10.9 C
València
Dissabte, 3 gener, 2026

Troben centenars de tombes en un internat per a xiquets

 

Un grup indígena canadenc ha anunciat el descobriment de centenars de tombes sense identificar en els terrenys d’una antiga residència escolar en la qual van ser internats a la força milers de xiquets durant quasi un segle.

El grup indígena cowessess, a la província de Saskatchewan, en l’oest del Canadà, va dir que ha descobert les tombes en els terrenys de l’escola residencial Marieval, que va estar en funcionament entre 1899 i 1997, uns 2.500 quilòmetres al nord-oest de Toronto.

És el segon descobriment de centenars de tombes no senyalitzades en terrenys d’antigues residències escolars canadenques en les últimes setmanes.

El passat 28 de maig, Rosanne Casimir, cap dels tk’emlúps et secwépemc, un grup indígena de la província de la Columbia Britànica, també en l’oest del Canadà, va informar del descobriment de les restes de 215 xiquets aborígens enterrats en tombes no marcades en la residència escolar de Kamloops.

 

“Tràgic, però no sorprenent”

 

En tots dos casos, les tombes han sigut descobertes utilitzant radar de penetració de terreny.

El cap de l’Assemblea de Primeres Nacions (AFN per les seues sigles en anglés), el grup que representa als diferents grups indígenes del país va assenyalar en Twitter que “les notícies del descobriment de centenars de tombes sense marcar en la primera nació cowessess és absolutament tràgic però no sorprenent”.

“Sol·licite a tots els canadencs a estar al costat dels indígenes en estos moments extremadament difícils i emocionals”, va afegir.

Per part seua, la Federació de Nacions Indígenes Sobiranes (FSIN) de Saskatchewan, que representa als 74 grups indígenes de la província, va assenyalar que és més que probable que en els pròxims dies apareguen nombroses noves tombes sense identificar en altres residències escolars.

FSIN ha iniciat una cerca sistemàtica en la majoria de les escoles residencials situades en Saskatchewan, més de 20, des que es va anunciar el descobriment de les restes humanes en Kamloops.

Últimes notícies

Així van transcórrer els missatges entre Feijóo i Mazón la nit de la DANA

El lliurament dels missatges d'Alberto Núñez Feijóo completa la seqüència del xat amb Carlos Mazón durant la DANA del 29 d'octubre de 2024. L'intercanvi reflectix problemes de comunicació, dubtes sobre víctimes i coordinació institucional.

PSOE i Compromís acusen a Feijóo de prioritzar el relat en la dana i demanen la seua dimissió

PSOE i Compromís han carregat contra Feijóo pels missatges enviats a Mazón la nit de la dana, que al seu juí proven que el PP va cuidar el relat i no a les víctimes.

Feijóo va animar a Mazón a liderar la comunicació el 29-O per considerar-la clau

Els WhatsApp aportats al jutjat mostren que Feijóo va instar a Mazón a portar la iniciativa informativa durant la DANA del 29-O i va oferir desplaçar-se immediatament.

La nova passarel·la del CEIP Joan XXIII a Torrent obrirà després del Nadal

La Generalitat posarà en servici després del Nadal la nova passarel·la del CEIP Joan XXIII, que reposa la destruïda per la DANA i permetrà creuar el barranc de Poio amb seguretat. L'obra incorpora accessibilitat i criteris de resiliència.

Utiel tornarà a batre rècord amb un Tortell de Reis de 60 metres

La Tahona d'Utiel elaborarà un tortell de 60 metres per a un berenar amb xocolate a les 18.00. El dolç, amb 90 peces, podrà servir a 2.700 persones.

Pérez Llorca encadena quasi mig centenar d’actes en el seu primer mes com president

El president ha centrat la seua agenda en la gestió de la DANA, els efectes de les intenses pluges i la coordinació institucional. En paral·lel, ha participat en actes nadalencs, de condemna de la violència masclista i en la recepció del Dia de la Constitució.

València, Torrent i Requena activen plans davant l’onada de fred

Diversos consistoris han activat operatius pel descens tèrmic previst. València tindrà cinc centres oberts la nit de Reis; Requena ha llançat avisos i Torrent habilita espais.

La Comunitat Valenciana va liderar 2025 amb un 36,1% més de matriculacions fins a 128.321; Espanya va pujar un 12,9%

La Comunitat Valenciana va registrar el major creixement del país en 2025 per la recuperació després de la dana. L'impuls dels electrificats i la demanda de particulars van marcar l'any.