Albares anuncia l’eixida de Síria d’una vintena d’espanyols per carretera cap a Líban

Defensa que caldrà jutjar a HTS i Al Golani «pels seus fets» i reivindica una Síria plural i sense ingerències externes

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

El ministre d’Assumptes exteriors, Unió Europea i Cooperació, José Manuel Albares, ha avançat este dilluns que 26 espanyols i familiars sirians, inclòs el personal de l’Ambaixada espanyola a Síria, han abandonat el país i es troben a Líban després de la caiguda del règim de Bashar al Assad. A més, ha garantit que estan «plenament operatius» per a aquells que vulguen eixir.

Es tracta, segons ha indicat el ministre en declaracions a RNE arreplegades per Europa Press, d’un comboi que ha eixit molt primerenc este matí i que en estos moments es troba en la frontera libanesa fent tràmits administratius.

«I esperem que una vegada que acabe esta paperassa puguen estar ja fora de perill a Líban, on en el costat fronterer libanès els està esperant personal de la nostra Ambaixada a Beirut, que estava plenament activada des que ahir decidim engegar esta evacuació des de Damasc», ha assenyalat.

El ministre ha detallat que l’operació s’ha dut a terme per carretera perquè s’havia reobert la frontera amb Líban, però «no estava obert i seguix sense obrir-se l’aeroport de Damasc».

«Per tant, ha sigut una operació que hem fet per a poder evacuar Damasc, que és on es troba el gruix de la nostra colònia, però hi ha espanyols en zones molt més allunyades del país que evidentment no podien, era físicament impossible arribar a un punt de trobada a Damasc», ha expressat.

Segons ha precisat, en l’operatiu d’evacuació han participat, a més de l’Ambaixada espanyola «altres ambaixades europees, ambaixades llatinoamericanes i ho encapçalava un vehicle de les Nacions Unides».

El ministre ha volgut subratllar que des del Govern seguixen «plenament operatius per als espanyols que puguen quedar a Síria», dels quals no ha donat una xifra precisa. «Els vull dir a estos familiars, perquè estiguen tranquils, que de la informació que tinc en primera mà del nostre encarregat de negocis a Damasc, tot s’està produint amb un ordre dins de les circumstàncies», ha afegit.

POSSIBLE EVACUACIÓ AÈRIA SI REOBRI L’AEROPORT

D’altra banda, Albares ha precisat que «alguns ens van traslladar que no volien abandonar el país en estos moments» i se seguix en contacte amb ells via telefònica «a l’espera que es reòbriga l’aeroport de Damasc i es puga realitzar una operació de més amplitud per a aquells que ho desitgen».

Quant als últims esdeveniments a Síria, on una ofensiva de forces rebels i gihadistes va aconseguir desallotjar este diumenge del poder a Bashar al Assad després de més de catorze anys de guerra civil, Albares ha reconegut que «és una bona notícia que una dictadura haja acabat, és una bona notícia per al poble sirià».

«Esperem que la Síria del futur, a partir de hui, siga una Síria sense ingerències externes, una Siriana sobirana, però també anem a veure els primers passos perquè esta Síria, a més de sobirana, ha de tenir tot el control efectiu del seu territori i sobretot deu incloure a tothom dins del que és una societat molt plural», ha confiat.

Albares ha admès que «encara hi ha moltes incerteses» i ha incidit que l’important ara és que «al més prompte possible aquest moviment militar done pas a un moviment polític i que qualsevol decisió, qualsevol pas que donen els sirians siga pacífic».

Últimes notícies

Compromís dona llum verda a Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València

L’executiva de Compromís per València ha aprovat per consens iniciar el procés per a convocar una assemblea extraordinària que ratifique Mónica Oltra com a candidata a l’alcaldia de València, a proposta de l’exalcalde Joan Ribó.

El Valencia Basket remunta a temps i castiga el Bilbao en un final d’infart (83-80)

El Valencia Basket remunta tretze punts en tres minuts i mig davant el Surne Bilbao Basket al Roig Arena (83-80) i s’avança en l’eliminatòria de quarts de final de la Lliga Endesa després d’un partit que els visitants havien controlat durant 34 minuts.

Justícia elevarà el pressupost de 2026 fins als 613 milions amb un increment del 5,6 %

La Conselleria de Justícia, Transparència i Participació disposarà en 2026 de 612,9 milions d’euros, 32,7 milions més que en 2025, per avançar cap a un model judicial més modern, àgil i eficient, en un context d’infrafinançament estructural.

Mora una dona de 61 anys en un greu accident de trànsit al centre d’Alcoi

Una dona de 61 anys ha mort este dimecres a migdia en un atropellament al centre d’Alcoi després que un cotxe col·lisionara, arrancara dos arbres i impactara contra ella. Una altra dona de 79 anys ha resultat ferida amb politraumatismes i ha sigut traslladada a l’Hospital d’Alcoi.

El pressupost dana de 2026 destina 445 milions per a impulsar la recuperació i tancar la reconstrucció

El vicepresident tercer del Consell, Vicente Martínez Mus, anuncia que el pressupost dana de 2026 inclou més de 445 milions, dins d’unes comptes de 1.100 milions, per a culminar la reconstrucció després de les riuades de 2024 i reforçar la prevenció davant fenòmens extrems.

El CSN eleva a nivell 2 un incident a la central nuclear de Cofrents del 2 de maig

El Consell de Seguretat Nuclear ha classificat com a incident de nivell 2 a l'escala internacional el sucsés ocorregut el 2 de maig a la central nuclear de Cofrents, relacionat amb el funcionament anòmal de huit vàlvules d'aïllament de vapor, sense conseqüències per a persones ni medi ambient.

Un club de futbol base investiga un possible espectacle eròtic en una festa amb menors

El CB Bonrepòs i Mirambell ha obert una investigació interna per aclarir si en una celebració del seu equip juvenil en una instal·lació municipal es va fer un espectacle eròtic amb menors presents i ja ha pres mesures cautelars.

Pérez Llorca anuncia una línia rècord de 50 milions per a modernitzar el camp valencià

Juanfran Pérez Llorca anuncia en Carlet la major línia d’ajudes de la història de la Comunitat Valenciana per a modernitzar explotacions agràries, dotada amb 50 milions d’euros i amb especial suport a jóvens i zones rurals.