Absència de COVID 19 i presència de defenses contra el virus en la llet materna

 

Investigadores valencianes han analitzat en mostres de llet materna de dones infectades per coronavirus, la presència d’RNA viral i d’anticossos específics contra la infecció.

En cap mostra de llet es va detectar el virus SARS-CoV-2. No obstant això, en la majoria sí que hi havia anticossos per a defensar d’ell al nounat. Es tracta dels primers estudis d’este tipus a Espanya, i primers a nivell mundial a comparar els efectes de les vacunes en la llet materna.

La investigació, promoguda des del Servei de Pediatria de l’Hospital Clínic Universitari de València, la coordinen la Dra. Cecilia Martínez Costa (cap de Servei de Pediatria d’Hospital Clínic i investigadora principal del Grup de Nutrició Pediàtrica d’Incliva) i la Dra. Mª Carmen Collado, investigadora de l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments, centre pertanyent al Consell Superior d’Investigacions Científiques (IATA-CSIC).

Les investigadores porten anys treballant en la composició de la llet materna en relació amb factors defensius, entre ells la microbiota, i compaginen experiència en investigació clínica, bàsica i aplicada.

En una primera aproximació, les investigadores van analitzar en mostres de llet materna de dones infectades per SARS-CoV-2, la presència d’RNA viral i d’anticossos específics. La inclusió en l’estudi de les voluntàries va resultar de la determinació sistemàtica realitzada a totes les gestants abans del part.

En cap mostra de llet es va detectar el virus. No obstant això, en la majoria sí que hi havia anticossos específics IgA, IgG i IgM enfront de proteïnes estructurals del SARS-CoV-2 com el denominat Receptor Binding Domain (RBD), així com enfront de proteïnes no estructurals com la proteasa principal (MPro), analitzada per primera vegada en la llet materna.

“Estos resultats sustenten de manera evident la importància de recomanar la lactància materna de manera sistemàtica en tots els casos en els quals la mare tinga poca o nul·la simptomatologia”, conclou la doctora Martínez Costa.

En una segona fase, el grup d’investigació va estudiar els efectes de la vacunació en dones lactants. Es va analitzar la presència d’anticossos anti-SARS-Cov-2 en 75 dones lactants vacunades i es va demostrar la presència d’anticossos específics (IgA i IgG) enfront de SARS-CoV-2.

A més, aquests anticossos van variar en funció de la vacuna rebuda i de si les mares havien patit prèviament la infecció. Es van estudiar mostres de 75 voluntàries (30 dones amb vacunació completa de Pzifer, 21 completa de Moderna i 24 AstraZeneca amb la primera dosi). En tots els casos es va produir una resposta a la vacunació amb elevació d’anticossos enfront de SARS-CoV-2, molt més intensa després de la segona dosi.

“La lactància materna és una prioritat, i encara necessitem més estudis dirigits a confirmar el potencial paper protector d’aqueixos anticossos presents en la llet materna enfront de la COVID-19 en xiquets”, afig María Carmen Collado, investigadora del IATA-CSIC.

En dones que havien passat la infecció, els nivells d’anticossos després de la primera dosi de vacuna van ser tan alts com en els casos de dones sanes amb les dos dosis de vacuna.

Un treball multicèntric que continua en marxa

 

L’estudi ‘Identificació del SARS-Cov-2 en llet materna com a potencial vehicle de transmissió vertical del virus o de protecció enfront de la malaltia. Impacte de les vacunes’ continua en marxa per a elucidar la duració de la presència d’anticossos específics en la llet materna i la seua eficàcia en la protecció d’els/les lactants alletats, així com per a estudiar l’efecte de les noves pautes de vacunació i la resposta d’anticossos en la llet materna.

La investigació ha comptat amb la participació de l’Hospital Universitari Doctor Peset i de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, així com amb centres de Barcelona (Hospital Sant Joan de Déu i l’Hospital Clínic), Granada (Hospital Sant Cecilio) i Saragossa (Hospital Clínic Universitari Ufanós Blesa), així com diverses universitats (Jaume I de Castelló, Barcelona i Granada).

Anuncios

Últimes notícies

CSIF exigix una rehabilitació urgent del CEIP Rosa Serrano de Paiporta per les humitats després de la dana

CSIF reclama a la Conselleria de Educacion i a l'Ajuntament de Paiporta una actuacion urgent i coordinada per a rehabilitar el CEIP Rosa Serrano, afectat per humitats i deterioració del forjat després de la dana d'octubre de 2024.

Les operacions immobiliàries cauen un 4,6% en la Comunitat Valenciana en l’inici de 2026

Les immobiliàries valencianes detecten una desacceleració del mercat de vivenda en la Comunitat, amb menys operacions i captacions, mentres el lloguer seguix molt tensionado i amb poca oferta.

Tres candidatures es disputen el Col·legi de Farmacèutics de València en les eleccions del diumenge

El Col·legi de Farmacèutics de València celebra este diumenge eleccions per a triar a la nova junta que succeirà a Jaime Giner, amb 5.155 col·legiats cridats a votar i tres candidatures en lliça.

Detingut a Alacant per fer-se passar per policia i parar cotxes per a tirar-se uns riures

Un home de 51 anys ha sigut detingut a Alacant acusat si es fes passar per policia per a detindre vehicles en la via pública amb l'excusa de tirar-se uns riures, utilitzant un cotxe amb rotatiu blau i peces amb emblemes policials.

La Policia incauta dos armes blanques en la perruqueria on va morir acoltellat un jove a València

La Policia Nacional investiga l'homicidi d'un jove de 25 anys acoltellat en una perruqueria de Russafa, on s'han confiscat dos armes blanques i seguix detingut un company com a principal sospitós.

La Comunitat Valenciana revalida el seu lideratge en banderes blaves amb 151 distintius

La Comunitat Valenciana torna a encapçalar el rànquing espanyol de banderes blaves amb 151 distintius, en un any en què Espanya reforça el seu primer lloc mundial en platges guardonades.

Detingut a València després d’atracar una farmàcia amb un ganivet i fugir a peu

La Policia Nacional deté a València a un home de 62 anys després d'atracar una farmàcia armat amb un ganivet i fugir a peu sense aconseguir emportar-se la recaptació.

Avís groc per tempestes amb graníssol i fort vent en el nord de Castelló

Aemet activa per a la vesprada del dimarts l'avís groc a l'interior i litoral nord de Castelló per tempestes amb graníssol de fins a dos centímetres i ratxes de vent molt forts.