8.9 C
València
Dimecres, 14 gener, 2026

Compromís remet al Govern prop de 4.000 denúncies veïnals contra apartaments turístics il·legals

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

El grup de Compromís a l’Ajuntament de València ha decidit remetre al Govern central les prop de 4.000 denúncies veïnals que ha recopilat contra apartaments turístics il·legals en la ciutat i ha assenyalat que durà a terme esta mesura “davant de la inacció” de l’alcaldessa, María José Catalá (PP).

Així ho ha indicat la portaveu de Compromís en el consistori, Papi Robles, en la roda de premsa que ha oferit per a parlar d’este assumpte. La regidora ha acusat a la primera edil de “no aplicar la moratòria” municipal per a frenar este tipus d’allotjaments i de no actuar “davant del crit d’alerta que estan llançant els barris”.

“No anem a parar. Sabem el sofriment que existix. Sabem l’angoixa. Sabem el que implica tindre que anarte a viure a un altre lloc perquè t’expulsen i que ningú faça res”, ha assenyalat Robles respecte a les accions que la seua formació durà a terme per a evitar la proliferació dels apartaments turístics i reclamar el tancament dels il·legals.

L’edil ha insistit en les quasi 4.000 denúncies formulades per veïns que ha rebut Compromís a través del seu web quenotetiren.com, llançada al maig del 2024 i “habilitada per a fer front a la deixadesa del govern municipal –format per PP i Vox– per a atendre les queixes de la ciutadania per la proliferació descontrolada d’apartaments turístics”.

Este grup municipal ha ressaltat que esta setmana ha presentat en el registre municipal les últimes 1.500 denúncies, recopilades entre els passats mesos de setembre i desembre.

Papi Robles ha censurat que “de les denúncies prèviament registrades, 2.200, Catalá únicament ha actuat sobre un 1,5 per cent”.

“Gràcies a la col·laboració ciutadana, comptem amb el que és possiblement el registre més exhaustiu, més complet i més actualitzat de la realitat dels apartaments turístics il·legals de tots els que existixen a Espanya: amb direccions, fotografies, dates, ubicacions sobre plànol, comprovació que no consten en el registre de la Generalitat,… tot”, ha afirmat.

La portaveu de Compromís ha ressaltat que això és el que el seu grup està “presentant a l’Ajuntament”. “S’ho estem donant tot fet. Ells només han d’actuar, però no actuen”, ha asseverat respecte als integrants l’executiu local.

Robles ha anunciat que “davant d’esta desídia” el seu grup ha decidit “remetre totes estes denúncies al Ministeri de Consum, que ha obert un expedient a AirBNB per fer publicitat apartaments il·legals”.

AJUDES Al LLOGUER

Durant la seua compareixença, ha insistit en la decisió de Compromís de no “desistir en la qüestió del dret a l’habitatge” i ha al·ludit a les ajudes al lloguer atorgades per l’Ajuntament de València.

Papi Robles ha exposat que l’equip de María José Catalá ha deixat “a 262 persones sense ajudes al lloguer” i a acusat a l’alcaldessa de “actuar per l’interès dels especuladors, dels grans tenidors”.

“El PP i Vox miren sempre per les butxaques dels quals més tenen, entre els quals estan els seus. Però no s’adonen del greu que és la fractura social i la precarietat que s’està produint”, ha afegit.

Robles ha indicat que “l’alcaldessa ha deixat fora de les ajudes al lloguer” a 262 persones, “un 17 per cent dels sol·licitants, perquè no ha volgut posar més pressupost”. Compromís ha assegurat que “totes estes persones complien amb els requisits” establits per a obtenir estes ajudes.

“Des de Compromís li hem demanat reiteradament que ampliara els diners destinats a estes ajudes i només va ampliar 300.000 euros, una xifra clarament insuficient”, ha agregat la portaveu d’este grup municipal.

CANVIS EN LES NORMES URBANÍSTIQUES

Així mateix, l’edil s’ha referit “als canvis en les normes urbanístiques anunciats pel govern de PP i Vox per a adaptar-les i donar entrada al coliving i al flexliving, “dos conceptes –de nous models habitacionals– que amaguen la precarietat més absoluta”.

Papi Robles ha assenyalat que estos representen “famílies pagant 500 i 600 euros per una habitació i vivint amuntegats amb altres famílies”.

La portaveu ha afegit que fa mig any el ple de l’Ajuntament va aprovar, a proposta de Compromís, la moratòria de noves llicències d’apartaments turístics” amb la finalitat de “donar marge per a modificar la normativa urbanística”.

Robles ha apuntat que, no obstant això, “la qual cosa ens trobem és que Catalá no està complint la moratòria i que els canvis que proposa són per a beneficiar encara més als especuladors, als quals fan negoci” i “no per a protegir als veïns que no poden accedir a un habitatge digne”.

La representant de Compromís ha remarcat la proposta de topar els preus de lloguer en tota la ciutat. Ha dit que així ho “va començar a impulsar –l’anterior alcalde de València– Joan Ribó (Compromís–” i ha criticat que “Catalá ha deixat en un calaix” esta iniciativa.

Últimes notícies

La UA participa en un projecte europeu per a crear les primeres ulleres de realitat augmentada amb graduació hologràfica

La Universitat d'Alacant participa en un consorci europeu per a desenrotllar ulleres de realitat augmentada amb graduació òptica basades en elements hologràfics. El GHPO lidera el disseny del combinador que fusiona imatge virtual i món real i la UA acull l'assemblea general del projecte.

Rescaten a un home de 74 anys perdut en el bosc del Saler

La Policia Local de València ha rescatat a un home de 74 anys desorientat en una zona boscosa del Saler. Va ser evacuat després d'obrir pas amb motoserra per la vegetació.

El Govern ha invertit més de 508 milions a Algemesí per a la reconstrucció després de la DANA

El Govern ha destinat més de 508,4 milions a Algemesí després de la DANA d'octubre de 2024. El pla combina ajudes directes i obres per a previndre futures inundacions.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 que demanaria confinar quatre comarques per la dana

Un àudio de WhatsApp de Pradas, incorporat a la causa de la dana, va mostrar que a les 20.15 va anunciar un confinament en quatre comarques. Els És-Alert finalment només van recomanar evitar desplaçaments i romandre a casa.

72 hores d’espera per a pujar a planta evidencien la saturació d’Urgències en la Comunitat Valenciana

Una pacient va esperar 72 hores a la Marina Baixa per a accedir a planta, símptoma de la pressió en Urgències. Els hospitals habiliten llits extra i deriven pacients; Sanitat defén el seu pla i la vacunació.

El cap de la Policia en la Comunitat Valenciana admet falta de coordinació en la dana i assegura que van comptar amb mitjans

Davant la comissió del Senat, Carlos Gajero ha reconegut carències de coordinació institucional durant l'emergència, però ha defés que la Policia va disposar de recursos i va actuar quan va poder. L'oposició li ha retret retards i la seua absència inicial, que ell ha justificat per motius operatius.

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 del dia de la DANA de demanar confinar quatre comarques

Un àudio de WhatsApp aportat a la causa penal reflectix que Salomé Pradas va avisar a José Manuel Cuenca a les 20.15 de demanar evitar desplaçaments i confinar quatre comarques. L'És-Alert d'eixe dia no va incloure el confinament i la exconsellera afirma que Presidència la va persuadir per a evitar-lo.

Alacant, entre les províncies amb major creixement de reserves de restaurants en línia

TheFork ha tancat 2025 amb un 4% més de reserves i un gasto mitjà de 27 euros. Balears, Màlaga, Las Palmas, Barcelona i Alacant lideren el creixement.