Microones: els aliments que no deuries de recalfar

Aprofitar el menjar que ens ha sobrat, guardar-lo, i recalfar-lo posteriorment (unes hores després o dies després), podria no ser tan saludable com es pensa, encara que és una pràctica molt estesa.

 

El motiu ens el dona l’expert en seguretat alimentària Lluís Riera, explicant que els bacteris es multipliquen amb més facilitat quan es troben en un rang de temperatura situat entre els 4 i els 65 graus, la que es considera ‘temperatura de perill’, i que coincidix amb la temperatura de recalfament del microones: «En general, en térmens de seguretat alimentària, els aliments que no es recalfen són més segurs perquè, com més els manipulem, més probabilitat de creixement de microorganismes hi ha», ha explicat Lluís Riera.

 

Carns, ous i llet, els més desaconsellables

Els bacteris es multipliquen en tots els aliments, però els que són rics en proteïna i humitat són els que tenen els factors ideals per a la reproducció de microorganismes. Per tant, entre els aliments més desaconsellables a l’hora de ser recalfats estarien les carns, en especial el pollastre, els ous (comte amb recalfar la truita!), i la llet (és a dir, calfar-la, guardar-la, i tornar-la a calfar posteriorment), no és gens aconsellable. També s’ha d'anar alerta a l'hora de recalfar més d'una volta l’arròs o la pasta, ja que pot provocar la proliferació de la toxina Bacillus Cereus, causant de diarrees i vòmits.

 

La contaminació química, un altre problema

Però la contaminació bacteriana no és l’única que afecta els aliments recalfats, sinó que els contaminants químics de certs aliments també es veuen afectats quan estos es recalfen a certa temperatura de risc, que com hem comentat, es troba entre els 4 i els 65 graus.

 

Per tant, alguns vegetals en especial com són els espinacs, la ruca, l’api, i la col, tenen una alta concentració en nitrats, que no són tòxics però que poden acabar sent-ho si es transformen en nitrits. Eixa conversió a nitrits es produïx habitualment quan se’ls posa baix condicions d'altes temperatures i humitat; per tant, el més recomanable segons l’Agència Europea de Seguretat Alimentària, és menjar els espinacs cruns o justet després de cuinar-los, i no sotmetre’ls de nou a temperatures altes que afavorisquen la creació de nitrits.

 

És per eixa raó també que no es recomana fer purés de verdures per a xiquets amb espinacs o api, ja que s'acostuma a usar l’aigua de bullir, eixa aigua conté molts nitrits que no són recomanables en excés en l'etapa infantil.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Xàtiva estrena 41 nous trens de Rodalia amb més capacitat i comoditats

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha presentat a Xàtiva els primers 41 trens Civia 465 per a les línies C1, C2 i C6, amb un 30 % més de capacitat i millores de confort. Els combois començaran a circular des d’hui i s’aniran incorporant de forma progressiva fins a 2027.

La calor ofegant dispara la sensació tèrmica fins als 49 graus a Sumacàrcer

La Comunitat Valenciana ha patit fins primera hora de la vesprada màximes pròximes als 39 graus i sensacions tèrmiques de fins a 49 per la combinació de calor i una humitat que ha fregat el 90 % en diversos punts del territori.

El Tribunal Suprem fixa que un canvi de sexe no anul·la una condemna per violència masclista

El Tribunal Suprem ha establit que un canvi de sexe registral no pot anul·lar una condemna prèvia per violència masclista comesa quan l’autor era legalment un home. La resolució confirma una pena de presó imposada a Castelló per agressions a l’exparella i a la filla menor.

Extingit l’incendi en una empresa de palets d’Algar de Palància

El Consorci Provincial de Bombers de València ha donat per extingit este dimarts, a les 11.14 hores, l’incendi declarat dilluns en una empresa de palets d’Algar de Palància, que també va afectar una zona forestal. En l’extinció han treballat durant tota la nit bombers de València i Castelló, així com efectius de la Generalitat.

Alicant trau a concurs la rehabilitació de 192 vivendes a Verge del Remei per 5 milions

L’Ajuntament d’Alacant ha tret a licitació la rehabilitació de 192 vivendes al barri de Verge del Remei, amb una inversió de 5 milions cofinançada amb fons europeus. El projecte inclou millores energètiques, d’accessibilitat i seguretat, així com la reurbanització de l’entorn amb 3,6 milions addicionals.

Vals de 100 a 220 euros a Alacant per a comprar menjar i productes bàsics

L Ajuntament d Alacant ha habilitat més de 140.000 euros en vals de compra per a aliments i productes de primera necessitat, gestionats per Creu Roja, dirigits a persones i famílies vulnerables en situació d emergència.

Més de 12 milions en ajudes valencianes a crisis humanitàries en 2026

La Conselleria de Serveis Socials, Família i Infància ha destinat 12,38 milions d’euros a acció humanitària en 2026, amb especial implicació en Veneçuela i altres països en conflicte o davant desastres naturals.

Els jubilats podran tornar a viatjar amb l’Imserso per 50 euros i amb mascota en 2026-27

L’Imserso obrirà el 14 de setembre les reserves per a la temporada 2026-2027, amb quasi 900.000 places, 7.447 a 50 euros per a pensionistes amb menys recursos i opcions per a viatjar amb animals de companyia.