Oli de gira-sol: altres cinc supermercats denunciats per limitar la compra

FACUA-Consumidors en Acció ha denunciat a altres cinc cadenes de supermercats i hipermercats per limitar als consumidors el nombre d’unitats d’oli de gira-sol que poden adquirir en cada compra.

Els establiments són Lidl, Carrefour, El Corte Inglés, Hipercor i Gadis, que han sigut denunciats davant les autoritats competents en matèria de comerç de diferents comunitats autònomes, entre elles les de les seus socials centrals de les cadenes.

Així, les denúncies contra les quatre primeres han sigut interposades davant la Direcció General de Comerç de la Generalitat de Catalunya, la Direcció General de Comerç de la Junta d’Andalusia i la Direcció General de Comerç i Consum de la Comunitat de Madrid.

Gadis, per part seua, ha sigut denunciada davant la Direcció General de Comerç i Consum de Galícia -en tindre allí la seua seu social- i davant la Direcció General de Comerç i Consum de Castella i Lleó, ja que és l’única una altra comunitat on posseeix establiments.

L’associació ha pogut comprovar que les cinc empreses han col·locat igualment missatges en els quals avisen als seus clients d’aquesta limitació. Carrefour informa que «tots els olis de gira-sol estan limitats a 5 litres per persona i compra». «Màxim 5 litres per client», resa el cartell de Lidl, mentre que Gadis assenyala que la compra d’aquest producte «està limitada a 3 unitats per client i dia».

Per part seua, en intentar realitzar una compra en la web d’El Corte Inglés es mostra un missatge que indica que «la quantitat que ens demanes és superior a la quantitat màxima permesa» si s’afigen més de 3 unitats d’1 litre en la cistella. Mateix advertiment apareix a la botiga en línia d’Hipercor -tenint en compte que totes dos cadenes formen part del mateix grup-, tant si s’afigen més de 3 unitats d’un litre com si es volen comprar dos o més unitats de 5 litres.

Es tracta de la segona bateria de denúncies interposada per FACUA contra cadenes de supermercats i hipermercats per limitar la venda d’aquest producte. Anteriorment, va denunciar a DIA, Mercadona, MAS, El Jamón i Hiperdinoper incórrer en aquesta mateixa pràctica prohibida.

Què diu la llei

En aquest sentit, l’article 9.2 de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d’Ordenació del Comerç Minorista, estableix que «els comerciants no podran limitar la quantitat d’articles que poden ser adquirits per cada comprador ni establir preus més elevats o suprimir reduccions o incentius per a les compres que superen un determinat volum. En el cas que, en un establiment obert al públic, no es disposara d’existències suficients per a cobrir la demanda, s’atendrà la prioritat temporal en la sol·licitud».

A més, l’article 63 de la citada llei recull com a labor de les administracions públiques comprovar «el compliment del que es disposa» en la legislació, per a «la fi de la qual podran desenvolupar les actuacions inspectores precises» i podran «sancionar les infraccions comeses«. La competència sancionadora, segons indica la norma, correspon a les comunitats autònomes.

Per això, FACUA insta les diferents autoritats de protecció autonòmiques que realitzen els esbrinaments que siguen oportunes en el seu àmbit territorial i inicien els corresponents expedients sancionadors.

Últimes notícies

Un banc de meduses obliga a extremar les precaucions a la platja de la Goleta

Un banc de meduses ha causat picadures a diversos participants d’un triatló a la platja de la Goleta, a Tavernes de la Valldigna, i ha obligat a hissar bandera groga i avís específic de meduses.

Castelló neteja més de 115 solars municipals i privats en la campanya 2025-2026

L'Ajuntament de Castelló ha impulsat la limpiesa de més de 115 solars municipals i privats entre 2025 i 2026, exigint als propietaris que complisquen amb el manteniment obligatori dels seus terrenys.

Europa reforça la lluita contra les noves plagues agràries amb un projecte liderat també per l’IVIA

L’Institut Valencià d’Investigacions Agràries participa en PhytoPRISM, un projecte europeu de 6 milions d’euros que vol millorar la defensa dels cultius davant noves plagues i patògens, amb especial impacte en sectors clau com els cítrics valencians.

Un veí de Sevilla perd 15.000 euros en una estafa d’inversió per internet destapada des d’Altea

La CiberComandancia de la Guardia Civil i l’Àrea d’Investigació del Post Principal d’Altea han aclarit una estafa d’inversió en línia en què un veí de Sevilla ha perdut 15.000 euros.

El calcer valencià exhibix el seu lideratge a la fira Expo Riva Schuh d’Itàlia

La consellera Marián Cano ha visitat la fira Expo Riva Schuh & Garda Bags, on el 70 % de les marques espanyoles són valencianes i majoritàriament d’Elx, i ha ressaltat el paper punter del sector del calcer de la Comunitat Valenciana en els mercats internacionals.

Mafalda Cardenal deixa arrere el desamor: ara compon des de la felicitat

La cantant alacantina Mafalda Cardenal admet que ja no pot escriure des del desamor, celebra una nova etapa vital i artística marcada per lamor i repassa el boom de Tu fan i els seus somnis de col·laboració.

Sis motoristes detinguts a Torrent per conducció temerària en grup a l’A-7

La Guàrdia Civil ha detingut sis motoristes, dos menors, que circulaven de forma temerària en un grup d’unes 25 motocicletes per l’A-7 a l’altura de Torrent i la CV-35, i investiga possibles nous implicats.

Les donacions de sang aporten més de 77.500 unitats a la Sanitat valenciana este any

El Centre de Transfusió de la Comunitat Valenciana ha arreplegat 77.502 unitats de sang en els primers mesos de l'any, amb València com a província capdavantera, i quasi 8.000 nous donants.