6.8 C
València
Dilluns, 5 gener, 2026

El Consell autoritza el conveni amb Volkswagen per al desenvolupament de la gigafactoría de Sagunt

El Consell ha autoritzat la signatura d’un conveni de col·laboració entre Espais Econòmics Empresarials, S.L. i Power Holdco Spain, S.A, en representació del Grup Volkswagen, per al desenvolupament de la planta de fabricació de bateries per a vehicles elèctrics que se situarà en Parc Sagunt II.

El desenvolupament d’aquest projecte estratègic i tractor per a l’economia valenciana està subjecte a l’aprovació del PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat que el govern d’Espanya ha de resoldre en les pròximes setmanes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i del programa europeu Next Generation EU.

La posada en marxa del projecte empresarial Future: Fast Forward, liderat pel Grup Volkswagen i SEAT S.A. juntament amb més de 60 empreses, suposaria, en cas de l’aprovació del PERTE, la major inversió industrial que s’ha realitzat fins al moment a Espanya, mobilitzant 10.000 milions d’euros.

Per a la gigafactoría a Sagunt el Grup Volkswagen destinaria més de 3.000 milions d’euros i podria crear més de 3.000 llocs de treball directes i indirectes. A més, contribuiria significativament a la millora de l’eficiència industrial i la balança comercial de la Comunitat Valenciana i impulsaria el seu desenvolupament econòmic i cohesió social.

Així, a través d’aquest conveni s’acorden els requisits tècnics de la planta; els processos administratius, plans ambientals i urbanístics i requeriments legals necessaris per a la seua posada en marxa, així com el suport addicional que la Generalitat oferirà en matèria formativa, econòmica i col·laboració en aquelles negociacions o tràmits que no siguen responsabilitat directa d’aquesta.

Desenvolupament del projecte

En concret, per a la instal·lació de la planta, la Generalitat es compromet a tindre aprovat i conclòs el Pla Especial de Parc Sagunt II, així com haver conclòs el procés d’expropiació de les parcel·les, en els terminis establits, seguint els requisits tècnics necessaris per a la ubicació de la planta.

La gigafactoría ocuparia una superfície 200 hectàrees. A això cal sumar la instal·lació de la planta solar fotovoltaica per a subministrar energia elèctrica a les diferents plantes de fabricació i proveïdors, amb una superfície aproximada de 250 hectàrees.

Igual que ha succeït amb Parc Sagunt I, des de la Generalitat es garantirà tota la urbanització de la zona, amb els serveis i infraestructures necessaris per al correcte funcionament de la planta (logística, subministraments, accessos, aparcaments, etc) i en els quals es treballarà en els pròxims anys perquè la planta principal i els seus parcs de proveïdors puguen començar a treballar amb tots els serveis necessaris al començament de 2026.

A més, en considerar-se aquest projecte com un Projecte d’Inversió Estratègica Sostenible, (PEUS) les obres de construcció de les plantes incloses en aquest projecte podran començar a executar-se de manera immediata una vegada que siguen propietat del Grup Volkswagen, de manera paral·lela al procés d’urbanització que durà a terme la Generalitat.

Per a això, una vegada conclòs el procés d’expropiació dels terrenys de Parc Sagunt II, l’empresa i la Generalitat compliran amb tots els tràmits legals, procedimentals, mediambientals i urbanístics necessaris per al correcte compliment de tota la legislació vigent. Així mateix, la Generalitat procedirà a l’anivellament dels terrenys en els quals se situarà la planta amb la finalitat que les obres de construcció de la planta principal no es demoren més enllà de finals de 2022.

Suport addicional en matèria de formació

Igualment, el conveni estableix les necessàries relacions de col·laboració entre la Generalitat i el Grup Volkswagen tant en l’àmbit de l’automoció en general, com en matèria específica sobre la fabricació de bateries elèctriques, per a això es reforçaran els itineraris tant universitaris com de formació professional.

Per a això s’implementaran totes les mesures i serveis necessaris que milloren tant la formació laboral de nous treballadors, com la formació contínua de tots els empleats i empleades de l’àmbit de l’automoció en la Comunitat Valenciana, de manera que satisfacen les necessitats del projecte en termes de creació d’ocupació i contractació. L’objectiu és convertir l’entorn de Sagunt en un pol industrial de primer nivell en matèria de vehicles elèctrics i del sector de l’automoció.

A més, el Consell es compromet a fomentar i donar suport a altres activitats d’inversió addicionals del Grup Volkswagen que no hagen sigut finançades per altres ajudes (com el PERTE o ajudes estatals d’incentius regionals) i que estiguen vinculades amb li millora de la sostenibilitat mediambiental, el suport a l’economia circular, l’impuls a l’eficiència energètica o el foment de la contractació, la innovació o l’I+D+i, entre altres.

Comissió de seguiment

Finalment, la Generalitat i el Grup Volkswagen crearan una comissió de seguiment que començarà a reunir-se en les pròximes setmanes per a realitzar un balanç de l’avanç de les actuacions i del compliment de les obligacions de cadascuna de les parts, permetent avançar en el projecte en els terminis estipulats pels requisits del PERTE.

Estarà formada per sis persones, de les quals la Generalitat ostentarà la presidència i el grup empresarial exercirà la funció de secretari d’aquesta comissió.

Últimes notícies

L’atur baixa un 8,10% en 2025 en la Comunitat Valenciana i un 5,94% a Espanya

La Comunitat Valenciana va retallar l'atur en 25.560 persones en 2025, segon major descens en termes absoluts. A Espanya, la desocupació va caure un 5,94%.

Onze comunitats en alerta per nevades, amb Cantàbria en nivell taronja

Cantàbria està este dilluns en nivell taronja per nevades des de 700-800 metres i altres deu comunitats mantenen avís groc. L'episodi arriba amb fred intens, pluges i temporal marítim en diversos punts.

Indonèsia reprén la busca dels dos espanyols desapareguts després de trobar un segon cos

Els equips de rescat van concentrar l'operatiu entorn de l'illa de Serai i van ampliar la busca fins al dimecres, després d'identificar a Fernando Martín. La família demana mantindre el dispositiu i va acompanyar les tasques en la zona.

Pluges en el sud de la Comunitat i baixada de temperatures este dilluns

Cel cobert, pluges més probables cap al sud i descens tèrmic, amb la cota de neu en 500 metres en el nord. El dimarts seguirà el fred amb gelades i ratxes de nord-oest.

Indonèsia intensifica la busca de dos espanyols desapareguts després de trobar un segon cos

Indonèsia va reprendre l'operatiu per a localitzar a dos menors després del naufragi del KM Putri Sakinah; el diumenge es va identificar el cos de Fernando Martín.

Pedro Martínez refreda l’eufòria després del 103-76 del València Basket davant el Baxi Manresa

València Basket va atropellar 103-76 a Baxi Manresa i Pedro Martínez va rebaixar l'eufòria, destacant defensa, rebot i transició. El tècnic va defendre les rotacions per a una setmana exigent.

València Basket atropella al Manresa (103-76) i consolida la seua segona plaça

El conjunt taronja va imposar un ritme alt, va castigar les pèrdues del rival i va tancar el dol amb parcials demolidors. Pradilla va destacar amb 21 punts.

El Govern valencià dona suport a una transició democràtica i pacífica a Veneçuela

Susana Camarero ha expressat el suport del Consell a una transició pacífica i amb garanties a Veneçuela i ha demanat respecte als drets humans i l'alliberament de presos polítics. L'Executiu ha acudit a una concentració de la diàspora a València i ha reclamat responsabilitat a actors internacionals i fermesa al Govern d'Espanya.