Troben centenars de tombes en un internat per a xiquets

 

Un grup indígena canadenc ha anunciat el descobriment de centenars de tombes sense identificar en els terrenys d’una antiga residència escolar en la qual van ser internats a la força milers de xiquets durant quasi un segle.

El grup indígena cowessess, a la província de Saskatchewan, en l’oest del Canadà, va dir que ha descobert les tombes en els terrenys de l’escola residencial Marieval, que va estar en funcionament entre 1899 i 1997, uns 2.500 quilòmetres al nord-oest de Toronto.

És el segon descobriment de centenars de tombes no senyalitzades en terrenys d’antigues residències escolars canadenques en les últimes setmanes.

El passat 28 de maig, Rosanne Casimir, cap dels tk’emlúps et secwépemc, un grup indígena de la província de la Columbia Britànica, també en l’oest del Canadà, va informar del descobriment de les restes de 215 xiquets aborígens enterrats en tombes no marcades en la residència escolar de Kamloops.

 

«Tràgic, però no sorprenent»

 

En tots dos casos, les tombes han sigut descobertes utilitzant radar de penetració de terreny.

El cap de l’Assemblea de Primeres Nacions (AFN per les seues sigles en anglés), el grup que representa als diferents grups indígenes del país va assenyalar en Twitter que «les notícies del descobriment de centenars de tombes sense marcar en la primera nació cowessess és absolutament tràgic però no sorprenent».

«Sol·licite a tots els canadencs a estar al costat dels indígenes en estos moments extremadament difícils i emocionals», va afegir.

Per part seua, la Federació de Nacions Indígenes Sobiranes (FSIN) de Saskatchewan, que representa als 74 grups indígenes de la província, va assenyalar que és més que probable que en els pròxims dies apareguen nombroses noves tombes sense identificar en altres residències escolars.

FSIN ha iniciat una cerca sistemàtica en la majoria de les escoles residencials situades en Saskatchewan, més de 20, des que es va anunciar el descobriment de les restes humanes en Kamloops.

Últimes notícies

Elda decreta dol oficial per la mort d’Andrés Molina, fill predilecte de la ciutat

L’Ajuntament d’Elda ha declarat jornada de dol oficial per la mort als 68 anys d’Andrés Molina Giménez, president d’AMFI i fill predilecte, referent en la defensa dels drets de les persones amb discapacitat.

Deting a Beniparrell amb més de 100 grams de marihuana mentre anava en patinet elèctric

La Guàrdia Civil ha detingut a Beniparrell un home de 32 anys que circulava en patinet elèctric amb més de 100 grams de marihuana en cogolls, destinat presumptament al tràfic de droga. L'arrestat, de nacionalitat algeriana i amb antecedents per fets similars, ha passat a disposició del Decanat del Tribunal de Picassent.

‘Nocturnos’, el còmic amb què Laura Pérez s’endinsa en un lloc que no ens pertany

La il·lustradora valenciana Laura Pérez aprofita el còmic ‘Nocturnos’ per explorar la nit com un espai que no ens pertany del tot i que li ha valgut una nominació als premis Eisner 2026. L’obra, reconeguda també per la Biblioteca Pública de Nova York, combina emocions, misteri i experimentació gràfica.

Dissabte amb pujada notable de les temperatures a l’interior de la Comunitat Valenciana

L’oratge del dissabte estarà marcat per un ambient poc nuvolós, algun ruixat a la vesprada al nord interior i una pujada notable de les temperatures màximes a l’interior de la Comunitat Valenciana.

Mor un home després de ser rescatat de la mar en una platja de Peníscola

Un home ha mort de matinada en una platja de Peníscola després de patir problemes mentre es banyava. Els bombers i els servicis sanitaris han intentat reanimar-lo sense èxit.

Funzo encén les Fogueres dAlacant amb un pregó que reclama als jóvens mantindre la festa viva

El cantant alacantí Funzo pronuncia el pregó de les Fogueres de Sant Joan 2026 i apel·la als jóvens a assumir la responsabilitat de mantindre vives les tradicions, combinant identitat i modernitat.

Educació i sindicats reprendran dilluns les negociacions per la vaga del professorat

La Conselleria d'Educació i els principals sindicats es tornaran a reunir dilluns per a continuar negociant després d'una trobada de més de sis hores este divendres sobre una proposta d'inversions de més de 3.300 milions d'euros.

El Valencia Basket passa per damunt del Surne Bilbao (71-88) i es planta en semifinals de la Lliga Endesa

El Valencia Basket guanya amb autoritat el Surne Bilbao Basket a Miribilla (71-88), tanca l’eliminatòria per la via ràpida i es convertix en el primer semifinalista de la Lliga Endesa.