10.6 C
València
Divendres, 9 gener, 2026

Compromís remet al Govern prop de 4.000 denúncies veïnals contra apartaments turístics il·legals

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

El grup de Compromís a l’Ajuntament de València ha decidit remetre al Govern central les prop de 4.000 denúncies veïnals que ha recopilat contra apartaments turístics il·legals en la ciutat i ha assenyalat que durà a terme esta mesura “davant de la inacció” de l’alcaldessa, María José Catalá (PP).

Així ho ha indicat la portaveu de Compromís en el consistori, Papi Robles, en la roda de premsa que ha oferit per a parlar d’este assumpte. La regidora ha acusat a la primera edil de “no aplicar la moratòria” municipal per a frenar este tipus d’allotjaments i de no actuar “davant del crit d’alerta que estan llançant els barris”.

“No anem a parar. Sabem el sofriment que existix. Sabem l’angoixa. Sabem el que implica tindre que anarte a viure a un altre lloc perquè t’expulsen i que ningú faça res”, ha assenyalat Robles respecte a les accions que la seua formació durà a terme per a evitar la proliferació dels apartaments turístics i reclamar el tancament dels il·legals.

L’edil ha insistit en les quasi 4.000 denúncies formulades per veïns que ha rebut Compromís a través del seu web quenotetiren.com, llançada al maig del 2024 i “habilitada per a fer front a la deixadesa del govern municipal –format per PP i Vox– per a atendre les queixes de la ciutadania per la proliferació descontrolada d’apartaments turístics”.

Este grup municipal ha ressaltat que esta setmana ha presentat en el registre municipal les últimes 1.500 denúncies, recopilades entre els passats mesos de setembre i desembre.

Papi Robles ha censurat que “de les denúncies prèviament registrades, 2.200, Catalá únicament ha actuat sobre un 1,5 per cent”.

“Gràcies a la col·laboració ciutadana, comptem amb el que és possiblement el registre més exhaustiu, més complet i més actualitzat de la realitat dels apartaments turístics il·legals de tots els que existixen a Espanya: amb direccions, fotografies, dates, ubicacions sobre plànol, comprovació que no consten en el registre de la Generalitat,… tot”, ha afirmat.

La portaveu de Compromís ha ressaltat que això és el que el seu grup està “presentant a l’Ajuntament”. “S’ho estem donant tot fet. Ells només han d’actuar, però no actuen”, ha asseverat respecte als integrants l’executiu local.

Robles ha anunciat que “davant d’esta desídia” el seu grup ha decidit “remetre totes estes denúncies al Ministeri de Consum, que ha obert un expedient a AirBNB per fer publicitat apartaments il·legals”.

AJUDES Al LLOGUER

Durant la seua compareixença, ha insistit en la decisió de Compromís de no “desistir en la qüestió del dret a l’habitatge” i ha al·ludit a les ajudes al lloguer atorgades per l’Ajuntament de València.

Papi Robles ha exposat que l’equip de María José Catalá ha deixat “a 262 persones sense ajudes al lloguer” i a acusat a l’alcaldessa de “actuar per l’interès dels especuladors, dels grans tenidors”.

“El PP i Vox miren sempre per les butxaques dels quals més tenen, entre els quals estan els seus. Però no s’adonen del greu que és la fractura social i la precarietat que s’està produint”, ha afegit.

Robles ha indicat que “l’alcaldessa ha deixat fora de les ajudes al lloguer” a 262 persones, “un 17 per cent dels sol·licitants, perquè no ha volgut posar més pressupost”. Compromís ha assegurat que “totes estes persones complien amb els requisits” establits per a obtenir estes ajudes.

“Des de Compromís li hem demanat reiteradament que ampliara els diners destinats a estes ajudes i només va ampliar 300.000 euros, una xifra clarament insuficient”, ha agregat la portaveu d’este grup municipal.

CANVIS EN LES NORMES URBANÍSTIQUES

Així mateix, l’edil s’ha referit “als canvis en les normes urbanístiques anunciats pel govern de PP i Vox per a adaptar-les i donar entrada al coliving i al flexliving, “dos conceptes –de nous models habitacionals– que amaguen la precarietat més absoluta”.

Papi Robles ha assenyalat que estos representen “famílies pagant 500 i 600 euros per una habitació i vivint amuntegats amb altres famílies”.

La portaveu ha afegit que fa mig any el ple de l’Ajuntament va aprovar, a proposta de Compromís, la moratòria de noves llicències d’apartaments turístics” amb la finalitat de “donar marge per a modificar la normativa urbanística”.

Robles ha apuntat que, no obstant això, “la qual cosa ens trobem és que Catalá no està complint la moratòria i que els canvis que proposa són per a beneficiar encara més als especuladors, als quals fan negoci” i “no per a protegir als veïns que no poden accedir a un habitatge digne”.

La representant de Compromís ha remarcat la proposta de topar els preus de lloguer en tota la ciutat. Ha dit que així ho “va començar a impulsar –l’anterior alcalde de València– Joan Ribó (Compromís–” i ha criticat que “Catalá ha deixat en un calaix” esta iniciativa.

Últimes notícies

Pedro Martínez lamenta el segon quart després de la derrota davant el Mònaco

València Basket va cedir davant Mònaco i el seu tècnic va subratllar que el segon quart va ser determinant per les pèrdues i l'encert rival. Spanoulis va destacar la solidesa defensiva i el repartiment de responsabilitats.

Sadiq arriba al València traspassat per la Reial Societat i firma fins a 2028

Umar Sadiq es va convertir este dijous en nou jugador del València després de l'acord de traspàs amb la Reial Societat. El davanter va firmar fins a 2028.

El PP acusa a Morant d’atacar a tot el partit perquè els seus alcaldes no avalen el relat de la reconstrucció

Fernando Pastor ha acusat a Diana Morant de carregar contra tot el PP al no aconseguir l'aval d'alcaldes socialistes al relat sobre la reconstrucció després de la dana. El síndic ha defés que les obres estan executades i ha criticat la judicialització del debat.

Rosa Peris presidirà la gestora del PSPV a Almussafes després de l’expulsió de l’alcalde per assetjament

El PSOE situarà a Rosa Peris al capdavant d'una gestora a Almussafes després de l'expulsió de Toni González. L'alcalde manté el càrrec des del grup mixt.

Carmen Martínez substituirà a Alejandro Soler com a coordinadora del PSPV en el Congrés

Carmen Martínez rellevarà a Alejandro Soler en la coordinació del PSPV en el Congrés. El PSPV ajustarà també la seua estructura en Les Corts amb canvis previstos i continuïtat.

Morant acusa el PP de deixar sense executar el 50% dels diners estatals per a la dana

Diana Morant ha denunciat que el Consell i el PP han deixat sense executar la mitat dels fons transferits pel Govern per a la recuperació després de la dana de 2024 en la Comunitat Valenciana. També ha defés el nou model de finançament i ha anunciat una conferència política del PSPV al maig a Alacant.

Feijóo declararà en el Congrés malgrat el recurs que demana la seua compareixença en un jutjat

Alberto Núñez Feijóo atestarà este divendres a les 9.30 des del seu despatx en el Congrés per la causa de la DANA, malgrat un recurs que demanava seu judicial pròxima. La magistrada va avalar la via telemàtica a l'empara de l'article 412 de la Llei d'Enjudiciament Criminal.

Feijóo declararà en el Congrés malgrat el recurs que demanava la seua compareixença en un jutjat

El president del PP atestarà este divendres a les 9.30 des del seu despatx en la Cambra, autoritzat per la jutgessa a l'empara de l'article 412 de la Llei d'Enjudiciament Criminal. La diligència seguix avant mentres es resol un recurs que sol·licitava la seua declaració en un jutjat pròxim al seu domicili.