9.7 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

Arcadi España, Diana Morant, Amparo Marco i Patricia Blanquer, els valencians que entren en l’Executiva PSOE

El president del Govern i secretari general del PSOE, Pedro Sánchez, ha dissenyat una Comissió Executiva Federal (CEF) de 42 persones en la qual hi ha quatre incorporacions valencianes: el conseller Arcadi España; la diputada nacional Patricia Blanquer; la ministra de Ciència, Diana Morant, i l’alcaldessa de Castelló de la Plana, Amparo Marco.

En general, en l’Executiva destaca la integració de sis dels seus nous ministres, un important relleu generacional, amb una mitjana d’edat de 47 anys -deu menys que l’anterior-, i una presència del 60% de dones. A més, només repeteixen 12 dels dirigents de l’actual Executiva.

Quant al repartiment territorial, la federació amb més representants en la nova direcció del PSOE és Andalusia, amb un total de nou, seguida de Madrid, que comptarà amb sis. El PSC i Castella i Lleó tindran quatre membres cadascun, Canàries sumarà tres, el País Basc i Castella-la Manxa, dos cadascun i la resta de comunitats tindrà un representant, igual que Ceuta.

En concret, formaran part del nou nucli dur de Sánchez a Ferraz el ministre de Presidència, Félix Bolaños, com a secretari per a la Reforma Constitucional i Nous Drets; la ministra de Sanitat, Carolina Darias, com a secretària de Sanitat i Consum; la de Ciència, Diana Morant, com a secretària de Ciència, Recerca i Universitats; i com a vocals, la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero; la de Política Territorial i portaveu, Isabel Rodríguez; i la d’Educació, Pilar Alegría.

Amb el seu nou equip, en el qual estarà la diputada més jove del Congrés, la castellanoleonesa Andrea Fernández, com a secretària d’Igualtat, es confirma l’aposta de Sánchez per plasmar en la seua Executiva un important relleu generacional. Fernández, de 28 anys, substitueix en este lloc a la també exvicepresidenta primera, Carmen Calvo.

També és significativa la gran presència de dones -el 60% enfront del 40% d’homes- i, com s’esperava, la presència de perfils procedents del municipalisme, com és el cas de les ja ministres Alegria i Morant, o l’alcaldessa de Castelló, Amparo Marco, com a secretària d’Emprenedoria i Impacte Social. A més, l’alcaldessa de Toledo, Milagros Tolón, serà la presidenta del Comité Federal.

En l’Executiva, que és l’òrgan encarregat de gestionar el dia a dia del partit, també entren el diputat de Jaén Felipe Sicília com a portaveu; la directora adjunta del gabinet de Sánchez en Moncloa, Plans Castellans, com a secretària de Justícia, Relacions Institucionals i Funció Pública; i la dirigent basca Idoia Mendia, com a secretària d’Estudis i Programa.

Entre les cares noves en l’Executiva destaca així mateix la portaveu en l’assemblea de Madrid, Hanna Jalloul, com a secretària de Política Internacional i Cooperació al Desenvolupament; o el conseller de Política Territorial de la Generalitat Valenciana Arcadi España, com a secretari de Transports, Mobilitat Sostenible i Agenda Urbana; i com a secretària de Repte Demogràfic, Maite Pérez Esteban.

En esta nova Executiva només mantenen el seu lloc 12 dirigents dels 49 que van conformar l’equip que Sánchez va dissenyar en el 39é Congrés Federal de 2017. És el cas, com ja s’havia confirmat, de Cristina Narbona com a presidenta del partit; Adriana Lastra com a sotssecretària general; i Santos Cerdán com a secretari d’Organització.

Així mateix, conserven el seu seient, encara que amb diferents responsabilitats, els dirigents Alfonso Rodríguez Gómez de Celis, que ara serà secretari de Política Municipal; Javier Izquierdo, que assumirà la Secretaria d’Acció Electoral; el secretari general d’Extremadura, Guillermo Fernández Vara, com a responsable d’Autonomies; Pilar Cancela, que assumeix la secretaria d’Exterior; Patxi López, com a Memòria Democràtica i Laïcisme.

Al seu torn, la portaveu en el Parlament Europeu, Iratxe García, conserva la secretaria d’Unió Europea; Pedro Casares assumeix la secretaria de Transformació Digital; Mª Luz Martínez Seijo conserva Educació; i Luc André Diouf es manté, ara com a secretari de Polítiques Migratòries i Refugiats.

Així queda la llista dels integrants de la nova Comissió Executiva Federal que s’aprovarà este diumenge en el 40è Congrés que se celebra a València:

1. Presidenta: Cristina Narbona Ruiz (Madrid).

2. Secretari General: Pedro Sánchez Pérez-Castejón (Madrid).

3. Sotssecretària General: Adriana Lastra Fernández (Astúries).

4. Secretari Organització: Santos Cerdán León (Navarra).

5. Secretària Igualtat: Andrea Fernández Benéitez (Castella i Lleó).

6. Secretaria d’Estratègia i Acció Electoral: Javier Izquierdo Roncero (Castella i Lleó).

7. Secretaria de Política Municipal: Alfonso Rodríguez de Celis (Andalusia).

8. Secretaria Política Autonòmica: Guillermo Fernández Vara (Extremadura).

9. Portaveu: Felipe Sicília Alferes (Andalusia).

10. Secretaria Justícia, Relacions Institucionals i Funció Pública: Plans Castellans Garijo (Madrid).

11. Secretaria d’Estudis i Programes: Idoia Mendia Cova (País Basc).

12. Secretaria Política Internacional i Cooperació al Desenvolupament: Hanna Jalloul Muro (Madrid).

13. Secretaria Transports, Mobilitat Sostenible i Agenda Urbana: Arcadi España García (Comunitat Valenciana).

14. Secretaria de Memòria Democràtica i Laïcisme: Patxi López Álvarez (País Basc).

15. Secretaria Repte Demogràfic: Maite Pérez Esteban (Aragó)

16. Secretaria Unió Europea: Iratxe García Pérez (Castella i Lleó).

17. Secretaria de Transició Ecològica Justa i la Preservació de la Biodiversitat: Marc Pons Pons (Balears)

18. Secretaria de Política Economia i Transformació Digital: Pedro Casares Hontañón (Cantàbria).

19. Secretaria Cultura i Esports: Manuela Villa Acosta (Madrid)

20. Secretaria per al Pacte de Toledo i la Inclusió Social: Juan Francisco Serrano Martínez (Andalusia)

21. Secretaria d’Indústria, Comerç i Turisme: Patricia Blanquer Alcaraz (Comunitat Valenciana)

22. Secretaria de Treball, Economia Social i Treball Autònom: Montse Mínguez García (Catalunya).

23. Secretaria de Formació: María Márquez Romero (Andalusia)

24. Secretaria d’Educació, Formació Professional: Mª Luz Martínez Seijo (Castella i Lleó).

25. Secretaria de Ciència, Recerca i Universitats: Diana Morant Ripoll (Comunitat Valenciana).

26. Secretaría de Moviments Socials, Diversitat i Majors: Beatriz Carrillo Dels Reis (Andalusia).

27. Secretaria de Transparència i Regeneració Democràtica: Francisco Lucas Ayala (Múrcia)

28. Secretaria Emprenedoria i Impacte Social: Amparo Marco Gual (Comunitat Valenciana)

29. Secretaria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca: Ana Mª Romero Obrero (Andalusia)

30. Secretaria de Sanitat i Consum: Carolina Darias Sant Sebastià (Canàries)

31. Secretaria per a la Reforma Constitucional i Nous Drets: Félix Bolaños García (Madrid)

32. Secretaria LGTBI: Víctor Gutiérrez Santiago (Catalunya)

33. Secretaria del PSOE Exterior: Pilar Cancel·la Rodríguez (Galícia).

34. Secretaria de Polítiques Migratòries i Refugiats: Luc André Diouf (Canàries).

VOCALS:

35. Manuel García Salgado (Catalunya)

36. Sabrina Moh Abdelkader (Melilla)

37. María Nieves Ramírez Moreno (Andalusia)

38. Mª Jesús Montero Quadrat (Andalusia)

39. Pilar Alegria Continent (Aragó)

40. Isabel Rodríguez García (Castella-la Manxa)

41. Elisa Garrido Jiménez (La Rioja)

42. Álvaro Martínez Chana (Castella-la Manxa)

A més, formen part d’este òrgan, com a membres nats, el portaveu en el Congrés, Héctor Gómez (Canàries); la portaveu al Senat, Eva Granados (Catalunya); i el nou president del Consell de Política Federal, l’alcalde de Sevilla i líder andalús, Juan Espadas (Andalusia).

Últimes notícies

Luis Castro, vint-i-uné entrenador del Llevant en Primera Divisió

El tècnic portugués debutarà el diumenge davant el Sevilla i es convertix en el vint-i-uné entrenador del Llevant en Primera. Arriba amb contracte fins a 2027.

La Nit de cap d’any valenciana deixa 89 intoxicacions i 32 agressions en una nit amb 959 incidents

El CICU ha gestionat 959 incidents entre les 20.00 de Nit de cap d'any i les 8.00 de l'1 de gener, amb 89 intoxicacions, 32 agressions i 9 accidents de trànsit.

La pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de 2025 entra en vigor: quarta en la història

La pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de 2025 ha entrat en vigor i és la quarta en la història valenciana. Manté els comptes aprovats al juny per PP i Vox fins que s'aprove la llei de 2026, amb la segona extensió seguida en esta legislatura.

Han caigut a la mitat les arribades en pastera a la Comunitat Valenciana i els rescatats han arribat en pitjor estat

2025 s'ha tancat amb 340 persones rescatades enfront de 643 en 2024 i 776 en 2023, la xifra més baixa de la dècada. Malgrat el descens, augmenten els ferits i els trasllats.

Indonèsia afronta la sèptima jornada de busca dels tres espanyols desapareguts

Indonèsia va reprendre per sèptim dia la busca de tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic prop de Komodo. Les autoritats valoren prolongar el dispositiu més enllà del mínim legal.

Gelades febles a l’interior de Castelló i màximes amb pocs canvis a l’inici de l’any

L'any arranca amb cel poc nuvolós, mínimes a l'alça a l'interior de València i gelades febles a l'interior de Castelló. Vent fluix i màximes amb pocs canvis; demà hi haurà boires i lleuger ascens tèrmic.

Un jove ha mort i un menor ha resultat ferit en un xoc entre moto i cotxe a València

Un jove de 22 anys ha mort i un menor de 12 ha resultat ferit en un xoc entre una moto i un cotxe en la CV-315, en el desviament cap a Carpesa, a València. Dos unitats del SAMU i un SVB han acudit i els sanitaris han confirmat la defunció malgrat la reanimació.

El DOGV publica una vintena de nomenaments d’assessors en la Generalitat

El butlletí oficial ha oficialitzat una vintena de nomenaments, la majoria en Presidència, i inclou a José Manuel Cuenca com a personal eventual per al expresident Carlos Mazón. Les resolucions fixen efectes des de finals de novembre i al desembre, reflectint la reorganització després del relleu en la Presidència.