11.4 C
València
Divendres, 12 desembre, 2025

Nova denúncia dels agricultors a cadenes per vendre taronges per davall del seu cost

L’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-ASAJA) ha interposat una denúncia davant l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), òrgan dependent del Ministeri d’Agricultura, per la campanya promocional que aquest dijous posa en vigor la cadena francesa Carrefour mitjançant la qual rebaixa un 20% el preu de taronges d’origen Espanya, passant d’1,25 a 0,99 euros per quilo.

L’organització presidida per Cristóbal Aguado sol·licita una sanció exemplar per a Carrefour de confirmar-se una presumpta destrucció del valor del producte al llarg de la cadena alimentària, és a dir, per venda a pèrdues.

Aquesta reclamació d’AVA-ASAJA se suma a la que ja va denunciar aquest mateix mes d’octubre enfront de la cadena alemanya Aldi per retallar un 25% la cotització de les mandarines espanyoles just quan començava la recol·lecció de cítrics al nostre país.

En tots dos casos es tracta, segons el parer de l’organització agrària, d’“abusos comercials que paguem els més febles de la cadena: els productors, perquè els de dalt sempre aprofitaran la seua posició de domini per a mantindre els seus marges de beneficis encara que siga a costa dels de baix”.

Uns beneficis que fan qüestionar-se l’‘abús’

Per això, AVA-ASAJA insisteix a AICA i a la classe política en general a investigar què està succeint al llarg de la cadena alimentària: “Si Carrefour lleva un 25% al preu de destí de la taronja espanyola, és perquè fins ara s’estava quedant més d’aqueix percentatge com a marge de beneficis, o és perquè ara li ho arrabassarà als altres, els obligarà a vendre per davall dels seus costos de producció i els arruïnarà?

Entén l’associació d’agricultors que no hi ha arguments objectius de mercat que expliquen una caiguda tan dràstica del valor dels cítrics en la present campanya. D’una banda, el sector pateix una escalada històrica dels costos de producció (energia elèctrica, combustibles, fertilitzants, fitosanitaris, etc.) que les estadístiques oficials xifren en un increment interanual del 40%.

D’altra banda, el Ministeri d’Agricultura preveu un descens del 15% de la collita nacional a causa de les adversitats climàtiques i els atacs de plagues i malalties. “En aquesta situació, o els preus a peu de camp pugen o els agricultors no podran compensar els seus costos de producció i continuaran abandonant els seus camps”, alerta AVA-ASAJA.

Últimes notícies

Pérez Llorca, Tellado i Mompó han acompanyat a Catalá en el sopar de Nadal del PP de València

Mig miler d'afiliats han acudit al sopar de Nadal del PP de València, en la qual Pérez Llorca, Tellado i Mompó han abrigallat a Catalá. L'alcaldessa ha reivindicat unitat, ha fet balanç de gestió i ha carregat contra el PSOE.

Enric Mas competirà en la Challenge Mallorca 2026 després de la seua operació de varices

Enric Mas ja entrena després de passar per quiròfan i fixa la seua reaparició en la Challenge Mallorca 2026. Movistar presenta el seu projecte per a 2026 amb Uijtdebroeks com a aposta de lideratge.

Enric Mas confia a tornar millor després de la seua operació de varices

El mallorquí es va mostrar optimista en la presentació del Movistar Team: després d'operar-se de varices a la cama esquerra, ja entrena i apunta a iniciar 2026 amb bon peu.

Unzué apunta a Uijtdebroeks com a líder del Movistar per a 2026

Movistar va presentar els seus equips i el seu full de ruta per a 2026. Unzué confia a impulsar a Cian Uijtdebroeks com a referent i reforçar el bloc masculí i femení.

El cap de gabinet de Mazón va atestar que no sabia de confinaments i va remetre la decisió a un assessor

José Manuel Cuenca va declarar que desconeixia l'encaix legal d'un confinament durant la dana i va traslladar el dubte a un altre membre del gabinet. Els missatges amb Salomé Pradas il·lustren el debat intern i motiven una nova citació judicial.

Ford renova per sis mesos l’ERTO Xarxa d’Almussafes amb les mateixes condicions

La planta d'Almussafes ha renovat per sis mesos l'ERTO Xarxa amb les regles vigents en 2025: 4.152 afectats de manera rotativa, 996 llocs diaris en regulacion i el 90% del salari amb el 100% de complements.

El sector agroalimentari reclama més innovació per a ser sostenible i competitiu

La IV Trobada Renowagro ha posat el focus en la tecnologia i l'I+D com a palanques per a guanyar rendibilitat, sostenibilitat i competitivitat. Administracions, indústria i científics han defés regles clares per a accelerar l'adopció de solucions en el camp.

La Diputació preveu reobrir la Plaça de Bous de València abans de la Fira de Falles de 2026

La Diputació de València ha avançat al 90% la renovació integral de la il·luminació de la Plaça de Bous i preveu reobrir el cus abans de la Fira de Falles de 2026. L'actuació millora eficiència, seguretat i estàndards per a retransmissió en alta definició.