12.5 C
València
Dimecres, 7 gener, 2026

‘Cita mèdica en un màxim de 72 hores’: l’objectiu sense data de la Direcció d’Atenció Primària

Eliminar burocràcia que no aporte valor sanitari, tractar d’atendre el pacient que arriba a un centre de salut derivant-lo a la part administrativa o mèdica de la manera més eficient o millorar les condicions dels professionals per pal·liar “amb imaginació” l’alarmant minvament de metges, són alguns dels eixos marcats des d’Atenció Primària i en què s’està treballant des de la Conselleria.

Ho ha explicat la directora d’Atenció PrimàriaEva Suárez, qui ha fet valoració dels primers 100 primers dies, en el marc d’un esmorzar informatiu organitzat per diferents societats mèdiques de la Comunitat Valenciana.

Suárez ha incidit que els objectius que es persegueixen i sobre els quals ja s’ha treballat en estos tres primers mesos aposten per atorgar més temps al metge “eliminant tots estos tràmits que es poden fer des de l’administració i que no aporten res a l’àmbit sanitari”.

Per això, “ordenar la gestió” i establir el que s’anomena “gestió compartida”, és a dir “que no siga necessari que et veja el teu metge quan acudeixes al centre de salut si el que necessites és un informe o una altra gestió que es pot assumir des d’un altre departament”, ha explicat.

Així, l’objectiu, que “no el compromís”, segons ha matisat la directora d’atenció primària, és que “en un màxim de 72 hores qualsevol pacient puga tindre cita al seu centre de salut”.

El repte és altament complex perquè suposa reorganitzar i respondre als complexos entramats del funcionament dels centres de Salut i especialment a una sobrecàrrega denunciada en infinitat de vegades per Atenció Primària i Pediatria. Especialitat esta, l’experiència de la qual de més de 20 anys per part de l’actual directora, no només la fan empatitzar amb els problemes que ella mateixa ha viscut sinó reconéixer públicament el complex d’aturar unes mancances que “urgeixen solució” pel desgast que suposen tant per a professionals com per a pacients.

Menys burocràcia sense valor per a l’atenció sanitària

“Els metges no estem per fer tasques burocràtiques”. Amb esta contundència i amb la negativa futura que molts dels tràmits que ara assumeixen els metges d’atenció primària “no es faran”, els professionals han qüestionat totes les funcions addicionals que resten temps de consulta mèdica real.

Per això, sobre la taula s’han plantejat també altres factors com la necessitat de més personal d’administració i serveis, però també els horaris, no només d’atenció als pacients sinó també “buits a les grans ciutats en què molts centres tanquen a les 15:00 mentre que les urgències no obren fins a les 17:00 hores”. Una cosa que passa a Castelló, València o Alacant, encara que no en altres municipis.

Millors condicions per “retindre” els metges

D’altra banda, la jornada de 35 hores, de dilluns a divendres, les contractacions d’almenys tres anys, als nous metges o a esta “gestió compartida de la Demanda” que agilitze els processos i augmente l’eficiència de l’Atenció Primària, tant per als professionals com per a qui acudeix als centres, són altres dels fronts oberts.

“Quan un pacient arriba a un centre de salut no sempre ha de ser atés pel metge, de vegades el que necessita és una altra gestió i cal establir unes pautes i directrius”, ha explicat Suárez. Per això, i amb esta premissa que ja es va presentar la setmana passada, a diferents departaments i que es començarà a implementar com a prova, es tractarà d’aconseguir este canvi.

Últimes notícies

Ucraïna consolida el seu lideratge com a principal comunitat estrangera a Torrevieja

Torrevieja arranca 2026 amb 110.500 habitants, 4.150 més que un any abans. Ucraïna aconseguix 10.074 empadronats i es manté com la comunitat estrangera més nombrosa.

El Govern destina 43 milions per a recuperar la fisonomia dels anys 50 a les platges de Cullera

L'Executiu regenerarà les platges del sud de Cullera amb aportacions massives d'arena i obres de protecció. Els treballs arranquen el 16 de gener i preveuen finalitzar al juny.

València Basket i AS Mònaco xoquen en la zona alta de l’Eurolliga amb estils oposats en atac

Dos equips en ratxa s'enfronten este dijous en el Roig Arena, separats per un triomf, per a mesurar dos atacs molt productius i oposats. La pintura i el triple es perfilen com a claus en un partit amb impacte directe en la classificació.

La jutgessa de la dana cita a tres testimonis per contradiccions sobre el confinament

La magistrada que investiga la gestió de la dana ha citat al subsecretari de Justícia i a dos advocats per les contradiccions entre un informe i una versió prèvia. El jutjat afig a la causa l'informe de l'Advocacia i els wasaps Feijoo-Mazon amb acta notarial.

El València encarrila el fitxatge de Sadiq Umar després del seu comiat en Zubieta

El València veu encaminada l'arribada de Sadiq Umar i el davanter s'ha acomiadat dels seus companys en Zubieta. Els clubs negocien un traspàs definitiu.

El PP insta el PSPV a publicar les seues comunicacions de la dana i reclama transparència

Fernando Pastor ha reclamat al PSPV que faça públiques les seues comunicacions del 29 d'octubre de 2024, com ja ha fet el PP. També ha anomenat a consensos en Les Corts i ha alertat de riscos per a la Comunitat davant la reunió Sánchez-ERC.

Compromís denuncia un Nadal a València amb transport col·lapsat i boicot a vianants

Compromís ha acusat a María José Catalá d'impulsar el cotxe privat durant Nadal i de deixar el transport públic desbordat. La coalició reclama una reforma ambiciosa en Colón i advertix de costos per la falta de ZBE.

Indonèsia amplia dos dies la busca del menor valencià desaparegut després del naufragi

Les autoritats indonèsies van estendre fins al divendres el dispositiu per a localitzar al xiquet de 10 anys desaparegut després del naufragi. La pròrroga arriba després d'un dia sense troballes i després de recuperar el cos de Mateo, de 9 anys.