23 C
València
Divendres, 14 novembre, 2025

‘Com del cel a la terra’, el lema dels quatre Mercats de l’Horta

VALÈNCIA, 1 (EUROPA PRESS)

Els quatre Mercats de l’Horta –celebrats a cel obert cada dissabte de 09.00 a 14.00 hores als barris de Benimaclet (pl. Benimaclet), Malilla (C/ Joaquim Benlloch), Castellar-l’Oliveral (pl. de la Figuereta) i Pla de Remei (simarts al C/ Martínez Ferrando)– arranquen la temporada amb una sèrie de dissenys “cridaners” publicats en les xarxes socials amb un llenguatge visual que evoca llum, terra, cor i cel.

Amb la intenció de destacar, sobretot, la llum que reflectix sobre els camps de l’Horta representada amb degradats; i el caixó de verdures, element característic de les parades d’este tipus de mercats, a través de formes geomètriques sintetitzades.

D’esta manera, es busca connectar emocionalment amb la ciutadania que encara no coneix estos punts de venda i fomentar així hàbits d’alimentació saludables i de consum sostenibles d’un producte d’una qualitat innegable.

Tot per tal de transmetre l’experiència que suposa consumir als nostres Mercats de l’Horta, “uns espais lliures d’intermediaris que t’apropen a les joies de l’Horta que envolta la ciutat, per a que les persones que s’acosten mengen amb la millor qualitat possible, de proximitat i amb el millor tracte”, expliquen els responsables de la iniciativa en un comunicat.

I així ho certifica Elías Dasca, president de l’Associació de Mercats de l’Horta i agricultor de taronja i advocat, qui recolza la campanya publicitària i reconeix la importància de donar a conéixer aquests mercats a totes les persones que vulguen donar suport a les quasi 50 persones productores i llauradores que han participat en algun moment amb els seus productes a la vintena de parades que actualment els conformen.

Per a Dasca enguany serà la tercera edició en la qual participa posant la seua parada a Castellar l’Oliveral els dissabtes i a Pla del Remei els dimarts, però no serà fins al mes que ve quan inicie la seua activitat perquè, com reconeix, les seues taronges encara estan madurant als arbres “per fer-se grossetes i amb sabor” i afegix: “Això és la diferència entre uns i d’altres que les agarren ja i les maduren a la cambra”.

CURES A LA GENT

L’actual president de l’associació va decidir inscriure’s i emplenar tota la paperassa necessària per a formar part dels Mercats de l’Horta durant l’època de la pandèmia, gràcies a la publicació de les bases a internet. “En aquella època de confinament, em vaig adonar que el més important eren les cures a la gent, l’alimentació i el transport”.

A més, Dasca reconeix que va ser quan va vendre les primeres taronges al comerç privat a un preu de 20 cèntims el quilo (a ell li costaven 40 de produir) el punt d’inflexió que el va fer apostar pels Mercats de l’Horta. On pot vendre el quilo de taronges al voltant de l’euro, un preu just tant per a les persones consumidores com per les llauradores i que sols és possible amb iniciatives d’este tipus.

Al mateix temps, Vicent Grau, llaurador de Benifaió qui conrea hortícoles i fruita als termes d’Alfarb (Horta Nord) i del seu poble i va iniciar el projecte agropecològic de ‘Frut de Llavor’, una analogia per explicar el producte que aconseguix gràcies a la lluita, també és paradista els dissabtes a Malilla i el dimarts al Pla del Remei des de la primera edició dels Mercats de l’Horta.

En esta última parada està Carme al comandament de ‘Frut de Llavor’, “treballadora donada d’alta amb tot en regla”, tal com assegura Grau, perquè la sostenibilitat que generen els preus justos dels Mercats de l’Horta també afavorix la millora de les condicions laborals a un sector, com l’agrari, on la precarietat i la il·legalitat predominen.

Els dos paradistes coincidixen en “l’ambient espectacular que hi ha als mercats”, més encara “entre els mateixos venedors”, com afirma el mateix Vicent Grau, “amb una clientela molt rebonica i molt conscienciada” que repartix la compra entre totes les parades segons la varietat que té cadascú.

“Ara no tenim molta collita, però hui anirà Carme a vendre el que tenim: taronges, albercocs, caquis i magranes”, finalitza així Vicent Grau convidant a tot el veïnat valencià que vulga participar d’aquesta iniciativa que ja va per la seua tercera edició i que, com apunta la campanya a xarxes, és tot llum, terra, cor i cel.

Últimes notícies

MT i el Circuit Ricardo Tormo llancen un casc solidari d’edició limitada per a donar suport a la mobilitat després de la DANA

MT i el Circuit Ricardo Tormo han presentat el MT Braker SV Circuit València, un casc solidari limitat a 500 unitats el benefici de les quals es destina a Solidaritat Sobre Rodes. La iniciativa acompanya el retorn del Gran Premi de la Comunitat Valenciana després de la cancel·lació de 2024 per la DANA.

Detinguts dos hòmens per abandonar a un menor a la porta de la Comissaria de Gandia

La Policia Nacional ha detingut a Gandia a un oncle i un cosí per deixar a un xic de 15 anys davant la comissaria per a buscar la seua tutela i residència. El menor va ser ingressat en un centre i el cas ha passat al jutge mentres es busca als seus pares.

Detinguts dos membres de ‘Indar Gorri’ per agredir a tres aficionats del València

La Policia Nacional ha detingut a dos membres de 'Indar Gorri' per l'agressió a tres seguidors del València després del partit en El Sadar del 24 d'agost. Hi ha altres quatre identificats i s'investiguen delictes de robatori amb violència, lesions i odi.

Múrcia i València estudien accions legals per irregularitats en la gestió del Tajo

Múrcia i la Comunitat Valenciana, al costat del Scrats, preparen una resposta jurídica per suposades irregularitats en la gestió del Tajo. Reclamen documentació i cautelars.

Torrent presenta al·legacions al Pla de la CHJ per a reforçar la seguretat enfront d’inundacions

L'Ajuntament ha presentat al·legacions al pla de la CHJ després de la dana per a prioritzar actuacions urgents en barrancs i zones vulnerables i evitar que es repetisquen els danys.

La Mitja Marató València 2026 sortejarà 12.402 dorsals entre 50.766 sol·licituds

La carrera va rebre 50.766 sol·licituds per a 12.402 dorsals que s'assignaran per sorteig, mentres que les altres 12.598 places ja es van cobrir per fidelitat.

L’Aeroport de València supera els 10 milions de passatgers amb dos mesos per davant

L'aeroport ha comptabilitzat 10.083.151 viatgers entre gener i octubre, un 8,2% més interanual. Octubre va tornar a ser històric i creix el pes del trànsit internacional.

Dos mil agents de la Guàrdia Civil vetlaran per la seguretat del Gran Premi de Cheste

Prop de 2.000 guàrdies civils es desplegaran en el Circuit Ricardo Tormo i a Cheste durant el cap de setmana per a garantir seguretat i fluïdesa del trànsit, amb suport de drons, helicòpters i reforç del transport públic.