16.1 C
València
Dijous, 18 desembre, 2025

Bernabé promet un protocol antiassetjament infal·lible en el PSOE i exemplaritat per a protegir les dones

Pilar Bernabé, secretària d’Igualtat del PSOE i delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, ha afirmat que milloraran el protocol del partit enfront de l’assetjament sexual per a fer-lo ‘infal·lible’ i que, sobretot, seran ‘exemplaritzants’ per a explicar als qui encara no ho tenen com activar-ho i protegir les dones. L’objectiu, ha subratllat, és que la resposta siga clara, ràpida i garantista, de manera que no hi haja dubtes sobre els passos a seguir ni sobre la protecció de les víctimes.

Ho ha dit en el Fòrum Europa-Tribuna Mediterrània, en una intervenció presentada per la ministra i secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, que l’ha definida com ‘és valent, és incansable, és transversal i sobretot és feminista’ i ha reivindicat que ‘ha sigut l’alcaldessa de tota la província amb la dana’ de 2024. Bernabé ha insistit que els errors s’assumixen, es corregixen, es demana perdó i s’aprén d’ells, i ha assenyalat que ara estan eixint casos en files de la dreta: la setmana passada ‘estaven sobreexcitados’ amb els del PSOE i ara ‘estan baixant el nivell’.

Preguntada per la frase de l’exsecretari d’Organització Santos Cerdán, ‘millor només que mal acompanyat’, ha respost: ‘com més lluny, millor’. Morant ha afegit: ‘efectivament està només, perquè mereix estar sol’. Amb això, les dos han volgut remarcar que el partit ha pres nota de l’ocorregut i que la seua prioritat és tancar files entorn de procediments clars i a l’exemplaritat interna.

La negligència en la dana

Sobre la dana del 29 d’octubre de 2024, ha asseverat que les 230 persones mortes ho van fer en les primeres hores, quan ‘la negligència més gran’ va estar en el responsable de l’emergència. Ha lamentat a més l’actitud del PP amb el expresident Carlos Mazón, al qual ‘continua protegint’. Segons el parer de Bernabé, el PP no ha oferit una explicació suficient i persistix a minimitzar responsabilitats en lloc d’esclarir-les.

‘No hem vist cap mena d’acció que tinga a veure amb la redempció de la culpa’, ha retret, acusant el PP de ‘protegir a Mazón en el seu aforament, no reconéixer que eixe senyor el va fer malament, que era el màxim responsable i a més posar-lo en una comissió per a guanyar més i treballar menys’. Ha afegit que el nou president, Juanfran Pérez Llorca, no ha aprofitat l”oportunitat d’or’ per a demostrar que el PP vol avançar i que ‘és conscient que Mazón ho va fer malament i que ha de respondre davant la justícia‘ per la seua gestió de la dana.

Bernabé ha descrit com a ‘primer error’ de Mazón haver abordat la tragèdia des dels retrets als pocs dies, per a després canviar de tècnica ‘probablement perquè algú li va dir que s’havia de protegir judicialment’, i ‘posar en marxa la màquina de les faules’, la qual cosa va obligar a ‘haver de desmentir les mentides repetides’. Segons ha explicat, eixe gir d’estratègia va generar confusió i va obligar a invertir esforços a aclarir informacions falses en plena emergència.

Respecte al dispositiu, ha posat com a exemple les crítiques per la suposada falta de mobilització militar i ha remarcat que el 30 d’octubre, abans que isquera el sol, hi havia més de 1.200 efectius de la UME que venien de cinc punts distints d’Espanya i van viatjar tota la nit amb la seua maquinària. Ha admés que no estaven en totes les ciutats al principi: ‘Les primeres 48 hores vam estar exigint al director de l’emergència que manara l’Exèrcit a tots els municipis, perquè estaven sectoritzats només a Paiporta i Picanya’. Segons ha defés, l’Exèrcit va mobilitzar 30.000 militars mentres va durar l’emergència. Per a Bernabé, este desplegament demostra que els recursos estaven disponibles, però que el seu ús depenia d’una coordinació efectiva.

Com a primera lliçó, ha subratllat que és imprescindible que al capdavant de les institucions hi haja persones en les quals confia la ciutadania. També ha reivindicat les visites del Govern a les zones afectades per la dana, un total de 242, ‘una cada dos dies’ de mitjana, com a mostra d’acompanyament i seguiment continuat dels treballs.

Inversió històrica

Bernabé ha reivindicat la inversió ‘rotundament històrica‘ del Govern d’Espanya en la Comunitat Valenciana en els últims set anys, que ha xifrat en més de 19.300 milions d’euros, una quantia que, ha dit, multiplica per quatre el compromís de l’anterior Govern del PP. Si se suma el destinat a la dana, la xifra aconseguix els 36.000 milions, ‘absolutament sense precedents’.

Ha detallat que ja són 9.000 milions d’euros els fons injectats a la província de València per a atendre els efectes de la dana, el 10,3% del PIB, un volum que, al seu juí, equival a reunir els fons europeus de tota Espanya de cinc anys i injectar-los en un sol exercici. Amb estes xifres, ha conclòs, es pretén accelerar la recuperació i donar cobertura a les necessitats més urgents de les zones afectades.

Últimes notícies

S’ha obert el pas subterrani que connecta les estacions de Xàtiva i Alacant

La nova passarel·la subterrània de 260 metres ha connectat des d'este dijous les estacions de Xàtiva i Alacant en uns tres minuts. L'obra, de més de 24 milions, ha reforçat el servici de Metrovalencia i l'entorn urbà del centre de València.

CCOO PV exigix activar el diàleg social i prioritza la vivenda

Ana García Alcolea ha presentat el seu informe al Consell Confederal amb un balanç socioeconòmic i un full de ruta immediat. CCOO PV ha reclamat activar ja el diàleg social i ha situat la vivenda com a prioritat, al costat d'ocupació i finançament.

Educació atorga els primers 13 milions en ajudes per a material escolar després de la DANA

Educació ha concedit 13 milions en cinc resolucions per a 26.000 alumnes afectats per la DANA. La convocatòria total ascendix a 100,6 milions per a 68.893 estudiants.

Rovira fixa com a prioritats la reforma del finançament i la baixada d’impostos

El nou conseller d'Economia, Hisenda i Administració Pública ha defés un nou model de finançament i mantindre la rebaixa fiscal. També ha proposat un fons d'anivellament mentres es negocia la reforma.

El subdirector d’Emergències va ser informat a les 18.32 de l’opció d’activar És-Alert

Jorge Suárez va conéixer a les 18.32 la possibilitat d'usar És-Alert durant la DANA. Els missatges del mòbil que arrepleguen eixe avís van ser incorporats a la causa judicial.

La Conselleria de Servicis Socials elevarà a 37.000 les places per a majors en 2026

Elena Albalat ha detallat que en 2026 se superaran les 37.000 places en residències i centres de dia, amb 15 noves licitacions i més inversió. També ha avançat la història social única i la creació de nous òrgans de participació.

Ascer preveu tancar 2025 amb estabilitat en les vendes i demana revisar els costos per CO₂

Ascer preveu un 2025 estable gràcies a l'estirada del mercat nacional i a unes exportacions contingudes, i demana revisar els costos del CO₂ davant un impacte de 150 milions. La patronal alerta sobre canvis en cogeneració, reclama una reunió amb el Govern i veu 2026 condicionat per energia i normativa.

Pérez Llorca evita la confrontació amb Bernabé per la dana i l’emplaça al diàleg

El president ha evitat contestar a les crítiques de Pilar Bernabé per la gestió de la dana i la postdana i l'ha cridada a obrir vies d'entesa. Ha assenyalat que la ciutadania ja valora la gestió i ha reivindicat una comissió mixta després de la seua reunió amb Pedro Sánchez.