OCU denuncia la falta de transparència en les tarifes d’electricitat indexades

Un estudi de 20 tarifes indexades en el mercat lliure realitzat per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) revela l’opacitat de la major part de les companyies, tant a l’hora d’informar sobre el cost real de l’energia, com sobre el marge de comercialització que apliquen per a cobrir despeses i obtindre un benefici.

Les tarifes indexades, és a dir, aquelles en les quals el preu de l’energia depén de l’evolució diària en el mercat majorista, s’han generalitzat en gran part de les comercialitzadores que, davant la crisi energètica, han retirat o deixat en segon pla tarifes amb preu fix. Aquesta proliferació de tarifes indexades ha deixat en evidència la seua escassa transparència: només 4 companyies detallen en la web la fórmula exacta emprada per a definir el seu cost de l’energia; i en altres 5 podria arribar a aconseguir-se buscant entre la lletra xicoteta de les Condicions Generals de contractació; però en les 11 restants és senzillament impossible saber a què estan dient energia a preu de cost. I tampoc és habitual que oferisquen informació comparable sobre el preu històric real que han aplicat en el passat amb aquesta tarifa.

Respecte al marge de comercialització, OCU adverteix que una de cada dues tarifes oculta un càrrec en la potència contractada, que ve a sumar-se al qual ja es cobra a través d’un import mensual o al recàrrec en el preu del kWh. El resultat és que existeixen de grans diferències segons la companyia per aquest concepte: segons les estimacions de l’organització, el seu cost oscil·laria entre els 18 euros a l’any que es cobra als usuaris amb tarifa regulada PVPC i els 138 euros d’alguna tarifa lliure per a una llar amb 4,6 kW contractats i 3.500 kWh de consum anual.

A més, tal com s’explica en la revista Compra Mestra d’abril, són poques les tarifes indexades que detallen si apliquen o no preus indexats al mercat majorista hora a hora, tal com es fa amb els usuaris de la tarifa regulada PVPC, o bé opten per aplicar un preu mitjà mensual en cada tram horari, impedint aquesta optimització de la factura dins de cada tram. Aquesta falta d’informació no ajuda precisament a saber si els hàbits de consum en la llar penalitzen o no la factura.

Per tot això, OCU sol·licita la intervenció de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. L’opacitat de la qual fan gala bona part de les companyies contravé l’exigència de la normativa, que demanda informació transparent, comparable i actualitzada sobre els preus de les ofertes disponibles a cada moment. És més, les webs de les companyies haurien de facilitar el llibre de tarifes complet, incloent-hi no sols les tarifes vigents, també les que ja no són contractables per a així facilitar la supervisió de preus per part del mateix usuari i les autoritats competents.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

L’AIReF preveu que la Comunitat Valenciana incomplisca la regla de gasto en 2025 i 2026

L'AIReF calcula que el gasto computable de la Comunitat Valenciana superarà els límits nacionals en 2025 i 2026 i avisa d'un dèficit del 1,9% del PIB en 2026.

El Govern ordena retirar l’escut feixista croat del panteó de Luburić a Carcaixent

El Govern inclou el panteó de Vjekoslav Luburić a Carcaixent en el catàleg de símbols contraris a la Memòria Democràtica i ordena retirar l'escut Ustaša i afegir panells explicatius sobre els seus crims.

Dansa València porta la dansa contemporània a L’Albufera i estrena una versió de Les filles de Bernarda Alba

Dansa València trau la creació contemporània al parc natural de L'Albufera amb peces site-specific i estrena una lectura actual de Les filles de Bernarda Alba, a més de noves propostes en La Mutant i el TEM.

La jutgessa que investiga la DANA de València cita com a testimoni a l’excap d’informatius d’À Punt

La magistrada que investiga la gestió de la DANA a València del 29 d'octubre de 2024 crida a declarar com a testimoni al llavors cap d'informatius d'À Punt i incorpora nous vídeos a la causa.

Les víctimes de la dana demanen a Bolaños més mitjans judicials i revisar els aforaments

Tres associacions de víctimes de la dana reclamen a Félix Bolaños més recursos per al jutjat de Catarroja, una justícia sense interferències polítiques i revisar l'ús dels aforaments.

El Consell retorna al seu lloc al tècnic que va visar les VPP d’Alacant però li canvia les funcions

El tècnic que va tramitar les vivendes públiques investigades a la Platja de Sant Joan torna al seu lloc per dret administratiu, però amb funcions distintes a les que van motivar la seua suspensió.

El Consell declara la Romeria de la Santa Faç Bé d’Interés Cultural immaterial

El Consell ha aprovat el decret que reconeix la Romeria de la Santa Faç d'Alacant com a Bé d'Interés Cultural immaterial, destacant el seu valor històric, religiós i festiu.

El Consell recorrerà la regularització d’immigrants en alertar de tensió en els servicis públics

El Consell anuncia que recorrerà la regularització d'immigrants impulsada pel Govern en considerar que generarà un efecte anomenada, una pressió afegida sobre la sanitat, l'educació i la vivenda, i que no arriba amb finançament extra.