8.8 C
València
Dijous, 27 novembre, 2025

Conclou la restauració de la ‘icònica’ i ‘rebel’ escultura de bronze del Palleter

VALÈNCIA, 3 (EUROPA PRESS)

La Delegació de Cultura de l’Ajuntament de València ha conclòs la restauració de l’escultura de bronze del Palleter, erigida als peus de les Torres de Quart.

Gràcies a les labors dutes a terme per l’empresa Noema Restauradores, la “icònica” figura de bronze de Vicente Doménech “manté viu l’aspecte contra les tropes de Napoleó”, destaca el consistori en un comunicat.

La intervenció s’ha centrat, fonamentalment, en la restauració de la totalitat del bronze i pedra que conformen l’obra, amb l’objectiu de restituir la seua integritat i estabilitat, d’una banda, i aconseguir una òptima conservació i la recuperació de l’aspecte original del conjunt, d’altra.

Els tècnics municipals havien detectat que el pal que sosté el Palleter a la mà dreta estava clivellat i s’havia trencat el revestiment de planxa de bronze que el recobrix.

A més, la peça escultòrica presentava detritus d’aus en escultura i pedestal, a més de brutícia depositada a conseqüència de l’acumulació de partícules ambientals, de les inclemències del temps i de la contaminació del trànsit rodat.

En el rostre de la figura, per exemple, s’havia detectat una coloració marró vermellosa deguda a òxids de coure generats per la humitat ambiental de l’entorn.

La rehabilitació de l’escultura ha consistit en la neteja de brutícia superficial, en l’eliminació de pàtines inestables i en l’estabilització i protecció de la superfície amb la finalitat de detindre els processos corrosius. Així mateix s’ha dut a terme la restauració del pedestal de pedra. Tot això per un import total de 15.826,80 euros.

L’obra de l’escultor Emilio Calandín va ser erigida a petició de 110 ciutadans que en 1906 volien rememorar la figura de l’humil llaurador veí de Patraix i nascut a Paiporta, en vespres del centenari de la invasió napoleònica. En 1966, la corporació municipal va prendre la decisió de derrocar uns locals que estaven al costat de les Torres de Quart i ampliar els jardins de Cervantes situats al carrer de Guillem de Castro.

Últimes notícies

Atzeneta del Maestrat ha registrat ratxes de 63 km/h i Morella de 56 km/h

L'interior de Castelló ha concentrat les ratxes més intenses de la jornada, amb 63 km/h a Atzeneta del Maestrat i 56 km/h a Morella. L'avís groc per vent del nord-oest seguix actiu fins al matí del dijous en diferents punts de la província.

La dana d’octubre va disparar en 2024 la factura per catàstrofes a Espanya fins a 11.330 milions

La factura per catàstrofes a Espanya va ascendir en 2024 a 11.330 milions, més del doble que en 2023, per l'impacte de la dana d'octubre. El cost assegurat es va disparar i el colp econòmic va aconseguir també al PIB i a les emergències.

Controlat l’incendi sense ferits a l’hospital Saint Lucia de Cartagena; demanen auditar la seua façana ventilada

El foc s'ha iniciat en una terrassa, s'ha propagat per la façana pel vent i s'ha controlat en 20 minutos, sense ferits. S'han evacuat 113 pacients i sindicats i PSOE han demanat auditories i retirada de materials inflamables.

El Consorci de Compensació d’Assegurances supera els 4.000 milions en indemnitzacions per la DANA

El Consorci de Compensació d'Assegurances ha superat els 4.000 milions en pagaments per la DANA. Ha gestionat el 98,3% de 250.946 sol·licituds i manté 4.276 pendents.

Robo i trobo

Leo Giménez es lingüista i en el seu article d'esta setmana defensa el valencià viu i tradicional, reivindica paraules autèntiques que alguns sectors han qualificat erròniament de vulgars o castellanitzants, i critica una visió purista que se separa de la parla

Braxton Key evita una lesió greu de genoll i estarà diversos dies al marge

Les proves van descartar danys importants en el genoll de l'ala pivot del València Basket, que seguirà uns dies apartat mentres completa rehabilitació.

Aldaia se suma a un projecte per a atendre les persones sense llar afectades per la DANA

Aldaia s'ha sumat a una iniciativa per a analitzar l'impacte de la DANA en el sensellarisme i orientar respostes públiques. Este dijous 27 hi haurà un recompte nocturn amb l'equip municipal i voluntariat, també en onze municipis pròxims.

Braxton Key evita una lesió greu de genoll però estarà diversos dies apartat

L'ala pivot del València Basket va caure en l'últim quart davant el Bayern i les proves van descartar una lesió de gravetat. Seguirà rehabilitació i el seu retorn dependrà de l'evolució.