Els supermercats podran racionar els productes quan hi haja desproveïment

Els establiments comercials estaran emparats per la llei quan limiten les unitats màximes per article que poden ser adquirits per cada comprador.

El Govern ha introduït una disposició en el decret de mesures anticrisi per a permetre que, “davant circumstàncies extraordinàries o de força major”, els supermercats puguen limitar la quantitat d’articles que puguen ser adquirits per cada comprador.

En les últimes setmanes, s’han produït diversos episodis d’apilament a Espanya, amb nombrosos ciutadans comprant oli de gira-sol o llet pel temor al fet que la vaga de camioners o la guerra a Ucraïna provocara un desproveïment. Aquest efecte de compres de la por per part dels consumidors acaba agreujant els problemes de proveïment.

Fins ara existia una prohibició per a limitar el nombre d’articles que un consumidor pot comprar, segons figura en l’article 9 de la Llei del Comerç Minorista, que diu: “Els comerciants no podran limitar la quantitat d’articles que poden ser adquirits per cada comprador ni establir preus més elevats o suprimir reduccions o incentius per a les compres que superen un determinat volum. En el cas que, en un establiment obert al públic, no es disposara d’existències suficients per a cobrir la demanda, s’atendrà la prioritat temporal en la sol·licitud”.

Encara que els supermercats i els establiments comercials tenien prohibit restringir el nombre de productes per cada consumidor, la realitat de les últimes setmanes ha provocat que algunes cadenes de distribució racionaren el nombre de botelles d’oli de gira-sol o caixes de llet que es podien comprar.

Per això, davant els recents episodis d’efecte apilament a Espanya, l’Executiu ha decidit limitar el nombre d’unitats o la quantitat que pot comprar un consumidor davant situacions extraordinàries.

D’aquesta manera, l’Executiu permetrà que en situacions com les viscudes durant la setmana passada durant la vaga de transportistes en què va escassejar la llet i altres productes bàsics, els supermercats puguen imposar restriccions al nombre de productes que puga comprar cada client.

A més, les companyies deuran també anul·lar la declaració de l’ingredient que haja sigut substituït, tant en la denominació de venda com en la llista d’ingredients i continuarà sent obligatori reportar en totes les etiquetes la presència d’al·lergògens.

Sobre la base de la nota de Consum, l’objectiu és evitar qualsevol informació o element gràfic que puga induir a error als consumidors sobre la composició real del producte i que els canvis que es produïsquen en les etiquetes «siguen fàcilment visibles i llegibles«.

Reaccions

Les reaccions a aquest canvi legal no es van fer esperar. L’associació d’usuaris financers Asufin va manifestar hui dimecres el seu «total rebuig» a l’empara legal a la restricció d’articles a la venda, «atés que incentiva encara més la paranoia del consumidor i dona cobertura a l’especulació de preus amb productes de primera necessitat». «No és raonable que des dels establiments comercials es permeta la presa de decisió unilateral d’un tema tan sensible per al consumidor i que repercuteix directament el preu dels articles», critiquen des d’Asufin.


Des de Facua també van considerar una «irresponsabilitat» que el Govern done carta blanca per a limitar els productes en venda. Facua assenyala que aquesta nova redacció de la norma deixa en mans dels empresaris la decisió de quan i com limiten les unitats que posen a la venda. «Alguna cosa que, unit a la falta de controls en el mercat, pot provocar que molts ho facen amb la finalitat d’aconseguir increments de vendes al mateix temps que pugen els preus», alerten des de Facua.

«Una vegada més, l’Executiu ix en defensa dels possibles especuladors en lloc dels consumidors. El Govern està eludint la seua responsabilitat d’investigar el que està ocorrent amb la falta de béns i les pujades de preus i opta per donar suport a decisions unilaterals de les empreses que poden ser clarament especulatives», denuncien des de l’associació.

Últimes notícies

Acampada per la vivenda a la plaça de l’Ajuntament de València després d’una manifestació

Un grup de participants en la manifestació per la vivenda d’este dissabte a València ha iniciat una acampada espontània a la plaça de l’Ajuntament, recolzada pel Sindicat d’Inquilines, després d’una marxa que ha acabat amb incidents i detinguts al Palau de les Arts.

Copete torna als entrenaments amb el València set mesos després de la lesió

El central José Copete ha tornat a exercitar-se parcialment amb el València CF set mesos després d’una lesió meniscal i sota les ordres de Javier Aguirre, que prepara el seu debut a la banqueta valencianista.

Nikola Mirotic es converteix en el tercer màxim anotador de la Eurolliga

Nikola Mirotic, ala-pivot del Valencia Basket, ha avançat Vassilis Spanoulis i ja és el tercer màxim anotador històric de la Eurolliga després dels 22 punts sumats en la victòria a la pista de l'ASVEL Villeurbanne.

Una persona detinguda pels altercats després de la protesta per la vivenda a València

Una persona ha sigut detinguda a València després dels altercats registrats en acabar la manifestació pel dret a la vivenda, en què nou policies han resultat ferits.

Incidents a València en acabar la marxa per la vivenda que crida a la vaga de novembre

Milers de persones han eixit als carrers de València per reclamar el dret a una vivenda digna, denunciar l’especulació i cridar a sumar-se a una vaga general al novembre. La protesta ha acabat amb càrregues policials, agents ferits i moments de tensió davant del Palau de Les Arts.

Huit policies ferits en els aldarulls a València després d’una protesta per la vivenda

Huit agents de la Policia Nacional han resultat ferits en els aldarulls registrats davant del Palau de Les Arts, al final d’una manifestació pel dret a la vivenda a València.

Vivas rep la Medalla d’Honor de València i l’Alta Distinció de la Generalitat enmig del seu pols amb el Govern central

El president de Ceuta acumularà dos reconeixements institucionals en la jornada del 9 d'Octubre: el màxim honor de la Generalitat Valenciana i la Medalla d'Honor de l'Ajuntament de València, després de mesos enfrontat a la gestió de Sánchez durant la crisi migratòria.

El primer somni europeu del Levante Femení complix 25 anys

Este 3 d’octubre es complixen 25 anys del debut del Levante Femení en competicions europees, com a primer equip espanyol en participar-hi el 2001. Aquella estrena en la Copa de la UEFA Femenina va obrir el camí a noves presències granotes en tornejos continentals.