Mastodon
30.1 C
València
Dijous, 18 setembre, 2025

Compromís remet al Govern prop de 4.000 denúncies veïnals contra apartaments turístics il·legals

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

El grup de Compromís a l’Ajuntament de València ha decidit remetre al Govern central les prop de 4.000 denúncies veïnals que ha recopilat contra apartaments turístics il·legals en la ciutat i ha assenyalat que durà a terme esta mesura “davant de la inacció” de l’alcaldessa, María José Catalá (PP).

Així ho ha indicat la portaveu de Compromís en el consistori, Papi Robles, en la roda de premsa que ha oferit per a parlar d’este assumpte. La regidora ha acusat a la primera edil de “no aplicar la moratòria” municipal per a frenar este tipus d’allotjaments i de no actuar “davant del crit d’alerta que estan llançant els barris”.

“No anem a parar. Sabem el sofriment que existix. Sabem l’angoixa. Sabem el que implica tindre que anarte a viure a un altre lloc perquè t’expulsen i que ningú faça res”, ha assenyalat Robles respecte a les accions que la seua formació durà a terme per a evitar la proliferació dels apartaments turístics i reclamar el tancament dels il·legals.

L’edil ha insistit en les quasi 4.000 denúncies formulades per veïns que ha rebut Compromís a través del seu web quenotetiren.com, llançada al maig del 2024 i “habilitada per a fer front a la deixadesa del govern municipal –format per PP i Vox– per a atendre les queixes de la ciutadania per la proliferació descontrolada d’apartaments turístics”.

Este grup municipal ha ressaltat que esta setmana ha presentat en el registre municipal les últimes 1.500 denúncies, recopilades entre els passats mesos de setembre i desembre.

Papi Robles ha censurat que “de les denúncies prèviament registrades, 2.200, Catalá únicament ha actuat sobre un 1,5 per cent”.

“Gràcies a la col·laboració ciutadana, comptem amb el que és possiblement el registre més exhaustiu, més complet i més actualitzat de la realitat dels apartaments turístics il·legals de tots els que existixen a Espanya: amb direccions, fotografies, dates, ubicacions sobre plànol, comprovació que no consten en el registre de la Generalitat,… tot”, ha afirmat.

La portaveu de Compromís ha ressaltat que això és el que el seu grup està “presentant a l’Ajuntament”. “S’ho estem donant tot fet. Ells només han d’actuar, però no actuen”, ha asseverat respecte als integrants l’executiu local.

Robles ha anunciat que “davant d’esta desídia” el seu grup ha decidit “remetre totes estes denúncies al Ministeri de Consum, que ha obert un expedient a AirBNB per fer publicitat apartaments il·legals”.

AJUDES Al LLOGUER

Durant la seua compareixença, ha insistit en la decisió de Compromís de no “desistir en la qüestió del dret a l’habitatge” i ha al·ludit a les ajudes al lloguer atorgades per l’Ajuntament de València.

Papi Robles ha exposat que l’equip de María José Catalá ha deixat “a 262 persones sense ajudes al lloguer” i a acusat a l’alcaldessa de “actuar per l’interès dels especuladors, dels grans tenidors”.

“El PP i Vox miren sempre per les butxaques dels quals més tenen, entre els quals estan els seus. Però no s’adonen del greu que és la fractura social i la precarietat que s’està produint”, ha afegit.

Robles ha indicat que “l’alcaldessa ha deixat fora de les ajudes al lloguer” a 262 persones, “un 17 per cent dels sol·licitants, perquè no ha volgut posar més pressupost”. Compromís ha assegurat que “totes estes persones complien amb els requisits” establits per a obtenir estes ajudes.

“Des de Compromís li hem demanat reiteradament que ampliara els diners destinats a estes ajudes i només va ampliar 300.000 euros, una xifra clarament insuficient”, ha agregat la portaveu d’este grup municipal.

CANVIS EN LES NORMES URBANÍSTIQUES

Així mateix, l’edil s’ha referit “als canvis en les normes urbanístiques anunciats pel govern de PP i Vox per a adaptar-les i donar entrada al coliving i al flexliving, “dos conceptes –de nous models habitacionals– que amaguen la precarietat més absoluta”.

Papi Robles ha assenyalat que estos representen “famílies pagant 500 i 600 euros per una habitació i vivint amuntegats amb altres famílies”.

La portaveu ha afegit que fa mig any el ple de l’Ajuntament va aprovar, a proposta de Compromís, la moratòria de noves llicències d’apartaments turístics” amb la finalitat de “donar marge per a modificar la normativa urbanística”.

Robles ha apuntat que, no obstant això, “la qual cosa ens trobem és que Catalá no està complint la moratòria i que els canvis que proposa són per a beneficiar encara més als especuladors, als quals fan negoci” i “no per a protegir als veïns que no poden accedir a un habitatge digne”.

La representant de Compromís ha remarcat la proposta de topar els preus de lloguer en tota la ciutat. Ha dit que així ho “va començar a impulsar –l’anterior alcalde de València– Joan Ribó (Compromís–” i ha criticat que “Catalá ha deixat en un calaix” esta iniciativa.

Últimes notícies

La Generalitat bateja el viaducte d’accés a Torrent com a pont de la Comunitat de Madrid

La Generalitat canvia de nom el viaducte de la CV-403 que creua el barranc de Poio, a l'entrada de Torrent, com a pont de la Comunitat de Madrid. El gest agraïx el suport aportat després de les inundacions i el desplegament d'autobusos que va mantindre la mobilitat fins a la reobertura de Metrovalencia.

Detinguda pel presumpte escanyament d’una amiga amb un cable d’aspiradora a Benidorm

Una britànica de 64 anys ha sigut arrestada després de la mort per asfíxia d'una altra dona de 66 en un apartament del Racó de Loix. La investigació continua oberta.

El Consell titlla d’engrunes els 1.000 milions per a l’aeroport d’Alacant-Elx

El Consell critica que la inversió de 1.000 milions prevista per Aena per a Alacant-Elx no compensa el dèficit inversor i reclama decisions sobre segona pista i enllaç ferroviari.

Mor als 86 anys Batiste Martí, primer vacunat contra la covid en la Comunitat Valenciana

Batiste Martí, primera persona vacunada contra la covid en la Comunitat Valenciana, ha mort als 86 anys en la residència PMD Verge del Miracle de Rafenbunyol. L'ajuntament va emetre un bàndol i el funeral es va celebrar a La Pobla de Farnals.

Calp guarda dos minuts de silenci per la mort d’una bebé i una xiqueta de 4 anys

L'ajuntament convoca un acte de dol este divendres a les 10.00 en la plaça Miguel Roselló després de dos accidents mortals recents. La mesura s'emmarca en tres dies de dol oficial.

Sime Llicer convertix el MuVIM en una camara de les meravelles amb Talea

El MuVIM exhibix fins al 7 de desembre Talea, la camara de les meravelles de Sime Llicer inspirada en les Wunderkammer. La mostra proposa un recorregut ludico i simbolico que convida a mirar el món amb una altra escala.

Mazón tanca amb Indra un pla per a crear 1.000 ocupacions en 2026 en la Comunitat Valenciana

El Consell pacta amb Indra l'ampliació de la seua activitat estratègica i la creació de 1.000 ocupacions qualificades en 2026, amb focus en ciberseguretat i ús d'IA.

Detinguda per escanyar amb el cable d’una aspiradora a una amiga a Benidorm

Una dona britànica de 64 anys ha sigut arrestada pel presumpte escanyament amb el cable d'una aspiradora de la seua amiga, de 66, en un apartament de Benidorm. La Policia Nacional dirigix una investigació que continua oberta.