Andreu Esteban guanya la V beca Fragments amb una investigació sobre el ‘colonialisme energètic’

VALÈNCIA, 15 (EUROPA PRESS)

El fotoperiodista Andreu Esteban s’ha proclamat guanyador de la V edició de la beca de producció Fragments, convocada per la Unió de Periodistes Valencians per a realitzar un assaig fotogràfic que, en la present convocatòria, reflexiona sobre el lema ‘Territori mutant. Emergència climàtica i transformació social del paisatge. Convivència, tensió i fites humanes’.

La proposta seleccionada investigarà el concepte de «colonialisme energètic» per a dur a terme una anàlisi de com empreses i països estrangers fan ús de la terra i recursos d’uns altres per a obtenir un benefici propi. A més, posarà el focus en l’impacte de diversos projectes de parcs eòlics i fotovoltaics al llarg del territori valencià, principalment en zones dedicades al sector primari, donant veu a les comunitats locals.

El jurat ha valorat «l’adequació de la idea al tema proposat, així com la seua rellevància social, interès periodístic i potencialitat per a desenvolupar-la des d’un llenguatge visual radicalment original i contemporani».

Fragments comença, en la cinquena edició, una nova etapa que aposta per enfortir encara més els vincles entre el fotoperiodisme com a generador capital de debats públics arrelats a l’actualitat i el poder creatiu de la imatge.

El projecte cultural impulsat per la Unió de Periodistes s’ha convertit en «un referent en el camp del fotoassaig i la memòria visual gràcies al talent dels candidats i autors i autores premiats i al treball del comissari, Pablo Bruc, qui ara dona el relleu a Lidón Forés per a posar-se al capdavant de la iniciativa», destaca el col·lectiu professional en un comunicat.

Pablo Bruc s’acomiada del projecte amb una reflexió sobre el que ha suposat per a ell i amb paraules d’agraïment per a les persones col·laboradores: «Fragments va nàixer en un moment especialment complex per a la fotografia i durant estos cinc edicions hem aconseguit produir i exhibir treballs rellevants fets per i per al País Valencià complint així l’objectiu fundacional del projecte: establir les bases per a la creació d’una fotografia rellevant i viable en clau local».

«Este és segurament el projecte cultural més significatiu i rellevant en termes culturals que he tingut l’oportunitat de crear i desenvolupar. Una iniciativa d’esta grandària no hauria sigut possible sense el suport i l’intens treball d’una institució com la Unió de Periodistes Valencians que no es conforma amb estar present, sinó que actua com a agent dinamitzador del món cultural del País Valencià i, a més, ho fa d’acord amb els més alts estàndards de les bones pràctiques de la indústria cultural», assevera.

I afig: «En el meu nom i en el de tot l’equip que m’ha acompanyat, volguera agrair l’esforç col·lectiu a la Unió, a cadascun dels becats per la seua dedicació, Paco Llop, Laura Silleras, Carlos Aguilera i Markel Redondo, i especialment, a Biel Aliño, el paper del com ha sigut fonamental perquè aquesta idea prosperara de la forma que ho ha fet».

IMATGE D’AVANTGUARDA

Lidón Forés pren el relleu de Pablo Bruc per a impulsar un nou cicle del projecte Fragments amb un nou equip al capdavant i clars objectius: «com a fotògrafa i docent, he seguit d’a prop la trajectòria de Fragments, per això és un privilegi formar part del projecte, de la beca. Respectant el punt de vista fotoperiodistic, voldria aportar algunes estratègies narratives de la imatge d’avantguarda en el resultat final. Sens dubte, és un gran repte, com l’és prendre el relleu de Pablo Bruc, però ho afronte amb energia i amb la perspectiva que Fragments continue creixent i ampliant horitzons».

El guanyador de Fragments 2024 disposarà de huit mesos per a elaborar el projecte amb un pressupost de 6.000 euros en honoraris. El treball es complementarà durant l’any 2025 amb una exposició i un fotollibre.

TRAJECTÒRIES

Andreu Esteban Sebastià (Castelló de la Plana, 1999) és llicenciat en Comunicació Audiovisual per la UJI i Postgrau en Fotoperiodisme per la UAB. En l’actualitat és col·laborador habitual de l’Agència EFE i també ha desenvolupat la seua tasca en altres mitjans com Mediterráneo i Vilaweb. A més de treballs en vídeo i televisió en Europa Press i Telecinco.

El 2023 va ser reconegut en el Miravisions amb el reportatge ‘Tornar a començar en l’Espanya buidada’, un relat sobre refugiats ucraïnesos que van arribar a Torre-xiva, un dels municipis amb menys de 100 habitants a la Comunitat Valenciana.

Els seus orígens familiars a l’interior de Castelló ho han portat a dedicar els seus reportatges personals a temàtiques com el món rural, la despoblació i el sector primari.

Per la seua banda, Lidón Forés, actual comissaria del Projecte Fragments, és codirectora d’IMAGINÀRIA, Festival de Fotografia de Castelló, docent especialitzada en la tutorización de projectes fotogràfics i directora de Foto Suelta.

Últimes notícies

La investigació per la DANA a València incorpora l’alcalde pedani de la Torre com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha citat com a testimoni l’alcalde pedani de la Torre, ha demanat la factura del mòbil de María José Catalá i més documentació a l’Ajuntament de València.

El PSPV planteja uns comptes per a 2027 que incorporen els 3.699 milions de la nova finançació

El PSPV ha registrat un pressupost alternatiu per a 2026 que reorienta 753 milions a sanitat, educació, vivenda i serveis socials, i que fixa les bases per a incorporar en 2027 els 3.699 milions previstos en el nou model de finançament autonòmic proposat pel Govern central.

Les màximes freguen els 41 graus en el quart dia d’ona de calor a la Comunitat

L’ona de calor continua a la Comunitat Valenciana amb 40,8 graus a Orihuela i valors pròxims als 40 en comarques de València, Alacant i Castelló, segons Avamet i Aemet.

La calor extrema es dona una treva en la Comunitat Valenciana este divendres

L’ola de calor que ha deixat més de 45 graus en la Comunitat Valenciana acaba este divendres, amb una baixada generalitzada de temperatures, especialment al sud i a l’interior de València.

L’alcalde de Xest denuncia que no va rebre cap avís de la Generalitat durant la DANA

José Morell ha declarat com a testimoni que ni ell ni l’Ajuntament de Xest van rebre cap comunicació del Consell durant la DANA del 29 d’octubre, tot i els nombrosos rescats al municipi.

La vaga ferroviària del 15 de juliol deixarà sense servei 328 trens de mitjana i llarga distància

La vaga convocada pel Sindicat Ferroviari per al 15 de juliol obligarà a cancel·lar 328 trens de mitjana, alta i llarga distància, amb serveis mínims del 73 % en alta velocitat i del 66 % en mitjana distància.

Les exportacions espanyoles de components per al calcer pugen quasi un 3 % en 2025 i retallen a la mitat el dèficit

Les vendes exteriors espanyoles de components per al calcer han arribat als 1.695,3 milions d’euros en 2025, un 2,9 % més que en 2024, mentres el dèficit comercial del sector s’ha reduït un 54 %, fins als 67,5 milions.

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.