17.1 C
València
Dimarts, 18 novembre, 2025

Andreu Esteban guanya la V beca Fragments amb una investigació sobre el ‘colonialisme energètic’

VALÈNCIA, 15 (EUROPA PRESS)

El fotoperiodista Andreu Esteban s’ha proclamat guanyador de la V edició de la beca de producció Fragments, convocada per la Unió de Periodistes Valencians per a realitzar un assaig fotogràfic que, en la present convocatòria, reflexiona sobre el lema ‘Territori mutant. Emergència climàtica i transformació social del paisatge. Convivència, tensió i fites humanes’.

La proposta seleccionada investigarà el concepte de “colonialisme energètic” per a dur a terme una anàlisi de com empreses i països estrangers fan ús de la terra i recursos d’uns altres per a obtenir un benefici propi. A més, posarà el focus en l’impacte de diversos projectes de parcs eòlics i fotovoltaics al llarg del territori valencià, principalment en zones dedicades al sector primari, donant veu a les comunitats locals.

El jurat ha valorat “l’adequació de la idea al tema proposat, així com la seua rellevància social, interès periodístic i potencialitat per a desenvolupar-la des d’un llenguatge visual radicalment original i contemporani”.

Fragments comença, en la cinquena edició, una nova etapa que aposta per enfortir encara més els vincles entre el fotoperiodisme com a generador capital de debats públics arrelats a l’actualitat i el poder creatiu de la imatge.

El projecte cultural impulsat per la Unió de Periodistes s’ha convertit en “un referent en el camp del fotoassaig i la memòria visual gràcies al talent dels candidats i autors i autores premiats i al treball del comissari, Pablo Bruc, qui ara dona el relleu a Lidón Forés per a posar-se al capdavant de la iniciativa”, destaca el col·lectiu professional en un comunicat.

Pablo Bruc s’acomiada del projecte amb una reflexió sobre el que ha suposat per a ell i amb paraules d’agraïment per a les persones col·laboradores: “Fragments va nàixer en un moment especialment complex per a la fotografia i durant estos cinc edicions hem aconseguit produir i exhibir treballs rellevants fets per i per al País Valencià complint així l’objectiu fundacional del projecte: establir les bases per a la creació d’una fotografia rellevant i viable en clau local”.

“Este és segurament el projecte cultural més significatiu i rellevant en termes culturals que he tingut l’oportunitat de crear i desenvolupar. Una iniciativa d’esta grandària no hauria sigut possible sense el suport i l’intens treball d’una institució com la Unió de Periodistes Valencians que no es conforma amb estar present, sinó que actua com a agent dinamitzador del món cultural del País Valencià i, a més, ho fa d’acord amb els més alts estàndards de les bones pràctiques de la indústria cultural”, assevera.

I afig: “En el meu nom i en el de tot l’equip que m’ha acompanyat, volguera agrair l’esforç col·lectiu a la Unió, a cadascun dels becats per la seua dedicació, Paco Llop, Laura Silleras, Carlos Aguilera i Markel Redondo, i especialment, a Biel Aliño, el paper del com ha sigut fonamental perquè aquesta idea prosperara de la forma que ho ha fet”.

IMATGE D’AVANTGUARDA

Lidón Forés pren el relleu de Pablo Bruc per a impulsar un nou cicle del projecte Fragments amb un nou equip al capdavant i clars objectius: “com a fotògrafa i docent, he seguit d’a prop la trajectòria de Fragments, per això és un privilegi formar part del projecte, de la beca. Respectant el punt de vista fotoperiodistic, voldria aportar algunes estratègies narratives de la imatge d’avantguarda en el resultat final. Sens dubte, és un gran repte, com l’és prendre el relleu de Pablo Bruc, però ho afronte amb energia i amb la perspectiva que Fragments continue creixent i ampliant horitzons”.

El guanyador de Fragments 2024 disposarà de huit mesos per a elaborar el projecte amb un pressupost de 6.000 euros en honoraris. El treball es complementarà durant l’any 2025 amb una exposició i un fotollibre.

TRAJECTÒRIES

Andreu Esteban Sebastià (Castelló de la Plana, 1999) és llicenciat en Comunicació Audiovisual per la UJI i Postgrau en Fotoperiodisme per la UAB. En l’actualitat és col·laborador habitual de l’Agència EFE i també ha desenvolupat la seua tasca en altres mitjans com Mediterráneo i Vilaweb. A més de treballs en vídeo i televisió en Europa Press i Telecinco.

El 2023 va ser reconegut en el Miravisions amb el reportatge ‘Tornar a començar en l’Espanya buidada’, un relat sobre refugiats ucraïnesos que van arribar a Torre-xiva, un dels municipis amb menys de 100 habitants a la Comunitat Valenciana.

Els seus orígens familiars a l’interior de Castelló ho han portat a dedicar els seus reportatges personals a temàtiques com el món rural, la despoblació i el sector primari.

Per la seua banda, Lidón Forés, actual comissaria del Projecte Fragments, és codirectora d’IMAGINÀRIA, Festival de Fotografia de Castelló, docent especialitzada en la tutorización de projectes fotogràfics i directora de Foto Suelta.

Últimes notícies

Alerta per listèria en set productes carnis loncheados de Cárnicas Serrano

La Aesan ha alertat de listèria en diversos lots de set productes loncheados de Cárnicas Serrano, retirats de manera preventiva. L'agència ha demanat no consumir-los i extremar la higiene.

Vox precisa que el registre de Pérez Llorca no implica pacte

Vox ha advertit que la candidatura de Juanfran Pérez Llorca es registrarà per la fi del termini, però no suposa un acord. Les negociacions continuen obertes i els seus vots són decisius.

Feijóo anuncia que Mazón deixarà la presidència del PP valencià després de la investidura

Feijóo ha confirmat que Carlos Mazón deixarà la presidència del PP valencià després de la investidura del nou president, un relleu sol·licitat pel mateix Mazón. També ha defés que les negociacions amb Vox per a investir a Juanfran Pérez Llorca es desenrotllen en un clima de respecte i ha criticat la comissió de la dana en el Congrés.

Pérez Llorca registrarà este dimecres la seua candidatura per a rellevar a Mazón en la Presidència de la Generalitat

El síndic del PP en Les Corts registrarà este dimecres la seua candidatura per a substituir a Carlos Mazón. El PP necessita a Vox i el ple es preveu la setmana vinent.

París redescobrix a Luis García Berlanga amb el major cicle del seu cinema a França

El Jeu de Paume dedica des d'este dimarts un cicle sense precedents a l'obra de Luis García Berlanga, amb projeccions i col·loquis fins al 23 de novembre.

La Junta de Síndics abordarà el dijous la data del ple d’investidura de Pérez Llorca

La Junta de Síndics es reunirà el dijous per a fixar el calendari de la investidura de Juanfran Pérez Llorca. PP i Vox sumen els vots necessaris per a l'elecció.

Morant qualifica de delirant la compareixença de Mazón en la comissió de la DANA en el Congrés

La líder del PSPV i ministra ha titllat de delirant la intervenció de Carlos Mazón davant la comissió que investiga la DANA. Li ha retret desconéixer els horaris de les víctimes i ha parlat de possible defensa psicològica o judicial.

Compromís demana evitar el tacticismo i reclama un finançament autonòmic just

Compromís ha reclamat que no s'impose el tacticismo partidista i que s'aprove ja un repartiment just del finançament autonòmic. La formació ha donat suport a una reforma equitativa i un fons transitori fins a la seua entrada en vigor.