Microones: els aliments que no deuries de recalfar

Aprofitar el menjar que ens ha sobrat, guardar-lo, i recalfar-lo posteriorment (unes hores després o dies després), podria no ser tan saludable com es pensa, encara que és una pràctica molt estesa.

 

El motiu ens el dona l’expert en seguretat alimentària Lluís Riera, explicant que els bacteris es multipliquen amb més facilitat quan es troben en un rang de temperatura situat entre els 4 i els 65 graus, la que es considera ‘temperatura de perill’, i que coincidix amb la temperatura de recalfament del microones: «En general, en térmens de seguretat alimentària, els aliments que no es recalfen són més segurs perquè, com més els manipulem, més probabilitat de creixement de microorganismes hi ha», ha explicat Lluís Riera.

 

Carns, ous i llet, els més desaconsellables

Els bacteris es multipliquen en tots els aliments, però els que són rics en proteïna i humitat són els que tenen els factors ideals per a la reproducció de microorganismes. Per tant, entre els aliments més desaconsellables a l’hora de ser recalfats estarien les carns, en especial el pollastre, els ous (comte amb recalfar la truita!), i la llet (és a dir, calfar-la, guardar-la, i tornar-la a calfar posteriorment), no és gens aconsellable. També s’ha d'anar alerta a l'hora de recalfar més d'una volta l’arròs o la pasta, ja que pot provocar la proliferació de la toxina Bacillus Cereus, causant de diarrees i vòmits.

 

La contaminació química, un altre problema

Però la contaminació bacteriana no és l’única que afecta els aliments recalfats, sinó que els contaminants químics de certs aliments també es veuen afectats quan estos es recalfen a certa temperatura de risc, que com hem comentat, es troba entre els 4 i els 65 graus.

 

Per tant, alguns vegetals en especial com són els espinacs, la ruca, l’api, i la col, tenen una alta concentració en nitrats, que no són tòxics però que poden acabar sent-ho si es transformen en nitrits. Eixa conversió a nitrits es produïx habitualment quan se’ls posa baix condicions d'altes temperatures i humitat; per tant, el més recomanable segons l’Agència Europea de Seguretat Alimentària, és menjar els espinacs cruns o justet després de cuinar-los, i no sotmetre’ls de nou a temperatures altes que afavorisquen la creació de nitrits.

 

És per eixa raó també que no es recomana fer purés de verdures per a xiquets amb espinacs o api, ja que s'acostuma a usar l’aigua de bullir, eixa aigua conté molts nitrits que no són recomanables en excés en l'etapa infantil.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Oltra i Rufián reclamen unitat de l’esquerra a València: ‘És negligent no unir-nos’

Mónica Oltra i Gabriel Rufián han defensat a València que les forces d’esquerra han de ‘ser intel·ligents’ i superar les sigles per a unir-se, perquè ‘és negligent no unir-nos’. L’acte Espai de Trobada ha reunit centenars de persones al Parc de Capçalera.

El PP desvincula el cas González-Amador del Govern de la Comunitat de Madrid

Miguel Tellado ha defensat que la investigació sobre Alberto González-Amador és una qüestió privada i no implica cap administració, i ha aprofitat per atacar Pedro Sánchez i els casos de corrupció que afecten el Govern central.

La vaga de metges deixa més de 404.000 actes mèdics suspesos a la Comunitat Valenciana

Les jornades de vaga de metges i facultatius des de desembre han provocat la suspensió de més de 4.000 operacions i unes 340.000 consultes i proves a Hospitalària i Primària. CESM CV fa una pausa en estiu però adverteix que reprendrà les mobilitzacions en tardor si no hi ha acords ferms.

Dos menors armats irrompen en l’institut de Foios i ferixen una alumna de 13 anys

Dos menors de la localitat veïna d’Albalat dels Sorells han accedit armats a l’institut de Foios amb un matxet i un bat de beisbol i han ferit lleument una alumna de 13 anys. Un dels menors ha quedat detingut i l’altre, inimputable en tindre menys de 14 anys, ha sigut entregat als seus pares.

Educació i sindicats docents es tornaran a reunir el 23 de juny per la bretxa salarial

Educació i els sindicats de docents es veuran el 23 de juny en una nova mesa sectorial per a negociar la proposta sobre bretxa salarial, un dels punts més conflictius del mes de vaga indefinida.

A disposició judicial per agressió sexual l’home amb un cadàver dins la nevera a Castelló

L’home detingut després de trobar-se el cadàver d’un home dins d’una nevera en un pis de Castelló ha passat a disposició del jutjat de Violència sobre la Dona 2, arran de la denúncia per agressió sexual presentada per la seua assistenta.

La primera mascletà del concurs de Fogueres a Alacant queda fora per no arribar al temps mínim

La mascletà de Pirotecnia Crespo, dAlzira, que ha obert el concurs oficial de Fogueres a Alacant, ha sigut descalificada per quedar-se per davall dels 5 minuts exigits.

Milers de persones ompliran València en l’Orgull LGTBIAQ+ per defensar drets davant PP i Vox

Lambda ha convocat per a este dissabte la manifestació de l’Orgull LGTBIAQ+ 2026 al centre de València, amb el lema ‘Pels teus drets, ACTUA!’, per defensar drets que consideren amenaçats per PP i Vox i denunciar problemes de seguretat i accessibilitat en el recorregut.