22.5 C
València
Dimarts, 10 febrer, 2026

Arcadi España, Diana Morant, Amparo Marco i Patricia Blanquer, els valencians que entren en l’Executiva PSOE

El president del Govern i secretari general del PSOE, Pedro Sánchez, ha dissenyat una Comissió Executiva Federal (CEF) de 42 persones en la qual hi ha quatre incorporacions valencianes: el conseller Arcadi España; la diputada nacional Patricia Blanquer; la ministra de Ciència, Diana Morant, i l’alcaldessa de Castelló de la Plana, Amparo Marco.

En general, en l’Executiva destaca la integració de sis dels seus nous ministres, un important relleu generacional, amb una mitjana d’edat de 47 anys -deu menys que l’anterior-, i una presència del 60% de dones. A més, només repeteixen 12 dels dirigents de l’actual Executiva.

Quant al repartiment territorial, la federació amb més representants en la nova direcció del PSOE és Andalusia, amb un total de nou, seguida de Madrid, que comptarà amb sis. El PSC i Castella i Lleó tindran quatre membres cadascun, Canàries sumarà tres, el País Basc i Castella-la Manxa, dos cadascun i la resta de comunitats tindrà un representant, igual que Ceuta.

En concret, formaran part del nou nucli dur de Sánchez a Ferraz el ministre de Presidència, Félix Bolaños, com a secretari per a la Reforma Constitucional i Nous Drets; la ministra de Sanitat, Carolina Darias, com a secretària de Sanitat i Consum; la de Ciència, Diana Morant, com a secretària de Ciència, Recerca i Universitats; i com a vocals, la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero; la de Política Territorial i portaveu, Isabel Rodríguez; i la d’Educació, Pilar Alegría.

Amb el seu nou equip, en el qual estarà la diputada més jove del Congrés, la castellanoleonesa Andrea Fernández, com a secretària d’Igualtat, es confirma l’aposta de Sánchez per plasmar en la seua Executiva un important relleu generacional. Fernández, de 28 anys, substitueix en este lloc a la també exvicepresidenta primera, Carmen Calvo.

També és significativa la gran presència de dones -el 60% enfront del 40% d’homes- i, com s’esperava, la presència de perfils procedents del municipalisme, com és el cas de les ja ministres Alegria i Morant, o l’alcaldessa de Castelló, Amparo Marco, com a secretària d’Emprenedoria i Impacte Social. A més, l’alcaldessa de Toledo, Milagros Tolón, serà la presidenta del Comité Federal.

En l’Executiva, que és l’òrgan encarregat de gestionar el dia a dia del partit, també entren el diputat de Jaén Felipe Sicília com a portaveu; la directora adjunta del gabinet de Sánchez en Moncloa, Plans Castellans, com a secretària de Justícia, Relacions Institucionals i Funció Pública; i la dirigent basca Idoia Mendia, com a secretària d’Estudis i Programa.

Entre les cares noves en l’Executiva destaca així mateix la portaveu en l’assemblea de Madrid, Hanna Jalloul, com a secretària de Política Internacional i Cooperació al Desenvolupament; o el conseller de Política Territorial de la Generalitat Valenciana Arcadi España, com a secretari de Transports, Mobilitat Sostenible i Agenda Urbana; i com a secretària de Repte Demogràfic, Maite Pérez Esteban.

En esta nova Executiva només mantenen el seu lloc 12 dirigents dels 49 que van conformar l’equip que Sánchez va dissenyar en el 39é Congrés Federal de 2017. És el cas, com ja s’havia confirmat, de Cristina Narbona com a presidenta del partit; Adriana Lastra com a sotssecretària general; i Santos Cerdán com a secretari d’Organització.

Així mateix, conserven el seu seient, encara que amb diferents responsabilitats, els dirigents Alfonso Rodríguez Gómez de Celis, que ara serà secretari de Política Municipal; Javier Izquierdo, que assumirà la Secretaria d’Acció Electoral; el secretari general d’Extremadura, Guillermo Fernández Vara, com a responsable d’Autonomies; Pilar Cancela, que assumeix la secretaria d’Exterior; Patxi López, com a Memòria Democràtica i Laïcisme.

Al seu torn, la portaveu en el Parlament Europeu, Iratxe García, conserva la secretaria d’Unió Europea; Pedro Casares assumeix la secretaria de Transformació Digital; Mª Luz Martínez Seijo conserva Educació; i Luc André Diouf es manté, ara com a secretari de Polítiques Migratòries i Refugiats.

Així queda la llista dels integrants de la nova Comissió Executiva Federal que s’aprovarà este diumenge en el 40è Congrés que se celebra a València:

1. Presidenta: Cristina Narbona Ruiz (Madrid).

2. Secretari General: Pedro Sánchez Pérez-Castejón (Madrid).

3. Sotssecretària General: Adriana Lastra Fernández (Astúries).

4. Secretari Organització: Santos Cerdán León (Navarra).

5. Secretària Igualtat: Andrea Fernández Benéitez (Castella i Lleó).

6. Secretaria d’Estratègia i Acció Electoral: Javier Izquierdo Roncero (Castella i Lleó).

7. Secretaria de Política Municipal: Alfonso Rodríguez de Celis (Andalusia).

8. Secretaria Política Autonòmica: Guillermo Fernández Vara (Extremadura).

9. Portaveu: Felipe Sicília Alferes (Andalusia).

10. Secretaria Justícia, Relacions Institucionals i Funció Pública: Plans Castellans Garijo (Madrid).

11. Secretaria d’Estudis i Programes: Idoia Mendia Cova (País Basc).

12. Secretaria Política Internacional i Cooperació al Desenvolupament: Hanna Jalloul Muro (Madrid).

13. Secretaria Transports, Mobilitat Sostenible i Agenda Urbana: Arcadi España García (Comunitat Valenciana).

14. Secretaria de Memòria Democràtica i Laïcisme: Patxi López Álvarez (País Basc).

15. Secretaria Repte Demogràfic: Maite Pérez Esteban (Aragó)

16. Secretaria Unió Europea: Iratxe García Pérez (Castella i Lleó).

17. Secretaria de Transició Ecològica Justa i la Preservació de la Biodiversitat: Marc Pons Pons (Balears)

18. Secretaria de Política Economia i Transformació Digital: Pedro Casares Hontañón (Cantàbria).

19. Secretaria Cultura i Esports: Manuela Villa Acosta (Madrid)

20. Secretaria per al Pacte de Toledo i la Inclusió Social: Juan Francisco Serrano Martínez (Andalusia)

21. Secretaria d’Indústria, Comerç i Turisme: Patricia Blanquer Alcaraz (Comunitat Valenciana)

22. Secretaria de Treball, Economia Social i Treball Autònom: Montse Mínguez García (Catalunya).

23. Secretaria de Formació: María Márquez Romero (Andalusia)

24. Secretaria d’Educació, Formació Professional: Mª Luz Martínez Seijo (Castella i Lleó).

25. Secretaria de Ciència, Recerca i Universitats: Diana Morant Ripoll (Comunitat Valenciana).

26. Secretaría de Moviments Socials, Diversitat i Majors: Beatriz Carrillo Dels Reis (Andalusia).

27. Secretaria de Transparència i Regeneració Democràtica: Francisco Lucas Ayala (Múrcia)

28. Secretaria Emprenedoria i Impacte Social: Amparo Marco Gual (Comunitat Valenciana)

29. Secretaria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca: Ana Mª Romero Obrero (Andalusia)

30. Secretaria de Sanitat i Consum: Carolina Darias Sant Sebastià (Canàries)

31. Secretaria per a la Reforma Constitucional i Nous Drets: Félix Bolaños García (Madrid)

32. Secretaria LGTBI: Víctor Gutiérrez Santiago (Catalunya)

33. Secretaria del PSOE Exterior: Pilar Cancel·la Rodríguez (Galícia).

34. Secretaria de Polítiques Migratòries i Refugiats: Luc André Diouf (Canàries).

VOCALS:

35. Manuel García Salgado (Catalunya)

36. Sabrina Moh Abdelkader (Melilla)

37. María Nieves Ramírez Moreno (Andalusia)

38. Mª Jesús Montero Quadrat (Andalusia)

39. Pilar Alegria Continent (Aragó)

40. Isabel Rodríguez García (Castella-la Manxa)

41. Elisa Garrido Jiménez (La Rioja)

42. Álvaro Martínez Chana (Castella-la Manxa)

A més, formen part d’este òrgan, com a membres nats, el portaveu en el Congrés, Héctor Gómez (Canàries); la portaveu al Senat, Eva Granados (Catalunya); i el nou president del Consell de Política Federal, l’alcalde de Sevilla i líder andalús, Juan Espadas (Andalusia).

Últimes notícies

Sergio García veu perjudicial a curt termini que només puntuen els 10 primers en LIV Golf

Sergio García va valorar que el OWGR comence a puntuar els tornejos de LIV Golf, però va alertar que limitar els punts als deu primers pot perjudicar a curt termini.

Aemet activarà al migdia l’avís taronja per vents de 90 km/h a València i ho mantindrà el dimecres

Aemet activa a les 12.00 del dimarts l'avís taronja per vent de l'oest amb ratxes de 90 km/h en el litoral i l'interior sud de València. L'alerta continuarà el dimecres i hi haurà avisos grocs a Castelló i Alacant.

Un estudi del CSIC ha trobat una variant genètica comuna que eleva el risc de covid greu

Un projecte liderat pel CSIC ha identificat un polimorfisme del gen OAS1, present entorn del 20% de la població, associat a major risc de COVID-19 greu. La troballa, publicat en iScience, ajuda a explicar per què algunes persones jóvens i sanes van desenrotllar quadres severs.

Veïns de Benillup demanen a Pérez Llorca frenar l’avanç del Barranc de Caraita

Veïns de Benillup han enviat una carta al president de la Generalitat per a exigir una solució integral a la inestabilitat del Barranc de Caraita, molt pròxim a vivendes.

Espanya cau 2-4 davant Anglaterra i es va de buit de la Pro League de València

Espanya va perdre 2-4 amb Anglaterra en el tancament de la Pro League de València: va igualar un 0-2 amb doblet de Basterra, però va encaixar al final i marxa sense punts.

Marcelino complirà 200 partits en Primera amb el Vila-real davant un Getafe on no perd des de 2017

El Vila-real visita al Getafe amb Marcelino a un partit d'aconseguir els 200 en Primera amb el club. L'equip no perd en el Coliseum en Lliga des de 2017.

El PP atribuïx a Miguel Polo la responsabilitat política per les morts del barranc de Poio

El PP ha responsabilitzat políticament a Miguel Polo per les morts del barranc de Poio en la comissió d'investigació de la DANA al Senat. Polo ha replicat que la CHJ va facilitar tota la informació i ha assenyalat a la direcció del Cecopi.

Compromís plena València de cartells i acusa a Catalá del calvari del transport

Compromís ha llançat una campanya de cartells amb QR per a denunciar la deterioració del transport públic a València i acusa a Catalá. La formació denuncia un veto en Metrovalencia i alerta de costos per la ZBE no implantada.