Denuncien una pujada anual del 15,2% en la cistella de la compra

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) denúncia que za cistella de la compra ha pujat de mitjana en l’últim any un 15,2%. El 94,5% dels 238 productes que componen la cistella de la compra que elabora OCU han pujat, enfront de només 13 que han baixat. Aquest increment de preu provocarà un sobrecost de més 830 € a l’any per a una família mitjana.

Per al seu estudi, OCU ha comparat els preus del mes de maig de 2021, amb els preus al maig d’enguany, d’una cistella de 238 productes d’alimentació i drogueria de diferents categories, alimentació fresca (carn, peix, fruites i verdures) alimentació envasada i drogueria. D’acord amb les dades de l’estudi, la cistella de la compra s’ha incrementat un 15,2%. És la major pujada de preus registrada en els estudis d’OCU.

OCU assenyala que els productes que més pugen són l’oli de gira-sol (118%) les magdalenes (75,4%) la margarina (75,2%) els plàtans (63,6%) la pasta (59,9%), l’oli d’oliva suau (52,6%), la farina de blat (49,7%), els ous (45,9%) i la maionesa (42,9%). Les baixades de preus són l’excepció, se centren en algunes fruites i verdures com els alvocats (-9,6%), kiwi (-5,5%), les pomes (-4,8%), la coliflor (-3,7%), les taronges (-1,5%), el gall de ració (-1,1%) i l’all que manté el seu preu. A aquests se sumen alguns productes de drogueria i higiene (gel, xampú, detergent).

Per categories, els productes envasats (15,5%) han pujat més que els productes frescos (14,2%), pel fet que dins de la categoria de productes envasats es troben alguns dels quals han experimentat amb diferència les majors pujades. La pujada de l’oli i les farines, ingredients de molts productes, ha tingut gran pes en l’increment de preus de la categoria. Dins dels productes frescos, destaca la pujada dels ous.

Entre la resta de les categories de frescos no hi ha moltes diferències (fruites i verdures un 12,4%, els peixos un 13,3% i carns un 14%). En les carns en particular s’aprecia un comportament diferenciat entre el pollastre, amb un 16,1%, el boví, amb un 17,8% i el corder, amb un 18%, i el porc, amb un 7,3%. El conill i el polit es queden en un entorn intermedi amb un 12,2% i un 13,8% respectivament. Encara que la drogueria i higiene és la categoria que menys puja, un 8,4%, es tracta un increment de preus mai vist en els estudis d’OCU.

OCU adverteix que, encara que la pujada mitjana és del 15,2%, el fet que les pujades més importants es registren en els productes de primera necessitat i molt consum fa que l’impacte de la pujada en les economies familiars siga encara major. OCU estima que enguany les famílies afrontaran un sobrecost de més de 830 € en la despesa anual d’alimentació d’una família tipus.

OCU avisa que, en el curt termini, res fa pensar que la situació canviarà i és probable que encara pugen més els preus d’alguns productes en els pròxims mesos.

Per tot això, OCU urgeix a Govern a prendre mesures fermes i decidides per a tallar la pujada dels preus que impliquen suspendre temporalment els impostos lligats a l’energia, l’origen de l’espiral inflacionista, i per una altra augmentar les ajudes a totes les famílies per a afrontar l’increment dels preus.

Davant aquesta situació OCU recorda que l’única manera d’eludir en part la històrica pujada de preus és comparar els preus dels diferents productes en diferents establiments. Per a facilitar aquesta  tasca OCU posa a la disposició dels consumidors l’eina OCU market que permet conéixer i comparar els preus dels diferents productes que formen la cistella de la compra.

Últimes notícies

Folk irlandés, èpica celta i molt rock: The Waterboys omplin el Roig Arena

The Waterboys han convertit el Roig Arena de València en un pub ideal amb quasi tres hores de folk irlandés, èpica celta, country i rock clàssic, en l’únic concert que oferiran enguany a Espanya. El recital s’ha centrat en l’univers de 'Fisherman's blues' i el nou triple disc 'Atlantic rain', amb el suport de Steve Earle.

Mor una xiqueta de 11 anys en caure un pilar sobre dos germans a Alzira

Una xiqueta de 11 anys ha mort i el seu germà de 9 ha resultat ferit este dijous a Alzira després que els caiguera al damunt un pilar duna vivenda a la zona del Motor de lAigua-Casella.

Mor una xiqueta de 11 anys en desplomar-se un pilar d’una vivenda a Alzira

Una xiqueta de 11 anys ha mort i el seu germà de 9 ha resultat ferit en desplomar-se un pilar d’una vivenda a la zona del Motor de l’Aigua-Casella, a Alzira, segons el CICU.

El Consell anirà al CPFF però votarà en contra del nou model de finançament

La Conselleria d’Hisenda ha confirmat que assistirà este divendres al Consell de Política Fiscal i Financera, on defensarà el vot en contra del nou model de finançament autonòmic, després que la Comunitat de Madrid haja anunciat que no acudirà.

L’interior de València crema: màximes per damunt dels 38 graus en ple setembre

L’interior de la província de València ha patit este dijous màximes de fins a 38,7 graus, amb avís groc per calor extrema segons Aemet. Les capitals de província han registrat valors més moderats, al voltant dels 31-32 graus.

Els 38 processats del cas Azud: així es repartixen els papers en la trama

La fi de la instrucció del cas Azud ha deixat una radiografia detallada dels 38 processats, el paper que haurien jugat en la trama i els delictes que la jutgessa els atribuïx de manera indiciària.

El Levante estrenarà una quarta equipació blau marí en homenatge al seu fundador

El Levante ha presentat una nova quarta equipació blau marí que ret homenatge al fundador del club, José Ballester Gozalvo, i a la seua esposa, Teresa Molins Gausach. L’equip estrenarà la camiseta este diumenge a La Rosaleda davant el Málaga, coincidint amb el 117é aniversari de la fundació del club.

Trobe de restes òssies d’un bebé en una casa de Tarragona després de la denúncia del seu iaio

Els Mossos d'Esquadra han localitzat restes òssies d’un bebé en una casa de Santa Bàrbara (Tarragona), on buscaven proves després que el iaio denunciara la desaparició del menut. Els pares han sigut detinguts a València en una causa per homicidi.