OCU denuncia la falta de transparència en les tarifes d’electricitat indexades

Un estudi de 20 tarifes indexades en el mercat lliure realitzat per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) revela l’opacitat de la major part de les companyies, tant a l’hora d’informar sobre el cost real de l’energia, com sobre el marge de comercialització que apliquen per a cobrir despeses i obtindre un benefici.

Les tarifes indexades, és a dir, aquelles en les quals el preu de l’energia depén de l’evolució diària en el mercat majorista, s’han generalitzat en gran part de les comercialitzadores que, davant la crisi energètica, han retirat o deixat en segon pla tarifes amb preu fix. Aquesta proliferació de tarifes indexades ha deixat en evidència la seua escassa transparència: només 4 companyies detallen en la web la fórmula exacta emprada per a definir el seu cost de l’energia; i en altres 5 podria arribar a aconseguir-se buscant entre la lletra xicoteta de les Condicions Generals de contractació; però en les 11 restants és senzillament impossible saber a què estan dient energia a preu de cost. I tampoc és habitual que oferisquen informació comparable sobre el preu històric real que han aplicat en el passat amb aquesta tarifa.

Respecte al marge de comercialització, OCU adverteix que una de cada dues tarifes oculta un càrrec en la potència contractada, que ve a sumar-se al qual ja es cobra a través d’un import mensual o al recàrrec en el preu del kWh. El resultat és que existeixen de grans diferències segons la companyia per aquest concepte: segons les estimacions de l’organització, el seu cost oscil·laria entre els 18 euros a l’any que es cobra als usuaris amb tarifa regulada PVPC i els 138 euros d’alguna tarifa lliure per a una llar amb 4,6 kW contractats i 3.500 kWh de consum anual.

A més, tal com s’explica en la revista Compra Mestra d’abril, són poques les tarifes indexades que detallen si apliquen o no preus indexats al mercat majorista hora a hora, tal com es fa amb els usuaris de la tarifa regulada PVPC, o bé opten per aplicar un preu mitjà mensual en cada tram horari, impedint aquesta optimització de la factura dins de cada tram. Aquesta falta d’informació no ajuda precisament a saber si els hàbits de consum en la llar penalitzen o no la factura.

Per tot això, OCU sol·licita la intervenció de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. L’opacitat de la qual fan gala bona part de les companyies contravé l’exigència de la normativa, que demanda informació transparent, comparable i actualitzada sobre els preus de les ofertes disponibles a cada moment. És més, les webs de les companyies haurien de facilitar el llibre de tarifes complet, incloent-hi no sols les tarifes vigents, també les que ja no són contractables per a així facilitar la supervisió de preus per part del mateix usuari i les autoritats competents.

Últimes notícies

Uns 200 docents acampen en la plaça de la Verge per a reforçar la vaga educativa indefinida

Al voltant de 200 docents han iniciat una acampada indefinida en la plaça de la Verge de València per a pressionar a la Conselleria d'Educació en plena vaga indefinida del professorat.

Hisenda accelera la negociació amb les comunitats per a estrenar el nou model de finançament en 2027

Hisenda inicia reunions bilaterals amb les comunitats per a tancar abans de cap d'any un nou model de finançament autonòmic que entraria en vigor en 2027 i sumaria 20.975 milions als recursos regionals.

L’exdirector d’informatius d’À Punt defén que la dana de 2024 els va agafar previnguts

L'exdirector d'informatius d'À Punt, Iván Esteve, sosté en el Congrés que la dana de 2024 els va agafar previnguts gràcies als avisos meteorològics i defén la seua decisió de no emetre els àudios del Cecopi per raons deontològiques.

Diana Morant. Imatge i potència

Leo Gímenez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una defensa política i personal de Diana Morant com a candidata amb potencial per a presidir la Generalitat

Docents exigixen la dimissió de Pérez Llorca i de Ortí enfront del Palau de la Música

Al voltant d'un centenar de docents es concentra enfront del Palau de la Música per a demanar la dimissió del president de la Generalitat i de la consellera d'Educació, en plena vaga indefinida del professorat.

Rovira defén que amb la pujada pactada els docents valencians estaran entre els més ben pagats

El conseller José Antonio Rovira sosté que l'augment de 200 euros bruts mensuals pactat fins a 2028 situa al professorat valencià entre els més ben pagats d'Espanya i rebutja elevar l'oferta a 600 euros.

Silvia Navarro s’acomiada de l’handbol amb una retirada agredolça i la Lliga amb el Rocasa

Silvia Navarro posa fi a la seua carrera als 47 anys després de conquistar la Lliga amb el Rocasa Gran Canària. marxa trist, però amb el cor ple pel carinyo rebut.

La Generalitat rebaixarà l’IRPF autonòmic en tots els trams a partir de la renda de 2026

La Generalitat aplicarà en la renda de 2026 una rebaixa de l'IRPF autonòmic en tots els trams, amb un estalvi de 160 milions i especial impacte en rendes baixes i mitjanes.