El Consell autoritza el conveni amb Volkswagen per al desenvolupament de la gigafactoría de Sagunt

El Consell ha autoritzat la signatura d’un conveni de col·laboració entre Espais Econòmics Empresarials, S.L. i Power Holdco Spain, S.A, en representació del Grup Volkswagen, per al desenvolupament de la planta de fabricació de bateries per a vehicles elèctrics que se situarà en Parc Sagunt II.

El desenvolupament d’aquest projecte estratègic i tractor per a l’economia valenciana està subjecte a l’aprovació del PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat que el govern d’Espanya ha de resoldre en les pròximes setmanes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i del programa europeu Next Generation EU.

La posada en marxa del projecte empresarial Future: Fast Forward, liderat pel Grup Volkswagen i SEAT S.A. juntament amb més de 60 empreses, suposaria, en cas de l’aprovació del PERTE, la major inversió industrial que s’ha realitzat fins al moment a Espanya, mobilitzant 10.000 milions d’euros.

Per a la gigafactoría a Sagunt el Grup Volkswagen destinaria més de 3.000 milions d’euros i podria crear més de 3.000 llocs de treball directes i indirectes. A més, contribuiria significativament a la millora de l’eficiència industrial i la balança comercial de la Comunitat Valenciana i impulsaria el seu desenvolupament econòmic i cohesió social.

Així, a través d’aquest conveni s’acorden els requisits tècnics de la planta; els processos administratius, plans ambientals i urbanístics i requeriments legals necessaris per a la seua posada en marxa, així com el suport addicional que la Generalitat oferirà en matèria formativa, econòmica i col·laboració en aquelles negociacions o tràmits que no siguen responsabilitat directa d’aquesta.

Desenvolupament del projecte

En concret, per a la instal·lació de la planta, la Generalitat es compromet a tindre aprovat i conclòs el Pla Especial de Parc Sagunt II, així com haver conclòs el procés d’expropiació de les parcel·les, en els terminis establits, seguint els requisits tècnics necessaris per a la ubicació de la planta.

La gigafactoría ocuparia una superfície 200 hectàrees. A això cal sumar la instal·lació de la planta solar fotovoltaica per a subministrar energia elèctrica a les diferents plantes de fabricació i proveïdors, amb una superfície aproximada de 250 hectàrees.

Igual que ha succeït amb Parc Sagunt I, des de la Generalitat es garantirà tota la urbanització de la zona, amb els serveis i infraestructures necessaris per al correcte funcionament de la planta (logística, subministraments, accessos, aparcaments, etc) i en els quals es treballarà en els pròxims anys perquè la planta principal i els seus parcs de proveïdors puguen començar a treballar amb tots els serveis necessaris al començament de 2026.

A més, en considerar-se aquest projecte com un Projecte d’Inversió Estratègica Sostenible, (PEUS) les obres de construcció de les plantes incloses en aquest projecte podran començar a executar-se de manera immediata una vegada que siguen propietat del Grup Volkswagen, de manera paral·lela al procés d’urbanització que durà a terme la Generalitat.

Per a això, una vegada conclòs el procés d’expropiació dels terrenys de Parc Sagunt II, l’empresa i la Generalitat compliran amb tots els tràmits legals, procedimentals, mediambientals i urbanístics necessaris per al correcte compliment de tota la legislació vigent. Així mateix, la Generalitat procedirà a l’anivellament dels terrenys en els quals se situarà la planta amb la finalitat que les obres de construcció de la planta principal no es demoren més enllà de finals de 2022.

Suport addicional en matèria de formació

Igualment, el conveni estableix les necessàries relacions de col·laboració entre la Generalitat i el Grup Volkswagen tant en l’àmbit de l’automoció en general, com en matèria específica sobre la fabricació de bateries elèctriques, per a això es reforçaran els itineraris tant universitaris com de formació professional.

Per a això s’implementaran totes les mesures i serveis necessaris que milloren tant la formació laboral de nous treballadors, com la formació contínua de tots els empleats i empleades de l’àmbit de l’automoció en la Comunitat Valenciana, de manera que satisfacen les necessitats del projecte en termes de creació d’ocupació i contractació. L’objectiu és convertir l’entorn de Sagunt en un pol industrial de primer nivell en matèria de vehicles elèctrics i del sector de l’automoció.

A més, el Consell es compromet a fomentar i donar suport a altres activitats d’inversió addicionals del Grup Volkswagen que no hagen sigut finançades per altres ajudes (com el PERTE o ajudes estatals d’incentius regionals) i que estiguen vinculades amb li millora de la sostenibilitat mediambiental, el suport a l’economia circular, l’impuls a l’eficiència energètica o el foment de la contractació, la innovació o l’I+D+i, entre altres.

Comissió de seguiment

Finalment, la Generalitat i el Grup Volkswagen crearan una comissió de seguiment que començarà a reunir-se en les pròximes setmanes per a realitzar un balanç de l’avanç de les actuacions i del compliment de les obligacions de cadascuna de les parts, permetent avançar en el projecte en els terminis estipulats pels requisits del PERTE.

Estarà formada per sis persones, de les quals la Generalitat ostentarà la presidència i el grup empresarial exercirà la funció de secretari d’aquesta comissió.

Últimes notícies

La Fiscalia manté fins a 1 any i 9 mesos de presó per a 4 jóvens que van increpar un diputat de Vox a...

La Fiscalia ha mantingut la petició d’1 any i 9 mesos de presó per a quatre jóvens acusats d’atemptat per increpar i empentar el diputat de Vox David García en un acte a la Universitat d’Alacant, mentre que l’acusació particular reclama fins a 3 anys i 6 mesos i les defenses demanen l’absolució.

La pujada tèrmica ompli la platja del Postiguet abans del retorn de les pluges

La lleugera pujada de temperatures, amb valors pròxims als 30 graus, ha omplit este dimarts de banyistes la platja del Postiguet a Alacant abans de l’arribada de noves pluges prevista per a dijous, segons Aemet.

Luís Castro admet que no està satisfet amb el partit del Levante contra el Barça

L’entrenador del Levante, Luís Castro, ha admés que no està content amb el resultat contra el Barça tot i el bon joc del seu equip i ja mira al duel davant l’Athletic Club, al qual considera un dels millors equips de LaLiga.

Gonzalo Corbalán afronta el repte del València Basket amb nervis positius

L’escolta argentí Gonzalo Corbalán s’ha presentat com a nou jugador del València Basket i ha assegurat que se sent preparat per al salt de nivell que suposa la Euroliga, malgrat reconéixer nervis en clau positiva. El jugador també ha valorat la Supercopa Endesa i l’arribada de Nikola Mirotic com a reforç de pes.

1.270 milions per a modernitzar els aeroports valencians en cinc anys

El DORA 2027-2031 preveu 1.270 milions per als aeroports d’Alacant-Elx Miguel Hernández i València, dins d’un pla estatal de 13.000 milions que Aena finançarà amb ingressos propis.

Iberdrola destina 2.100 milions fins a 2031 per blindar la xarxa elèctrica després de la DANA

Iberdrola ha redissenyat la xarxa elèctrica danyada per la DANA del 29 d’octubre de 2024 amb 100 milions i anuncia 2.000 milions més fins a 2031 a la Comunitat Valenciana. El pla ha rehabilitat estacions, comptadors, centres de transformació i torres elèctriques a la província de València.

El Consell només ha pagat el 60 % de les ajudes per la DANA, segons la Sindicatura

La Sindicatura de Comptes ha constatat que fins al febrer només s'ha abonat el 60 % de les ajudes per la DANA a la Comunitat Valenciana i alerta de possibles reintegraments per riscos d'incompliments en milers d'expedients.

Detenen a Alcoi una dona per explotar sexualment altres dones en un pis

Una dona de 34 anys ha sigut detinguda a Alcoi per gestionar un pis on explotava sexualment dones estrangeres, aprofitant la seua vulnerabilitat i situació irregular.