Xirivella és el municipi valencià més afectat per la petjada acústica de l’aeroport de Manises

 

Xirivella, en l’Horta (València), és el municipi més afectat pel trànsit d’avions que genera l’aeroport de Manises. De les 2.338 cases incloses en el Pla d’Aïllament Acústic, que recull el dret dels seus habitants a sol·licitar gratuïtament la substitució de fusteria metàl·lica, persianes i finestres amb doble vidre en cas de no tindre-les, 1.856 es troben a Xirivella.

 

I segons les últimes dades disponibles un poc més d’un 10% d’eixes cases, concretament 193, encara no ha formalitzat la seua sol·licitud de renovació de tancaments. Per a tramitar esta sol·licitud és necessari que les comunitats de propietaris dels edificis inclosos en la petjada acústica facen una petició formal a l’Oficina de gestió dels Plans d’Aïllament Acústic (OPAA) dependent d’AENA.

 

Per a comunicar amb l’operador aeroportuari cal telefonar al 91 590 31 70 o escriure a oficina.paa@ineco.com. Seguint el protocol establit, l’empresa pública que gestiona els aeroports verifica les sol·licituds i contacta amb els propietaris per a confirmar l’acceptació i fixar el calendari d’obres. Fins ara, 1.389 habitatges a Xirivella estan a l’espera d’aprovació, amb una inversió mitjana que oscil·la entre els 3.000 i els 7.000 euros en funció del número i grandària de tancaments a substituir. 

 

Nova actualització del mapa

A pesar de la magnitud de les xifres, l’Ajuntament Xirivella exigix a AENA que adapte el seu Pla d’Aïllament Acústic a l’últim Mapa Estratègic de Soroll, conclòs en 2018. Sobre la base d’eixe nou mapa altres 2.400 cases, incloent algunes del Barri de la Llum, tindrien dret a la substitució gratuïta de finestres si estes són antigues o no complixen els criteris tècnics d’insonorització.

 

L’exigència municipal la va traslladar la regidora de Medi Ambient, Karin Jansen, en l’última reunió de la Comissió de Seguiment Ambiental de l’Aeroport de València. Jansen, que en nom de Xirivella representa a tots els municipis afectats, va recordar que «els càlculs que maneja AENA en l’actualitat es basen en un mapa de soroll elaborat en 2012» i va instar a a l’empresa pública aeroportuària a «reconéixer el dret dels habitatges inclosos en l’última actualització» del Ministeri de Transports i Mobilitat. Esta actualització, datada fa tres anys, incorpora les noves rutes aèries i, per tant, mesuraments acústics més precisos i realistes.

Últimes notícies

La responsable de la CHJ assegura que el Cecopi no va demanar dades de cabals el 29 d’octubre

La comissària d'Aigües de la CHJ declara que el Cecopi no va sol·licitar informació específica sobre els cabals del barranc de Poio durant la DANA del 29 d'octubre, malgrat l'augment extraordinari dels registres.

La jutgessa dels Naus ordena a la Policia reclamar documents a l’Ajuntament d’Alacant

La magistrada que investiga el cas de les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan ordena a la Policia Nacional acudir a l'Ajuntament d'Alacant per a requerir documentació sobre la promoció dels Naus i advertix de possibles conseqüències penals per desobediència.

Professors en vaga escenifiquen una classe a l’aire lliure a València per a denunciar les seues condicions

Un grup de docents en vaga ha recreat una classe a l'aire lliure a València per a denunciar la calor a les aules i la precarietat que, segons sostenen, afecta a l'educació pública.

Educació fixa servicis mínims del 100% en les proves d’accés a fP per la vaga docent

Educació imposa servicis mínims del 100% del professorat en les proves d'accés a fP de Grau Mitjà i Superior per a evitar que la vaga indefinida perjudique l'alumnat.

Arcadi España i Bernabé posen en valor el nou edifici de Tragsa després de la dana

El ministre d'Hisenda, Arcadi España, i la delegada del Govern, Pilar Bernabé, visiten el nou edifici de Tragsa a Paterna i destaquen el seu paper imprescindible en la recuperació després de la dana i en el suport a ajuntaments i veïns.

Vivenda exigix a la Comunitat Valenciana actuar contra 15.000 pisos turístics il·legals

El Ministeri de Vivenda reclama a la Comunitat Valenciana i a la resta d'autonomies que perseguisquen el frau de les vivendes turístiques il·legals després de l'anul·lació del registre estatal, i advertix que vigilarà de prop la seua actuació.

Arcadi España acusa a Pérez Llorca de desentendre’s de la vaga educativa indefinida

Arcadi España retrau a Juanfran Pérez Llorca que no lidere la negociació de la vaga indefinida del professorat no universitari en la Comunitat Valenciana i li insta a asseure's amb els sindicats.

Els Pressupostos de la Generalitat de 2026 aconseguixen 33.305 milions amb un augment del 3,1%

Els comptes de la Generalitat per a 2026 sumen 33.305 milions, un 3,1% més, prioritzen sanitat, educació i gasto social, i incrementen l'amortització de deute.