Troben centenars de tombes en un internat per a xiquets

 

Un grup indígena canadenc ha anunciat el descobriment de centenars de tombes sense identificar en els terrenys d’una antiga residència escolar en la qual van ser internats a la força milers de xiquets durant quasi un segle.

El grup indígena cowessess, a la província de Saskatchewan, en l’oest del Canadà, va dir que ha descobert les tombes en els terrenys de l’escola residencial Marieval, que va estar en funcionament entre 1899 i 1997, uns 2.500 quilòmetres al nord-oest de Toronto.

És el segon descobriment de centenars de tombes no senyalitzades en terrenys d’antigues residències escolars canadenques en les últimes setmanes.

El passat 28 de maig, Rosanne Casimir, cap dels tk’emlúps et secwépemc, un grup indígena de la província de la Columbia Britànica, també en l’oest del Canadà, va informar del descobriment de les restes de 215 xiquets aborígens enterrats en tombes no marcades en la residència escolar de Kamloops.

 

«Tràgic, però no sorprenent»

 

En tots dos casos, les tombes han sigut descobertes utilitzant radar de penetració de terreny.

El cap de l’Assemblea de Primeres Nacions (AFN per les seues sigles en anglés), el grup que representa als diferents grups indígenes del país va assenyalar en Twitter que «les notícies del descobriment de centenars de tombes sense marcar en la primera nació cowessess és absolutament tràgic però no sorprenent».

«Sol·licite a tots els canadencs a estar al costat dels indígenes en estos moments extremadament difícils i emocionals», va afegir.

Per part seua, la Federació de Nacions Indígenes Sobiranes (FSIN) de Saskatchewan, que representa als 74 grups indígenes de la província, va assenyalar que és més que probable que en els pròxims dies apareguen nombroses noves tombes sense identificar en altres residències escolars.

FSIN ha iniciat una cerca sistemàtica en la majoria de les escoles residencials situades en Saskatchewan, més de 20, des que es va anunciar el descobriment de les restes humanes en Kamloops.

Últimes notícies

Ordre d’evacuació a Catí per l’incendi forestal de Tírig via Es-Alert

Emergències ha ordenat evacuar Catí per l’avanç de l’incendi forestal de Tírig i ha avisat la població amb un Es-Alert. Els veïns han de eixir per la CV-128 o la N-232 en direcció a Xert i seguir les indicacions de la Guàrdia Civil.

224 vivendes públiques per a famílies vulnerables en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha adjudicat en l’últim any 224 vivendes del parc públic a famílies vulnerables, la majoria a la província de València, amb un servici d’acompanyament social per a garantir una integració estable.

Castelló ultima els preparatius per a viure l’eclipsi solar com un esdeveniment històric

Castelló ha posat en marxa dos grans escenaris a les platges del Gurugú i del Pinar per a seguir l’eclipsi total de sol del 12 d’agost, amb divulgadors científics de primer nivell. L’Ajuntament ha treballat més de dos anys per convertir la cita en un esdeveniment històric.

La belga Skywings obrirà un nou centre de formació al aeroport de Castelló

L’escola de pilotatge belga Skywings ha acordat amb l’aeroport de Castelló obrir un nou centre de formació que reforçarà l’activitat operativa i generarà ocupació al territori. La companyia ja té quatre aeronaus basades a Castelló i uns 60 alumnes belgues hi fan pràctiques cada any.

Els bombers forestals alerten d’una situació crítica en Sgise en plena campanya d’incendis

La Secció Sindical SPPLB Bombers Forestals GVA ha denunciat una situació operativa crítica en Sgise en plena campanya estival d’incendis, amb unitats sota mínims i negociacions laborals bloquejades. El sindicat adverteix de conseqüències greus si la Conselleria no aplica millores i no reforça el dispositiu.

Trobeu mort un home de 45 anys en una hamaca a la platja de La Vila Joiosa

La Guàrdia Civil ha localitzat este diumenge el cos sense vida d’un home de 45 anys en una hamaca d’una platja de La Vila Joiosa, sense signes de violència aparent. La causa de la mort es determinarà amb l’autòpsia a l’Institut Anatòmic Forense.

El PSPV porta a Fiscalia Massó per dir que Sánchez és ‘capo de la màfia corrupta’

El PSPV-PSOE ha presentat una denúncia davant la Fiscalia Provincial de València contra la presidenta de Les Corts, Llanos Massó (Vox), per un presumpte delicte d’injúries amb publicitat després d’haver qualificat Pedro Sánchez de ‘capo de la màfia corrupta’ en la xarxa social X.

Més de 2.700 jóvens ja tenen aval de la Generalitat per a comprar la seua primera vivenda

La Generalitat ha avalat 2.718 jóvens de la Comunitat Valenciana en set mesos de 2026 per a comprar 1.812 vivendes, amb més de 39 milions en garanties i finançament de fins al 100 % del preu.