Catalá veu el contingent català com una ‘punyalada al municipalisme’ i planteja impugnar-ho davant del TC

Aplaudix el pla de conciliació del PP: «Preferisc donar un xec a un nounat que a un de 18 anys per a comprar videojocs»

MADRID, 2 (EUROPA PRESS)

L’alcaldessa de València, María José Catalá (PP), ha qualificat este dimecres de «punyalada al municipalisme» el finançament singular de Catalunya i ha cridat a la unió de les ciutats per a presentar un conflicte de competència davant del Tribunal Constitucional (TC) per vulneració de l’autonomia local.

Catalá ha emfatitzat que la reforma del sistema de finançament autonòmic és necessària, però que la del finançament local és «urgent» i més si cap davant de la possibilitat del «contingent català».

«Siguem honests, el contingent català és una punyalada al municipalisme. Ací crec que no hi haurà un sol alcalde, ni un només, del signe que siga, que no coincidisca», ha expressat la ‘popular’ en un esmorzar informatiu de Nova Economia Fórum.

L’alcaldessa de València ha retret que «ni el president –de l’executiu central, Pedro Sánchez,– ni els seus ministres parlen de finançament local perquè per al Govern el municipalisme no existex». En este sentit, ha incidit que en la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) encara estan «esperant una resposta de la ministra d’Hisenda», María Jesús Montero, a diverses cartes.

«I arribats a este punt hem de ser clars. A Suïssa no es parla de les necessitats dels ajuntaments d’Espanya, només es parla de supervivència política», ha assenyalat, en al·lusió a les reunions del PSOE amb Junts en el país helvètic per a aconseguir el suport del partit independentista al Govern.

SISTEMA «PERVERS»

Segons el parer de Catalá, el model actual de finançament local és «totalment pervers», perquè a més de no respondre a les competències que tenen els ajuntaments –segons ha dit–, també els «condemna a barallar per les engrunes» i els tracta com «als últims de la cua».

«I si ara fiquem en l’equació el contingent català, doncs entendran la preocupació que tenim els ajuntaments», ha afegit abans de comentar que Catalunya, només en IRPF, va recaptar l’any passat més de 23.000 milions d’euros, la qual cosa provocaria un «forat» que «van a perdre directament les comunitats, però també els ajuntaments».

Sobre este tema, ha exposat que l’Ajuntament de València calcula que permetre a Catalunya gestionar a part els impostos pot suposar un 10 per cent de pèrdua d’ingressos als municipis, per la qual cosa ha ressaltat que no pensa quedar-se «quieta» davant d’este «colp».

Catalá ha assenyalat que els alcaldes estan «obligats a parar-ho» i ha afirmat que va a promoure que es present davant del Constitucional un «conflicte en defensa de l’autonomia local per a impugnar el contingent català si es materialitza», amb l’objectiu de defensar el finançament dels municipis.

«Necessàriament hem d’anar tots a l’una», ha demanat, afegint que ho ha comentat amb l’alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida (PP), i que està convençuda que moltes ciutats espanyoles se sumaran.

A més, María José Catalá ha indicat que també és important sol·licitar al Consell d’Europa que investigue al Govern per vulnerar la Carta Europea de l’Autonomia Local, que «exigix que les corporacions siguen consultades dins del termini i en la forma escaient de tota acció que puga afectar-los, sobretot si els afecta als recursos».

«Perquè el contingent català ens afecta molt, ataca directament al principi constitucional de suficiència financera dels ajuntaments i no va a ser una cosa circumstancial. Va a minvar la capacitat econòmica a futur, i als ajuntaments ens toca defensar el pa de hui, però també el pa de matí», ha subratllat.

LA REFORMA DEL FINANÇAMENT AUTONÒMIC, «ALHORA» QUE LA LOCAL

La primera edil ha reclamat a Sánchez que escolte als alcaldes com està fent en la seua ronda de consultes amb els presidents autonòmics i ha demanat que en la pròxima Conferència de Presidents la FEMP tinga un lloc garantit perquè es van tractar temes que afecten al municipalisme, com l’habitatge i el finançament, segons ha enumerat.

«Miren, visc en una comunitat infrafinançada, tots ho saben, i tinc raons de pes per a exigir la reforma del finançament autonòmic, però tinc raons de pes per a exigir que es produïsca alhora que la reforma del finançament local. Si ens creiem l’Estat autonòmic i la descentralització, una cosa no pot anar sense l’altra», ha sostingut.

En este punt, Catalá ha dit que la primera mesura a plantejar ha de ser una reforma de la Llei de les Hisendes Locals perquè «el finançament local es calcule sobre els ingressos bruts de la recaptació de l’Estat». «Que no se’ns obligue a entrar en una competició feroç i perversa per aconseguir finançament. Este país sempre ha treballat i sempre ha funcionat amb un model de convivència i de solidaritat», ha resolt.

VEU AMB «INTERÈS» LA PROPOSTA DE LA SETMANA LABORAL DE QUATRE DIES

Catalá s’ha pronunciat a més sobre el pla de conciliació promogut pel seu partit a nivell nacional, destacant que se sent «orgullosa» de les propostes, ja que planteja ampliar els permisos de paternitat i maternitat o millorar les bonificacions a les famílies nombroses, «ajudes que milloren la vida de les famílies».

«Preferisc donar un xec a un xiquet nounat de 300 euros a un xec de 400 euros per a comprar videojocs a una persona de 18 anys. Tot em sembla bé, però sempre vaig a preferir el primer al segon», ha declarat.

Sobre què li sembla la setmana laboral de quatre dies en alguns sectors, Catalá ha indicat que li sembla «interessant» i que el debat s’ha de produir entre la patronal i els sindicats.

LA LLEI D’HABITATGE ÉS UN «FRACÀS»

D’altra banda, l’alcaldessa de València ha criticat que la Llei d’Habitatge està sent un «fracàs», en haver reduït » l’oferta un 36 per cent» i «incrementat els preus un 13 per cent». I ha rebutjat les «amenaces» del Govern de no donar fons estatals a les administracions que no l’apliquen.

Catalá ha esmentat que Barcelona és l’única ciutat que ha aplicat la declaració de zones tensionades i això ha suposat, al seu juí, que els propietaris no veuen incentius per a posar el seu habitatge en lloguer, que la demanda s’ha triplicat i que els preus, per tant, han pujat.

«En conseqüència, és un vertader fracàs», ha dit, per a assegurar que fer «seguidisme» al Govern de Sánchez «no és una opció». Ella preferix, ha assenyalat, augmentar l’oferta per a baixar els preus i construir habitatges protegits que siguen assequibles.

Últimes notícies

Juan Ayuso perd el mallot blanc del Tour però celebra evitar el protocol

Juan Ayuso ha perdut el mallot blanc del Tour de França a favor d’Isaac del Toro, però ha destacat que això li permet esquivar les obligacions de protocol.

Ayuso perd el mallot blanc del Tour però celebra que s’estalvia el protocol

El xabier Juan Ayuso ha perdut el mallot blanc del Tour de França a mans d’Isaac del Toro, però assegura que el resultat és bo i que així evita el protocol d’entrevistes.

Desallotgen veïns d’Azuébar pel ràpid avanç de l’incendi forestal de Soneja

L’avanç de l’incendi forestal declarat a Soneja i la intensa fumera han obligat a desallotjar preventivament veïns d’Azuébar i a activar la situació 2 del pla d’incendis, amb un ampli desplegament de mitjans aeris, terrestres i de la UME.

L’incendi de Soneja es complica i ja mobilitza 10 mitjans aeris a Castelló

L’incendi forestal declarat diumenge a Soneja ha mobilitzat almenys 10 mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres, i continua amb evolució negativa, segons el Consorci de Bombers de Castelló.

El Villarreal inicia dilluns les revisions mèdiques abans d’alçar la pretemporada

El Villarreal CF ha previst les revisions mèdiques de la plantilla entre dilluns i dimecres, i començarà els entrenaments de pretemporada dijous 9 de juliol a la Ciutat Esportiva.

Jean Montero s’acomiada del Valencia Basket: ‘Eternament agraït per tot’

Jean Montero ha trencat el seu contracte amb el Valencia Basket, deixa el club després de dos temporades i es declara ‘eternament agraït’. L’exterior dominicà se’n va amb una ACB, una Supercopa i diversos premis individuals.

Nous mitjans aeris se sumen a l’incendi forestal de Soneja, que empitjora

L’incendi forestal declarat este diumenge a Soneja continua amb evolució negativa. Ja treballen en la zona huit mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres.

El Valencia Basket fitxa Dylan Osetkowski per a reforçar el joc interior

El Valencia Basket ha tancat el fitxatge del pivot estatunidenc amb passaport alemany Dylan Osetkowski per a les dos pròximes temporades, després de la seua eixida del Partizan de Belgrad i amb experiència prèvia en la Lliga Endesa amb Unicaja.