Xirivella és el municipi valencià més afectat per la petjada acústica de l’aeroport de Manises

 

Xirivella, en l’Horta (València), és el municipi més afectat pel trànsit d’avions que genera l’aeroport de Manises. De les 2.338 cases incloses en el Pla d’Aïllament Acústic, que recull el dret dels seus habitants a sol·licitar gratuïtament la substitució de fusteria metàl·lica, persianes i finestres amb doble vidre en cas de no tindre-les, 1.856 es troben a Xirivella.

 

I segons les últimes dades disponibles un poc més d’un 10% d’eixes cases, concretament 193, encara no ha formalitzat la seua sol·licitud de renovació de tancaments. Per a tramitar esta sol·licitud és necessari que les comunitats de propietaris dels edificis inclosos en la petjada acústica facen una petició formal a l’Oficina de gestió dels Plans d’Aïllament Acústic (OPAA) dependent d’AENA.

 

Per a comunicar amb l’operador aeroportuari cal telefonar al 91 590 31 70 o escriure a oficina.paa@ineco.com. Seguint el protocol establit, l’empresa pública que gestiona els aeroports verifica les sol·licituds i contacta amb els propietaris per a confirmar l’acceptació i fixar el calendari d’obres. Fins ara, 1.389 habitatges a Xirivella estan a l’espera d’aprovació, amb una inversió mitjana que oscil·la entre els 3.000 i els 7.000 euros en funció del número i grandària de tancaments a substituir. 

 

Nova actualització del mapa

A pesar de la magnitud de les xifres, l’Ajuntament Xirivella exigix a AENA que adapte el seu Pla d’Aïllament Acústic a l’últim Mapa Estratègic de Soroll, conclòs en 2018. Sobre la base d’eixe nou mapa altres 2.400 cases, incloent algunes del Barri de la Llum, tindrien dret a la substitució gratuïta de finestres si estes són antigues o no complixen els criteris tècnics d’insonorització.

 

L’exigència municipal la va traslladar la regidora de Medi Ambient, Karin Jansen, en l’última reunió de la Comissió de Seguiment Ambiental de l’Aeroport de València. Jansen, que en nom de Xirivella representa a tots els municipis afectats, va recordar que «els càlculs que maneja AENA en l’actualitat es basen en un mapa de soroll elaborat en 2012» i va instar a a l’empresa pública aeroportuària a «reconéixer el dret dels habitatges inclosos en l’última actualització» del Ministeri de Transports i Mobilitat. Esta actualització, datada fa tres anys, incorpora les noves rutes aèries i, per tant, mesuraments acústics més precisos i realistes.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Identificat un menor per agredir amb un bat de beisbol a una dona a Torrent

La Policia Nacional investiga l'agressió amb un bat de beisbol a una dona de 52 anys en el portal del seu edifici a Torrent i ha identificat a un menor de 17 anys com a presumpte autor.

Dos detinguts a Albatera després d’un control amb metamfetamina i haixix

Dos persones són detingudes a Albatera després de trobar-se metamfetamina, haixix, pastilles i diners en efectiu en un control de trànsit conjunt de Guàrdia Civil i Policia Local.

Detinguda a Alacant per injectar àcid hialurònic a una menor sense titulació ni permís patern

La Policia Nacional ha detingut a Alacant a una dona de 40 anys per presumpte intrusisme laboral i lesions després d'injectar àcid hialurònic en els llavis d'una menor sense titulació mèdica ni consentiment dels seus progenitors.

Les Falles de València s’acomiaden amb la Cremà i obrin el debat sobre el seu futur

Les Falles de València culminen hui amb la mascletà i la Cremà de prop de 760 monuments, en una edició marcada per l'auge turístic i els reptes de gestió per a pròxims anys.

Pérez Llorca viu amb emoció l’Ofrena a la Verge dels Desemparats en un dia molt important

El president de la Generalitat Juanfran Pérez Llorca desfila en l'Ofrena a la Verge dels Desemparats molt emocionat, destacant el privilegi de participar al costat de la seua filla en un dia molt important per a ell.

La Cantina planta una falla per a no oblidar la DANA i homenatjar les víctimes

El centre de voluntariat La Cantina planta per segon any la falla No oblidar la DANA en Russafa com a monument a la memòria i homenatge a les víctimes de les inundacions.

Pérez Llorca viu una Ofrena molt emotiva al costat de la seua filla en les Falles de València

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, participa en l'Ofrena a la Verge dels Desemparats molt emocionat i destaca el privilegi de viure-la al costat de la seua filla.

València entra en la recta final de les Falles amb la ciutat abarrotada de turistes

València afronta els últims dies de les Falles de 2026 amb la ciutat saturada de visitants, alta ocupació turística i un calendari festiu intens que culmina en la Nit del Foc i la Cremà.