Microones: els aliments que no deuries de recalfar

Aprofitar el menjar que ens ha sobrat, guardar-lo, i recalfar-lo posteriorment (unes hores després o dies després), podria no ser tan saludable com es pensa, encara que és una pràctica molt estesa.

 

El motiu ens el dona l’expert en seguretat alimentària Lluís Riera, explicant que els bacteris es multipliquen amb més facilitat quan es troben en un rang de temperatura situat entre els 4 i els 65 graus, la que es considera ‘temperatura de perill’, i que coincidix amb la temperatura de recalfament del microones: «En general, en térmens de seguretat alimentària, els aliments que no es recalfen són més segurs perquè, com més els manipulem, més probabilitat de creixement de microorganismes hi ha», ha explicat Lluís Riera.

 

Carns, ous i llet, els més desaconsellables

Els bacteris es multipliquen en tots els aliments, però els que són rics en proteïna i humitat són els que tenen els factors ideals per a la reproducció de microorganismes. Per tant, entre els aliments més desaconsellables a l’hora de ser recalfats estarien les carns, en especial el pollastre, els ous (comte amb recalfar la truita!), i la llet (és a dir, calfar-la, guardar-la, i tornar-la a calfar posteriorment), no és gens aconsellable. També s’ha d'anar alerta a l'hora de recalfar més d'una volta l’arròs o la pasta, ja que pot provocar la proliferació de la toxina Bacillus Cereus, causant de diarrees i vòmits.

 

La contaminació química, un altre problema

Però la contaminació bacteriana no és l’única que afecta els aliments recalfats, sinó que els contaminants químics de certs aliments també es veuen afectats quan estos es recalfen a certa temperatura de risc, que com hem comentat, es troba entre els 4 i els 65 graus.

 

Per tant, alguns vegetals en especial com són els espinacs, la ruca, l’api, i la col, tenen una alta concentració en nitrats, que no són tòxics però que poden acabar sent-ho si es transformen en nitrits. Eixa conversió a nitrits es produïx habitualment quan se’ls posa baix condicions d'altes temperatures i humitat; per tant, el més recomanable segons l’Agència Europea de Seguretat Alimentària, és menjar els espinacs cruns o justet després de cuinar-los, i no sotmetre’ls de nou a temperatures altes que afavorisquen la creació de nitrits.

 

És per eixa raó també que no es recomana fer purés de verdures per a xiquets amb espinacs o api, ja que s'acostuma a usar l’aigua de bullir, eixa aigua conté molts nitrits que no són recomanables en excés en l'etapa infantil.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Cinc detinguts en una macrooperació contra el narcotràfic amb 4 tones d’haixix a València

Cinc persones han sigut detingudes en una operació policial contra el narcotràfic en què s’han intervingut quatre tones d’haixix en una nau industrial de Silla. La investigació continua oberta i sota secret de sumari, dirigida des de Madrid pel Tribunal Central d’Instància.

Un accident en la A-7 a Paterna col·lapsa la via amb 6 km d’aturades

Un accident de trànsit en la A-7 a l’altura de Paterna ha generat sis quilòmetres de retencions en sentit Barcelona esta vesprada de dilluns, després de tallar-se el carril dret al punt quilomètric 324,500.

José María Chiquillo assumirà una direcció en l’Ivace per decisió de Pérez Llorca

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha nomenat José María Chiquillo personal directiu de l’Ivace, segons el DOGV.

José María Chiquillo s’incorpora com a directiu a l’Ivace per decisió de Pérez Llorca

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha nomenat José María Chiquillo personal directiu de l’Ivace, segons publica el DOGV, després d’una trajectòria política i institucional vinculada a València i a l’àmbit internacional.

Mompó no descarta ser candidat del PP a la Generalitat: ‘No hi ha jugador de futbol que no vullga ser titular’

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, no s'ha descartat com a candidat del PP a la Generalitat i ha defés la gestió provincial en la DANA durant un esmorzar informatiu d'AMDComVal.

Un nou campus gratuït de programació arribarà a Alacant a partir de 2027

La Generalitat i la Fundació Telefónica posaran en marxa el campus 42 Alicante en l’antic edifici de Correus, amb formació gratuïta en programació, IA i ciberseguretat finançada amb 10,3 milions d’euros.

La pel·lícula valenciana ‘La violinista’ fa història en Annecy com a primer llargmetratge espanyol premiat

La consellera Carmen Ortí ha rebut a València la productora Paloma Mora per celebrar el Cristal a millor llargmetratge d’animació que ha aconseguit 'La violinista' en el Festival d’Annecy, el primer per a una pel·lícula espanyola en este certamen.

‘La violinista’, primera pel·líçula espanyola premiada a Annecy, triomfa amb segell valencià

La pel·lícula d’animació ‘La violinista’, amb participació de la productora valenciana TV ON Producciones i suport de l’Institut Valencià de Cultura, s’ha convertit en la primera cinta espanyola guanyadora del Cristal al millor llargmetratge al Festival d’Annecy. La consellera Carmen Ortí ha rebut la productora Paloma Mora i ha destacat el valor històric del reconeixement.