OCU denuncia la falta de transparència en les tarifes d’electricitat indexades

Un estudi de 20 tarifes indexades en el mercat lliure realitzat per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) revela l’opacitat de la major part de les companyies, tant a l’hora d’informar sobre el cost real de l’energia, com sobre el marge de comercialització que apliquen per a cobrir despeses i obtindre un benefici.

Les tarifes indexades, és a dir, aquelles en les quals el preu de l’energia depén de l’evolució diària en el mercat majorista, s’han generalitzat en gran part de les comercialitzadores que, davant la crisi energètica, han retirat o deixat en segon pla tarifes amb preu fix. Aquesta proliferació de tarifes indexades ha deixat en evidència la seua escassa transparència: només 4 companyies detallen en la web la fórmula exacta emprada per a definir el seu cost de l’energia; i en altres 5 podria arribar a aconseguir-se buscant entre la lletra xicoteta de les Condicions Generals de contractació; però en les 11 restants és senzillament impossible saber a què estan dient energia a preu de cost. I tampoc és habitual que oferisquen informació comparable sobre el preu històric real que han aplicat en el passat amb aquesta tarifa.

Respecte al marge de comercialització, OCU adverteix que una de cada dues tarifes oculta un càrrec en la potència contractada, que ve a sumar-se al qual ja es cobra a través d’un import mensual o al recàrrec en el preu del kWh. El resultat és que existeixen de grans diferències segons la companyia per aquest concepte: segons les estimacions de l’organització, el seu cost oscil·laria entre els 18 euros a l’any que es cobra als usuaris amb tarifa regulada PVPC i els 138 euros d’alguna tarifa lliure per a una llar amb 4,6 kW contractats i 3.500 kWh de consum anual.

A més, tal com s’explica en la revista Compra Mestra d’abril, són poques les tarifes indexades que detallen si apliquen o no preus indexats al mercat majorista hora a hora, tal com es fa amb els usuaris de la tarifa regulada PVPC, o bé opten per aplicar un preu mitjà mensual en cada tram horari, impedint aquesta optimització de la factura dins de cada tram. Aquesta falta d’informació no ajuda precisament a saber si els hàbits de consum en la llar penalitzen o no la factura.

Per tot això, OCU sol·licita la intervenció de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. L’opacitat de la qual fan gala bona part de les companyies contravé l’exigència de la normativa, que demanda informació transparent, comparable i actualitzada sobre els preus de les ofertes disponibles a cada moment. És més, les webs de les companyies haurien de facilitar el llibre de tarifes complet, incloent-hi no sols les tarifes vigents, també les que ja no són contractables per a així facilitar la supervisió de preus per part del mateix usuari i les autoritats competents.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Llibertat amb càrrecs per a Carlos Baño per presumptes irregularitats en els bons consum

Carlos Baño ha quedat en llibertat amb càrrecs després de ser detingut per presumpte frau de subvencions i falsedat en la gestió dels bons consum de 2022 i 2023 a Alacant. La causa està sota secret, la dirigix el Jutjat d'Instrucció 4 i la UDEF, i l'empresari no ha declarat.

Carlos Baño, en llibertat amb càrrecs pel cas dels bons consum

El president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Carlos Baño, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de la seua detenció per presumpte frau de subvencions i falsedat lligats als bons consum de 2022 i 2023. La causa roman sota secret i la defensa ha optat per no declarar fins a conéixer les perquisicions.

Rodalia seguirà sense arribar a l’Estació del Nord durant les mascletaes

Ajuntament i Delegació del Govern mantenen que les línies C-1 i C-2 no entren en l'Estació del Nord durant les mascletaes. Hi haurà reforç previ i llançadores per seguretat.

Carlos Baño, president de la Cambra de Comerç d’Alacant, ha quedat en llibertat amb càrrecs

El president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Carlos Baño, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de ser detingut per presumptes irregularitats en els bons de consum de 2022 i 2023. Se li atribuïxen suposats delictes de frau de subvencions i falsedat en una causa que continua oberta

Han començat les llançadores d’Albal cap a Torrent i La Torre durant les mascletaes

La Generalitat ha activat un dispositiu especial per la limitació temporal de Rodalia. Dos llançadores connecten Albal amb Torrent Avinguda i La Torre amb normalitat.

Detinguts dos menors per assaltar a dos xiques i apunyalar a una a Alacant

La Policia Nacional ha detingut a dos menors de 16 i 17 anys per un assalt amb arma blanca a Alacant. Una víctima, de 19, va ser operada d'urgència per pneumotòrax.

Paiporta agraïx la fraternitat de Navarra durant la DANA de 2024

Paiporta ha reconegut en el Palau de Navarra l'ajuda rebuda durant la DANA d'octubre de 2024, amb plaques a la Policia Foral i a servicis d'emergència. Vicent Císcar i María Chivite han subratllat els valors de solidaritat i compromís.

PSPV i Compromís demanen una comissió per a investigar els bons comercie a Alacant

PSPV i Compromís demanaran un ple extraordinari i una comissió d'investigació per la gestió dels bons comercie a Alacant, després de la detenció de Carlos Baño. La investigació busca aclarir si va haver-hi frau en els fons de 2022 i 2023 en una vintena de municipis.