16.3 C
València
Dijous, 19 febrer, 2026

Absència de COVID 19 i presència de defenses contra el virus en la llet materna

 

Investigadores valencianes han analitzat en mostres de llet materna de dones infectades per coronavirus, la presència d’RNA viral i d’anticossos específics contra la infecció.

En cap mostra de llet es va detectar el virus SARS-CoV-2. No obstant això, en la majoria sí que hi havia anticossos per a defensar d’ell al nounat. Es tracta dels primers estudis d’este tipus a Espanya, i primers a nivell mundial a comparar els efectes de les vacunes en la llet materna.

La investigació, promoguda des del Servei de Pediatria de l’Hospital Clínic Universitari de València, la coordinen la Dra. Cecilia Martínez Costa (cap de Servei de Pediatria d’Hospital Clínic i investigadora principal del Grup de Nutrició Pediàtrica d’Incliva) i la Dra. Mª Carmen Collado, investigadora de l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments, centre pertanyent al Consell Superior d’Investigacions Científiques (IATA-CSIC).

Les investigadores porten anys treballant en la composició de la llet materna en relació amb factors defensius, entre ells la microbiota, i compaginen experiència en investigació clínica, bàsica i aplicada.

En una primera aproximació, les investigadores van analitzar en mostres de llet materna de dones infectades per SARS-CoV-2, la presència d’RNA viral i d’anticossos específics. La inclusió en l’estudi de les voluntàries va resultar de la determinació sistemàtica realitzada a totes les gestants abans del part.

En cap mostra de llet es va detectar el virus. No obstant això, en la majoria sí que hi havia anticossos específics IgA, IgG i IgM enfront de proteïnes estructurals del SARS-CoV-2 com el denominat Receptor Binding Domain (RBD), així com enfront de proteïnes no estructurals com la proteasa principal (MPro), analitzada per primera vegada en la llet materna.

“Estos resultats sustenten de manera evident la importància de recomanar la lactància materna de manera sistemàtica en tots els casos en els quals la mare tinga poca o nul·la simptomatologia”, conclou la doctora Martínez Costa.

En una segona fase, el grup d’investigació va estudiar els efectes de la vacunació en dones lactants. Es va analitzar la presència d’anticossos anti-SARS-Cov-2 en 75 dones lactants vacunades i es va demostrar la presència d’anticossos específics (IgA i IgG) enfront de SARS-CoV-2.

A més, aquests anticossos van variar en funció de la vacuna rebuda i de si les mares havien patit prèviament la infecció. Es van estudiar mostres de 75 voluntàries (30 dones amb vacunació completa de Pzifer, 21 completa de Moderna i 24 AstraZeneca amb la primera dosi). En tots els casos es va produir una resposta a la vacunació amb elevació d’anticossos enfront de SARS-CoV-2, molt més intensa després de la segona dosi.

“La lactància materna és una prioritat, i encara necessitem més estudis dirigits a confirmar el potencial paper protector d’aqueixos anticossos presents en la llet materna enfront de la COVID-19 en xiquets”, afig María Carmen Collado, investigadora del IATA-CSIC.

En dones que havien passat la infecció, els nivells d’anticossos després de la primera dosi de vacuna van ser tan alts com en els casos de dones sanes amb les dos dosis de vacuna.

Un treball multicèntric que continua en marxa

 

L’estudi ‘Identificació del SARS-Cov-2 en llet materna com a potencial vehicle de transmissió vertical del virus o de protecció enfront de la malaltia. Impacte de les vacunes’ continua en marxa per a elucidar la duració de la presència d’anticossos específics en la llet materna i la seua eficàcia en la protecció d’els/les lactants alletats, així com per a estudiar l’efecte de les noves pautes de vacunació i la resposta d’anticossos en la llet materna.

La investigació ha comptat amb la participació de l’Hospital Universitari Doctor Peset i de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, així com amb centres de Barcelona (Hospital Sant Joan de Déu i l’Hospital Clínic), Granada (Hospital Sant Cecilio) i Saragossa (Hospital Clínic Universitari Ufanós Blesa), així com diverses universitats (Jaume I de Castelló, Barcelona i Granada).

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Més de 1.900 metges van demanar ajuda per trastorns mentals i addiccions en 2023-2024

El Paime va atendre 1.933 metges entre 2023 i 2024: el 85% per trastorn mental i el 15,1% per addiccions. Les consultes per drogues es van duplicar i es marca màxim des de 2011

Ha sigut rescatat un jove de 20 anys que quasi s’ofega després de caure embriac al port d’Alacant

Un jove de 20 anys ha sigut rescatat amb símptomes d'hipotèrmia i esgotament després de caure de matinada al port d'Alacant en estat d'embriaguesa. Va ser traslladat a l'Hospital General Doctor Balmis i continua recuperant-se.

La Generalitat nomena un xofer per al expresident Carlos Mazón

El Diari Oficial publica el nomenament d'un conductor per al expresident, a proposta de Mazón i a l'empara de l'Estatut. PSPV i Compromís qüestionen el plus de quilometratge.

El vent suspén el trànsit ferroviari entre Catalunya i la Comunitat Valenciana: quatre trens afectats

El tancament entre 11.00 i 16.00 per ratxes molt fortes afecta a tres Euromed i un Intercity en el corredor entre Catalunya i la Comunitat Valenciana. Renfe permet canvis i anul·lacions sense cost.

Detinguts 19 jóvens, 18 menors, per robatoris amb violència i lesions a València

La Policia Nacional ha detingut a 19 jóvens, 18 d'ells menors, per deu robatoris amb violència i dos delictes de lesions en el districte de Trànsits de València. Actuaven en grup amb una violència desmesurada i van arribar a usar armes blanques; la investigació continua oberta.

Desmantellat un punt de venda de drogues al costat d’un saló d’apostes a Guardamar

Un home de 40 anys ha sigut detingut després de desmantellar-se un punt de venda de cocaïna i MDMA al costat d'un saló d'apostes a Guardamar. Es van confiscar drogues, material de tall i útils de dosificat; el jutjat va decretar la seua llibertat amb mesures cautelars.

El vent deixa ratxes de 117 km/h a Alcoi i hi ha avís taronja a Castelló

Les ratxes més intenses s'han mesurat a Alcoi, amb 117 km/h, i s'han registrat valors molt alts a Ayora, Xert, La Torre de les Maçanes i Buñol. Aemet manté avisos per vent este dijous a Castelló, amb nivell taronja a l'interior nord.

Agents dels EUA i el Canadà descobrixen la joia amagada de la Costa Blanca

Una quinzena d'agents dels EUA i el Canadà recorre durant tres dies la Costa Blanca per a conéixer la seua oferta de golf, gastronomia i cultura. L'objectiu és posicionar el destí a Amèrica del Nord i tancar aliances comercials.