Prohibida la venda de tònica Schweppes de Coca-Cola en Espanya

 

Ben pocs saben l’entramat de propietats i drets de venda que s’amaguen darrere de les grans marques de begudes, com Schweppes. L’Audiència de Barcelona acaba d’atorgar a la japonesa Suntory, propietària de TriNa i La Casera, el dret exclusiu sobre la marca en Espanya. Això significa que està prohibida la comercialització de la tònica Schweppes de Coca-Cola, que es produïx en el Regne Unit i que la firma espanyola Red Paralela s’encarregava d’importar i de vendre en el país.

 

Així, segons el jutjat, la marca Schweppes en Espanya és titularitat només de Suntory, deixant fora d’Espanya la tònica Schweppes britànica, propietat de Coca-Cola, després de què l’empresa original, Cadbury, li venguera a la multinacional nord-americana. Es tracta d’un encreuament de titularitats al que finalment un jutge dona resposta, diferenciant clarament les dos empreses i el seu àmbit de comercialització, tot i distribuir la mateixa marca.

 

Multa per valor de 293.480 euros a la distribuïdora espanyola

El cas és que a Red Paralela, empresa que fins ara distribuïa la Schweppes de Coca-Cola en Espanya, li eixirà cara la guerra de mercat. El jutjat l’ha condemnat a pagar una multa per valor del 5% de tota la facturació de cinc anys, des de 2009 a 2014. Ni més ni menys que 293.480 euros, d’un total facturat de 5,9 milions d’euros durant este període, producte de 17,3 milions de botelles britàniques de tònica Schweppes venudes en Espanya.

 

L’origen del conflicte

Tot va començar l’any 2014. Suntory demandava a Red Paralela per vendre tònica Schweppes britànica en Espanya. Però la firma espanyola es defensava baix l’argument de què a Suntory se li havia acabat el dret d’ús exclusiu de la marca. I ho feia baix la protecció d’una normativa europea, que afirmava que la japonesa no podia impedir-li la venda de tònica britànica en Espanya perquè tenia el permís del titular de la marca, en este cas, Coca-Cola.

 

De fet, el Tribunal de Justícia de la UE intervindria al·legant que el titular d’una marca en un país, referint-se a Suntory, no podia oposar-se a la importació de productes idèntics de la mateixa marca per part d’una altra distribuïdora, en este cas, Red Paralela, tot i procedir d’altres estats membre de la Unió Europea, sempre que es conservara per part de les dos una imatge corporativa unitària del producte Schweppes i no hi haguera vincles econòmics més enllà de la pura distribució entre el titular i la comercialitzadora.

 

Els japonesos celebren el veredicte de l’Audiència 

L’Audiència de Barcelona desestima ara l’argument del tribunal europeu, al·legant, primer, que les dos distribuïdores no tenen coordinades les estratègies per promoure una imatge única i global de la marca i, segon, que les dos no tenen dret a explotar-la, adjudicant l’exclusivitat a Suntory.

 

En concret, el jutjat condemna a l’espanyola Red Paralela a parar la importació i comercialització de Schweppes britànica en Espanya, a retirar tota la publicitat de què dispose sobre la marca i a «destruir» els productes que tinga en el magatzem.

 

Per la seua banda, els japonesos s’han felicitat per una sentència que els adjudica la totalitat de la venda de Schweppes, podent comercialitzar-se només les ampolles que isquen de les fàbriques i filials de Suntory. A l’espera de si Red Paralela recorre la sentència al Suprem, els japonesos es queden amb tots els drets de la marca en Espanya.

 

També pots llegir…

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Policia investiga si un cadàver trobat a Alacant és de l’empresari vinculat al cas Sala

La Policia Nacional analitza si el cadàver trobat en una vivenda de la partida de Bacarot correspon a Jesús Tavira, empresari desaparegut i relacionat amb la investigació per l'assassinat de la viuda de Vicente Sala en 2016.

Nunn amarga al València Basket en un final d’infart en l’Eurolliga

Kendrick Nunn, autor de 21 punts, va decidir el primer partit de quarts d'Eurolliga amb un tir lliure a dos segons del final que va deixar sense premi la remuntada del València Basket davant el Panathinaikos.

Barrachina responsabilitza al president de la CHJ de la gestió de la presa de Buseo durant la dana

Miguel Barrachina sosté en Les Corts que la gestió de la presa de Buseo durant la dana de 2024 corresponia al comité presidit per Miguel Polo, mentres l'oposició l'acusa d'eludir responsabilitats i insistix en la seua dimissió.

Martínez Mus contraposa la reconstrucció del Consell al 2% d’execució de la CHJ després de la dana

Vicente Martínez Mus defén en Les Corts la ràpida mobilització de recursos del Consell després de la dana, mentres critica que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer només haja executat el 2% de les actuacions previstes.

La jugada decisiva de Jean Montero, triada millor acció de l’Eurolliga per l’afició

Una acció decisiva de Jean Montero en la pròrroga davant el Hapoel Tel Aviv ha sigut votada pels aficionats com a millor jugada de l'Eurolliga, sota el premi Moment Màgic Motorola de la temporada 2025-26.

Dela estarà disponible per a jugar en La Ceràmica malgrat les molèsties en el aductor

El defensa del Llevant Adrián de la Font, Dela, podrà estar disponible per al partit del dissabte davant el Vila-real en La Ceràmica després de confirmar les proves mèdiques que no patix lesió important en el aductor.

La jugada decisiva de Jean Montero, triada la millor de l’Eurolliga per l’afició

Una acció decisiva de Jean Montero en la pròrroga davant el Hapoel Tel Aviv ha sigut votada pels aficionats com la millor jugada de l'Eurolliga i reconeguda com a Moment Màgic Motorola de la temporada 2025-26.

Les víctimes de la dana retrauen als consellers la seua gestió del 29 d’octubre de 2024

Mig centenar de víctimes de la dana es concentra davant Les Corts per a recordar als consellers que, al seu juí, no van estar a l'altura el 29 d'octubre de 2024 i exigir responsabilitats polítiques.