No et fies de tot el que veus en Internet sobre el coronavirus

Xinesos amb màscares per prevenir el coronavirus de Wuhan el 30 de gener de 2020

Xinesos amb màscares per prevenir el coronavirus de Wuhan el 30 de gener de 2020 | València Diari

 

La preocupació pel coronavirus està estesa per tot el món. L’epidèmia continua expandint-se amb agressivitat en la Xina i este dijous l’OMS declarava finalment l’estat d’Emergència de Salut Pública Internacional per l’augment de casos de contagi confirmats en 15 països diferents.

 

Una alarma sanitària d’estes característiques fa respecte i requereix prevenció, però és important també mantindre els peus en terra i saber detectar les ‘fake news’ que corren, en especial en la xarxa. T’expliquem les principals falsedats que s’han difós sobre la malaltia, que es contagia en tossir o ,fins i tot, abans de presentar símptomes, que ja s’ha cobrat la vida de més de 200 persones i que manté el món en alerta.

 

Vòmit negre i desmais 

Una de les imàtgens més virals del coronavirus és la d’un jove vomitant un líquid negre i espès. Algunes publicacions asseguren que es tracta d’un símptoma del coronavirus i que «el partit comunista està bloquejant» vídeos que finalment s’acaben filtrant. En només tres dies i enmig de l’alarma global, la publicació ja té s de 420.000 reproduccions

 

Però la veritat és que exactament el mateix vídeo es va publicar  per primera volta fa quatre anys en la plataforma LiveLeak, amb el títol ‘Xica borratxa vomita la seua ànima’. En aquell moment alguns mitjans especulaven sobre la possibilitat de què es tractara d’una «possessió demoníaca». En tot cas, les imàtgens no tenen res a vore amb el brot de coronavirus actual. De fet, els vòmits ni tal sols són apareixen en la llista de símptomes que provoca la malaltia, molt similars als de la grip.

 

D’altra banda, hem pogut vore també imàtgens de ciutadans xinesos desplomant-se enmig del carrer, assegurant que eren infectats de coronavirus. Però els desmais tampoc són un símptoma de la malaltia.

 

La viral sopa de ratpenat

Seguint amb els virals, trobem una de les imàtgens més compartides estos últims dies sobre la preocupació pel coronavirus: la sopa de ratpenat. Diferents usuaris afirmen que l’epidèmia s’ha originat pel consum d’esta sopa d’un animal «que conté més de 60 virus». La cuina xinesa fa ús de molts ingredients que no consumim en altres països i els seus mercats d’animals impacten en el món, però el ratpenat, precisament, no es menja amb freqüència.

 

A demés, l’OMS ha confirmat, en este sentit, tindre proves «molt concloents» de què el brot es va originar en el mercat de peixos i marisc de Wuhan. A pesar de què encara no està oficialment concretat el focus exacte de la malaltia, en ningun cas les autoritats han apuntat al consum d’esta sopa com a epicentre de l’epidèmia.

 

 

El vídeo del suposat mercat d’animals 

Poc després de què es fera públic el brot de la misteriosa pneumònia de Wuhan, començava a córrer com la pólvora un vídeo d’un mercat d’animals vius com el suposat focus real del coronavirus en la ciutat xinesa. Però allò cert és que les imàtgens, gravades el 2019, no tenen res a vore amb el virus. De fet, es tracta d’un mercat d’Indonèsia.

 

El vídeo es va publicar per primera volta en juliol de 2019 en un canal de Youtube, davall esta descripció escrita en indonesi: «El menjar més extrem del món és en  Langowan Market». De fet, en el mateix vídeo es pot llegir en un moment donat el nom del mercat,a pesar d’haver passat desapercebut per milers d’usuaris.

 

 

El contagi mitjançant paqueteria

Els virus s’expandeixen per contacte humà. Segons els experts mèdics, no hi ha dades verídiques sobre que el coronavirus es puga contagiar a través d’articles i paquets, tal com s’especula per por a compres i enviaments procedents de la Xina.

 

La sensibilitat del patogen als canvis ambientals seria una barrera per a este tipus de transmissió, de manera que el virus necessita algun tipus de contacte amb les persones infectades o amb secrecions seues.

 

Els infectats en Espanya

La preocupació per l’expansió del coronavirus, a demés, ha originat cert alarmisme en Espanya davant d’informacions que no són verdaderes. Un usuari de Twitter publicava que es coneixien tres casos confirmats en el país: un en Madrid, un en Barcelona i l’altre en València. A demés, el tuit emulava una notícia d’última hora del diari ‘El País’, fet que ajuda a fer-lo encara més creïble de cara als usuaris.

 

La realitat és ben diferent. Encara no s’ha registrat cap cas de contagi en Espanya, a pesar de tindre els repatriats en quarantena i estudiant els símptomes de pacients que podrien haver-se infectat. L’Associació de Voluntaris Digitals d’Emergències de la Comunitat de Madrid (VOST Madrid) s’ha encarregat de clarificar-ho advertint de conseqüències legals davant falsedats que generen caos entre la població.

 

 

El ministeri de Sanitat d’Espanya tampoc ha enviat cap notificació alertant que el coronavirus és «molt greu i mortal», informació que s’ha difós en certes cadenes de missatges via Whatsapp, amb consells i recomanacions que mai ha emès el ministeri.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

El Llevant busca en La Cartoixa el punt decisiu per a assegurar la permanència davant un Betis ja classificat per a la Champions

Llevant i Betis es mesuren en La Cartoixa en un partit clau per a la salvació de l'equip valencià, que només necessita un empat davant un rival amb la Champions ja garantida.

Ferit el conductor d’una camioneta en xocar amb un tramvia a València

Un conductor de 55 anys va resultar ferit en col·lidir la seua camioneta frigorífica amb un tramvia en el barri de Benimaclet, a València, després de realitzar una maniobra prohibida.

La investigació de l’incendi a l’Hospital de Torrevieja descarta una fallada tècnica i se centra en el factor humà

La investigació de l'incendi en la segona planta de l'Hospital de Torrevieja descarta un origen tècnic i s'orienta cap a una possible fallada humana, amb un pacient ingressat en l'UCI per inhalació de fum.

Detingut a València un menor de 16 anys per la violacion d’una jove en La Marina

La Policia Nacional ha detingut a València a un menor de 16 anys acusat de violar a una jove de 18 anys en els accessos a l'aparcament de La Marina. L'arrestat ha passat ja a disposicion de la Fiscalia de Menors.

Reoberta l’A-35 a Xàtiva després de dos hores tallada per un accident amb un ferit

L'A-35 ha romàs tallada unes dos hores a Xàtiva, sentit València, després d'un accident d'un turisme que ha deixat un home de 60 anys ferit i traslladat a l'hospital.

Desallotgen un càmping per un incendi forestal a Rugat ja controlat

Un incendi forestal declarat a Rugat va obligar a desallotjar de manera preventiva un càmping pròxim, encara que el foc va quedar controlat en menys d'una hora i els allotjats van poder preparar el seu retorn.

Atenes vibra amb la Final Four de l’Eurolliga i el somni de la corona europea

Atenes recupera la Final Four de l'Eurolliga dènou anys després i s'ompli d'aficionats de Reial Madrid, València Basket, Fenerbahce i Olympiacos que somien amb la corona europea.

La Nova Muixeranga d’Algemesí retrà homenatge a Catarroja a les víctimes de la dana de 2024

La Nova Muixeranga d'Algemesí celebrarà este dissabte en el Parc dels Barraques de Catarroja un acte d'homenatge a les víctimes mortals i persones afectades per la dana de 2024, amb figures humanes, ofrena floral i lliurament de fons solidaris.