Nova denúncia dels agricultors a cadenes per vendre taronges per davall del seu cost

L’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-ASAJA) ha interposat una denúncia davant l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), òrgan dependent del Ministeri d’Agricultura, per la campanya promocional que aquest dijous posa en vigor la cadena francesa Carrefour mitjançant la qual rebaixa un 20% el preu de taronges d’origen Espanya, passant d’1,25 a 0,99 euros per quilo.

L’organització presidida per Cristóbal Aguado sol·licita una sanció exemplar per a Carrefour de confirmar-se una presumpta destrucció del valor del producte al llarg de la cadena alimentària, és a dir, per venda a pèrdues.

Aquesta reclamació d’AVA-ASAJA se suma a la que ja va denunciar aquest mateix mes d’octubre enfront de la cadena alemanya Aldi per retallar un 25% la cotització de les mandarines espanyoles just quan començava la recol·lecció de cítrics al nostre país.

En tots dos casos es tracta, segons el parer de l’organització agrària, d’“abusos comercials que paguem els més febles de la cadena: els productors, perquè els de dalt sempre aprofitaran la seua posició de domini per a mantindre els seus marges de beneficis encara que siga a costa dels de baix”.

Uns beneficis que fan qüestionar-se l’‘abús’

Per això, AVA-ASAJA insisteix a AICA i a la classe política en general a investigar què està succeint al llarg de la cadena alimentària: “Si Carrefour lleva un 25% al preu de destí de la taronja espanyola, és perquè fins ara s’estava quedant més d’aqueix percentatge com a marge de beneficis, o és perquè ara li ho arrabassarà als altres, els obligarà a vendre per davall dels seus costos de producció i els arruïnarà?

Entén l’associació d’agricultors que no hi ha arguments objectius de mercat que expliquen una caiguda tan dràstica del valor dels cítrics en la present campanya. D’una banda, el sector pateix una escalada històrica dels costos de producció (energia elèctrica, combustibles, fertilitzants, fitosanitaris, etc.) que les estadístiques oficials xifren en un increment interanual del 40%.

D’altra banda, el Ministeri d’Agricultura preveu un descens del 15% de la collita nacional a causa de les adversitats climàtiques i els atacs de plagues i malalties. “En aquesta situació, o els preus a peu de camp pugen o els agricultors no podran compensar els seus costos de producció i continuaran abandonant els seus camps”, alerta AVA-ASAJA.

Últimes notícies

Els incendis forestals cremen més de 152.000 hectàrees a Espanya, sis vegades més que en 2025

Els incendis forestals han cremat 152.678 hectàrees a Espanya fins al 26 de juliol, sis vegades més que en el mateix període de 2025, i han disparat els grans focs i els anomenats incendis de sexta generació.

Alquiler més barat i més vivenda assequible: així serà el nou decret

El Govern central ultima un decret llei que preveu pròrrogues obligatòries de dos anys als contractes, regula l’alquiler de temporada i d’habitacions i establix incentius fiscals als propietaris que abaixen la renda. El text també puja l’IVA dels pisos turístics al 21 % i inclou canvis en la llei del sòl, encara en debat polític.

Les autonomies es mouen davant la pressió turística i el repunt dels pisos turístics

L’augment del turisme i dels pisos turístics ha intensificat el debat a Espanya, amb protestes més fortes a Balears, Canàries o Barcelona, mentre en la Comunitat Valenciana i altres territoris la contestació és mínima i se centra en l’habitatge.

Vint mitjans aeris es reforcen en l’incendi de la Vall d’Uixó i els terrestres es concentren en Betxí

L’incendi forestal de la Vall d’Uixó continua actiu i sense control, amb més de 16.000 persones desallotjades i els treballs centrats ara en Betxí. Este diumenge s’incorporen vint mitjans aeris i es manté un ampli dispositiu terrestre, inclosa la UME.

La nit dona un xicotet respir al gran incendi de la Vall d’Uixó però seguix fora de control

La nit ha sigut lleugerament més favorable en la Vall d’Uixó i la Serra d’Espadà, però l’incendi forestal continua actiu, sense control i amb condicions encara adverses de temperatura, humitat i vent.

L’erosió costanera pel canvi climàtic ja colpeja tots els continents

La tercera edició del World Ocean Assessment alerta que l’erosió costanera causada pel canvi climàtic afecta totes les zones del món, augmenta la contaminació per plàstics i creix el paper clau de l’aqüicultura en la seguretat alimentària futura.

Nit de por a la Vall d’Uixò amb el foc acostant-se al nucli urbà

La Vall d'Uixò ha passat una nit llarga i complicada pel gran incendi forestal iniciat dissabte, que ha obligat a desallotjar entre 7.000 i 8.000 veïns i ha acostat el foc al nucli urbà.

Els mitjans aeris tornen a actuar en l’incendi de la Vall d’Uixó, encara fora de control

Els mitjans aeris s’han reincorporat este diumenge a l’extinció de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que continua sense control i ha obligat a desallotjar més de 16.000 persones en una quinzena de municipis de Castelló.