Xirivella és el municipi valencià més afectat per la petjada acústica de l’aeroport de Manises

 

Xirivella, en l’Horta (València), és el municipi més afectat pel trànsit d’avions que genera l’aeroport de Manises. De les 2.338 cases incloses en el Pla d’Aïllament Acústic, que recull el dret dels seus habitants a sol·licitar gratuïtament la substitució de fusteria metàl·lica, persianes i finestres amb doble vidre en cas de no tindre-les, 1.856 es troben a Xirivella.

 

I segons les últimes dades disponibles un poc més d’un 10% d’eixes cases, concretament 193, encara no ha formalitzat la seua sol·licitud de renovació de tancaments. Per a tramitar esta sol·licitud és necessari que les comunitats de propietaris dels edificis inclosos en la petjada acústica facen una petició formal a l’Oficina de gestió dels Plans d’Aïllament Acústic (OPAA) dependent d’AENA.

 

Per a comunicar amb l’operador aeroportuari cal telefonar al 91 590 31 70 o escriure a oficina.paa@ineco.com. Seguint el protocol establit, l’empresa pública que gestiona els aeroports verifica les sol·licituds i contacta amb els propietaris per a confirmar l’acceptació i fixar el calendari d’obres. Fins ara, 1.389 habitatges a Xirivella estan a l’espera d’aprovació, amb una inversió mitjana que oscil·la entre els 3.000 i els 7.000 euros en funció del número i grandària de tancaments a substituir. 

 

Nova actualització del mapa

A pesar de la magnitud de les xifres, l’Ajuntament Xirivella exigix a AENA que adapte el seu Pla d’Aïllament Acústic a l’últim Mapa Estratègic de Soroll, conclòs en 2018. Sobre la base d’eixe nou mapa altres 2.400 cases, incloent algunes del Barri de la Llum, tindrien dret a la substitució gratuïta de finestres si estes són antigues o no complixen els criteris tècnics d’insonorització.

 

L’exigència municipal la va traslladar la regidora de Medi Ambient, Karin Jansen, en l’última reunió de la Comissió de Seguiment Ambiental de l’Aeroport de València. Jansen, que en nom de Xirivella representa a tots els municipis afectats, va recordar que «els càlculs que maneja AENA en l’actualitat es basen en un mapa de soroll elaborat en 2012» i va instar a a l’empresa pública aeroportuària a «reconéixer el dret dels habitatges inclosos en l’última actualització» del Ministeri de Transports i Mobilitat. Esta actualització, datada fa tres anys, incorpora les noves rutes aèries i, per tant, mesuraments acústics més precisos i realistes.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

L’aeroport d’Alacant bat rècord al febrer amb 1,2 milions de passatgers i 8.002 vols

La terminal d'Alacant-Elx Miguel Hernández va registrar una mica més de 1,2 milions de viatgers al febrer (+5,3% interanual) i una xifra històrica de 8.002 operacions. L'internacional va créixer un 7,3% i va compensar la caiguda del 7,5% del trànsit nacional

Agricultura ha invertit 26,4 milions a Chiva pels danys de la dana

El Ministeri d'Agricultura ha destinat 26,4 milions a Chiva entre ajudes directes i obres per a recuperar vivers, regadius, parcel·les i camins danyats per la dana. Les actuacions continuen en marxa i la xifra final d'inversió pot augmentar.

El Monnegre serà el corredor verd més llarg d’Alacant amb zones per a frenar inundacions

La Generalitat destinarà 3,5 milions per a transformar el riu Monnegre en un corredor verd de 20 quilòmetres amb zones de laminació, senderes i reforestació.

Mor un home de 59 anys després d’un tret al balcó de la seua casa a Alacant

Un home de 59 anys, de nacionalitat colombiana, ha mort en la nit d'este dimecres després de rebre un tret mentres era al balcó de la seua vivenda a Alacant. El succés va ocórrer sobre les 22.00 a Carolines Altes; la Policia investiga i no hi ha detencions.

El Monnegre serà el corredor verd més llarg d’Alacant amb 20 km i zones inundables

La Generalitat destinarà 3,5 milions per a transformar el riu Monnegre en un corredor verd de 20 km amb zones de laminació i àrees inundables per a mitigar riuades.

Condemnat a 11 anys de presó per set robatoris en vivendes d’Alacant i El Campello

L'Audiència Provincial d'Alacant ha confirmat 11 anys de presó per a un home que va assaltar set vivendes entre gener i febrer de 2025. El tribunal manté els atenuants de reparació del mal i alteració mental i l'agreujant de reincidència.

Tres detinguts a Paterna per vendre cocaïna i amenaçar amb armes a clients deutors

La Policia ha arrestat a dos hòmens i una dona per presumpte narcotràfic i amenaces a clients morosos a Paterna. Es van confiscar cocaïna, una arma simulada i diners.

Kambwala entrarà en la convocatòria per a Vitòria i Pau Navarro és dubte

Willy Kambwala torna després de set mesos i entrarà en la llista del Vila-real per a visitar a l'Alabés a Vitòria. Pau Navarro és dubte a costa de l'entrenament de hui.