Oli de gira-sol: altres cinc supermercats denunciats per limitar la compra

FACUA-Consumidors en Acció ha denunciat a altres cinc cadenes de supermercats i hipermercats per limitar als consumidors el nombre d’unitats d’oli de gira-sol que poden adquirir en cada compra.

Els establiments són Lidl, Carrefour, El Corte Inglés, Hipercor i Gadis, que han sigut denunciats davant les autoritats competents en matèria de comerç de diferents comunitats autònomes, entre elles les de les seus socials centrals de les cadenes.

Així, les denúncies contra les quatre primeres han sigut interposades davant la Direcció General de Comerç de la Generalitat de Catalunya, la Direcció General de Comerç de la Junta d’Andalusia i la Direcció General de Comerç i Consum de la Comunitat de Madrid.

Gadis, per part seua, ha sigut denunciada davant la Direcció General de Comerç i Consum de Galícia -en tindre allí la seua seu social- i davant la Direcció General de Comerç i Consum de Castella i Lleó, ja que és l’única una altra comunitat on posseeix establiments.

L’associació ha pogut comprovar que les cinc empreses han col·locat igualment missatges en els quals avisen als seus clients d’aquesta limitació. Carrefour informa que “tots els olis de gira-sol estan limitats a 5 litres per persona i compra”. “Màxim 5 litres per client”, resa el cartell de Lidl, mentre que Gadis assenyala que la compra d’aquest producte “està limitada a 3 unitats per client i dia”.

Per part seua, en intentar realitzar una compra en la web d’El Corte Inglés es mostra un missatge que indica que “la quantitat que ens demanes és superior a la quantitat màxima permesa” si s’afigen més de 3 unitats d’1 litre en la cistella. Mateix advertiment apareix a la botiga en línia d’Hipercor -tenint en compte que totes dos cadenes formen part del mateix grup-, tant si s’afigen més de 3 unitats d’un litre com si es volen comprar dos o més unitats de 5 litres.

Es tracta de la segona bateria de denúncies interposada per FACUA contra cadenes de supermercats i hipermercats per limitar la venda d’aquest producte. Anteriorment, va denunciar a DIA, Mercadona, MAS, El Jamón i Hiperdinoper incórrer en aquesta mateixa pràctica prohibida.

Què diu la llei

En aquest sentit, l’article 9.2 de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d’Ordenació del Comerç Minorista, estableix que “els comerciants no podran limitar la quantitat d’articles que poden ser adquirits per cada comprador ni establir preus més elevats o suprimir reduccions o incentius per a les compres que superen un determinat volum. En el cas que, en un establiment obert al públic, no es disposara d’existències suficients per a cobrir la demanda, s’atendrà la prioritat temporal en la sol·licitud”.

A més, l’article 63 de la citada llei recull com a labor de les administracions públiques comprovar “el compliment del que es disposa” en la legislació, per a “la fi de la qual podran desenvolupar les actuacions inspectores precises” i podran “sancionar les infraccions comeses“. La competència sancionadora, segons indica la norma, correspon a les comunitats autònomes.

Per això, FACUA insta les diferents autoritats de protecció autonòmiques que realitzen els esbrinaments que siguen oportunes en el seu àmbit territorial i inicien els corresponents expedients sancionadors.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Generalitat perfila un Pla 2030 d’investigació per a atraure talent i inversions

El Consell impulsa un marc estable i avaluable fins a 2030 per a coordinar l'I+D+i, reactivar infraestructures i simplificar tràmits amb focus en talent i inversió

Pérez Llorca afirma que un jutjat de Ceuta avala el rebuig del Consell al repartiment de menors no acompanyats

Pérez Llorca ha anunciat en Les Corts que el Jutjat contenciós administratiu núm. 1 de Ceuta recolza el recurs del Consell contra el decret estatal de repartiment de menors migrants no acompanyats. El president ha presentat la resolució com un primer aval judicial a la seua postura i ha exigit al Govern aclarir els criteris d'assignació.

Nogueras, de Llançadora: l’emprenedor espanyol és més madur i exigix més oportunitats

Marta Nogueras assegura que l'ecosistema exigix rapidesa i més portes a la venda, inversió i talent. Llançadora ha guiat 1.800 projectes en 13 anys i fixa la IA com a repte.

Rodríguez ha insistit que el Govern vetlarà per a evitar desnonaments a famílies vulnerables

La ministra de Vivenda ha reiterat que l'Executiu continuarà treballant perquè no es produïsquen desnonaments de llars vulnerables i usarà els instruments públics disponibles. Ho ha dit després de la caiguda en el Congrés del decret del 'escut social'.

Aemet activa l’avís groc en la Comunitat Valenciana per pluges intenses i onatge a Alacant

Aemet activa l'avís groc este divendres en la Comunitat Valenciana per pluges de 20 l/m² en una hora, amb tempestes ocasionals. A Alacant se suma alerta costanera per vent del sud-oest i ones de 3 metres.

Paiporta impulsa set projectes de reconstrucció per 19,5 milions

L'Ajuntament entra en la fase de redacció de set actuacions després de la DANA, amb una inversió total de 19,5 milions per a equipaments i zones verdes. Parcs i jardins concentren la major partida i el procés avança cap a la licitació.

El 53% de les persones ateses per Casa Caridad de València són dones

Casa Caridad de València informa que el 53% de les persones que atén són dones i un terç són menors. L'entitat celebra el seu 120 aniversari amb un model més professional i integral.

El Port de València reobri després del tancament per ratxes de vent

El Port de València ha reobert després d'un tancament marítim per ratxes de vent a primera hora. La normalitat s'ha recuperat a les 14.33, amb obertura parcial prèvia a les 09.24.