Oli de gira-sol: altres cinc supermercats denunciats per limitar la compra

FACUA-Consumidors en Acció ha denunciat a altres cinc cadenes de supermercats i hipermercats per limitar als consumidors el nombre d’unitats d’oli de gira-sol que poden adquirir en cada compra.

Els establiments són Lidl, Carrefour, El Corte Inglés, Hipercor i Gadis, que han sigut denunciats davant les autoritats competents en matèria de comerç de diferents comunitats autònomes, entre elles les de les seus socials centrals de les cadenes.

Així, les denúncies contra les quatre primeres han sigut interposades davant la Direcció General de Comerç de la Generalitat de Catalunya, la Direcció General de Comerç de la Junta d’Andalusia i la Direcció General de Comerç i Consum de la Comunitat de Madrid.

Gadis, per part seua, ha sigut denunciada davant la Direcció General de Comerç i Consum de Galícia -en tindre allí la seua seu social- i davant la Direcció General de Comerç i Consum de Castella i Lleó, ja que és l’única una altra comunitat on posseeix establiments.

L’associació ha pogut comprovar que les cinc empreses han col·locat igualment missatges en els quals avisen als seus clients d’aquesta limitació. Carrefour informa que «tots els olis de gira-sol estan limitats a 5 litres per persona i compra». «Màxim 5 litres per client», resa el cartell de Lidl, mentre que Gadis assenyala que la compra d’aquest producte «està limitada a 3 unitats per client i dia».

Per part seua, en intentar realitzar una compra en la web d’El Corte Inglés es mostra un missatge que indica que «la quantitat que ens demanes és superior a la quantitat màxima permesa» si s’afigen més de 3 unitats d’1 litre en la cistella. Mateix advertiment apareix a la botiga en línia d’Hipercor -tenint en compte que totes dos cadenes formen part del mateix grup-, tant si s’afigen més de 3 unitats d’un litre com si es volen comprar dos o més unitats de 5 litres.

Es tracta de la segona bateria de denúncies interposada per FACUA contra cadenes de supermercats i hipermercats per limitar la venda d’aquest producte. Anteriorment, va denunciar a DIA, Mercadona, MAS, El Jamón i Hiperdinoper incórrer en aquesta mateixa pràctica prohibida.

Què diu la llei

En aquest sentit, l’article 9.2 de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d’Ordenació del Comerç Minorista, estableix que «els comerciants no podran limitar la quantitat d’articles que poden ser adquirits per cada comprador ni establir preus més elevats o suprimir reduccions o incentius per a les compres que superen un determinat volum. En el cas que, en un establiment obert al públic, no es disposara d’existències suficients per a cobrir la demanda, s’atendrà la prioritat temporal en la sol·licitud».

A més, l’article 63 de la citada llei recull com a labor de les administracions públiques comprovar «el compliment del que es disposa» en la legislació, per a «la fi de la qual podran desenvolupar les actuacions inspectores precises» i podran «sancionar les infraccions comeses«. La competència sancionadora, segons indica la norma, correspon a les comunitats autònomes.

Per això, FACUA insta les diferents autoritats de protecció autonòmiques que realitzen els esbrinaments que siguen oportunes en el seu àmbit territorial i inicien els corresponents expedients sancionadors.

Últimes notícies

Consum arriba al 50% del seu pla d’expansió amb una nova tenda a Viladecans

Consum ha arribat al 50% del seu pla d’expansió de 2026 amb la inauguració, este dijous, d’un nou supermercat a Viladecans, el novè obert enguany. La cooperativa valenciana preveu sumar encara nou establiments més abans que acabe l’any, amb noves tendes a la Comunitat Valenciana, Catalunya i Andalusia.

Acció Ecologista-Agró afirma que la majoria d’incendis forestals es podrien evitar

Acció Ecologista-Agró assegura que la major part dels incendis forestals d’este estiu a la Comunitat Valenciana són evitables i reclama a la Generalitat una estratègia potent contra les causes humanes.

Detinguda a Granada una dona amb més de 200 antecedents i ordre de cerca per estafa

La Policia Nacional ha detingut a Granada una dona de 53 anys amb més de 200 antecedents, buscada per una estafa a Torremolinos i amb prohibició d'acostar-se a València per un delicte agreujat de furt.

Les sales de cine de sis autonomies perden 3,5 milions en ajudes per un canvi de criteri d’Hisenda

Les sales de cine de sis comunitats, entre elles la Comunitat Valenciana, perdran 3,5 milions d’euros en ajudes per un canvi d’interpretació d’Hisenda que FECE atribuïx a un error de Cultura, ministeri que nega qualsevol responsabilitat.

Aemet activa avís taronja per pluges de fins a 120 l/m² en poques hores

Aemet ha activat per a este dijous l’avís taronja al litoral d’Alacant i al sud de València per pluges molt intenses que podrien arreplegar fins a 120 litres per metre quadrat en només dos o tres hores.

Controlada una fuga de resina d’un camió amb mercaderies perilloses a l’A-7 en Cox

Els bombers han controlat una fuga de resina d’un camió amb mercaderies perilloses que ha eixit de la via a l’A-7 en Cox. El conductor ha resultat ferit i ha sigut atés pels servicis d’emergència.

Naixen 44 cries de tortuga marina a la platja de Muchavista d’El Campello

Un total de 44 cries de tortuga bova han naixcut esta matinada a la platja de Muchavista d’El Campello, on un dispositiu amb més de 200 voluntaris ha vigilat el niu les 24 hores al dia.

Onze vols xàrter des de Castelló per a portar el taulell a la fira Cersaie

L’aeroport de Castelló ha programat onze vols xàrter entre el 20 i el 25 de setembre per a traslladar prop de 2.000 professionals ceràmics a la fira Cersaie de Bolonya, que se sumaran a la ruta regular amb Ryanair.