9.5 C
València
Dimarts, 2 desembre, 2025

No et fies de tot el que veus en Internet sobre el coronavirus

Xinesos amb màscares per prevenir el coronavirus de Wuhan el 30 de gener de 2020

Xinesos amb màscares per prevenir el coronavirus de Wuhan el 30 de gener de 2020 | València Diari

 

La preocupació pel coronavirus està estesa per tot el món. L’epidèmia continua expandint-se amb agressivitat en la Xina i este dijous l’OMS declarava finalment l’estat d’Emergència de Salut Pública Internacional per l’augment de casos de contagi confirmats en 15 països diferents.

 

Una alarma sanitària d’estes característiques fa respecte i requereix prevenció, però és important també mantindre els peus en terra i saber detectar les ‘fake news’ que corren, en especial en la xarxa. T’expliquem les principals falsedats que s’han difós sobre la malaltia, que es contagia en tossir o ,fins i tot, abans de presentar símptomes, que ja s’ha cobrat la vida de més de 200 persones i que manté el món en alerta.

 

Vòmit negre i desmais 

Una de les imàtgens més virals del coronavirus és la d’un jove vomitant un líquid negre i espès. Algunes publicacions asseguren que es tracta d’un símptoma del coronavirus i que «el partit comunista està bloquejant» vídeos que finalment s’acaben filtrant. En només tres dies i enmig de l’alarma global, la publicació ja té s de 420.000 reproduccions

 

Però la veritat és que exactament el mateix vídeo es va publicar  per primera volta fa quatre anys en la plataforma LiveLeak, amb el títol ‘Xica borratxa vomita la seua ànima’. En aquell moment alguns mitjans especulaven sobre la possibilitat de què es tractara d’una «possessió demoníaca». En tot cas, les imàtgens no tenen res a vore amb el brot de coronavirus actual. De fet, els vòmits ni tal sols són apareixen en la llista de símptomes que provoca la malaltia, molt similars als de la grip.

 

D’altra banda, hem pogut vore també imàtgens de ciutadans xinesos desplomant-se enmig del carrer, assegurant que eren infectats de coronavirus. Però els desmais tampoc són un símptoma de la malaltia.

 

La viral sopa de ratpenat

Seguint amb els virals, trobem una de les imàtgens més compartides estos últims dies sobre la preocupació pel coronavirus: la sopa de ratpenat. Diferents usuaris afirmen que l’epidèmia s’ha originat pel consum d’esta sopa d’un animal «que conté més de 60 virus». La cuina xinesa fa ús de molts ingredients que no consumim en altres països i els seus mercats d’animals impacten en el món, però el ratpenat, precisament, no es menja amb freqüència.

 

A demés, l’OMS ha confirmat, en este sentit, tindre proves «molt concloents» de què el brot es va originar en el mercat de peixos i marisc de Wuhan. A pesar de què encara no està oficialment concretat el focus exacte de la malaltia, en ningun cas les autoritats han apuntat al consum d’esta sopa com a epicentre de l’epidèmia.

 

 

El vídeo del suposat mercat d’animals 

Poc després de què es fera públic el brot de la misteriosa pneumònia de Wuhan, començava a córrer com la pólvora un vídeo d’un mercat d’animals vius com el suposat focus real del coronavirus en la ciutat xinesa. Però allò cert és que les imàtgens, gravades el 2019, no tenen res a vore amb el virus. De fet, es tracta d’un mercat d’Indonèsia.

 

El vídeo es va publicar per primera volta en juliol de 2019 en un canal de Youtube, davall esta descripció escrita en indonesi: «El menjar més extrem del món és en  Langowan Market». De fet, en el mateix vídeo es pot llegir en un moment donat el nom del mercat,a pesar d’haver passat desapercebut per milers d’usuaris.

 

 

El contagi mitjançant paqueteria

Els virus s’expandeixen per contacte humà. Segons els experts mèdics, no hi ha dades verídiques sobre que el coronavirus es puga contagiar a través d’articles i paquets, tal com s’especula per por a compres i enviaments procedents de la Xina.

 

La sensibilitat del patogen als canvis ambientals seria una barrera per a este tipus de transmissió, de manera que el virus necessita algun tipus de contacte amb les persones infectades o amb secrecions seues.

 

Els infectats en Espanya

La preocupació per l’expansió del coronavirus, a demés, ha originat cert alarmisme en Espanya davant d’informacions que no són verdaderes. Un usuari de Twitter publicava que es coneixien tres casos confirmats en el país: un en Madrid, un en Barcelona i l’altre en València. A demés, el tuit emulava una notícia d’última hora del diari ‘El País’, fet que ajuda a fer-lo encara més creïble de cara als usuaris.

 

La realitat és ben diferent. Encara no s’ha registrat cap cas de contagi en Espanya, a pesar de tindre els repatriats en quarantena i estudiant els símptomes de pacients que podrien haver-se infectat. L’Associació de Voluntaris Digitals d’Emergències de la Comunitat de Madrid (VOST Madrid) s’ha encarregat de clarificar-ho advertint de conseqüències legals davant falsedats que generen caos entre la població.

 

 

El ministeri de Sanitat d’Espanya tampoc ha enviat cap notificació alertant que el coronavirus és «molt greu i mortal», informació que s’ha difós en certes cadenes de missatges via Whatsapp, amb consells i recomanacions que mai ha emès el ministeri.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.

El cap de Gabinet de Mazón nega que es reclamara la presència del president en el Cecopi

José Manuel Cuenca va defendre davant la comissió del Congrés que el cap del Consell va estar informat durant la DANA i que ningú li va requerir acudir al Cecopi. L'oposició li va retraure no interrompre l'agenda d'eixe dia.

Arranca el juí del cas Aigües de Calp per anomalies en la xarxa d’aigua 21 anys després

L'Audiència d'Alacant ha iniciat la vista contra huit acusats per presumptes irregularitats en l'adjudicació i execució d'obres de l'aigua a Calp. El juí s'ha obert amb testimonis i les declaracions dels processaments s'han fixat per a mediats de setmana.

Rescaten el cadàver d’un home en el riu Segura a Orihuela

Bombers han recuperat el cos d'un home de 47 anys del riu Segura a Orihuela. La Policia Nacional ha obert una investigació sense signes aparents de violència.

Marcelino, nomenat millor entrenador de novembre en LaLiga

El tècnic del Vila-real ha sigut triat millor entrenador de novembre després d'un ple de victòries que ha impulsat a l'equip al tercer lloc, a dos punts del Barcelona. Es va imposar en la votació final a Simeone i Flic.

Salomé Pradas i Cayetano García compareixeran davant la comissió de la DANA el 15 de desembre

La Mesa de la comissió del Congrés ha fixat per al dia 15 les compareixences de Salomé Pradas (11.00) i Cayetano García (15.30) en la investigació sobre la DANA. Les sessions es desenrotllaran amb torns de preguntes de tots els grups.