Catalá veu el contingent català com una ‘punyalada al municipalisme’ i planteja impugnar-ho davant del TC

Aplaudix el pla de conciliació del PP: “Preferisc donar un xec a un nounat que a un de 18 anys per a comprar videojocs”

MADRID, 2 (EUROPA PRESS)

L’alcaldessa de València, María José Catalá (PP), ha qualificat este dimecres de “punyalada al municipalisme” el finançament singular de Catalunya i ha cridat a la unió de les ciutats per a presentar un conflicte de competència davant del Tribunal Constitucional (TC) per vulneració de l’autonomia local.

Catalá ha emfatitzat que la reforma del sistema de finançament autonòmic és necessària, però que la del finançament local és “urgent” i més si cap davant de la possibilitat del “contingent català”.

“Siguem honests, el contingent català és una punyalada al municipalisme. Ací crec que no hi haurà un sol alcalde, ni un només, del signe que siga, que no coincidisca”, ha expressat la ‘popular’ en un esmorzar informatiu de Nova Economia Fórum.

L’alcaldessa de València ha retret que “ni el president –de l’executiu central, Pedro Sánchez,– ni els seus ministres parlen de finançament local perquè per al Govern el municipalisme no existex”. En este sentit, ha incidit que en la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) encara estan “esperant una resposta de la ministra d’Hisenda”, María Jesús Montero, a diverses cartes.

“I arribats a este punt hem de ser clars. A Suïssa no es parla de les necessitats dels ajuntaments d’Espanya, només es parla de supervivència política”, ha assenyalat, en al·lusió a les reunions del PSOE amb Junts en el país helvètic per a aconseguir el suport del partit independentista al Govern.

SISTEMA “PERVERS”

Segons el parer de Catalá, el model actual de finançament local és “totalment pervers”, perquè a més de no respondre a les competències que tenen els ajuntaments –segons ha dit–, també els “condemna a barallar per les engrunes” i els tracta com “als últims de la cua”.

“I si ara fiquem en l’equació el contingent català, doncs entendran la preocupació que tenim els ajuntaments”, ha afegit abans de comentar que Catalunya, només en IRPF, va recaptar l’any passat més de 23.000 milions d’euros, la qual cosa provocaria un “forat” que “van a perdre directament les comunitats, però també els ajuntaments”.

Sobre este tema, ha exposat que l’Ajuntament de València calcula que permetre a Catalunya gestionar a part els impostos pot suposar un 10 per cent de pèrdua d’ingressos als municipis, per la qual cosa ha ressaltat que no pensa quedar-se “quieta” davant d’este “colp”.

Catalá ha assenyalat que els alcaldes estan “obligats a parar-ho” i ha afirmat que va a promoure que es present davant del Constitucional un “conflicte en defensa de l’autonomia local per a impugnar el contingent català si es materialitza”, amb l’objectiu de defensar el finançament dels municipis.

“Necessàriament hem d’anar tots a l’una”, ha demanat, afegint que ho ha comentat amb l’alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida (PP), i que està convençuda que moltes ciutats espanyoles se sumaran.

A més, María José Catalá ha indicat que també és important sol·licitar al Consell d’Europa que investigue al Govern per vulnerar la Carta Europea de l’Autonomia Local, que “exigix que les corporacions siguen consultades dins del termini i en la forma escaient de tota acció que puga afectar-los, sobretot si els afecta als recursos”.

“Perquè el contingent català ens afecta molt, ataca directament al principi constitucional de suficiència financera dels ajuntaments i no va a ser una cosa circumstancial. Va a minvar la capacitat econòmica a futur, i als ajuntaments ens toca defensar el pa de hui, però també el pa de matí”, ha subratllat.

LA REFORMA DEL FINANÇAMENT AUTONÒMIC, “ALHORA” QUE LA LOCAL

La primera edil ha reclamat a Sánchez que escolte als alcaldes com està fent en la seua ronda de consultes amb els presidents autonòmics i ha demanat que en la pròxima Conferència de Presidents la FEMP tinga un lloc garantit perquè es van tractar temes que afecten al municipalisme, com l’habitatge i el finançament, segons ha enumerat.

“Miren, visc en una comunitat infrafinançada, tots ho saben, i tinc raons de pes per a exigir la reforma del finançament autonòmic, però tinc raons de pes per a exigir que es produïsca alhora que la reforma del finançament local. Si ens creiem l’Estat autonòmic i la descentralització, una cosa no pot anar sense l’altra”, ha sostingut.

En este punt, Catalá ha dit que la primera mesura a plantejar ha de ser una reforma de la Llei de les Hisendes Locals perquè “el finançament local es calcule sobre els ingressos bruts de la recaptació de l’Estat”. “Que no se’ns obligue a entrar en una competició feroç i perversa per aconseguir finançament. Este país sempre ha treballat i sempre ha funcionat amb un model de convivència i de solidaritat”, ha resolt.

VEU AMB “INTERÈS” LA PROPOSTA DE LA SETMANA LABORAL DE QUATRE DIES

Catalá s’ha pronunciat a més sobre el pla de conciliació promogut pel seu partit a nivell nacional, destacant que se sent “orgullosa” de les propostes, ja que planteja ampliar els permisos de paternitat i maternitat o millorar les bonificacions a les famílies nombroses, “ajudes que milloren la vida de les famílies”.

“Preferisc donar un xec a un xiquet nounat de 300 euros a un xec de 400 euros per a comprar videojocs a una persona de 18 anys. Tot em sembla bé, però sempre vaig a preferir el primer al segon”, ha declarat.

Sobre què li sembla la setmana laboral de quatre dies en alguns sectors, Catalá ha indicat que li sembla “interessant” i que el debat s’ha de produir entre la patronal i els sindicats.

LA LLEI D’HABITATGE ÉS UN “FRACÀS”

D’altra banda, l’alcaldessa de València ha criticat que la Llei d’Habitatge està sent un “fracàs”, en haver reduït ” l’oferta un 36 per cent” i “incrementat els preus un 13 per cent”. I ha rebutjat les “amenaces” del Govern de no donar fons estatals a les administracions que no l’apliquen.

Catalá ha esmentat que Barcelona és l’única ciutat que ha aplicat la declaració de zones tensionades i això ha suposat, al seu juí, que els propietaris no veuen incentius per a posar el seu habitatge en lloguer, que la demanda s’ha triplicat i que els preus, per tant, han pujat.

“En conseqüència, és un vertader fracàs”, ha dit, per a assegurar que fer “seguidisme” al Govern de Sánchez “no és una opció”. Ella preferix, ha assenyalat, augmentar l’oferta per a baixar els preus i construir habitatges protegits que siguen assequibles.

Últimes notícies

Dissabte de cels buidats i ratxes molt fortes de vent a l’interior de Castelló

La Comunitat Valenciana afronta un dissabte de temps estable i majorment buidat, amb descens de les mínimes i ratxes de vent molt forts a l'interior nord de Castelló durant la primera mitat del dia.

Set autors espanyols, entre ells la valenciana Laura Pérez, opten als Premis Eisner 2026

Set creadors espanyols, amb la il·lustradora valenciana Laura Pérez com un dels noms destacats, figuren entre els nominats als Premis Eisner 2026 en diverses de les seues categories.

Olasagasti apel·la a l’empenyiment de l’afició del Llevant per a aconseguir la permanència davant el Mallorca

Jon Ander Olasagasti subratlla que el suport de l'afició del Llevant serà clau enfront del Mallorca, rival directe per la permanència, després de l'impuls que va suposar guanyar a Vigo.

La Comunitat Valenciana usarà detectors de radiofreqüència en la pròxima PAU per a frenar el frau

La Comunitat Valenciana implantarà en la pròxima PAU detectors de radiofreqüència per a localitzar dispositius electrònics ocults i exigirà mòbils totalment apagats i sense rellotges a l'aula.

Greu un home atropellat pel tramvia després de caure a la via a Alacant

Un home de 48 anys ha resultat ferit greu en caure de manera accidental a la via del tramvia a Alacant i ser atropellat per un comboi de la línia 2, la qual cosa va obligar a interrompre el servici durant 20 minutos.

El Centre del Carme reivindica a 60 artistes marcats per la dana en la mostra Genealogies del territori

El Centre del Carme presenta l'exposició Genealogies del territori, amb obres de 60 artistes afectats per la dana, que reflexionen sobre el territori, la memòria i la petjada de l'aigua.

Educació cita als sindicats el dilluns per a reprendre la negociació en plena vaga del professorat

La Conselleria d'Educació convoca als sindicats docents el dilluns a les 16 hores per a la segona reunió de la Taula sectorial des de l'inici de la vaga indefinida, després d'una proposta considerada insuficient per les organitzacions sindicals.

El Consell acusa a Arcadi España d’ignorar la carta de Pérez Llorca sobre finançament

El conseller José Antonio Rovira retrau al ministre Arcadi España que no haja respost a la carta enviada per Juanfran Pérez Llorca el 30 de març i dubte que el Govern aprove un nou model de finançament autonòmic.