17.6 C
València
Dimarts, 27 gener, 2026

OCU denuncia la falta de transparència en les tarifes d’electricitat indexades

Un estudi de 20 tarifes indexades en el mercat lliure realitzat per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) revela l’opacitat de la major part de les companyies, tant a l’hora d’informar sobre el cost real de l’energia, com sobre el marge de comercialització que apliquen per a cobrir despeses i obtindre un benefici.

Les tarifes indexades, és a dir, aquelles en les quals el preu de l’energia depén de l’evolució diària en el mercat majorista, s’han generalitzat en gran part de les comercialitzadores que, davant la crisi energètica, han retirat o deixat en segon pla tarifes amb preu fix. Aquesta proliferació de tarifes indexades ha deixat en evidència la seua escassa transparència: només 4 companyies detallen en la web la fórmula exacta emprada per a definir el seu cost de l’energia; i en altres 5 podria arribar a aconseguir-se buscant entre la lletra xicoteta de les Condicions Generals de contractació; però en les 11 restants és senzillament impossible saber a què estan dient energia a preu de cost. I tampoc és habitual que oferisquen informació comparable sobre el preu històric real que han aplicat en el passat amb aquesta tarifa.

Respecte al marge de comercialització, OCU adverteix que una de cada dues tarifes oculta un càrrec en la potència contractada, que ve a sumar-se al qual ja es cobra a través d’un import mensual o al recàrrec en el preu del kWh. El resultat és que existeixen de grans diferències segons la companyia per aquest concepte: segons les estimacions de l’organització, el seu cost oscil·laria entre els 18 euros a l’any que es cobra als usuaris amb tarifa regulada PVPC i els 138 euros d’alguna tarifa lliure per a una llar amb 4,6 kW contractats i 3.500 kWh de consum anual.

A més, tal com s’explica en la revista Compra Mestra d’abril, són poques les tarifes indexades que detallen si apliquen o no preus indexats al mercat majorista hora a hora, tal com es fa amb els usuaris de la tarifa regulada PVPC, o bé opten per aplicar un preu mitjà mensual en cada tram horari, impedint aquesta optimització de la factura dins de cada tram. Aquesta falta d’informació no ajuda precisament a saber si els hàbits de consum en la llar penalitzen o no la factura.

Per tot això, OCU sol·licita la intervenció de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. L’opacitat de la qual fan gala bona part de les companyies contravé l’exigència de la normativa, que demanda informació transparent, comparable i actualitzada sobre els preus de les ofertes disponibles a cada moment. És més, les webs de les companyies haurien de facilitar el llibre de tarifes complet, incloent-hi no sols les tarifes vigents, també les que ja no són contractables per a així facilitar la supervisió de preus per part del mateix usuari i les autoritats competents.

Últimes notícies

L’advocat general afirma que Cayetano García li va demanar que s’oblidara del confinament

Álvaro Martínez ha assegurat que a les 20.25 Cayetano García li va comunicar que s'oblidara del confinament i que no hi hauria consulta oficial. L'Advocacia de la Generalitat assenyala que no va haver-hi peticions per escrit, només dites.

Avís taronja per vent de 90 km/h i temporal en la costa este dimecres

Aemet ha activat l'avís taronja per ratxes de fins a 90 km/h i fenòmens costaners a Alacant i València; també s'esperen avisos grocs a Castelló.

Bernabé acusa a la Generalitat d’alterar responsabilitats i sostraure crides del 112 en la DANA

Pilar Bernabé ha defés al Senat que va haver-hi informació suficient durant la DANA i ha acusat a la Generalitat de sostraure de manera irregular converses amb Aemet i el 112 per a alterar responsabilitats.

El PSPV, decebut amb Pérez Llorca, demana un cordó sanitari enfront de Vox

El PSPV s'ha mostrat decebut després de reunir-se amb Pérez Llorca. Ha demanat un cordó sanitari enfront de Vox, a més d'exigir l'acta a Mazón i acceptar el finançament del Govern.

Familiars i veïns increpen al detingut pel crim del menor a Sueca a la seua arribada al jutjat

Familiars i veïns han increpat al detingut per la mort del menor de 13 anys a Sueca quan ha arribat als jutjats sota escorta. El sospitós es va entregar el dissabte i va confessar el crim; l'autòpsia ha confirmat múltiples punyalades.

València acollirà durant tres anys el Spain Sail Gran Premi del SailGP

València serà seu del Spain Sail Gran Premi durant tres anys com a part del Rolex SailGP Championship. La primera cita serà el 5 i 6 de setembre i les entrades eixiran al febrer.

Familiars increpen al detingut pel menor assassinat a Sueca a la seua arribada al jutjat

Familiars i veïns han increpat al detingut per la mort d'un menor de 13 anys a Sueca a la seua arribada als jutjats. L'home, pare d'un amic, es va entregar el dissabte i va confessar el crim; la zona ha estat acordonada i amb forta presència policial.

La Comunitat Valenciana va crear 98.800 ocupacions en 2025 i va reduir l’atur al 10,39%

La Comunitat Valenciana va tancar 2025 amb 2,47 milions d'ocupats després de sumar 98.800 ocupacions. L'atur va baixar en 47.100 persones i la taxa es va situar en el 10,39%.