OCU denuncia la falta de transparència en les tarifes d’electricitat indexades

Un estudi de 20 tarifes indexades en el mercat lliure realitzat per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) revela l’opacitat de la major part de les companyies, tant a l’hora d’informar sobre el cost real de l’energia, com sobre el marge de comercialització que apliquen per a cobrir despeses i obtindre un benefici.

Les tarifes indexades, és a dir, aquelles en les quals el preu de l’energia depén de l’evolució diària en el mercat majorista, s’han generalitzat en gran part de les comercialitzadores que, davant la crisi energètica, han retirat o deixat en segon pla tarifes amb preu fix. Aquesta proliferació de tarifes indexades ha deixat en evidència la seua escassa transparència: només 4 companyies detallen en la web la fórmula exacta emprada per a definir el seu cost de l’energia; i en altres 5 podria arribar a aconseguir-se buscant entre la lletra xicoteta de les Condicions Generals de contractació; però en les 11 restants és senzillament impossible saber a què estan dient energia a preu de cost. I tampoc és habitual que oferisquen informació comparable sobre el preu històric real que han aplicat en el passat amb aquesta tarifa.

Respecte al marge de comercialització, OCU adverteix que una de cada dues tarifes oculta un càrrec en la potència contractada, que ve a sumar-se al qual ja es cobra a través d’un import mensual o al recàrrec en el preu del kWh. El resultat és que existeixen de grans diferències segons la companyia per aquest concepte: segons les estimacions de l’organització, el seu cost oscil·laria entre els 18 euros a l’any que es cobra als usuaris amb tarifa regulada PVPC i els 138 euros d’alguna tarifa lliure per a una llar amb 4,6 kW contractats i 3.500 kWh de consum anual.

A més, tal com s’explica en la revista Compra Mestra d’abril, són poques les tarifes indexades que detallen si apliquen o no preus indexats al mercat majorista hora a hora, tal com es fa amb els usuaris de la tarifa regulada PVPC, o bé opten per aplicar un preu mitjà mensual en cada tram horari, impedint aquesta optimització de la factura dins de cada tram. Aquesta falta d’informació no ajuda precisament a saber si els hàbits de consum en la llar penalitzen o no la factura.

Per tot això, OCU sol·licita la intervenció de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. L’opacitat de la qual fan gala bona part de les companyies contravé l’exigència de la normativa, que demanda informació transparent, comparable i actualitzada sobre els preus de les ofertes disponibles a cada moment. És més, les webs de les companyies haurien de facilitar el llibre de tarifes complet, incloent-hi no sols les tarifes vigents, també les que ja no són contractables per a així facilitar la supervisió de preus per part del mateix usuari i les autoritats competents.

Últimes notícies

Corberán admet vergonya per la imatge del València a Riazor

Carlos Corberán ha qualificat de vergonyosa la primera part del València a Riazor, en la derrota 3-1 contra el Deportivo. L’entrenador ha assumit la responsabilitat i ha criticat la falta d’activació i actitud competitiva del seu equip.

Dos gols en pròpia porta condemnen el Valencia a Riazor

El Valencia ha tornat a oferir una mala imatge a Riazor i ha perdut 3-1 davant el Deportivo, amb dos gols en pròpia porta de César Tárrega i Diakhaby. L’equip gallec ha celebrat així la seua primera victòria en Primera huit anys després, i continua invicte este curs.

Busquen aclarir la mort d’un home trobat al riu Xúquer a Sueca

La Guàrdia Civil investiga la mort d’un home, encara sense identificar, localitzat este diumenge flotant al riu Xúquer al seu pas per Sueca. Els agents analitzen si va morir per accident, causes naturals o altres circumstàncies.

El Levante fitxa cedit el francés Axel Tape fins a final de temporada

El Levante UD ha tancat la incorporació en qualitat de cedit del centrecampista francés Axel Tape, de 19 anys, procedent del Bayer 04 Leverkusen fins a final de temporada.

Pego arriba als 37 graus i encapçala la pujada de temperatures a la Comunitat

Les màximes han pujat fins a 7 graus en municipis com Pego, que ha registrat 37 graus. A les comarques de València també s’han superat els 36 graus en alguns punts.

Enric Mas es corona en Aitana i es posa líder de la Vuelta

El mallorquí Enric Mas s’ha imposat en l’Alto de Aitana, ha estrenat el mallot roig i arriba al primer descans com a nou líder sòlid de la Vuelta 2026.

Set migrants arriben en pastera a una platja de Santa Pola en ple migdia

Una pastera amb set migrants d’origen magribí ha arribat este migdia a la platja de Santa Pola del Este, plena de banyistes. Els hòmens, alguns possiblement menors, han fugit pel passeig marítim fins que els han localitzat les forces de seguretat.

Mor un home en colpejar-se el cap al Pou Clar d’Ontinyent

Un home d’entre 35 i 40 anys ha mort este divendres al paratge del Pou Clar d’Ontinyent després de colpejar-se el cap amb una roca mentre estava amb la família.