Albares anuncia l’eixida de Síria d’una vintena d’espanyols per carretera cap a Líban

Defensa que caldrà jutjar a HTS i Al Golani «pels seus fets» i reivindica una Síria plural i sense ingerències externes

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

El ministre d’Assumptes exteriors, Unió Europea i Cooperació, José Manuel Albares, ha avançat este dilluns que 26 espanyols i familiars sirians, inclòs el personal de l’Ambaixada espanyola a Síria, han abandonat el país i es troben a Líban després de la caiguda del règim de Bashar al Assad. A més, ha garantit que estan «plenament operatius» per a aquells que vulguen eixir.

Es tracta, segons ha indicat el ministre en declaracions a RNE arreplegades per Europa Press, d’un comboi que ha eixit molt primerenc este matí i que en estos moments es troba en la frontera libanesa fent tràmits administratius.

«I esperem que una vegada que acabe esta paperassa puguen estar ja fora de perill a Líban, on en el costat fronterer libanès els està esperant personal de la nostra Ambaixada a Beirut, que estava plenament activada des que ahir decidim engegar esta evacuació des de Damasc», ha assenyalat.

El ministre ha detallat que l’operació s’ha dut a terme per carretera perquè s’havia reobert la frontera amb Líban, però «no estava obert i seguix sense obrir-se l’aeroport de Damasc».

«Per tant, ha sigut una operació que hem fet per a poder evacuar Damasc, que és on es troba el gruix de la nostra colònia, però hi ha espanyols en zones molt més allunyades del país que evidentment no podien, era físicament impossible arribar a un punt de trobada a Damasc», ha expressat.

Segons ha precisat, en l’operatiu d’evacuació han participat, a més de l’Ambaixada espanyola «altres ambaixades europees, ambaixades llatinoamericanes i ho encapçalava un vehicle de les Nacions Unides».

El ministre ha volgut subratllar que des del Govern seguixen «plenament operatius per als espanyols que puguen quedar a Síria», dels quals no ha donat una xifra precisa. «Els vull dir a estos familiars, perquè estiguen tranquils, que de la informació que tinc en primera mà del nostre encarregat de negocis a Damasc, tot s’està produint amb un ordre dins de les circumstàncies», ha afegit.

POSSIBLE EVACUACIÓ AÈRIA SI REOBRI L’AEROPORT

D’altra banda, Albares ha precisat que «alguns ens van traslladar que no volien abandonar el país en estos moments» i se seguix en contacte amb ells via telefònica «a l’espera que es reòbriga l’aeroport de Damasc i es puga realitzar una operació de més amplitud per a aquells que ho desitgen».

Quant als últims esdeveniments a Síria, on una ofensiva de forces rebels i gihadistes va aconseguir desallotjar este diumenge del poder a Bashar al Assad després de més de catorze anys de guerra civil, Albares ha reconegut que «és una bona notícia que una dictadura haja acabat, és una bona notícia per al poble sirià».

«Esperem que la Síria del futur, a partir de hui, siga una Síria sense ingerències externes, una Siriana sobirana, però també anem a veure els primers passos perquè esta Síria, a més de sobirana, ha de tenir tot el control efectiu del seu territori i sobretot deu incloure a tothom dins del que és una societat molt plural», ha confiat.

Albares ha admès que «encara hi ha moltes incerteses» i ha incidit que l’important ara és que «al més prompte possible aquest moviment militar done pas a un moviment polític i que qualsevol decisió, qualsevol pas que donen els sirians siga pacífic».

Últimes notícies

Tancament de tots els parcs naturals valencians durant l’eclipsi solar del 12 d’agost

La Generalitat ha decretat el tancament de tots els parcs naturals de la Comunitat Valenciana el 12 d’agost, dia de l’eclipsi solar, per l’alt risc d’incendis i la previsió de tempestes seques. També s’imposen restriccions de pas en terrenys forestals i es recomana observar el fenomen des de punts urbans i oficials.

El control del porc senglar s’intensifica a Castelló amb 228 captures enguany

La Generalitat ha reforçat el dispositiu contra el porc senglar a la Plana, amb 31 caixes trampa i 228 captures des de principi de 2026, 76 d’elles al terme de Castelló.

Igualtat actua contra el cartell sexista d’una penya de Sagunt

El Ministeri d’Igualtat i l’Institut de les Dones han enviat dos oficis a l’Ajuntament de Sagunt i a la Federació de Penyes per la difusió d’un cartell considerat sexista d’una penya festiva. La Generalitat Valenciana també ha reclamat revisar el cas i les ajudes públiques vinculades.

Sadiq torna a treballar sobre la gespa mentres el València busca un nou amistós

Sadiq Umar ha tornat a exercitar-se en solitari sobre la gespa de Paterna mentres el València CF intenta tancar un nou amistós i el fitxatge prioritari d’un lateral dret.

Elx dispararà 2,8 tones de pólvora en una Nit de l’Albà històrica

Elx es prepara per a una Nit de l’Albà de rècord la nit del 13 al 14 d’agost, amb 2,8 tones de pólvora, més de 88.000 efectes pirotècnics i la tradicional Palmera de la Mare de Déu des del campanar de Santa María.

Pirotècnia Vulcano investiga l’incident del Castell de l’Olla d’Altea que va deixar diversos ferits

Pirotècnia Vulcano ha lamentat l’incident ocorregut durant la 40 edició del Castell de l’Olla d’Altea, on l’explosió d’una carcassa en l’arena de la platja ha deixat diversos ferits, i ha obert una investigació interna en col·laboració amb les autoritats.

La Guàrdia Civil investiga l’incident pirotècnic del Castell de l’Olla d’Altea

La Guàrdia Civil ha obert una investigació per aclarir l’incident pirotècnic al Castell de l’Olla d’Altea, on 27 persones han resultat ferides de diversa consideració en acabar desviant-se una carcassa cap al públic.

Quatre menors denuncien una agressió homòfoba durant les festes de Benialí

Quatre xiques menors han denunciat una agressió homòfoba durant les festes de Benialí, a la Vall de la Gallinera. Els presumptes agressors són tres xics, també menors, que neguen els fets i han oferit una versió diferent als agents.