12.6 C
València
Divendres, 21 novembre, 2025

No et fies de tot el que veus en Internet sobre el coronavirus

Xinesos amb màscares per prevenir el coronavirus de Wuhan el 30 de gener de 2020

Xinesos amb màscares per prevenir el coronavirus de Wuhan el 30 de gener de 2020 | València Diari

 

La preocupació pel coronavirus està estesa per tot el món. L’epidèmia continua expandint-se amb agressivitat en la Xina i este dijous l’OMS declarava finalment l’estat d’Emergència de Salut Pública Internacional per l’augment de casos de contagi confirmats en 15 països diferents.

 

Una alarma sanitària d’estes característiques fa respecte i requereix prevenció, però és important també mantindre els peus en terra i saber detectar les ‘fake news’ que corren, en especial en la xarxa. T’expliquem les principals falsedats que s’han difós sobre la malaltia, que es contagia en tossir o ,fins i tot, abans de presentar símptomes, que ja s’ha cobrat la vida de més de 200 persones i que manté el món en alerta.

 

Vòmit negre i desmais 

Una de les imàtgens més virals del coronavirus és la d’un jove vomitant un líquid negre i espès. Algunes publicacions asseguren que es tracta d’un símptoma del coronavirus i que «el partit comunista està bloquejant» vídeos que finalment s’acaben filtrant. En només tres dies i enmig de l’alarma global, la publicació ja té s de 420.000 reproduccions

 

Però la veritat és que exactament el mateix vídeo es va publicar  per primera volta fa quatre anys en la plataforma LiveLeak, amb el títol ‘Xica borratxa vomita la seua ànima’. En aquell moment alguns mitjans especulaven sobre la possibilitat de què es tractara d’una «possessió demoníaca». En tot cas, les imàtgens no tenen res a vore amb el brot de coronavirus actual. De fet, els vòmits ni tal sols són apareixen en la llista de símptomes que provoca la malaltia, molt similars als de la grip.

 

D’altra banda, hem pogut vore també imàtgens de ciutadans xinesos desplomant-se enmig del carrer, assegurant que eren infectats de coronavirus. Però els desmais tampoc són un símptoma de la malaltia.

 

La viral sopa de ratpenat

Seguint amb els virals, trobem una de les imàtgens més compartides estos últims dies sobre la preocupació pel coronavirus: la sopa de ratpenat. Diferents usuaris afirmen que l’epidèmia s’ha originat pel consum d’esta sopa d’un animal «que conté més de 60 virus». La cuina xinesa fa ús de molts ingredients que no consumim en altres països i els seus mercats d’animals impacten en el món, però el ratpenat, precisament, no es menja amb freqüència.

 

A demés, l’OMS ha confirmat, en este sentit, tindre proves «molt concloents» de què el brot es va originar en el mercat de peixos i marisc de Wuhan. A pesar de què encara no està oficialment concretat el focus exacte de la malaltia, en ningun cas les autoritats han apuntat al consum d’esta sopa com a epicentre de l’epidèmia.

 

 

El vídeo del suposat mercat d’animals 

Poc després de què es fera públic el brot de la misteriosa pneumònia de Wuhan, començava a córrer com la pólvora un vídeo d’un mercat d’animals vius com el suposat focus real del coronavirus en la ciutat xinesa. Però allò cert és que les imàtgens, gravades el 2019, no tenen res a vore amb el virus. De fet, es tracta d’un mercat d’Indonèsia.

 

El vídeo es va publicar per primera volta en juliol de 2019 en un canal de Youtube, davall esta descripció escrita en indonesi: «El menjar més extrem del món és en  Langowan Market». De fet, en el mateix vídeo es pot llegir en un moment donat el nom del mercat,a pesar d’haver passat desapercebut per milers d’usuaris.

 

 

El contagi mitjançant paqueteria

Els virus s’expandeixen per contacte humà. Segons els experts mèdics, no hi ha dades verídiques sobre que el coronavirus es puga contagiar a través d’articles i paquets, tal com s’especula per por a compres i enviaments procedents de la Xina.

 

La sensibilitat del patogen als canvis ambientals seria una barrera per a este tipus de transmissió, de manera que el virus necessita algun tipus de contacte amb les persones infectades o amb secrecions seues.

 

Els infectats en Espanya

La preocupació per l’expansió del coronavirus, a demés, ha originat cert alarmisme en Espanya davant d’informacions que no són verdaderes. Un usuari de Twitter publicava que es coneixien tres casos confirmats en el país: un en Madrid, un en Barcelona i l’altre en València. A demés, el tuit emulava una notícia d’última hora del diari ‘El País’, fet que ajuda a fer-lo encara més creïble de cara als usuaris.

 

La realitat és ben diferent. Encara no s’ha registrat cap cas de contagi en Espanya, a pesar de tindre els repatriats en quarantena i estudiant els símptomes de pacients que podrien haver-se infectat. L’Associació de Voluntaris Digitals d’Emergències de la Comunitat de Madrid (VOST Madrid) s’ha encarregat de clarificar-ho advertint de conseqüències legals davant falsedats que generen caos entre la població.

 

 

El ministeri de Sanitat d’Espanya tampoc ha enviat cap notificació alertant que el coronavirus és «molt greu i mortal», informació que s’ha difós en certes cadenes de missatges via Whatsapp, amb consells i recomanacions que mai ha emès el ministeri.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Marcelino admet que les aturades no els han vingut bé i apunta al Mallorca

Marcelino va subratllar que les dos aturades anteriors van perjudicar el Vila-real i confia a revertir la dinàmica davant el Mallorca en La Ceràmica este dissabte.

València endurix l’ordenança de neteja: fins a 3.000 euros per orinar al carrer i 1.500 per no arreplegar les caques

L'Ajuntament impulsa una reforma de l'ordenança per a adaptar la norma a la legislació vigent i frenar conductes incíviques. Hi haurà sancions de fins a 3.000 euros i noves obligacions per a amos de mascotes, comerços i organitzadors d'esdeveniments.

La Fundació Princesa de Girona destaca el paper dels jóvens en la reconstrucció després de la DANA

El CongresFest x València ha reunit a Aldaia a prop de 900 estudiants per a impulsar la reconstrucció de l'ecosistema jove després de la DANA. La jornada ha posat a la joventut en el centre i impulsat la coordinació institucional.

El Consorci de Bombers de València aprova l’acord que posa fi al conflicte laboral

La Taula General de Negociació ha aprovat l'Acord de Condicions Comunes 2026-2029, que substituïx al de 2022 i normalitza la relació amb els sindicats.

La Diputació de València aportarà 3 milions per als 28 municipis exclosos per la DANA

La institució provincial cobrirà el 50% no finançat per l'Estat en projectes de reparació després de la riuada. Reclama igualtat de tracte per als municipis.

El PP de València aprova la declaració del 25-N de la FEMP amb el vot en contra de Vox

L'Ajuntament de València ha recolzat la moció de la FEMP pel 25-N per a reforçar la lluita contra la violència masclista. Vox, soci de govern, ha votat en contra.

Una tortuga es recupera en el Oceanogràfic després de perdre una aleta per art de fons

Una tortuga Caretta caretta de 30 quilos es recupera en l'Arca de la Mar del Oceanogràfic després de ser rescatada a Oliva amb plàstics i cordes. Els veterinaris li van amputar una aleta i evoluciona favorablement.

Un projecte pioner d’IA recupera la veu d’un pacient amb ELA

Un equip de la UPV ha reconstruït la veu d'un pacient amb ELA a partir de 20 minutos d'àudios. El sistema reproduïx la seua entonació en castellà i valencià.