Andreu Esteban guanya la V beca Fragments amb una investigació sobre el ‘colonialisme energètic’

VALÈNCIA, 15 (EUROPA PRESS)

El fotoperiodista Andreu Esteban s’ha proclamat guanyador de la V edició de la beca de producció Fragments, convocada per la Unió de Periodistes Valencians per a realitzar un assaig fotogràfic que, en la present convocatòria, reflexiona sobre el lema ‘Territori mutant. Emergència climàtica i transformació social del paisatge. Convivència, tensió i fites humanes’.

La proposta seleccionada investigarà el concepte de «colonialisme energètic» per a dur a terme una anàlisi de com empreses i països estrangers fan ús de la terra i recursos d’uns altres per a obtenir un benefici propi. A més, posarà el focus en l’impacte de diversos projectes de parcs eòlics i fotovoltaics al llarg del territori valencià, principalment en zones dedicades al sector primari, donant veu a les comunitats locals.

El jurat ha valorat «l’adequació de la idea al tema proposat, així com la seua rellevància social, interès periodístic i potencialitat per a desenvolupar-la des d’un llenguatge visual radicalment original i contemporani».

Fragments comença, en la cinquena edició, una nova etapa que aposta per enfortir encara més els vincles entre el fotoperiodisme com a generador capital de debats públics arrelats a l’actualitat i el poder creatiu de la imatge.

El projecte cultural impulsat per la Unió de Periodistes s’ha convertit en «un referent en el camp del fotoassaig i la memòria visual gràcies al talent dels candidats i autors i autores premiats i al treball del comissari, Pablo Bruc, qui ara dona el relleu a Lidón Forés per a posar-se al capdavant de la iniciativa», destaca el col·lectiu professional en un comunicat.

Pablo Bruc s’acomiada del projecte amb una reflexió sobre el que ha suposat per a ell i amb paraules d’agraïment per a les persones col·laboradores: «Fragments va nàixer en un moment especialment complex per a la fotografia i durant estos cinc edicions hem aconseguit produir i exhibir treballs rellevants fets per i per al País Valencià complint així l’objectiu fundacional del projecte: establir les bases per a la creació d’una fotografia rellevant i viable en clau local».

«Este és segurament el projecte cultural més significatiu i rellevant en termes culturals que he tingut l’oportunitat de crear i desenvolupar. Una iniciativa d’esta grandària no hauria sigut possible sense el suport i l’intens treball d’una institució com la Unió de Periodistes Valencians que no es conforma amb estar present, sinó que actua com a agent dinamitzador del món cultural del País Valencià i, a més, ho fa d’acord amb els més alts estàndards de les bones pràctiques de la indústria cultural», assevera.

I afig: «En el meu nom i en el de tot l’equip que m’ha acompanyat, volguera agrair l’esforç col·lectiu a la Unió, a cadascun dels becats per la seua dedicació, Paco Llop, Laura Silleras, Carlos Aguilera i Markel Redondo, i especialment, a Biel Aliño, el paper del com ha sigut fonamental perquè aquesta idea prosperara de la forma que ho ha fet».

IMATGE D’AVANTGUARDA

Lidón Forés pren el relleu de Pablo Bruc per a impulsar un nou cicle del projecte Fragments amb un nou equip al capdavant i clars objectius: «com a fotògrafa i docent, he seguit d’a prop la trajectòria de Fragments, per això és un privilegi formar part del projecte, de la beca. Respectant el punt de vista fotoperiodistic, voldria aportar algunes estratègies narratives de la imatge d’avantguarda en el resultat final. Sens dubte, és un gran repte, com l’és prendre el relleu de Pablo Bruc, però ho afronte amb energia i amb la perspectiva que Fragments continue creixent i ampliant horitzons».

El guanyador de Fragments 2024 disposarà de huit mesos per a elaborar el projecte amb un pressupost de 6.000 euros en honoraris. El treball es complementarà durant l’any 2025 amb una exposició i un fotollibre.

TRAJECTÒRIES

Andreu Esteban Sebastià (Castelló de la Plana, 1999) és llicenciat en Comunicació Audiovisual per la UJI i Postgrau en Fotoperiodisme per la UAB. En l’actualitat és col·laborador habitual de l’Agència EFE i també ha desenvolupat la seua tasca en altres mitjans com Mediterráneo i Vilaweb. A més de treballs en vídeo i televisió en Europa Press i Telecinco.

El 2023 va ser reconegut en el Miravisions amb el reportatge ‘Tornar a començar en l’Espanya buidada’, un relat sobre refugiats ucraïnesos que van arribar a Torre-xiva, un dels municipis amb menys de 100 habitants a la Comunitat Valenciana.

Els seus orígens familiars a l’interior de Castelló ho han portat a dedicar els seus reportatges personals a temàtiques com el món rural, la despoblació i el sector primari.

Per la seua banda, Lidón Forés, actual comissaria del Projecte Fragments, és codirectora d’IMAGINÀRIA, Festival de Fotografia de Castelló, docent especialitzada en la tutorización de projectes fotogràfics i directora de Foto Suelta.

Últimes notícies

El Levante ultima el traspàs de Tunde al West Brom per quasi tres milions

Levante i West Bromwich Albion han encarrilat el traspàs de l’extrem Kareem Tunde per uns tres milions d’euros, pendent només de tràmits finals i reconeixement mèdic. El jugador, format al club granota i amb contracte fins 2029, ja no ha viatjat a Pamplona per a jugar davant Osasuna.

Els veïns de Gàtova ja poden eixir de casa i reobri la CV-25 després de l’incendi

La Generalitat ha alçat el confinament domiciliari dels veïns de Gàtova decretat per l’incendi de Segorbe i ha reobert la CV-25, encara que les pistes forestals i senders continuen tancats.

Un València exhaust rep un Betis en ratxa en un Mestalla molt exigent

València i Betis es veuen este dimarts en Mestalla en el partit ajornat de la primera jornada, amb el conjunt local cansat i sota pressió i un Betis reforçat pel seu bon inici de Lliga.

Oltra insta les autonomies a acollir els menors que han arribat sols a Ceuta

Mónica Oltra, candidata de Compromís a l’Ajuntament de València, reclama que totes les comunitats autònomes col·laboren per a acollir els xiquets i xiquetes que han arribat sols a Ceuta i que considera en una situació de màxima vulnerabilitat.

Leticia Romero reivindica la identitat competitiva del València Basket

La capitana del València Basket, Leticia Romero, assegura que l’equip mantindrà l’ambició per tots els títols en el nou cicle amb Javi Torralba, malgrat les absències inicials per la WNBA i el Mundial.

Maffeo es presenta amb un missatge clar: compromís total amb el Valencia

Pablo Maffeo s’ha presentat com a nou lateral dret del Valencia destacant el seu compromís, el desig de quedar-se molts anys i el pes personal de tornar a València, on viu la seua filla.

El Elche encadena davant el Barça la seua segona pitjor golejada com a local en Primera

El Elche ha caigut 0-5 davant el Barcelona al Martínez Valero i ha patit la segona derrota més ampla de la seua història com a local en Primera Divisió, només superada pel 0-6 també davant el Barça en la temporada 2014-15.

La FVMP reclama a la CHJ netejar amb urgència el nou llit del Túria i els barrancs

La Federació Valenciana de Municipis i Províncies exigix a la Confederación Hidrográfica del Júcar actuacions prioritàries de neteja i manteniment al nou llit del Túria i a diversos barrancs abans de les pluges de la tardor.