7.4 C
València
Diumenge, 18 gener, 2026

Els supermercats podran racionar els productes quan hi haja desproveïment

Els establiments comercials estaran emparats per la llei quan limiten les unitats màximes per article que poden ser adquirits per cada comprador.

El Govern ha introduït una disposició en el decret de mesures anticrisi per a permetre que, “davant circumstàncies extraordinàries o de força major”, els supermercats puguen limitar la quantitat d’articles que puguen ser adquirits per cada comprador.

En les últimes setmanes, s’han produït diversos episodis d’apilament a Espanya, amb nombrosos ciutadans comprant oli de gira-sol o llet pel temor al fet que la vaga de camioners o la guerra a Ucraïna provocara un desproveïment. Aquest efecte de compres de la por per part dels consumidors acaba agreujant els problemes de proveïment.

Fins ara existia una prohibició per a limitar el nombre d’articles que un consumidor pot comprar, segons figura en l’article 9 de la Llei del Comerç Minorista, que diu: “Els comerciants no podran limitar la quantitat d’articles que poden ser adquirits per cada comprador ni establir preus més elevats o suprimir reduccions o incentius per a les compres que superen un determinat volum. En el cas que, en un establiment obert al públic, no es disposara d’existències suficients per a cobrir la demanda, s’atendrà la prioritat temporal en la sol·licitud”.

Encara que els supermercats i els establiments comercials tenien prohibit restringir el nombre de productes per cada consumidor, la realitat de les últimes setmanes ha provocat que algunes cadenes de distribució racionaren el nombre de botelles d’oli de gira-sol o caixes de llet que es podien comprar.

Per això, davant els recents episodis d’efecte apilament a Espanya, l’Executiu ha decidit limitar el nombre d’unitats o la quantitat que pot comprar un consumidor davant situacions extraordinàries.

D’aquesta manera, l’Executiu permetrà que en situacions com les viscudes durant la setmana passada durant la vaga de transportistes en què va escassejar la llet i altres productes bàsics, els supermercats puguen imposar restriccions al nombre de productes que puga comprar cada client.

A més, les companyies deuran també anul·lar la declaració de l’ingredient que haja sigut substituït, tant en la denominació de venda com en la llista d’ingredients i continuarà sent obligatori reportar en totes les etiquetes la presència d’al·lergògens.

Sobre la base de la nota de Consum, l’objectiu és evitar qualsevol informació o element gràfic que puga induir a error als consumidors sobre la composició real del producte i que els canvis que es produïsquen en les etiquetes “siguen fàcilment visibles i llegibles“.

Reaccions

Les reaccions a aquest canvi legal no es van fer esperar. L’associació d’usuaris financers Asufin va manifestar hui dimecres el seu “total rebuig” a l’empara legal a la restricció d’articles a la venda, “atés que incentiva encara més la paranoia del consumidor i dona cobertura a l’especulació de preus amb productes de primera necessitat”. “No és raonable que des dels establiments comercials es permeta la presa de decisió unilateral d’un tema tan sensible per al consumidor i que repercuteix directament el preu dels articles”, critiquen des d’Asufin.


Des de Facua també van considerar una “irresponsabilitat” que el Govern done carta blanca per a limitar els productes en venda. Facua assenyala que aquesta nova redacció de la norma deixa en mans dels empresaris la decisió de quan i com limiten les unitats que posen a la venda. “Alguna cosa que, unit a la falta de controls en el mercat, pot provocar que molts ho facen amb la finalitat d’aconseguir increments de vendes al mateix temps que pugen els preus”, alerten des de Facua.

“Una vegada més, l’Executiu ix en defensa dels possibles especuladors en lloc dels consumidors. El Govern està eludint la seua responsabilitat d’investigar el que està ocorrent amb la falta de béns i les pujades de preus i opta per donar suport a decisions unilaterals de les empreses que poden ser clarament especulatives”, denuncien des de l’associació.

Últimes notícies

Ruibal i Fornals firmen el 2-0 que aferma al Betis a Europa davant un rival directe

El Betis va guanyar 2-0 al Vila-real amb gols d'Aitor Ruibal i Pablo Fornals. S'aferma en llocs europeus i retalla a 9 punts en la baralla per la 'Champions'.

Empat sense gols al descans entre Betis i Vila-real en La Cartoixa

Betis i Vila-real marxen al descans amb 0-0 en La Cartoixa. Domini local i dos ocasions clares, de Mikautadze i Marc Roca, resoltes pels porters.

Busquen per mar i aire a un veler perdut entre Gandia i Guardamar del Segura

Salvament Marítim porta dos dies buscant a un veler de 9 metres amb un únic tripulant entre Gandia i Guardamar. L'última referència ho va situar a l'altura de Benidorm.

Detingut a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord de València

La Guàrdia Civil ha arrestat a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va incomplir una mesura judicial.

Cau a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord: tenia tres ordes d’ingrés a la presó

La Guàrdia Civil ha detingut a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va infringir mesures.

Felipe Orts arriba en el seu millor moment i somia amb el podi a Benidorm

Felipe Orts afronta la Copa del Món de Benidorm en el seu millor moment i es marca el podi com a somni realista malgrat l'alt nivell i la presència de Van der Poel. Sofía Rodríguez aspira a un top 15 davant les grans favorites.

Les temperatures han baixat en la Comunitat Valenciana i les màximes s’han quedat en 15 graus

El descens tèrmic ha deixat les màximes en 15 graus a Rojales i Orihuela, per davall dels 19 del divendres a Pego. El diumenge baixaran les mínimes i les màximes seran similars.

Manifestació a Llíria contra la planta de biometà i per energies segures

Veïns de Llíria han protestat contra la macroplanta de biometà i han reclamat alternatives més netes, segures i sostenibles per a la comarca.