Denuncien una pujada anual del 15,2% en la cistella de la compra

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) denúncia que za cistella de la compra ha pujat de mitjana en l’últim any un 15,2%. El 94,5% dels 238 productes que componen la cistella de la compra que elabora OCU han pujat, enfront de només 13 que han baixat. Aquest increment de preu provocarà un sobrecost de més 830 € a l’any per a una família mitjana.

Per al seu estudi, OCU ha comparat els preus del mes de maig de 2021, amb els preus al maig d’enguany, d’una cistella de 238 productes d’alimentació i drogueria de diferents categories, alimentació fresca (carn, peix, fruites i verdures) alimentació envasada i drogueria. D’acord amb les dades de l’estudi, la cistella de la compra s’ha incrementat un 15,2%. És la major pujada de preus registrada en els estudis d’OCU.

OCU assenyala que els productes que més pugen són l’oli de gira-sol (118%) les magdalenes (75,4%) la margarina (75,2%) els plàtans (63,6%) la pasta (59,9%), l’oli d’oliva suau (52,6%), la farina de blat (49,7%), els ous (45,9%) i la maionesa (42,9%). Les baixades de preus són l’excepció, se centren en algunes fruites i verdures com els alvocats (-9,6%), kiwi (-5,5%), les pomes (-4,8%), la coliflor (-3,7%), les taronges (-1,5%), el gall de ració (-1,1%) i l’all que manté el seu preu. A aquests se sumen alguns productes de drogueria i higiene (gel, xampú, detergent).

Per categories, els productes envasats (15,5%) han pujat més que els productes frescos (14,2%), pel fet que dins de la categoria de productes envasats es troben alguns dels quals han experimentat amb diferència les majors pujades. La pujada de l’oli i les farines, ingredients de molts productes, ha tingut gran pes en l’increment de preus de la categoria. Dins dels productes frescos, destaca la pujada dels ous.

Entre la resta de les categories de frescos no hi ha moltes diferències (fruites i verdures un 12,4%, els peixos un 13,3% i carns un 14%). En les carns en particular s’aprecia un comportament diferenciat entre el pollastre, amb un 16,1%, el boví, amb un 17,8% i el corder, amb un 18%, i el porc, amb un 7,3%. El conill i el polit es queden en un entorn intermedi amb un 12,2% i un 13,8% respectivament. Encara que la drogueria i higiene és la categoria que menys puja, un 8,4%, es tracta un increment de preus mai vist en els estudis d’OCU.

OCU adverteix que, encara que la pujada mitjana és del 15,2%, el fet que les pujades més importants es registren en els productes de primera necessitat i molt consum fa que l’impacte de la pujada en les economies familiars siga encara major. OCU estima que enguany les famílies afrontaran un sobrecost de més de 830 € en la despesa anual d’alimentació d’una família tipus.

OCU avisa que, en el curt termini, res fa pensar que la situació canviarà i és probable que encara pugen més els preus d’alguns productes en els pròxims mesos.

Per tot això, OCU urgeix a Govern a prendre mesures fermes i decidides per a tallar la pujada dels preus que impliquen suspendre temporalment els impostos lligats a l’energia, l’origen de l’espiral inflacionista, i per una altra augmentar les ajudes a totes les famílies per a afrontar l’increment dels preus.

Davant aquesta situació OCU recorda que l’única manera d’eludir en part la històrica pujada de preus és comparar els preus dels diferents productes en diferents establiments. Per a facilitar aquesta  tasca OCU posa a la disposició dels consumidors l’eina OCU market que permet conéixer i comparar els preus dels diferents productes que formen la cistella de la compra.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Emergències reconeix el treball del voluntariat en el Dia de la Protecció Civil

El conseller Juan Carlos Valderrama ha posat en valor el paper del voluntariat en la Comunitat Valenciana amb motiu del Dia Internacional de la Protecció Civil. La xarxa suma 185 agrupacions i les ajudes per a equips i assegurances han crescut enfront de 2024.

Pérez Llorca complix tres mesos amb 133 actes i el focus en la baixada d’impostos

El president ha tancat el seu primer trimestre amb 133 actes i una agenda centrada en la rebaixa fiscal, el diàleg institucional i mesures per a jóvens, vivenda, sanitat i agricultura.

Controlat l’incendi en una nau industrial abandonada de Biar

Els bombers han donat per controlat l'incendi declarat el dijous en una nau abandonada de Biar. Es va controlar a les 22.40 del dissabte i seguixen les labors d'extinció, sense ferits.

Les Corts constituiran la comissió per a investigar les VPP d’Alacant i debatran sobre els ‘privilegis’ dels expresidents

Les Corts constituiran el dijous la comissió que investigarà les adjudicacions de VPP a Alacant i debatran la proposta de Compromís per a suprimir privilegis als expresidents. El ple inclourà la segona sessió de control, noves comissions sol·licitades per l'oposició i votacions pendents en transparència.

L’extrem Tunde renova amb el Llevant fins a juny de 2029

El Llevant i Kareem Tunde seguiran vinculats fins a juny de 2029 després d'ampliar l'extrem el seu contracte per tres temporades més. El jove ja ha sumat deu partits amb el primer equip des del seu debut al desembre.

SISPYL, el sistema que fa més segurs els barandats d’algeps laminat en un terratrémol

La UPV ha patentat SISPYL, un aïllament sísmic per a barandats d'algeps laminat que ha sigut validat a escala real i reduïx danys en desacoblar-los de l'estructura. El sistema manté les prestacions enfront del foc i ha despertat l'interés de multinacionals.

La Comunitat Valenciana inicia març amb núvols, temperatures sense canvis i pluges febles

L'inici de març arriba amb intervals nuvolosos i possibles pluges febles en el sud de València, que poden aconseguir el nord d'Alacant, amb pols en suspensió en el sud. Demà la nuvolositat augmentarà de sud a nord i les precipitacions podrien ser més persistents en el sud de València i nord d'Alacant.

Detinguts dos promotors a Elx per estafar més de 163.000 euros en reformes sense executar

La Policia Nacional ha detingut a Elx a dos administradors d'una empresa de reformes després de cobrar més de 163.000 euros i executar menys del 18% de dos obres. Una de les vivendes va quedar sense sostre.