Compromís remet al Govern prop de 4.000 denúncies veïnals contra apartaments turístics il·legals

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

El grup de Compromís a l’Ajuntament de València ha decidit remetre al Govern central les prop de 4.000 denúncies veïnals que ha recopilat contra apartaments turístics il·legals en la ciutat i ha assenyalat que durà a terme esta mesura «davant de la inacció» de l’alcaldessa, María José Catalá (PP).

Així ho ha indicat la portaveu de Compromís en el consistori, Papi Robles, en la roda de premsa que ha oferit per a parlar d’este assumpte. La regidora ha acusat a la primera edil de «no aplicar la moratòria» municipal per a frenar este tipus d’allotjaments i de no actuar «davant del crit d’alerta que estan llançant els barris».

«No anem a parar. Sabem el sofriment que existix. Sabem l’angoixa. Sabem el que implica tindre que anarte a viure a un altre lloc perquè t’expulsen i que ningú faça res», ha assenyalat Robles respecte a les accions que la seua formació durà a terme per a evitar la proliferació dels apartaments turístics i reclamar el tancament dels il·legals.

L’edil ha insistit en les quasi 4.000 denúncies formulades per veïns que ha rebut Compromís a través del seu web quenotetiren.com, llançada al maig del 2024 i «habilitada per a fer front a la deixadesa del govern municipal –format per PP i Vox– per a atendre les queixes de la ciutadania per la proliferació descontrolada d’apartaments turístics».

Este grup municipal ha ressaltat que esta setmana ha presentat en el registre municipal les últimes 1.500 denúncies, recopilades entre els passats mesos de setembre i desembre.

Papi Robles ha censurat que «de les denúncies prèviament registrades, 2.200, Catalá únicament ha actuat sobre un 1,5 per cent».

«Gràcies a la col·laboració ciutadana, comptem amb el que és possiblement el registre més exhaustiu, més complet i més actualitzat de la realitat dels apartaments turístics il·legals de tots els que existixen a Espanya: amb direccions, fotografies, dates, ubicacions sobre plànol, comprovació que no consten en el registre de la Generalitat,… tot», ha afirmat.

La portaveu de Compromís ha ressaltat que això és el que el seu grup està «presentant a l’Ajuntament». «S’ho estem donant tot fet. Ells només han d’actuar, però no actuen», ha asseverat respecte als integrants l’executiu local.

Robles ha anunciat que «davant d’esta desídia» el seu grup ha decidit «remetre totes estes denúncies al Ministeri de Consum, que ha obert un expedient a AirBNB per fer publicitat apartaments il·legals».

AJUDES Al LLOGUER

Durant la seua compareixença, ha insistit en la decisió de Compromís de no «desistir en la qüestió del dret a l’habitatge» i ha al·ludit a les ajudes al lloguer atorgades per l’Ajuntament de València.

Papi Robles ha exposat que l’equip de María José Catalá ha deixat «a 262 persones sense ajudes al lloguer» i a acusat a l’alcaldessa de «actuar per l’interès dels especuladors, dels grans tenidors».

«El PP i Vox miren sempre per les butxaques dels quals més tenen, entre els quals estan els seus. Però no s’adonen del greu que és la fractura social i la precarietat que s’està produint», ha afegit.

Robles ha indicat que «l’alcaldessa ha deixat fora de les ajudes al lloguer» a 262 persones, «un 17 per cent dels sol·licitants, perquè no ha volgut posar més pressupost». Compromís ha assegurat que «totes estes persones complien amb els requisits» establits per a obtenir estes ajudes.

«Des de Compromís li hem demanat reiteradament que ampliara els diners destinats a estes ajudes i només va ampliar 300.000 euros, una xifra clarament insuficient», ha agregat la portaveu d’este grup municipal.

CANVIS EN LES NORMES URBANÍSTIQUES

Així mateix, l’edil s’ha referit «als canvis en les normes urbanístiques anunciats pel govern de PP i Vox per a adaptar-les i donar entrada al coliving i al flexliving, «dos conceptes –de nous models habitacionals– que amaguen la precarietat més absoluta».

Papi Robles ha assenyalat que estos representen «famílies pagant 500 i 600 euros per una habitació i vivint amuntegats amb altres famílies».

La portaveu ha afegit que fa mig any el ple de l’Ajuntament va aprovar, a proposta de Compromís, la moratòria de noves llicències d’apartaments turístics» amb la finalitat de «donar marge per a modificar la normativa urbanística».

Robles ha apuntat que, no obstant això, «la qual cosa ens trobem és que Catalá no està complint la moratòria i que els canvis que proposa són per a beneficiar encara més als especuladors, als quals fan negoci» i «no per a protegir als veïns que no poden accedir a un habitatge digne».

La representant de Compromís ha remarcat la proposta de topar els preus de lloguer en tota la ciutat. Ha dit que així ho «va començar a impulsar –l’anterior alcalde de València– Joan Ribó (Compromís–» i ha criticat que «Catalá ha deixat en un calaix» esta iniciativa.

Últimes notícies

Les platges de Guardamar i Torrevieja registren xicotets meteotsunamis este divendres

Les platges de Guardamar del Segura i Torrevieja han registrat este divendres al migdia xicotets meteotsunamis i no es descarta que es repetisquen al llarg de la vesprada. Les oscil·lacions han sigut suaus i, tot i que a Torrevieja oneja la bandera verda en quasi totes les platges, a Guardamar es mantenen les banderes roges per precaució.

El termòmetre es desploma fins a 12 graus en un dia i Vinaròs es queda en 31,8

Les temperatures màximes han baixat fins a 12 graus en punts de la Comunitat Valenciana, amb una màxima de 31,8 a Vinaròs com a valor més alt del dia.

Els veïns desallotjats per l’incendi d’El Saler poden tornar a casa esta vesprada

Unes 160 persones desallotjades de vivendes i càmpings d’El Saler poden tornar ja a casa després que l’incendi haja quedat estabilitzat, encara que continua sense estar controlat.

València viu el juliol i agost més càlids des que hi ha registres

Aemet ha confirmat que el període juliol-agost d’enguany serà el més càlid registrat a València almenys des de 1869, amb temperatures molt per damunt del normal des de mitjan maig.

Antifrau tanca la investigació sobre la plaça provincial de la parella de Pérez Llorca

L’Agència Valenciana Antifrau ha arxivat la investigació sobre l’accés de la parella de Juanfran Pérez Llorca a una plaça de secretaria de direcció en la Diputació de València, en constatar que es van complir els requisits legals. L’òrgan manté dubtes sobre la urgència de la cobertura però dona per tancat l’expedient perquè la treballadora no s’ha presentat a la provisió definitiva.

Els bombers donen per estabilitzat l’incendi intencionat de la Devesa de El Saler

L’incendi forestal declarat dijous a la Devesa de El Saler, confirmat com a intencionat, ha sigut donat per estabilitzat pels bombers municipals i Emergències de la Generalitat.

Arriba per mar l’equip clau del nou centre de protonteràpia de València

La Conselleria de Sanitat ha rebut per via marítima els primers components del sistema de protonteràpia connectat a l’Hospital La Fe, finançat per la Fundació Amancio Ortega, i preveu tractar el primer pacient abans que acabe 2027.

Així era la càmera blindada que guardava el Tresor de Villena abans del robatori

El Tresor de Villena estava custodiat al MUVI dins d'una càmera acorassada amb vidres de seguretat, xapes blindades i alarma de cinc anells quan ha sigut robat de matinada. El museu roman tancat sense data de reobertura mentres la Guàrdia Civil continua la investigació.