L’alcalde de Picanya assegura que el 29-O van fer vida normal perquè no van rebre cap avís

Ejemplo de shortcode con estilo
Josep Almenar ha declarat davant la jutgessa que ni ell ni l’Ajuntament ni la Policia Local van rebre avisos del Centre de Coordinació d’Emergències abans de la dana del 29 d’octubre de 2024. Segons ha relatat, al municipi van mantindre la normalitat fins que el barranc del Poyo quasi es va desbordar a última hora de la vesprada.

L’alcalde de Picanya, Josep Almenar, ha declarat davant la jutgessa de Catarroja que investiga la causa penal per la dana del 29 d’octubre de 2024 que aquell dia al municipi van fer vida completament normal perquè ni ell, ni l’Ajuntament ni la Policia Local van rebre cap avís previ del Centre de Coordinació d’Emergències.

Almenar, del PSPV-PSOE, ha comparegut com a testimoni i ha assegurat que tampoc els dies anteriors van rebre comunicacions que feren pensar en una situació de risc especial per pluges o vents al terme municipal.

Contactes institucionals i evolució del barranc

Segons fonts coneixedores de la seua declaració, l’alcalde ha explicat que eixe dia quasi no va parlar amb altres alcaldes. Ha comentat que només va telefonar al matí a l’alcaldessa de Catarroja per valorar si calia tancar els col·legis.

Tots dos primers edils van decidir mantindre els centres oberts. Almenar ha apuntat que van prendre esta decisió perquè, fins aquell moment, ‘no havia passat res’ i no constava cap alerta específica.

L’alcalde ha detallat que el barranc del Poyo va tindre aproximadament un metre d’aigua durant gran part de la jornada. Ha indicat que, segons recorda, cap a les 17.05 o 17.30 hores el nivell de l’aigua va començar a pujar de manera significativa.

Cap a les 18.00 o 18.30 hores, un agent de la Policia Local li va advertir que el barranc estava pràcticament ple i a punt de desbordar-se. A partir d’eixe moment, ha explicat, van començar a centrar-se en la resposta immediata a la possible inundació.

Absència de vigilància i avisos tardans

Almenar ha manifestat que no li consta que al matí hi haguera bombers forestals vigilant el cauce del barranc del Poyo. Ha assenyalat que la primera alerta oficial que van rebre al municipi va ser un missatge massiu Es-Alert.

Segons ha precisat, el primer dels dos avisos Es-Alert va arribar al seu telèfon a les 20.11 hores. En aquell moment, ha relatat, ell ja estava advertint els veïns perquè no baixaren als garatges a traure els vehicles.

Ha indicat que, fins a eixe punt, estaven treballant amb els recursos habituals. Ha remarcat que ‘no tenien constància de cap situació d’emergència’ i que ‘estaven fent el que feien cada dia’ perquè pensaven que no passava res greu.

Quan l’aigua va començar a entrar a l’edifici de l’Ajuntament i la zona pròxima va començar a inundar-se, han decidit traslladar-se al magatzem municipal. Allí van celebrar la reunió del CDECOPAL per organitzar la resposta i coordinar actuacions.

Rescats i comunicacions durant la vesprada

L’alcalde ha explicat també que el 29 d’octubre de 2024 va ser una jornada en què no va ploure durant el dia al nucli urbà de Picanya. Segons ha dit, només va fer bastant vent en alguns moments.

En canvi, ha indicat que sí que es van veure obligats a fer rescats quan el nivell de l’aigua va pujar. Ha detallat que van utilitzar una grua per rescatar aproximadament 25 persones a la zona del centre de dia.

Estes persones rescatades van ser traslladades posteriorment a una residència, on van quedar reallotjades de manera provisional. Almenar ha afegit que, en episodis meteorològics posteriors, l’Ajuntament sí que ha rebut avisos per correu electrònic.

Durant la seua declaració, l’alcalde ha negat tindre constància d’una telefonada de la directora del centre de dia a la Policia Local entre les 14.40 i les 15.00 hores. Segons consta en la causa, eixa telefonada hauria sigut per preguntar si calia evacuar o tancar el centre.

La documentació judicial arreplega que, en aquella conversa, se li hauria traslladat que ja l’avisarien si feia falta desallotjar. Almenar, però, ha remarcat que no li consta que esta comunicació es produïra.

Igualment, ha assegurat que desconeix si va ser la Policia Local qui va telefonar al 112 a les 19.40 hores. Eixa trucada, reflectida en la causa, hauria sigut per demanar el tall urgent de la circulació ferroviària i l’obertura d’un pas a nivell pròxim a l’estació.

L’objectiu, segons la documentació de la investigació, hauria sigut facilitar l’evacuació desesperada dels veïns atrapats als seus vehicles per l’aigua acumulada en la zona.

Últimes notícies

Castro reivindica el triomf del Llevant davant l’Athletic: “Mereixem la victòria”

Luís Castro ha celebrat la victòria 3-1 del Llevant contra l’Athletic en el Ciutat de València, en el partit aplaçat per la pluja, i ha destacat el rendiment ofensiu i defensiu del seu equip. L’entrenador ha elogiat la progressió del vestidor i actuacions com les d’Etta Eyong, Thiago Fernández i el doble golejador Roger Brugué.

Brugué i Etta Eyong tomben l’Athletic i impulsen el Llevant

El Llevant ha guanyat 3-1 a l’Athletic Club en el duel ajornat per la pluja gràcies al doblet de Roger Brugué i a un gol final d’Etta Eyong. Els granota pugen a l’onzena plaça amb 10 punts, mentre els bascos es queden amb 9.

Camps i Oltra detallen el dany patit pel fals bulo del Bar España

Francisco Camps i Mónica Oltra han explicat en el juí pel Bar España com el fals bulo de pederàstia ha afectat la seua imatge personal i política. També ha declarat per videoconferència Carlos Fabra, que ha qualificat el cas d’“absolut disbarat”.

Així funcionarà el Bono Comerç d’Alacant 2026: ajudes de fins a 400 euros per persona

Alacant llança una nova edició del Bono Comerç per a 2026, amb quasi quatre milions d’euros per a impulsar el consum local i alleujar la butxaca de les famílies.

Oliva reprén les classes aquest dijous excepte a l’IES Gabriel Ciscar per els danys de la dana Adam

Oliva reprendrà aquest dijous l’activitat lectiva en tots els centres educatius excepte a l’IES Gabriel Ciscar, greument afectat per les inundacions de la dana Adam. Els municipis veïns de Piles i Miramar ja han reactivat les classes i continuen les tasques de neteja i recuperació.

Les associacions veïnals alerten que l’operació de Mestalla és la major recalificació especulativa a València

La Federació d'Associacions Veïnals de València qualifica l’operació urbanística de Mestalla com la major recalificació especulativa en dues dècades i denuncia que afavorix grans capitals en plena emergència habitacional.

Més de 2.100 incidències per la dana Adam des de dissabte a la Comunitat Valenciana

El Centre de Coordinació d’Emergències ha gestionat 2.153 incidents relacionats amb la dana Adam des de dissabte, la majoria al sud de València i al nord d’Alacant. Oliva és el municipi més afectat, amb 900 incidències registrades.

Llanos Massó serà número dos de Vox al Congrés per Castelló el 29N

Vox ha situat la presidenta de Les Corts Valencianes, Llanos Massó, com a número dos al Congrés per Castelló el 29 de novembre, mentre Ignacio Gil Lázaro encapçalarà la candidatura per València.