11.7 C
València
Dimecres, 21 gener, 2026

Andreu Esteban guanya la V beca Fragments amb una investigació sobre el ‘colonialisme energètic’

VALÈNCIA, 15 (EUROPA PRESS)

El fotoperiodista Andreu Esteban s’ha proclamat guanyador de la V edició de la beca de producció Fragments, convocada per la Unió de Periodistes Valencians per a realitzar un assaig fotogràfic que, en la present convocatòria, reflexiona sobre el lema ‘Territori mutant. Emergència climàtica i transformació social del paisatge. Convivència, tensió i fites humanes’.

La proposta seleccionada investigarà el concepte de “colonialisme energètic” per a dur a terme una anàlisi de com empreses i països estrangers fan ús de la terra i recursos d’uns altres per a obtenir un benefici propi. A més, posarà el focus en l’impacte de diversos projectes de parcs eòlics i fotovoltaics al llarg del territori valencià, principalment en zones dedicades al sector primari, donant veu a les comunitats locals.

El jurat ha valorat “l’adequació de la idea al tema proposat, així com la seua rellevància social, interès periodístic i potencialitat per a desenvolupar-la des d’un llenguatge visual radicalment original i contemporani”.

Fragments comença, en la cinquena edició, una nova etapa que aposta per enfortir encara més els vincles entre el fotoperiodisme com a generador capital de debats públics arrelats a l’actualitat i el poder creatiu de la imatge.

El projecte cultural impulsat per la Unió de Periodistes s’ha convertit en “un referent en el camp del fotoassaig i la memòria visual gràcies al talent dels candidats i autors i autores premiats i al treball del comissari, Pablo Bruc, qui ara dona el relleu a Lidón Forés per a posar-se al capdavant de la iniciativa”, destaca el col·lectiu professional en un comunicat.

Pablo Bruc s’acomiada del projecte amb una reflexió sobre el que ha suposat per a ell i amb paraules d’agraïment per a les persones col·laboradores: “Fragments va nàixer en un moment especialment complex per a la fotografia i durant estos cinc edicions hem aconseguit produir i exhibir treballs rellevants fets per i per al País Valencià complint així l’objectiu fundacional del projecte: establir les bases per a la creació d’una fotografia rellevant i viable en clau local”.

“Este és segurament el projecte cultural més significatiu i rellevant en termes culturals que he tingut l’oportunitat de crear i desenvolupar. Una iniciativa d’esta grandària no hauria sigut possible sense el suport i l’intens treball d’una institució com la Unió de Periodistes Valencians que no es conforma amb estar present, sinó que actua com a agent dinamitzador del món cultural del País Valencià i, a més, ho fa d’acord amb els més alts estàndards de les bones pràctiques de la indústria cultural”, assevera.

I afig: “En el meu nom i en el de tot l’equip que m’ha acompanyat, volguera agrair l’esforç col·lectiu a la Unió, a cadascun dels becats per la seua dedicació, Paco Llop, Laura Silleras, Carlos Aguilera i Markel Redondo, i especialment, a Biel Aliño, el paper del com ha sigut fonamental perquè aquesta idea prosperara de la forma que ho ha fet”.

IMATGE D’AVANTGUARDA

Lidón Forés pren el relleu de Pablo Bruc per a impulsar un nou cicle del projecte Fragments amb un nou equip al capdavant i clars objectius: “com a fotògrafa i docent, he seguit d’a prop la trajectòria de Fragments, per això és un privilegi formar part del projecte, de la beca. Respectant el punt de vista fotoperiodistic, voldria aportar algunes estratègies narratives de la imatge d’avantguarda en el resultat final. Sens dubte, és un gran repte, com l’és prendre el relleu de Pablo Bruc, però ho afronte amb energia i amb la perspectiva que Fragments continue creixent i ampliant horitzons”.

El guanyador de Fragments 2024 disposarà de huit mesos per a elaborar el projecte amb un pressupost de 6.000 euros en honoraris. El treball es complementarà durant l’any 2025 amb una exposició i un fotollibre.

TRAJECTÒRIES

Andreu Esteban Sebastià (Castelló de la Plana, 1999) és llicenciat en Comunicació Audiovisual per la UJI i Postgrau en Fotoperiodisme per la UAB. En l’actualitat és col·laborador habitual de l’Agència EFE i també ha desenvolupat la seua tasca en altres mitjans com Mediterráneo i Vilaweb. A més de treballs en vídeo i televisió en Europa Press i Telecinco.

El 2023 va ser reconegut en el Miravisions amb el reportatge ‘Tornar a començar en l’Espanya buidada’, un relat sobre refugiats ucraïnesos que van arribar a Torre-xiva, un dels municipis amb menys de 100 habitants a la Comunitat Valenciana.

Els seus orígens familiars a l’interior de Castelló ho han portat a dedicar els seus reportatges personals a temàtiques com el món rural, la despoblació i el sector primari.

Per la seua banda, Lidón Forés, actual comissaria del Projecte Fragments, és codirectora d’IMAGINÀRIA, Festival de Fotografia de Castelló, docent especialitzada en la tutorización de projectes fotogràfics i directora de Foto Suelta.

Últimes notícies

El Vila-real renova a Ilias Akhomach i ho cedix al Rayo Vallecano

El Vila-real ha ampliat el contracte de Ilias Akhomach i ha tancat la seua cessió al Rayo Vallecano fins a final de temporada. La decisió busca donar-li continuïtat després del seu retorn de la Copa d'Àfrica i una llarga lesió.

València reobrirà a l’estiu les piscines renovades del Parc de l’Oest

Les piscines del Parc de l'Oest de València reobriran en la temporada d'estiu després d'una rehabilitació integral. La inversió supera 1,2 milions i el termini d'obra és de sis mesos.

Rescaten a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d’hipotèrmia

El GERA ha trobat a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d'hipotèrmia en una zona de barranc i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira per a la seua atenció.

El subdirector d’Emergències va dir a Mazón la nit del 29-O que hi hauria entre 200 i 300 morts

Jorge Suárez va declarar davant la jutgessa que, la nit del 29 d'octubre, va estimar entre 200 i 300 morts. Va detallar dubtes i retards en l'enviament del Es-Alert.

Pérez Llorca anuncia 10 milions extra per a promoció exterior i eleva el pla a 19 milions

La Generalitat ha reforçat el seu pla de mitjans amb 10 milions addicionals, fins a 19 milions, per a promocionar la Comunitat Valenciana en els mercats nacional i internacional. El paquet s'acompanya d'una taula de connectivitat, un pla de platges i un programa de màrqueting per a l'interior.

El Vila-real encaixa el doble de gols en la Lliga de Campions que en LaLiga

L'equip seguix sense guanyar després de set jornades de Lliga de Campions i encaixa el doble que en LaLiga. En la Copa del Rei, la seua mitjana defensiva va ser d'un gol per partit.

La 15K Nocturna València Gana Energia supera els 6.000 inscrits en 24 hores

La carrera nocturna de 15 km va esgotar en minuts les 2.000 places promocionals i ja frega el següent tram de preu. La 13a edició serà el 26 de setembre.

Localitzen i evacuen a la jove desapareguda a Favara en una zona de barranc

El grup GERA ha localitzat a la jove amb símptomes d'hipotèrmia en un barranc de Favara i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira, on ha sigut transferida al SAMU. La busca, coordinada per la Guàrdia Civil, s'ha reforçat amb indicis previs i la col·laboració de veïns i equips d'emergència.