14.9 C
València
Dimarts, 25 novembre, 2025

‘Cita mèdica en un màxim de 72 hores’: l’objectiu sense data de la Direcció d’Atenció Primària

Eliminar burocràcia que no aporte valor sanitari, tractar d’atendre el pacient que arriba a un centre de salut derivant-lo a la part administrativa o mèdica de la manera més eficient o millorar les condicions dels professionals per pal·liar “amb imaginació” l’alarmant minvament de metges, són alguns dels eixos marcats des d’Atenció Primària i en què s’està treballant des de la Conselleria.

Ho ha explicat la directora d’Atenció PrimàriaEva Suárez, qui ha fet valoració dels primers 100 primers dies, en el marc d’un esmorzar informatiu organitzat per diferents societats mèdiques de la Comunitat Valenciana.

Suárez ha incidit que els objectius que es persegueixen i sobre els quals ja s’ha treballat en estos tres primers mesos aposten per atorgar més temps al metge “eliminant tots estos tràmits que es poden fer des de l’administració i que no aporten res a l’àmbit sanitari”.

Per això, “ordenar la gestió” i establir el que s’anomena “gestió compartida”, és a dir “que no siga necessari que et veja el teu metge quan acudeixes al centre de salut si el que necessites és un informe o una altra gestió que es pot assumir des d’un altre departament”, ha explicat.

Així, l’objectiu, que “no el compromís”, segons ha matisat la directora d’atenció primària, és que “en un màxim de 72 hores qualsevol pacient puga tindre cita al seu centre de salut”.

El repte és altament complex perquè suposa reorganitzar i respondre als complexos entramats del funcionament dels centres de Salut i especialment a una sobrecàrrega denunciada en infinitat de vegades per Atenció Primària i Pediatria. Especialitat esta, l’experiència de la qual de més de 20 anys per part de l’actual directora, no només la fan empatitzar amb els problemes que ella mateixa ha viscut sinó reconéixer públicament el complex d’aturar unes mancances que “urgeixen solució” pel desgast que suposen tant per a professionals com per a pacients.

Menys burocràcia sense valor per a l’atenció sanitària

“Els metges no estem per fer tasques burocràtiques”. Amb esta contundència i amb la negativa futura que molts dels tràmits que ara assumeixen els metges d’atenció primària “no es faran”, els professionals han qüestionat totes les funcions addicionals que resten temps de consulta mèdica real.

Per això, sobre la taula s’han plantejat també altres factors com la necessitat de més personal d’administració i serveis, però també els horaris, no només d’atenció als pacients sinó també “buits a les grans ciutats en què molts centres tanquen a les 15:00 mentre que les urgències no obren fins a les 17:00 hores”. Una cosa que passa a Castelló, València o Alacant, encara que no en altres municipis.

Millors condicions per “retindre” els metges

D’altra banda, la jornada de 35 hores, de dilluns a divendres, les contractacions d’almenys tres anys, als nous metges o a esta “gestió compartida de la Demanda” que agilitze els processos i augmente l’eficiència de l’Atenció Primària, tant per als professionals com per a qui acudeix als centres, són altres dels fronts oberts.

“Quan un pacient arriba a un centre de salut no sempre ha de ser atés pel metge, de vegades el que necessita és una altra gestió i cal establir unes pautes i directrius”, ha explicat Suárez. Per això, i amb esta premissa que ja es va presentar la setmana passada, a diferents departaments i que es començarà a implementar com a prova, es tractarà d’aconseguir este canvi.

Últimes notícies

Morant carrega contra PP i Vox i tatxa de ‘negligents i mentideres’ les seues coalicions

Diana Morant ha acusat PP i Vox de sostindre coalicions 'negligents i mentideres' i ha exigit retornar la veu al poble. Ha criticat la gestió de la DANA i ha assenyalat a Mompó i Camarero per falta d'explicacions i mentides.

PSOE i diversos grups del Congrés acusen a Mompó de contradiccions sobre la DANA

PSOE i diversos grups del Congrés han acusat a Vicente Mompó d'incórrer en contradiccions i llacunes sobre el seu paper durant la DANA del 29 d'octubre de 2024. Han qüestionat la seua memòria i la seua coherència, mentres PP i Vox han centrat el focus en el Govern central.

Investigador de la UPV rep a Brussel·les un dels Premis Jóvens Científics de l’Hidrogen 2025

Marco López Juárez, del CMT-Motors Tèrmics de la UPV, va ser un dels cinc menors de 35 reconeguts per Hydrogen Europe Research a Brussel·les. El seu treball millora l'eficiència, la durabilitat i les emissions de la propulsió amb piles de combustible, amb aplicació en mobilitat terrestre i aèria.

Mompó sosté que va faltar informació per a decidir durant la dana

Mompó ha afirmat davant la comissió del Congrés que el dia de la dana va faltar informació clau i que no es va articular una resposta nacional. Ha defés que el Govern havia d'haver liderat més l'emergència.

La Generalitat va pagar a proveïdors en 31,44 dies al setembre, per damunt de la mitjana

La Generalitat Valenciana va tancar setembre amb un període mitjà de pagament a proveïdors de 31,44 dies, per damunt de la mitjana autonòmica de 27,63 i del límit legal de 30 dies. L'Estat, els ajuntaments i la Seguretat Social van retallar els seus terminis.

Mompó es reafirma davant la comissió de la DANA: ‘Jo no he mentit mai’

El president de la Diputació de València ha defés davant la comissió de la DANA en el Congrés que no ha mentit ni incorregut en contradiccions. Ha negat dirigir l'emergència i ha lamentat el retard en l'enviament del Es-alert.

El CVC recolza l’autonomia i credibilitat de l’AVL davant els intents de desacreditar-la

El ple del CVC ha aprovat una declaració amb 13 vots a favor i un en contra en defensa de l'AVL, criticant retallades i apel·lant a revertir mesures.

Baldoví diu sentir la mateixa vergonya amb Camarero en el Congrés que amb Mazón

Baldoví ha dit que sent la mateixa vergonya en escoltar a Susana Camarero en la comissió de la DANA que la que va sentir amb Carlos Mazón. Li retrau falta de lideratge, coordinació i alertes durant l'emergència.