Microones: els aliments que no deuries de recalfar

Aprofitar el menjar que ens ha sobrat, guardar-lo, i recalfar-lo posteriorment (unes hores després o dies després), podria no ser tan saludable com es pensa, encara que és una pràctica molt estesa.

 

El motiu ens el dona l’expert en seguretat alimentària Lluís Riera, explicant que els bacteris es multipliquen amb més facilitat quan es troben en un rang de temperatura situat entre els 4 i els 65 graus, la que es considera ‘temperatura de perill’, i que coincidix amb la temperatura de recalfament del microones: «En general, en térmens de seguretat alimentària, els aliments que no es recalfen són més segurs perquè, com més els manipulem, més probabilitat de creixement de microorganismes hi ha», ha explicat Lluís Riera.

 

Carns, ous i llet, els més desaconsellables

Els bacteris es multipliquen en tots els aliments, però els que són rics en proteïna i humitat són els que tenen els factors ideals per a la reproducció de microorganismes. Per tant, entre els aliments més desaconsellables a l’hora de ser recalfats estarien les carns, en especial el pollastre, els ous (comte amb recalfar la truita!), i la llet (és a dir, calfar-la, guardar-la, i tornar-la a calfar posteriorment), no és gens aconsellable. També s’ha d'anar alerta a l'hora de recalfar més d'una volta l’arròs o la pasta, ja que pot provocar la proliferació de la toxina Bacillus Cereus, causant de diarrees i vòmits.

 

La contaminació química, un altre problema

Però la contaminació bacteriana no és l’única que afecta els aliments recalfats, sinó que els contaminants químics de certs aliments també es veuen afectats quan estos es recalfen a certa temperatura de risc, que com hem comentat, es troba entre els 4 i els 65 graus.

 

Per tant, alguns vegetals en especial com són els espinacs, la ruca, l’api, i la col, tenen una alta concentració en nitrats, que no són tòxics però que poden acabar sent-ho si es transformen en nitrits. Eixa conversió a nitrits es produïx habitualment quan se’ls posa baix condicions d'altes temperatures i humitat; per tant, el més recomanable segons l’Agència Europea de Seguretat Alimentària, és menjar els espinacs cruns o justet després de cuinar-los, i no sotmetre’ls de nou a temperatures altes que afavorisquen la creació de nitrits.

 

És per eixa raó també que no es recomana fer purés de verdures per a xiquets amb espinacs o api, ja que s'acostuma a usar l’aigua de bullir, eixa aigua conté molts nitrits que no són recomanables en excés en l'etapa infantil.

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El temps continua estable i San José arriba amb pluges febles i més fresc en la Comunitat

Hui s'espera temps estable i amb nuvolositat en augment en la Comunitat Valenciana. El dijous, festivitat de San José, podrà ploure feblement i baixaran les màximes, sobretot a l'interior de València i Castelló.

Un xiquet de 2 anys ha resultat ferit amb politraumatisme en caure d’un balcó a Catarroja

Un xiquet de dos anys ha resultat ferit amb politraumatisme després de caure des del balcó d'un segon pis a Catarroja. Va ser atés pel SAMU i traslladat a la Fe.

Hondón de los Frailes registra un terratrémol de magnitud 2,5 sense danys

Un sisme de magnitud 2,5 s'ha registrat a Hondón de los Frailes a les 18.50 i a 4 km de profunditat. No s'han notificat danys i el 112 ha rebut una única crida

Marco Pérez obri la porta gran a València en el seu debut en una plaça de primera

El de Salamanca va tallar dos orelles a una seriosa correguda de Santiago Domecq i va eixir a coll en Falles. Víctor Hernández va destacar sense premi i Perera va tirar d'ofici.

Cau la rematada de la Falla Camí Nou d’Alzira, recentment guanyadora del primer premi

La rematada superior de la Falla Camí Nou d'Alzira s'ha desplomat i ha danyat diversos ninots hores després de guanyar el primer premi. No s'han registrat ferits.

S’ha desplomat la rematada de la falla Camí Nou d’Alzira, la més alta de la ciutat

La rematada superior de 19 metres del monument 'Avani' s'ha ensorrat cap a les 16.00 hores després de dos dies de ratxes de vent, danyant diversos ninots. No hi ha ferits.

La mascletá trenca cristalls de l’oficina de turisme de l’Ajuntament de València

La setzena mascletá de les Falles, a càrrec de Pirotècnia Mediterrani, ha trencat diversos cristalls de l'oficina de turisme de l'Ajuntament. El tret, amb 230 quilos durant set minuts i mig, ha estremit l'abarrotada plaça de l'Ajuntament.

0-1: els pals i el meta James van tancar el passe a semifinals al Vila-real juvenil

El Vila-real juvenil va caure 0-1 davant el PSG en quarts de la Lliga de Campions Juvenil després de dominar i sumar tres pals. James va firmar parades clau i va detindre un penal.