17.8 C
València
Dilluns, 16 febrer, 2026

Nova denúncia dels agricultors a cadenes per vendre taronges per davall del seu cost

L’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-ASAJA) ha interposat una denúncia davant l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), òrgan dependent del Ministeri d’Agricultura, per la campanya promocional que aquest dijous posa en vigor la cadena francesa Carrefour mitjançant la qual rebaixa un 20% el preu de taronges d’origen Espanya, passant d’1,25 a 0,99 euros per quilo.

L’organització presidida per Cristóbal Aguado sol·licita una sanció exemplar per a Carrefour de confirmar-se una presumpta destrucció del valor del producte al llarg de la cadena alimentària, és a dir, per venda a pèrdues.

Aquesta reclamació d’AVA-ASAJA se suma a la que ja va denunciar aquest mateix mes d’octubre enfront de la cadena alemanya Aldi per retallar un 25% la cotització de les mandarines espanyoles just quan començava la recol·lecció de cítrics al nostre país.

En tots dos casos es tracta, segons el parer de l’organització agrària, d’“abusos comercials que paguem els més febles de la cadena: els productors, perquè els de dalt sempre aprofitaran la seua posició de domini per a mantindre els seus marges de beneficis encara que siga a costa dels de baix”.

Uns beneficis que fan qüestionar-se l’‘abús’

Per això, AVA-ASAJA insisteix a AICA i a la classe política en general a investigar què està succeint al llarg de la cadena alimentària: “Si Carrefour lleva un 25% al preu de destí de la taronja espanyola, és perquè fins ara s’estava quedant més d’aqueix percentatge com a marge de beneficis, o és perquè ara li ho arrabassarà als altres, els obligarà a vendre per davall dels seus costos de producció i els arruïnarà?

Entén l’associació d’agricultors que no hi ha arguments objectius de mercat que expliquen una caiguda tan dràstica del valor dels cítrics en la present campanya. D’una banda, el sector pateix una escalada històrica dels costos de producció (energia elèctrica, combustibles, fertilitzants, fitosanitaris, etc.) que les estadístiques oficials xifren en un increment interanual del 40%.

D’altra banda, el Ministeri d’Agricultura preveu un descens del 15% de la collita nacional a causa de les adversitats climàtiques i els atacs de plagues i malalties. “En aquesta situació, o els preus a peu de camp pugen o els agricultors no podran compensar els seus costos de producció i continuaran abandonant els seus camps”, alerta AVA-ASAJA.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El fill de la viuda de la CAM recorre a Estrasburg l’absolució de Miguel López

El primogènit de María del Carmen Martínez ha elevat al Tribunal Europeu de Drets Humans l'absolució del seu cunyat Miguel López. La demanda s'ha presentat després de la fallada del Constitucional, que ha deixat sense efecte la repetició del juí que havia ordenat el Suprem.

Pérez Llorca reafirma davant el TSJCV la seua aposta per un diàleg estable amb la Justícia

Pérez Llorca ha traslladat al president del TSJCV el compromís del Consell de reforçar la col·laboració amb la Justícia. Les inversions han aconseguit 101 milions i han permés concloure seus a Llíria, Gandia i Alzira.

València acull per quarta vegada la Copa del Rei i el Roig Arena s’estrena com a seu

La Copa del Rei de bàsquet arriba este dijous a València per quarta vegada i estrenarà el Roig Arena, amb 15.600 places. Persistixen les 'malediccions' de l'amfitrió i del sext classificat.

El temporal de vent cessarà este divendres després de quasi 30 dies consecutius i set borrasques

El temporal de vent en la Comunitat Valenciana cessarà el divendres 20 després de quasi un mes de ratxes de ponent i nord-oest impulsades per set borrasques. Aemet preveu calma amb l'arribada de l'anticicló i advertix de riscos residuals malgrat la menor intensitat.

Cau a Madrid un fugitiu suec buscat per homicidi i tràfic de drogues

La Policia Nacional ha detingut a Madrid a un fugitiu reclamat a Suècia per homicidi, lesions i tràfic de drogues. L'home va fugir via Alacant i va ser localitzat en un hotel del centre.

Vaga de metges: més del 90% segons sindicats i 10,4% segons Sanitat

La primera jornada de l'atur contra la reforma de l'estatut marc deixa un seguiment dispar en la Comunitat Valenciana: més del 90% per als convocants i 10,4% per a Sanitat. El sindicat mèdic recorre els servicis mínims i preveu parar una setmana al mes fins a juny.

La majoria de veïns desallotjats per l’incendi a Xàbia torna a les seues cases després de la inspecció

La majoria dels evacuats per l'incendi del dijous a Xàbia han pogut tornar este dilluns després d'una inspecció favorable. La planta 2 continua tancada.

Sis atesos per fum i desenes desallotjades en un incendi en vivendes socials d’Alacant

Sis persones han sigut ateses per inhalació de fum i diverses desenes han sigut desallotjades després d'un incendi en les vivendes socials de Miguel Hernández, a Alacant. El vent i un brasero han afavorit la propagació i l'ajuntament ha activat ajuda residencial.