Albares anuncia l’eixida de Síria d’una vintena d’espanyols per carretera cap a Líban

Defensa que caldrà jutjar a HTS i Al Golani «pels seus fets» i reivindica una Síria plural i sense ingerències externes

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

El ministre d’Assumptes exteriors, Unió Europea i Cooperació, José Manuel Albares, ha avançat este dilluns que 26 espanyols i familiars sirians, inclòs el personal de l’Ambaixada espanyola a Síria, han abandonat el país i es troben a Líban després de la caiguda del règim de Bashar al Assad. A més, ha garantit que estan «plenament operatius» per a aquells que vulguen eixir.

Es tracta, segons ha indicat el ministre en declaracions a RNE arreplegades per Europa Press, d’un comboi que ha eixit molt primerenc este matí i que en estos moments es troba en la frontera libanesa fent tràmits administratius.

«I esperem que una vegada que acabe esta paperassa puguen estar ja fora de perill a Líban, on en el costat fronterer libanès els està esperant personal de la nostra Ambaixada a Beirut, que estava plenament activada des que ahir decidim engegar esta evacuació des de Damasc», ha assenyalat.

El ministre ha detallat que l’operació s’ha dut a terme per carretera perquè s’havia reobert la frontera amb Líban, però «no estava obert i seguix sense obrir-se l’aeroport de Damasc».

«Per tant, ha sigut una operació que hem fet per a poder evacuar Damasc, que és on es troba el gruix de la nostra colònia, però hi ha espanyols en zones molt més allunyades del país que evidentment no podien, era físicament impossible arribar a un punt de trobada a Damasc», ha expressat.

Segons ha precisat, en l’operatiu d’evacuació han participat, a més de l’Ambaixada espanyola «altres ambaixades europees, ambaixades llatinoamericanes i ho encapçalava un vehicle de les Nacions Unides».

El ministre ha volgut subratllar que des del Govern seguixen «plenament operatius per als espanyols que puguen quedar a Síria», dels quals no ha donat una xifra precisa. «Els vull dir a estos familiars, perquè estiguen tranquils, que de la informació que tinc en primera mà del nostre encarregat de negocis a Damasc, tot s’està produint amb un ordre dins de les circumstàncies», ha afegit.

POSSIBLE EVACUACIÓ AÈRIA SI REOBRI L’AEROPORT

D’altra banda, Albares ha precisat que «alguns ens van traslladar que no volien abandonar el país en estos moments» i se seguix en contacte amb ells via telefònica «a l’espera que es reòbriga l’aeroport de Damasc i es puga realitzar una operació de més amplitud per a aquells que ho desitgen».

Quant als últims esdeveniments a Síria, on una ofensiva de forces rebels i gihadistes va aconseguir desallotjar este diumenge del poder a Bashar al Assad després de més de catorze anys de guerra civil, Albares ha reconegut que «és una bona notícia que una dictadura haja acabat, és una bona notícia per al poble sirià».

«Esperem que la Síria del futur, a partir de hui, siga una Síria sense ingerències externes, una Siriana sobirana, però també anem a veure els primers passos perquè esta Síria, a més de sobirana, ha de tenir tot el control efectiu del seu territori i sobretot deu incloure a tothom dins del que és una societat molt plural», ha confiat.

Albares ha admès que «encara hi ha moltes incerteses» i ha incidit que l’important ara és que «al més prompte possible aquest moviment militar done pas a un moviment polític i que qualsevol decisió, qualsevol pas que donen els sirians siga pacífic».

Últimes notícies

Un voleó de Pablo García en el 83 enfonsa el València CF a Mestalla

Un gol de volea de Pablo García en el minut 83 ha donat la victòria al Betis a Mestalla i ha encés de nou la protesta de l’afició del València CF, que encadena dos jornades sense marcar.

Nathan Saliba reforça el mig del camp del Villarreal fins a 2031

El Villarreal ha tancat el fichatge del migcampista canadenc Nathan Saliba, de 22 anys, procedent de l'Anderlecht, amb un contracte fins al 30 de juny de 2031.

La Cova de les Dones opta als Premis +Historia de National Geographic

El santuari romà de la Cova de les Dones, a Millares, ha sigut nominat als Premis +Historia de National Geographic com a Millor Hallatge Històric Nacional i es pot votar fins al 12 d’octubre.

València encadena una de les jornades més caloroses d’Espanya amb més de 37 graus

Les màximes han arribat hui als 37,2 graus a l’aeroport de València, entre les més altes d’Espanya, i als 36,7 graus a la capital.

El receptor argentí Mauro Zelayeta reforça el Léleman Conqueridor per a la Superlliga

El Léleman Conqueridor ha incorporat el receptor argentí Mauro Zelayeta per a la temporada 2026-2027, després de proclamar-se campió de la Divisió d'Honor d'Argentina amb Ciudad Vóley. El jugador, amb experiència prèvia en la Superlliga, fixa com a objectiu arribar almenys a les semifinals de la lliga i de la Copa del Rei.

Oriol Rey compleix 100 partits amb el Llevant en El Sadar

El migcampista Oriol Rey ha complit els 100 partits oficials amb el Llevant en l’empat sense gols davant Osasuna en El Sadar, consolidant-se com una peça habitual del centre del camp granota.

El central del València Justin de Haas patix un esquinç al turmell dret

Justin de Haas, central neerlandés del València CF, ha patit un esquinç al turmell dret en el partit de Lliga a Mestalla contra el Celta i estarà de baixa mentre seguix tractament mèdic i rehabilitació.

El BBVA Open Internacional de València reunirà un top-5 mundial i nou espanyoles al quadre principal

La cinquena edició del BBVA Open Internacional de València, torneig WTA 125 en terra batuda del 13 al 20 de setembre, comptarà amb un top-5 de nivell internacional i nou jugadores espanyoles al quadre principal.