9.1 C
València
Dimecres, 3 desembre, 2025

‘Com del cel a la terra’, el lema dels quatre Mercats de l’Horta

VALÈNCIA, 1 (EUROPA PRESS)

Els quatre Mercats de l’Horta –celebrats a cel obert cada dissabte de 09.00 a 14.00 hores als barris de Benimaclet (pl. Benimaclet), Malilla (C/ Joaquim Benlloch), Castellar-l’Oliveral (pl. de la Figuereta) i Pla de Remei (simarts al C/ Martínez Ferrando)– arranquen la temporada amb una sèrie de dissenys “cridaners” publicats en les xarxes socials amb un llenguatge visual que evoca llum, terra, cor i cel.

Amb la intenció de destacar, sobretot, la llum que reflectix sobre els camps de l’Horta representada amb degradats; i el caixó de verdures, element característic de les parades d’este tipus de mercats, a través de formes geomètriques sintetitzades.

D’esta manera, es busca connectar emocionalment amb la ciutadania que encara no coneix estos punts de venda i fomentar així hàbits d’alimentació saludables i de consum sostenibles d’un producte d’una qualitat innegable.

Tot per tal de transmetre l’experiència que suposa consumir als nostres Mercats de l’Horta, “uns espais lliures d’intermediaris que t’apropen a les joies de l’Horta que envolta la ciutat, per a que les persones que s’acosten mengen amb la millor qualitat possible, de proximitat i amb el millor tracte”, expliquen els responsables de la iniciativa en un comunicat.

I així ho certifica Elías Dasca, president de l’Associació de Mercats de l’Horta i agricultor de taronja i advocat, qui recolza la campanya publicitària i reconeix la importància de donar a conéixer aquests mercats a totes les persones que vulguen donar suport a les quasi 50 persones productores i llauradores que han participat en algun moment amb els seus productes a la vintena de parades que actualment els conformen.

Per a Dasca enguany serà la tercera edició en la qual participa posant la seua parada a Castellar l’Oliveral els dissabtes i a Pla del Remei els dimarts, però no serà fins al mes que ve quan inicie la seua activitat perquè, com reconeix, les seues taronges encara estan madurant als arbres “per fer-se grossetes i amb sabor” i afegix: “Això és la diferència entre uns i d’altres que les agarren ja i les maduren a la cambra”.

CURES A LA GENT

L’actual president de l’associació va decidir inscriure’s i emplenar tota la paperassa necessària per a formar part dels Mercats de l’Horta durant l’època de la pandèmia, gràcies a la publicació de les bases a internet. “En aquella època de confinament, em vaig adonar que el més important eren les cures a la gent, l’alimentació i el transport”.

A més, Dasca reconeix que va ser quan va vendre les primeres taronges al comerç privat a un preu de 20 cèntims el quilo (a ell li costaven 40 de produir) el punt d’inflexió que el va fer apostar pels Mercats de l’Horta. On pot vendre el quilo de taronges al voltant de l’euro, un preu just tant per a les persones consumidores com per les llauradores i que sols és possible amb iniciatives d’este tipus.

Al mateix temps, Vicent Grau, llaurador de Benifaió qui conrea hortícoles i fruita als termes d’Alfarb (Horta Nord) i del seu poble i va iniciar el projecte agropecològic de ‘Frut de Llavor’, una analogia per explicar el producte que aconseguix gràcies a la lluita, també és paradista els dissabtes a Malilla i el dimarts al Pla del Remei des de la primera edició dels Mercats de l’Horta.

En esta última parada està Carme al comandament de ‘Frut de Llavor’, “treballadora donada d’alta amb tot en regla”, tal com assegura Grau, perquè la sostenibilitat que generen els preus justos dels Mercats de l’Horta també afavorix la millora de les condicions laborals a un sector, com l’agrari, on la precarietat i la il·legalitat predominen.

Els dos paradistes coincidixen en “l’ambient espectacular que hi ha als mercats”, més encara “entre els mateixos venedors”, com afirma el mateix Vicent Grau, “amb una clientela molt rebonica i molt conscienciada” que repartix la compra entre totes les parades segons la varietat que té cadascú.

“Ara no tenim molta collita, però hui anirà Carme a vendre el que tenim: taronges, albercocs, caquis i magranes”, finalitza així Vicent Grau convidant a tot el veïnat valencià que vulga participar d’aquesta iniciativa que ja va per la seua tercera edició i que, com apunta la campanya a xarxes, és tot llum, terra, cor i cel.

Últimes notícies

Una dona de 29 anys és assassinada a ganivetades a Alacant en un nou cas de violència masclista

La víctima ha sigut trobada sense vida al domicili on encara convivien; l’agressor, de 34 anys, s’ha suïcidat després dels fets

Juanfran Pérez Llorca pren possessió com a president de la Generalitat i obri una nova etapa marcada pel diàleg

El nou cap del Consell assumeix el càrrec després d’un acte solemne en què ha demanat “perdó” a les famílies de les 229 víctimes de la DANA del 29 d’octubre del 2024

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.

El cap de Gabinet de Mazón nega que es reclamara la presència del president en el Cecopi

José Manuel Cuenca va defendre davant la comissió del Congrés que el cap del Consell va estar informat durant la DANA i que ningú li va requerir acudir al Cecopi. L'oposició li va retraure no interrompre l'agenda d'eixe dia.

Arranca el juí del cas Aigües de Calp per anomalies en la xarxa d’aigua 21 anys després

L'Audiència d'Alacant ha iniciat la vista contra huit acusats per presumptes irregularitats en l'adjudicació i execució d'obres de l'aigua a Calp. El juí s'ha obert amb testimonis i les declaracions dels processaments s'han fixat per a mediats de setmana.

Rescaten el cadàver d’un home en el riu Segura a Orihuela

Bombers han recuperat el cos d'un home de 47 anys del riu Segura a Orihuela. La Policia Nacional ha obert una investigació sense signes aparents de violència.