Els supermercats podran racionar els productes quan hi haja desproveïment

Els establiments comercials estaran emparats per la llei quan limiten les unitats màximes per article que poden ser adquirits per cada comprador.

El Govern ha introduït una disposició en el decret de mesures anticrisi per a permetre que, “davant circumstàncies extraordinàries o de força major”, els supermercats puguen limitar la quantitat d’articles que puguen ser adquirits per cada comprador.

En les últimes setmanes, s’han produït diversos episodis d’apilament a Espanya, amb nombrosos ciutadans comprant oli de gira-sol o llet pel temor al fet que la vaga de camioners o la guerra a Ucraïna provocara un desproveïment. Aquest efecte de compres de la por per part dels consumidors acaba agreujant els problemes de proveïment.

Fins ara existia una prohibició per a limitar el nombre d’articles que un consumidor pot comprar, segons figura en l’article 9 de la Llei del Comerç Minorista, que diu: “Els comerciants no podran limitar la quantitat d’articles que poden ser adquirits per cada comprador ni establir preus més elevats o suprimir reduccions o incentius per a les compres que superen un determinat volum. En el cas que, en un establiment obert al públic, no es disposara d’existències suficients per a cobrir la demanda, s’atendrà la prioritat temporal en la sol·licitud”.

Encara que els supermercats i els establiments comercials tenien prohibit restringir el nombre de productes per cada consumidor, la realitat de les últimes setmanes ha provocat que algunes cadenes de distribució racionaren el nombre de botelles d’oli de gira-sol o caixes de llet que es podien comprar.

Per això, davant els recents episodis d’efecte apilament a Espanya, l’Executiu ha decidit limitar el nombre d’unitats o la quantitat que pot comprar un consumidor davant situacions extraordinàries.

D’aquesta manera, l’Executiu permetrà que en situacions com les viscudes durant la setmana passada durant la vaga de transportistes en què va escassejar la llet i altres productes bàsics, els supermercats puguen imposar restriccions al nombre de productes que puga comprar cada client.

A més, les companyies deuran també anul·lar la declaració de l’ingredient que haja sigut substituït, tant en la denominació de venda com en la llista d’ingredients i continuarà sent obligatori reportar en totes les etiquetes la presència d’al·lergògens.

Sobre la base de la nota de Consum, l’objectiu és evitar qualsevol informació o element gràfic que puga induir a error als consumidors sobre la composició real del producte i que els canvis que es produïsquen en les etiquetes «siguen fàcilment visibles i llegibles«.

Reaccions

Les reaccions a aquest canvi legal no es van fer esperar. L’associació d’usuaris financers Asufin va manifestar hui dimecres el seu «total rebuig» a l’empara legal a la restricció d’articles a la venda, «atés que incentiva encara més la paranoia del consumidor i dona cobertura a l’especulació de preus amb productes de primera necessitat». «No és raonable que des dels establiments comercials es permeta la presa de decisió unilateral d’un tema tan sensible per al consumidor i que repercuteix directament el preu dels articles», critiquen des d’Asufin.


Des de Facua també van considerar una «irresponsabilitat» que el Govern done carta blanca per a limitar els productes en venda. Facua assenyala que aquesta nova redacció de la norma deixa en mans dels empresaris la decisió de quan i com limiten les unitats que posen a la venda. «Alguna cosa que, unit a la falta de controls en el mercat, pot provocar que molts ho facen amb la finalitat d’aconseguir increments de vendes al mateix temps que pugen els preus», alerten des de Facua.

«Una vegada més, l’Executiu ix en defensa dels possibles especuladors en lloc dels consumidors. El Govern està eludint la seua responsabilitat d’investigar el que està ocorrent amb la falta de béns i les pujades de preus i opta per donar suport a decisions unilaterals de les empreses que poden ser clarament especulatives», denuncien des de l’associació.

Últimes notícies

Compromís exigix la dimissió de Camarero i Martínez Mus pels missatges durant la dana

Compromís ha reclamat la dimissió immediata de Susana Camarero i Vicente Martínez Mus pels seus missatges en el xat del Consell durant la dana, i ha registrat un ple extraordinari en Les Corts. Joan Baldoví també ha carregat contra Juanfran Pérez Llorca per no pronunciar-se sobre els missatges de Carlos Mazón i l'ha acusat de protegir-lo.

Anàlisis biomètrics en l’Operació Pas de l’Estret 2026 als ports de València i Alacant

L’Operació Pas de l’Estret 2026 incorpora anàlisis biomètrics i nous sistemes digitals als ports de València i sobretot d’Alacant per a millorar la seguretat i la fluïdesa del trànsit de passatgers i vehicles.

822 vivendes públiques noves a Torrevieja estaran llestes en 2028 amb el Pla Vive

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha anunciat l’inici de les obres de 822 vivendes de protecció pública a Torrevieja, repartides en quatre solars municipals i emmarcades en el Pla Vive, amb previsió que estiguen acabades en 2028.

Morant reafirma el seu suport a Zapatero i critica el doble raser de la justícia espanyola

Diana Morant manté el seu suport a José Luis Rodríguez Zapatero davant la investigació del cas Plus Ultra i denuncia un doble raser en la justícia espanyola i en les filtracions a la premsa.

Juan Echanove porta a l’escenari ‘La escopeta nacional’ amb una nova mirada musical

Juan Echanove dirigeix al Teatro Español de Madrid una nova versió teatral de ‘La escopeta nacional’, clàssic de Luis García Berlanga i Rafael Azcona, que incorpora moments musicals sense convertir-se en un musical.

El Consell reclama al Govern central que no limite les competències valencianes sobre la costa

El Consell ha aprovat un informe amb què exigeix al Govern d'Espanya que respecte les competències de la Generalitat en ordenació del territori i del litoral i que paralitze canvis normatius que podrien limitar el marc legal valencià.

Pérez Llorca es reunirà dilluns amb el ministre d’Hisenda al Palau de la Generalitat

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, es reunirà dilluns al Palau amb el ministre d’Hisenda, Arcadi España, per tractar assumptes urgents i rellevants per a la Comunitat Valenciana.

Així canviarà el nou reglament de bous al carrer que entrarà en vigor en 2027

El Consell ha aprovat el nou reglament de bous al carrer, que reforça la seguretat, actualitza els requisits tècnics i sanitaris i entrarà en vigor l’1 de gener de 2027.