seua mala ratxa d’estrenes davant l’Elx en el Martínez Valero

L'equip groc visita el Martínez Valero en la primera jornada de 2026 després de dos derrotes seguides en els seus primers partits de l'any i un llarg període invicte.

El València només va guanyar un dels seus últims cinc estrenes d’any

L'equip visita Balaídos per a obrir 2026 amb una ratxa discreta: una victòria en cinc arrancades recents. A domicili no guanya una estrena des de 2013.

València Basket obri 2026 en la quasi inexpugnable pista del Surne Bilbao

València obri l'any en una pista on el Bilbao ha guanyat 5 de 6 i amb un calendari que comprimix 12 partits en 28 dies entre Lliga Endesa i Eurolliga. Ponsarnau i la defensa local marquen el repte.

Desmantellen un entramat d’estafes a Alacant amb 200.000 euros defraudats i quasi 200 víctimes

La Guàrdia Civil ha desmantellat una xarxa de 'smishing' amb abast en tota Espanya, amb 14 detinguts, 986 estafes esclarides i quasi 200 víctimes. La investigació continua oberta.

Luis Castro, vint-i-uné entrenador del Llevant en Primera Divisió

El tècnic portugués debutarà el diumenge davant el Sevilla i es convertix en el vint-i-uné entrenador del Llevant en Primera. Arriba amb contracte fins a 2027.

La Nit de cap d’any valenciana deixa 89 intoxicacions i 32 agressions en una nit amb 959 incidents

El CICU ha gestionat 959 incidents entre les 20.00 de Nit de cap d'any i les 8.00 de l'1 de gener, amb 89 intoxicacions, 32 agressions i 9 accidents de trànsit.

La pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de 2025 entra en vigor: quarta en la història

La pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de 2025 ha entrat en vigor i és la quarta en la història valenciana. Manté els comptes aprovats al juny per PP i Vox fins que s'aprove la llei de 2026, amb la segona extensió seguida en esta legislatura.