Denuncien una pujada anual del 15,2% en la cistella de la compra

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) denúncia que za cistella de la compra ha pujat de mitjana en l’últim any un 15,2%. El 94,5% dels 238 productes que componen la cistella de la compra que elabora OCU han pujat, enfront de només 13 que han baixat. Aquest increment de preu provocarà un sobrecost de més 830 € a l’any per a una família mitjana.

Per al seu estudi, OCU ha comparat els preus del mes de maig de 2021, amb els preus al maig d’enguany, d’una cistella de 238 productes d’alimentació i drogueria de diferents categories, alimentació fresca (carn, peix, fruites i verdures) alimentació envasada i drogueria. D’acord amb les dades de l’estudi, la cistella de la compra s’ha incrementat un 15,2%. És la major pujada de preus registrada en els estudis d’OCU.

OCU assenyala que els productes que més pugen són l’oli de gira-sol (118%) les magdalenes (75,4%) la margarina (75,2%) els plàtans (63,6%) la pasta (59,9%), l’oli d’oliva suau (52,6%), la farina de blat (49,7%), els ous (45,9%) i la maionesa (42,9%). Les baixades de preus són l’excepció, se centren en algunes fruites i verdures com els alvocats (-9,6%), kiwi (-5,5%), les pomes (-4,8%), la coliflor (-3,7%), les taronges (-1,5%), el gall de ració (-1,1%) i l’all que manté el seu preu. A aquests se sumen alguns productes de drogueria i higiene (gel, xampú, detergent).

Per categories, els productes envasats (15,5%) han pujat més que els productes frescos (14,2%), pel fet que dins de la categoria de productes envasats es troben alguns dels quals han experimentat amb diferència les majors pujades. La pujada de l’oli i les farines, ingredients de molts productes, ha tingut gran pes en l’increment de preus de la categoria. Dins dels productes frescos, destaca la pujada dels ous.

Entre la resta de les categories de frescos no hi ha moltes diferències (fruites i verdures un 12,4%, els peixos un 13,3% i carns un 14%). En les carns en particular s’aprecia un comportament diferenciat entre el pollastre, amb un 16,1%, el boví, amb un 17,8% i el corder, amb un 18%, i el porc, amb un 7,3%. El conill i el polit es queden en un entorn intermedi amb un 12,2% i un 13,8% respectivament. Encara que la drogueria i higiene és la categoria que menys puja, un 8,4%, es tracta un increment de preus mai vist en els estudis d’OCU.

OCU adverteix que, encara que la pujada mitjana és del 15,2%, el fet que les pujades més importants es registren en els productes de primera necessitat i molt consum fa que l’impacte de la pujada en les economies familiars siga encara major. OCU estima que enguany les famílies afrontaran un sobrecost de més de 830 € en la despesa anual d’alimentació d’una família tipus.

OCU avisa que, en el curt termini, res fa pensar que la situació canviarà i és probable que encara pugen més els preus d’alguns productes en els pròxims mesos.

Per tot això, OCU urgeix a Govern a prendre mesures fermes i decidides per a tallar la pujada dels preus que impliquen suspendre temporalment els impostos lligats a l’energia, l’origen de l’espiral inflacionista, i per una altra augmentar les ajudes a totes les famílies per a afrontar l’increment dels preus.

Davant aquesta situació OCU recorda que l’única manera d’eludir en part la històrica pujada de preus és comparar els preus dels diferents productes en diferents establiments. Per a facilitar aquesta  tasca OCU posa a la disposició dels consumidors l’eina OCU market que permet conéixer i comparar els preus dels diferents productes que formen la cistella de la compra.

Últimes notícies

La investigació per la DANA a València incorpora l’alcalde pedani de la Torre com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha citat com a testimoni l’alcalde pedani de la Torre, ha demanat la factura del mòbil de María José Catalá i més documentació a l’Ajuntament de València.

El PSPV planteja uns comptes per a 2027 que incorporen els 3.699 milions de la nova finançació

El PSPV ha registrat un pressupost alternatiu per a 2026 que reorienta 753 milions a sanitat, educació, vivenda i serveis socials, i que fixa les bases per a incorporar en 2027 els 3.699 milions previstos en el nou model de finançament autonòmic proposat pel Govern central.

Les màximes freguen els 41 graus en el quart dia d’ona de calor a la Comunitat

L’ona de calor continua a la Comunitat Valenciana amb 40,8 graus a Orihuela i valors pròxims als 40 en comarques de València, Alacant i Castelló, segons Avamet i Aemet.

La calor extrema es dona una treva en la Comunitat Valenciana este divendres

L’ola de calor que ha deixat més de 45 graus en la Comunitat Valenciana acaba este divendres, amb una baixada generalitzada de temperatures, especialment al sud i a l’interior de València.

L’alcalde de Xest denuncia que no va rebre cap avís de la Generalitat durant la DANA

José Morell ha declarat com a testimoni que ni ell ni l’Ajuntament de Xest van rebre cap comunicació del Consell durant la DANA del 29 d’octubre, tot i els nombrosos rescats al municipi.

La vaga ferroviària del 15 de juliol deixarà sense servei 328 trens de mitjana i llarga distància

La vaga convocada pel Sindicat Ferroviari per al 15 de juliol obligarà a cancel·lar 328 trens de mitjana, alta i llarga distància, amb serveis mínims del 73 % en alta velocitat i del 66 % en mitjana distància.

Les exportacions espanyoles de components per al calcer pugen quasi un 3 % en 2025 i retallen a la mitat el dèficit

Les vendes exteriors espanyoles de components per al calcer han arribat als 1.695,3 milions d’euros en 2025, un 2,9 % més que en 2024, mentres el dèficit comercial del sector s’ha reduït un 54 %, fins als 67,5 milions.

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.