Albares anuncia l’eixida de Síria d’una vintena d’espanyols per carretera cap a Líban

Defensa que caldrà jutjar a HTS i Al Golani «pels seus fets» i reivindica una Síria plural i sense ingerències externes

MADRID, 9 (EUROPA PRESS)

El ministre d’Assumptes exteriors, Unió Europea i Cooperació, José Manuel Albares, ha avançat este dilluns que 26 espanyols i familiars sirians, inclòs el personal de l’Ambaixada espanyola a Síria, han abandonat el país i es troben a Líban després de la caiguda del règim de Bashar al Assad. A més, ha garantit que estan «plenament operatius» per a aquells que vulguen eixir.

Es tracta, segons ha indicat el ministre en declaracions a RNE arreplegades per Europa Press, d’un comboi que ha eixit molt primerenc este matí i que en estos moments es troba en la frontera libanesa fent tràmits administratius.

«I esperem que una vegada que acabe esta paperassa puguen estar ja fora de perill a Líban, on en el costat fronterer libanès els està esperant personal de la nostra Ambaixada a Beirut, que estava plenament activada des que ahir decidim engegar esta evacuació des de Damasc», ha assenyalat.

El ministre ha detallat que l’operació s’ha dut a terme per carretera perquè s’havia reobert la frontera amb Líban, però «no estava obert i seguix sense obrir-se l’aeroport de Damasc».

«Per tant, ha sigut una operació que hem fet per a poder evacuar Damasc, que és on es troba el gruix de la nostra colònia, però hi ha espanyols en zones molt més allunyades del país que evidentment no podien, era físicament impossible arribar a un punt de trobada a Damasc», ha expressat.

Segons ha precisat, en l’operatiu d’evacuació han participat, a més de l’Ambaixada espanyola «altres ambaixades europees, ambaixades llatinoamericanes i ho encapçalava un vehicle de les Nacions Unides».

El ministre ha volgut subratllar que des del Govern seguixen «plenament operatius per als espanyols que puguen quedar a Síria», dels quals no ha donat una xifra precisa. «Els vull dir a estos familiars, perquè estiguen tranquils, que de la informació que tinc en primera mà del nostre encarregat de negocis a Damasc, tot s’està produint amb un ordre dins de les circumstàncies», ha afegit.

POSSIBLE EVACUACIÓ AÈRIA SI REOBRI L’AEROPORT

D’altra banda, Albares ha precisat que «alguns ens van traslladar que no volien abandonar el país en estos moments» i se seguix en contacte amb ells via telefònica «a l’espera que es reòbriga l’aeroport de Damasc i es puga realitzar una operació de més amplitud per a aquells que ho desitgen».

Quant als últims esdeveniments a Síria, on una ofensiva de forces rebels i gihadistes va aconseguir desallotjar este diumenge del poder a Bashar al Assad després de més de catorze anys de guerra civil, Albares ha reconegut que «és una bona notícia que una dictadura haja acabat, és una bona notícia per al poble sirià».

«Esperem que la Síria del futur, a partir de hui, siga una Síria sense ingerències externes, una Siriana sobirana, però també anem a veure els primers passos perquè esta Síria, a més de sobirana, ha de tenir tot el control efectiu del seu territori i sobretot deu incloure a tothom dins del que és una societat molt plural», ha confiat.

Albares ha admès que «encara hi ha moltes incerteses» i ha incidit que l’important ara és que «al més prompte possible aquest moviment militar done pas a un moviment polític i que qualsevol decisió, qualsevol pas que donen els sirians siga pacífic».

Últimes notícies

El Valencia CF recupera Sadiq per al debut i manté el dubte de Rioja

El Valencia CF afronta el debut de LaLiga davant el Celta amb Sadiq Umar ja recuperat i Luis Rioja encara entre cotons per una lesió al quàdriceps dret.

Sis anys de presó per a un pare i dos fills per apunyalar un familiar a El Puig

La Secció Quinta de l'Audiència Provincial de Valencia ha condemnat a sis anys de presó un pare i els seus dos fills per intentar matar a ganivetades un familiar el 3 d’agost de 2024 a El Puig de Santa Maria. A més de la pena de presó, els tres hòmens hauran d’indemnitzar la víctima i tenen prohibit acostar-se-li durant 20 anys.

Temperatures de fins a 43 graus i ponent persistent este dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana

Aemet ha activat avisos per una situació meteorològica molt adversa dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana, amb vent de ponent persistent, fins a 43 graus i risc extrem d'incendis, especialment a les províncies de València i Alacant.

Disney deixarà un impacte directe de més de 40 milions en la Comunitat Valenciana en 2026

La producció d’“Enredados” de Disney, centrada a Ciudad de la Luz d’Alacant, ha generat un impacte directe estimat de més de 40 milions d’euros en la Comunitat Valenciana i quasi un any d’activitat continuada al sector audiovisual. El rodatge s’estén per diversos punts d’Espanya i consolida el complex alacantí com a centre neuràlgic de la superproducció.

Aemet activa l’avís groc per calor extrema en bona part de la província de València

Aemet ha activat per a dimarts l’avís groc per calor en l’interior i el litoral sud de la província de València, amb temperatures que poden arribar als 38 graus. Dimecres es repetiran els avisos a València i Alacant, mentre que este dilluns hi ha risc de fortes pluges i tempestes a l’interior de Castelló.

Un bebé de 24 setmanes supera amb èxit una greu retinopatia en Elx

L’Hospital General Universitari d’Elx ha tractat amb èxit la retinopatia de la prematuritat en un nounat de 24 setmanes, una de les complicacions més greus associades a la prematuritat extrema. L’equip d’Oftalmologia i la UCI Neonatal ha aplicat un fàrmac biològic mínimament invasiu per a preservar la visió i reduir el risc de ceguesa.

El calor deixa 64 morts en quinze dies d’agost a la Comunitat Valenciana

La calor extrema ha causat 64 morts a la Comunitat Valenciana en la primera mitat d’agost, amb especial incidència en la segona setmana del mes.

Manipulen durant mesos una dona de 91 anys a Alacant per quedar-se amb el seu patrimoni

La Guàrdia Civil ha detingut tres persones acusades de sotmetre durant mesos una dona de 91 anys a un control total per apoderar-se del seu patrimoni, amb un presumpte expoli de 20.000 euros i canvis en el seu testament.