El Consell autoritza el conveni amb Volkswagen per al desenvolupament de la gigafactoría de Sagunt

El Consell ha autoritzat la signatura d’un conveni de col·laboració entre Espais Econòmics Empresarials, S.L. i Power Holdco Spain, S.A, en representació del Grup Volkswagen, per al desenvolupament de la planta de fabricació de bateries per a vehicles elèctrics que se situarà en Parc Sagunt II.

El desenvolupament d’aquest projecte estratègic i tractor per a l’economia valenciana està subjecte a l’aprovació del PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat que el govern d’Espanya ha de resoldre en les pròximes setmanes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i del programa europeu Next Generation EU.

La posada en marxa del projecte empresarial Future: Fast Forward, liderat pel Grup Volkswagen i SEAT S.A. juntament amb més de 60 empreses, suposaria, en cas de l’aprovació del PERTE, la major inversió industrial que s’ha realitzat fins al moment a Espanya, mobilitzant 10.000 milions d’euros.

Per a la gigafactoría a Sagunt el Grup Volkswagen destinaria més de 3.000 milions d’euros i podria crear més de 3.000 llocs de treball directes i indirectes. A més, contribuiria significativament a la millora de l’eficiència industrial i la balança comercial de la Comunitat Valenciana i impulsaria el seu desenvolupament econòmic i cohesió social.

Així, a través d’aquest conveni s’acorden els requisits tècnics de la planta; els processos administratius, plans ambientals i urbanístics i requeriments legals necessaris per a la seua posada en marxa, així com el suport addicional que la Generalitat oferirà en matèria formativa, econòmica i col·laboració en aquelles negociacions o tràmits que no siguen responsabilitat directa d’aquesta.

Desenvolupament del projecte

En concret, per a la instal·lació de la planta, la Generalitat es compromet a tindre aprovat i conclòs el Pla Especial de Parc Sagunt II, així com haver conclòs el procés d’expropiació de les parcel·les, en els terminis establits, seguint els requisits tècnics necessaris per a la ubicació de la planta.

La gigafactoría ocuparia una superfície 200 hectàrees. A això cal sumar la instal·lació de la planta solar fotovoltaica per a subministrar energia elèctrica a les diferents plantes de fabricació i proveïdors, amb una superfície aproximada de 250 hectàrees.

Igual que ha succeït amb Parc Sagunt I, des de la Generalitat es garantirà tota la urbanització de la zona, amb els serveis i infraestructures necessaris per al correcte funcionament de la planta (logística, subministraments, accessos, aparcaments, etc) i en els quals es treballarà en els pròxims anys perquè la planta principal i els seus parcs de proveïdors puguen començar a treballar amb tots els serveis necessaris al començament de 2026.

A més, en considerar-se aquest projecte com un Projecte d’Inversió Estratègica Sostenible, (PEUS) les obres de construcció de les plantes incloses en aquest projecte podran començar a executar-se de manera immediata una vegada que siguen propietat del Grup Volkswagen, de manera paral·lela al procés d’urbanització que durà a terme la Generalitat.

Per a això, una vegada conclòs el procés d’expropiació dels terrenys de Parc Sagunt II, l’empresa i la Generalitat compliran amb tots els tràmits legals, procedimentals, mediambientals i urbanístics necessaris per al correcte compliment de tota la legislació vigent. Així mateix, la Generalitat procedirà a l’anivellament dels terrenys en els quals se situarà la planta amb la finalitat que les obres de construcció de la planta principal no es demoren més enllà de finals de 2022.

Suport addicional en matèria de formació

Igualment, el conveni estableix les necessàries relacions de col·laboració entre la Generalitat i el Grup Volkswagen tant en l’àmbit de l’automoció en general, com en matèria específica sobre la fabricació de bateries elèctriques, per a això es reforçaran els itineraris tant universitaris com de formació professional.

Per a això s’implementaran totes les mesures i serveis necessaris que milloren tant la formació laboral de nous treballadors, com la formació contínua de tots els empleats i empleades de l’àmbit de l’automoció en la Comunitat Valenciana, de manera que satisfacen les necessitats del projecte en termes de creació d’ocupació i contractació. L’objectiu és convertir l’entorn de Sagunt en un pol industrial de primer nivell en matèria de vehicles elèctrics i del sector de l’automoció.

A més, el Consell es compromet a fomentar i donar suport a altres activitats d’inversió addicionals del Grup Volkswagen que no hagen sigut finançades per altres ajudes (com el PERTE o ajudes estatals d’incentius regionals) i que estiguen vinculades amb li millora de la sostenibilitat mediambiental, el suport a l’economia circular, l’impuls a l’eficiència energètica o el foment de la contractació, la innovació o l’I+D+i, entre altres.

Comissió de seguiment

Finalment, la Generalitat i el Grup Volkswagen crearan una comissió de seguiment que començarà a reunir-se en les pròximes setmanes per a realitzar un balanç de l’avanç de les actuacions i del compliment de les obligacions de cadascuna de les parts, permetent avançar en el projecte en els terminis estipulats pels requisits del PERTE.

Estarà formada per sis persones, de les quals la Generalitat ostentarà la presidència i el grup empresarial exercirà la funció de secretari d’aquesta comissió.

Últimes notícies

Arriaga es queda fora de la llista del Llevant i obri la porta a Bardeli i Manu Sánchez

Kevin Arriaga s ha quedat fora de la llista del Llevant davant l Espanyol i podria eixir prompte cap a l AEK d Atenes, fet que ha obert plaça per a Manu Sánchez i Enzo Bardeli.

Altea encapçala les màximes amb 38,3 graus en un diumenge de calor intensa

Altea ha registrat este diumenge la temperatura més alta de la Comunitat Valenciana, amb 38,3 graus, seguida per Callosa d'en Sarrià i diverses localitats de València i Castelló. Les capitals de província s'han mantingut per davall dels 34 graus, segons Avamet i Aemet.

Jóvens amb discapacitat intel·lectual d’Alacant i Castelló tindran formació per a l’ocupació a la universitat

Les universitats d’Alacant i Castelló participaran en un programa de la Fundació ONCE i el Fons Social Europeu Plus per a formar jóvens amb discapacitat intel·lectual i millorar-ne l’ocupabilitat de cara al curs 2025-26.

Metrovalencia guanya usuaris en juliol mentre el TRAM d’Alacant retrocedix

Metrovalencia ha transportat 6,6 milions de persones en juliol, un 6,22 % més que en 2025, mentres que el TRAM d’Alacant ha baixat fins a 1,7 milions, un 2,48 % menys. El TRAM de Castelló ha crescut un 9,63 % fins als 242.180 viatgers.

Riazor celebra el retorn del Dépor a Primera en l’estrena d’Anselmi amb l’Elche

El Deportivo torna a Primera huit anys després davant un Elche que inicia el projecte de Martín Anselmi, encara amb la plantilla per tancar.

El Levante inscriu Ryan, Mandi i Tunde per a debutar hui en Lliga davant l’Espanyol

El Levante ha aconseguit inscriure a temps Matt Ryan, Aïssa Mandi i Kareem Tunde per a poder jugar esta vesprada al camp de l’Espanyol en l’estrena de Lliga, amb només 15 jugadors del primer equip disponibles.

Els Centres Dona atenen més de 7.000 víctimes en mig any i creixen un 18%

La Xarxa de Centres Dona de la Generalitat ha atés 7.093 dones en el primer semestre de 2026, quasi 1.100 més que un any abans, amb un augment de recursos, professionals i nous centres especialitzats.

Anselmi afronta el debut de LALIGA amb il·lusió i moltes ganes de competir

L’entrenador de l’Elche, Martín Anselmi, assegura que l’equip arriba al debut a LALIGA davant el Deportivo de La Coruña amb il·lusió, entusiasme i voluntat de competir després d’una llarga pretemporada.