Es complix un any de l’assassinat de la dona de l’expresident de la CAM

Este cap de setmana s'ha complit un any des de l'assassinat de María del Carmen Martínez, vídua de l'expresident de la CAM Vicente Sala, que va morir després de rebre dos tirs en el cap quan acudia a arreplegar el seu vehicle al concessionari Novocar, del qual estava al capdavant el seu gendre Miguel López, fins ara principal sospitós. Un any després del crim, la investigació es troba a l'espera que es realitze una macroprova d'ADN a totes les persones que es trobaven en el concessionari la vesprada en què es va produir l'assassinat. Encara que la Policia seguix apuntant cap a López com a presumpte autor, les proves biològiques trobades fins ara en l'escena no encaixen amb l'ADN del gendre, detingut i lloc en llibertat sota fiança un mes després.

  

  

 

 

La recerca, de la qual es va fer càrrec el Jutjat d'Instrucció 7 d'Alacant, sempre s'ha centrat en Miguel López, marit de la filla menor del matrimoni alacantí. Va ser detingut el 8 de febrer després que es descartara el mòbil del robatori i se centraren les perquisicions en l'entorn familiar i personal de Martínez, tal com va informar tres dies després del succés el delegat del Govern, Juan Carlos Moragues. El crim es va produir «d'una forma molt abrupta, amb dos trets a ras de la roba», per la qual cosa la possibilitat que fóra obra d'un sicari és «una possibilitat més, però la recerca seguix oberta i les línies són moltes». No obstant açò, les perquisicions sempre s'han focalitzat en la família de la víctima, molt coneguda a Alacant per estar al capdavant d'un entramat empresarial amb interessos a Espanya i Amèrica Llatina.

  

 

 

El 20 de desembre de 2016, 11 dies després de l'assassinat, el fill major de la víctima, Vicente Sala Martínez, es personava com a acusació particular en la causa que investigava l'assassinat de la seua mare. Setmanes després es personaven les tres filles del matrimoni en una acusació separada de la del seu germà. La principal hipòtesi sobre la qual ha girat la investigació ha sigut l'enfrontament en el si dels Sala Martínez pel repartiment del patrimoni familiar. Segons subratllava el jutge, en la causa subsisteix el mòbil econòmic, doncs existia un clima de «crispat enfrontament» per les decisions adoptades en les juntes de les societats Sanar Internacional i la Companyia Espanyola de Resines de cessar als membres del consell d'administració, que afectaven directament a Miguel López i la seua esposa, la filla menor dels Sala, nomenar a Vicente Sala fill com a president i rebutjar el repartiment de dividends proposat.

La investigació va permanéixer baix secret de sumari fins al 8 de febrer, dia en què López va ser arrestat quan eixia de la finca familiar sota l'acusació d'haver disparat contra la seua sogra el 9 de desembre en el concessionari que regentava. Durant la detenció, la Policia va registrar la seua casa i va trobar objectes, utensilis i armes, segons va informar el delegat del Govern. El seu advocat va manifestar haver quedat estupefacte, ja que, al seu judici, no hi havia «ni una sola prova biològica ni directa» de López en l'escena del crim. Va lamentar a més que les perquisicions constituïen «elements solts, units d'una determinada manera, que plantegen una direcció» que acabava en el seu client.

  

 

 

La defensa de López va recórrer l'acte contra la presó provisional argumentant que no hi havia indicis «ni molts, ni pocs, ni forts ni febles» en contra del gendre de la víctima, al mateix temps que acusava a la recerca d'incórrer en «clar biaix» per apuntar a un culpable i descartava al seu torn un risc de fugida

  

Finalment, Miguel López va eixir en llibertat el 20 de març després de pagar una fiança de 150.000 euros. El jutge va considerar que es mantenien els indicis en contra seua, però va estimar que, d'acord amb un criteri de proporcionalitat, era possible modificar la presó provisional i substituir-la per una fiança suficient i l'adopció de mesures cautelars que garantiran que estiguera a la disposició de la justícia i evitaren la manipulació de proves.

  

 

 

 

Amb el principal sospitós en llibertat, la recerca es troba actualment en 'standby', a l'espera del resultat de les proves d'ADN de totes les persones que van interactuar amb l'escena del crim o van estar en el concessionari. La Fiscalia les va sol·licitar després que la Policia no poguera relacionar els 'casquillos' amb les armes i utensilis confiscats a López, així com el resultat negatiu de la presència del seu ADN. L'advocat Javier Sánchez-Vera, que es va fer càrrec de la defensa de López en substitució de l'anterior, va presentar a l'octubre un escrit en el qual sol·licitava una pericial sobre la camisa de la víctima «per si va haver-hi forcejament», a més d'una segona autòpsia sobre les imatges. Insistia en el mòbil del robatori truncat i posava en qüestió la cronologia dels fets establida per la recerca, sobre la base d'una connexió al WhatsApp de la víctima que presumptament es va efectuar quan ja havia rebut els trets.

Últimes notícies

València obri els centres d’emergències socials i allarga l’horari de les piscines per l’onada de calor

L’Ajuntament de València ha activat refugis climàtics, ha obert centres d’emergències socials i ha retardat el tancament de les piscines municipals davant la previsió de temperatures extremes. També ha suspés activitats a l’aire lliure, ha tancat la Devesa i ha adaptat serveis municipals i obres.

Nivell 3 de preemergència per calor extrema i risc màxim d’incendis a la Comunitat Valenciana

Emergències ha activat el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis forestals fins al 21 d’agost i restringix l’accés a parcs naturals. A més, recomana adaptar els festejos de bous al carrer per a protegir els animals davant l’onada de calor.

Les exportacions valencianes creixen un 5 % i superen els 20.180 milions fins juny

Les exportacions de la Comunitat Valenciana han arribat a 20.180,3 milions d'euros en el primer semestre de 2026, un 5 % més que un any abans. València lidera les vendes a l'exterior, mentres la indústria agroalimentària i els béns d'equip trauen pit.

L’episodi de calor torna a calfar el Mediterrani fins als 30 graus

L’onada de calor que torna a afectar la Comunitat Valenciana ha mantingut el Mediterrani al voltant dels 30 graus, una situació que els experts qualifiquen de preocupant.

Xàtiva estrena 41 nous trens de Rodalia amb més capacitat i comoditats

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha presentat a Xàtiva els primers 41 trens Civia 465 per a les línies C1, C2 i C6, amb un 30 % més de capacitat i millores de confort. Els combois començaran a circular des d’hui i s’aniran incorporant de forma progressiva fins a 2027.

La calor ofegant dispara la sensació tèrmica fins als 49 graus a Sumacàrcer

La Comunitat Valenciana ha patit fins primera hora de la vesprada màximes pròximes als 39 graus i sensacions tèrmiques de fins a 49 per la combinació de calor i una humitat que ha fregat el 90 % en diversos punts del territori.

El Tribunal Suprem fixa que un canvi de sexe no anul·la una condemna per violència masclista

El Tribunal Suprem ha establit que un canvi de sexe registral no pot anul·lar una condemna prèvia per violència masclista comesa quan l’autor era legalment un home. La resolució confirma una pena de presó imposada a Castelló per agressions a l’exparella i a la filla menor.

Extingit l’incendi en una empresa de palets d’Algar de Palància

El Consorci Provincial de Bombers de València ha donat per extingit este dimarts, a les 11.14 hores, l’incendi declarat dilluns en una empresa de palets d’Algar de Palància, que també va afectar una zona forestal. En l’extinció han treballat durant tota la nit bombers de València i Castelló, així com efectius de la Generalitat.