Denuncien una pujada anual del 15,2% en la cistella de la compra

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) denúncia que za cistella de la compra ha pujat de mitjana en l’últim any un 15,2%. El 94,5% dels 238 productes que componen la cistella de la compra que elabora OCU han pujat, enfront de només 13 que han baixat. Aquest increment de preu provocarà un sobrecost de més 830 € a l’any per a una família mitjana.

Per al seu estudi, OCU ha comparat els preus del mes de maig de 2021, amb els preus al maig d’enguany, d’una cistella de 238 productes d’alimentació i drogueria de diferents categories, alimentació fresca (carn, peix, fruites i verdures) alimentació envasada i drogueria. D’acord amb les dades de l’estudi, la cistella de la compra s’ha incrementat un 15,2%. És la major pujada de preus registrada en els estudis d’OCU.

OCU assenyala que els productes que més pugen són l’oli de gira-sol (118%) les magdalenes (75,4%) la margarina (75,2%) els plàtans (63,6%) la pasta (59,9%), l’oli d’oliva suau (52,6%), la farina de blat (49,7%), els ous (45,9%) i la maionesa (42,9%). Les baixades de preus són l’excepció, se centren en algunes fruites i verdures com els alvocats (-9,6%), kiwi (-5,5%), les pomes (-4,8%), la coliflor (-3,7%), les taronges (-1,5%), el gall de ració (-1,1%) i l’all que manté el seu preu. A aquests se sumen alguns productes de drogueria i higiene (gel, xampú, detergent).

Per categories, els productes envasats (15,5%) han pujat més que els productes frescos (14,2%), pel fet que dins de la categoria de productes envasats es troben alguns dels quals han experimentat amb diferència les majors pujades. La pujada de l’oli i les farines, ingredients de molts productes, ha tingut gran pes en l’increment de preus de la categoria. Dins dels productes frescos, destaca la pujada dels ous.

Entre la resta de les categories de frescos no hi ha moltes diferències (fruites i verdures un 12,4%, els peixos un 13,3% i carns un 14%). En les carns en particular s’aprecia un comportament diferenciat entre el pollastre, amb un 16,1%, el boví, amb un 17,8% i el corder, amb un 18%, i el porc, amb un 7,3%. El conill i el polit es queden en un entorn intermedi amb un 12,2% i un 13,8% respectivament. Encara que la drogueria i higiene és la categoria que menys puja, un 8,4%, es tracta un increment de preus mai vist en els estudis d’OCU.

OCU adverteix que, encara que la pujada mitjana és del 15,2%, el fet que les pujades més importants es registren en els productes de primera necessitat i molt consum fa que l’impacte de la pujada en les economies familiars siga encara major. OCU estima que enguany les famílies afrontaran un sobrecost de més de 830 € en la despesa anual d’alimentació d’una família tipus.

OCU avisa que, en el curt termini, res fa pensar que la situació canviarà i és probable que encara pugen més els preus d’alguns productes en els pròxims mesos.

Per tot això, OCU urgeix a Govern a prendre mesures fermes i decidides per a tallar la pujada dels preus que impliquen suspendre temporalment els impostos lligats a l’energia, l’origen de l’espiral inflacionista, i per una altra augmentar les ajudes a totes les famílies per a afrontar l’increment dels preus.

Davant aquesta situació OCU recorda que l’única manera d’eludir en part la històrica pujada de preus és comparar els preus dels diferents productes en diferents establiments. Per a facilitar aquesta  tasca OCU posa a la disposició dels consumidors l’eina OCU market que permet conéixer i comparar els preus dels diferents productes que formen la cistella de la compra.

Últimes notícies

Compromís exigeix a Caballero explicacions per la gestió de l’incendi de la Devesa de El Saler

Compromís ha reclamat la compareixença del regidor Juan Carlos Caballero per a aclarir la gestió del dispositiu en l’incendi de la Devesa de El Saler i ha denunciat possibles mancances de mitjans, inversió en prevenció i places vacants en Bombers. La coalició vincula la resposta a l’emergència amb la baixa execució d’inversions municipals i amb la no sol·licitud d’ajudes autonòmiques enguany.

Nou pont sobre el barranc del Poyo a Paiporta amb quasi 9 milions d’euros europeus

Paiporta destinarà 8,97 milions del Pla EDIL DANA a construir un nou pont sobre el barranc del Poyo, vivendes socials i un centre intergeneracional, a més de millores de mobilitat.

El PSPV es desmarca de la concentració de suport a Ceuta convocada per PP i Vox

Diana Morant ha confirmat que el PSPV-PSOE no participarà en la concentració de dimecres en suport a Ceuta, que associa a PP i Vox, i ha reivindicat una resposta centrada en la crisi humanitària i la protecció de la infància.

Pérez Llorca acusa Compromís de “contradicció” per recórrer lleis valencianes al Constitucional

El president Juanfran Pérez Llorca considera “molt contradictori” que Compromís es declare nacionalista i recórrega davant el Constitucional les lleis aprovades a la Comunitat Valenciana dins de les seues competències.

Detingut per violar una jove a la Malva-rosa i colpejar un agent a València

Un home de 25 anys ha sigut detingut a València acusat de violar una jove de 22 anys a la platja de la Malva-rosa i agredir un agent de la Policia Local quan intentava fugir.

Nova llei forestal amb menys tràmits i premis a qui ajude a previndre incendis

La Generalitat ha anunciat una nova llei forestal per a reduir burocràcia i incentivar qui col·labore en la prevenció d’incendis, mentre activa un pla de recuperació per a les 9.500 hectàrees cremades a La Vall d’Uixó.

Ratifiquen 15 dies de suspensió a un dermatòleg de Torrevella per negar assistència a pacients

El TSJCV ha confirmat una sanció de 15 dies de suspensió d’ocupació i sou a l’aleshores cap de Dermatologia de l’Hospital de Torrevieja per acumular desenes de queixes, incloses negatives injustificades a atendre pacients.

Vint ferits lleus en la Cordà i la Recordà de Paterna

La Cordà pirotècnica i la posterior Recordà de Paterna han deixat esta matinada vint ferits lleus, menys que en l’edició anterior. L’acte, amb 70.000 coets llançats en menys de vint minuts, ha mantingut la tradició de més de dos segles.