Els supermercats podran racionar els productes quan hi haja desproveïment

Els establiments comercials estaran emparats per la llei quan limiten les unitats màximes per article que poden ser adquirits per cada comprador.

El Govern ha introduït una disposició en el decret de mesures anticrisi per a permetre que, “davant circumstàncies extraordinàries o de força major”, els supermercats puguen limitar la quantitat d’articles que puguen ser adquirits per cada comprador.

En les últimes setmanes, s’han produït diversos episodis d’apilament a Espanya, amb nombrosos ciutadans comprant oli de gira-sol o llet pel temor al fet que la vaga de camioners o la guerra a Ucraïna provocara un desproveïment. Aquest efecte de compres de la por per part dels consumidors acaba agreujant els problemes de proveïment.

Fins ara existia una prohibició per a limitar el nombre d’articles que un consumidor pot comprar, segons figura en l’article 9 de la Llei del Comerç Minorista, que diu: “Els comerciants no podran limitar la quantitat d’articles que poden ser adquirits per cada comprador ni establir preus més elevats o suprimir reduccions o incentius per a les compres que superen un determinat volum. En el cas que, en un establiment obert al públic, no es disposara d’existències suficients per a cobrir la demanda, s’atendrà la prioritat temporal en la sol·licitud”.

Encara que els supermercats i els establiments comercials tenien prohibit restringir el nombre de productes per cada consumidor, la realitat de les últimes setmanes ha provocat que algunes cadenes de distribució racionaren el nombre de botelles d’oli de gira-sol o caixes de llet que es podien comprar.

Per això, davant els recents episodis d’efecte apilament a Espanya, l’Executiu ha decidit limitar el nombre d’unitats o la quantitat que pot comprar un consumidor davant situacions extraordinàries.

D’aquesta manera, l’Executiu permetrà que en situacions com les viscudes durant la setmana passada durant la vaga de transportistes en què va escassejar la llet i altres productes bàsics, els supermercats puguen imposar restriccions al nombre de productes que puga comprar cada client.

A més, les companyies deuran també anul·lar la declaració de l’ingredient que haja sigut substituït, tant en la denominació de venda com en la llista d’ingredients i continuarà sent obligatori reportar en totes les etiquetes la presència d’al·lergògens.

Sobre la base de la nota de Consum, l’objectiu és evitar qualsevol informació o element gràfic que puga induir a error als consumidors sobre la composició real del producte i que els canvis que es produïsquen en les etiquetes «siguen fàcilment visibles i llegibles«.

Reaccions

Les reaccions a aquest canvi legal no es van fer esperar. L’associació d’usuaris financers Asufin va manifestar hui dimecres el seu «total rebuig» a l’empara legal a la restricció d’articles a la venda, «atés que incentiva encara més la paranoia del consumidor i dona cobertura a l’especulació de preus amb productes de primera necessitat». «No és raonable que des dels establiments comercials es permeta la presa de decisió unilateral d’un tema tan sensible per al consumidor i que repercuteix directament el preu dels articles», critiquen des d’Asufin.


Des de Facua també van considerar una «irresponsabilitat» que el Govern done carta blanca per a limitar els productes en venda. Facua assenyala que aquesta nova redacció de la norma deixa en mans dels empresaris la decisió de quan i com limiten les unitats que posen a la venda. «Alguna cosa que, unit a la falta de controls en el mercat, pot provocar que molts ho facen amb la finalitat d’aconseguir increments de vendes al mateix temps que pugen els preus», alerten des de Facua.

«Una vegada més, l’Executiu ix en defensa dels possibles especuladors en lloc dels consumidors. El Govern està eludint la seua responsabilitat d’investigar el que està ocorrent amb la falta de béns i les pujades de preus i opta per donar suport a decisions unilaterals de les empreses que poden ser clarament especulatives», denuncien des de l’associació.

Últimes notícies

La investigació per la DANA a València incorpora l’alcalde pedani de la Torre com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha citat com a testimoni l’alcalde pedani de la Torre, ha demanat la factura del mòbil de María José Catalá i més documentació a l’Ajuntament de València.

El PSPV planteja uns comptes per a 2027 que incorporen els 3.699 milions de la nova finançació

El PSPV ha registrat un pressupost alternatiu per a 2026 que reorienta 753 milions a sanitat, educació, vivenda i serveis socials, i que fixa les bases per a incorporar en 2027 els 3.699 milions previstos en el nou model de finançament autonòmic proposat pel Govern central.

Les màximes freguen els 41 graus en el quart dia d’ona de calor a la Comunitat

L’ona de calor continua a la Comunitat Valenciana amb 40,8 graus a Orihuela i valors pròxims als 40 en comarques de València, Alacant i Castelló, segons Avamet i Aemet.

La calor extrema es dona una treva en la Comunitat Valenciana este divendres

L’ola de calor que ha deixat més de 45 graus en la Comunitat Valenciana acaba este divendres, amb una baixada generalitzada de temperatures, especialment al sud i a l’interior de València.

L’alcalde de Xest denuncia que no va rebre cap avís de la Generalitat durant la DANA

José Morell ha declarat com a testimoni que ni ell ni l’Ajuntament de Xest van rebre cap comunicació del Consell durant la DANA del 29 d’octubre, tot i els nombrosos rescats al municipi.

La vaga ferroviària del 15 de juliol deixarà sense servei 328 trens de mitjana i llarga distància

La vaga convocada pel Sindicat Ferroviari per al 15 de juliol obligarà a cancel·lar 328 trens de mitjana, alta i llarga distància, amb serveis mínims del 73 % en alta velocitat i del 66 % en mitjana distància.

Les exportacions espanyoles de components per al calcer pugen quasi un 3 % en 2025 i retallen a la mitat el dèficit

Les vendes exteriors espanyoles de components per al calcer han arribat als 1.695,3 milions d’euros en 2025, un 2,9 % més que en 2024, mentres el dèficit comercial del sector s’ha reduït un 54 %, fins als 67,5 milions.

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.